Hej!
jag tar och startar en tråd här jag oxå. Är ju kul att ha det samlat på ett ställe.
Storebror är ju rätt liten än och har inte kommit till någon trotsålder men förtotsen har nog kommit och gått tror jag... märkte inte så mycket av den förutom några utbrott över traktorer som inte kör som de ska osv.
Jag försker tänka leda, visa, lära inte hindra i onödan osv.... men här är några situationer då jag inte riktigt vet hur jag ska göra. Vill gärna FOSTRA fast det är för tidigt.

Fortfarande kan lastbilar och traktorer trilskas och då kastats de "all over the place" råkar lillebror vara i närheten kan han oxå få sig en hård klapp "smäll" på huvudet av bara farten. Vad ska jag göra först? Storebror svarar bäst när vi bara håller om varandra ett tag och jag paktar och håller med om att det är en väldigt besvärlig lastbil. Utbrott slut! Men med en ledsen lillebror mitt i allt vill jag gärna trösta honom först, då blir liksom storebror kvar i sin ilska. Samtidigt vill jag säga du får INTE slå lillebror du kan ju klappa fint....

Storebror och lillebror badar i en liten balja. De får båda plats sittande, så länge de håller sams.

Efter ett tag vill storebror gärna sträcka på sig och då sitter lillebror plötsligt i vägen, lite putt och knuff och ledsen lillebror. Jag vet, badbaljan är liksom den gemensamma förutsättningen och där måste man vara sams, men om jag plockar ur storebror blir det inte en sorts betraffning då? Vill ju gärna att de ska kunna samsas i samma........

Storebror knycker gärna lillebrors saker (det han har i händerna). Jag ger storebror en annan sak och säger lillebrors respektive storebros osv. Storebror vill ÄNDÅ ha lillebrors sak, lillebror ledsen.... försöker få storebror att ge lillebror en annan sak om han tar något av honom. Vill gärna säga NEJ! nu leker lillebror med denna, du får ta en annan sak, punkt slut!

Storebror leker med lillebror på golvet. Vill efter ett tag gärna sitta, ligga eller rulla över lillebror. Lillebror ledsen, storebror rullar lite till, kollar in lillebror osv.... Ska jag bryta här eller låta dem hållas så länge ingen livsfara hotar? Givetvis låter jag inga eventuella tjuvnyp, bett eller smällar fortsätta!
Jenny