Skriker vid läggdags

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Tuvismamma

Skriker vid läggdags

Inlägg av Tuvismamma »

Hej! Är ny på forumet och är desperat efter hjälp...

Har läst en tidigare tråd om barn som skriker vid läggdags och det har då nämnts 10 min som exempel. Min Tuva (10 v. Idag) född 2,5 vecka för tidigt skriker minst 30 min totalt hysteriskt vid varje kvällsläggning.
Hon har sovit helt i egen säng i en vecka nu men skrikandet får mig nästan att ge upp. Alla daglurar skriker hon ca en kvart innan hon somnar och skarvar ofta trots att hon är proppmätt.
Jag buffar henne tills hon är på väg att lugna sig det minsta men hon hämtar bara andan och fortsätter sedan...(ibland känns det som att hon blir ännu vansinnigare av det)
Jag plockar aldrig upp henne skrikandes ( för att inte bekräfta vargen )

När hon väl somnat för kvällen (förmodligen av utmattning) sover hon dock väldigt bra. Jag väcker henne (eller ibland vaknar hon själv och gruffar, inte skriker) för mat en gång per natt då brösten nästan sprängs och sen brukar hon vara lätt att lägga tillbaks utan större protester eller inga alls...
Finns det någon mer som är med om samma eller har varit och har tips och råd till en halvt uppgiven mamma (jag tänker på attityden och försöker hålla mig positiv trots att jag känner mig omsöm fantastisk och ömsom värdelös)..
Att vagna kan vi tyvärr inte göra eftersom vår barnvagn står i barnvagnsrum och vi bor 3 tr upp utan hiss.

Hoppas innerligt att någon kan hjälpa mig och komma med goda råd och pepp!

Mvh Tuvas mamma
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Re: Skriker vid läggdags

Inlägg av blivandemamma »

Hej Tuvas mamma, välkommen till forumet :heart:

Sover tösen på mage tro? Har hon napp? Vissa småbebisar behöver napp ett par veckor till, svårt att komma till ro annars.

Har du möjlighet att köpa en "innevagn"? Går att hitta för ett par hundralappar på blocket. En retrovagn är de bästa tycker jag. De är rejäla i utrymmet. På det viset har du en given sovplats för lilltjejen enda tills hon sover hela natten. Då flyttar man smidigt över dem i spjälsängen.

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Tuvismamma

Inlägg av Tuvismamma »

Tack för ditt svar. Napp har hon endast i vagnen där hon ligger på rygg, samt i bilen. Hemma och i sängen (där hon ligger på mage med larm) har hon hittills inte varit intresserad av napp. Kanske ska jag pröva igen?

Skulle väl kunna köpa en innevagn men vet inte om jag vill ha en sån ståendes då vi är lite halvt trångbodda. :?

Igår skrek hon i princip oavbrutet i en timme och vi buffade med jämna mellanrum vilket som vanligt resulterade i en ännu argare Tuvis :cry: det hela slutade med att jag plockade upp henne (då hon hämtade andan) och ammade henne. Hon slumrade då in efter ca en kvart och då rapade jag henne och sen lade ner henne igen. Hon började om på nytt men gav upp och somnade ca 10 min senare. Hon sov sen till 02 och fick nattslurk och somnade sedan om helt utan protester och sov till 07.

Dagarna har också blivit svårare. Hon skarvar minst 2 av sina 3 lurar och oftast efter 45 min. Tror att hon skarvar pga av att hon inte är mätt men har i 2 veckors tid ätit mycket sämre och är omöjlig att få i mer utan ytterligare hysteriska utbrott. Tidigare har hon ätit helt fokuserat minst 45 min i sträck men är nu nere på ca 10 min fokuserat och 10 min med gnäll och en hel del trugande från min sida... Känns jobbigt och energikrävande med dessa ständiga fighter gällande både sömn och mat.

Hoppas på fler svar med tips och råd så vi kan njuta av vår tid tillsammans fullt ut min lilla prinsessa och jag :D
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej Tuvismamma och välkommen hit! :D

Tänk på att hon fortfarande är en väldigt liten människa och att det inte blir klockrena läggningar på en gång. Ibland får man vara lite generös och ge extra mat på kvällen (alltså mata flera gånger) för att komma ikapp, men det brukar lösa sig någonstans runt tre-fyra månader. Det mesta blir mer stabilt runt den åldern :D

Vi hade struliga läggningar fram till ca 3,5 månad eftersom vi också hade svårt att få tillräckligt med mat under dagarna. Vi flaskmatade och hade riktigt tråkiga matningar (till slut fattade vi att hon tröttnat på smaken av ersättning). Då kom vi igång med fast föda och dottern åt sig äntligen mätt. Nätterna har dock funkar bra från start, dvs. när vi väl fått henne att sova :wink:

Vad får hon för mat :?: Tutte eller flaska :?:

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Tuvismamma

Inlägg av Tuvismamma »

Hej igen :) hittills har hon bara fått tutte men dom senaste dagarna har jag lagt till ersättning inför natten och läggningarna har blivit mycket bättre nu när hon é mätt :oops: lite gap och skrik får man ju räkna med men nu är det nere på ca en kvart vilket känns mycket bättre!
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Tuvismamma skrev:Hej igen :) hittills har hon bara fått tutte men dom senaste dagarna har jag lagt till ersättning inför natten och läggningarna har blivit mycket bättre nu när hon é mätt :oops: lite gap och skrik får man ju räkna med men nu är det nere på ca en kvart vilket känns mycket bättre!
Härligt!! :D Heja, heja!! \:D/ :-({|=
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"