Sömnproblem hos vuxna

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
liliana

Sömnproblem hos vuxna

Inlägg av liliana »

Hej,

Först vill jag tacka för all trevlig läsning jag har tagit del av på detta forum. Vilken kunskapsskatt!

Nu till min fråga: Jag skulle vilja ha så mycket tips som det bara går gällande (svåra) sömnproblem hos vuxna. Vad gör man när den goda sömnen inte uppnås, när det inte går att komma till ro? Natt efter natt, år efter år sedan barndomen; samma sak, uppe till vargtimmen och sedan slockna när de flestas dag börjar...

Om detta inte faller inom ramarna för erat forum ber jag om ursäkt, har dock inte hittat något annat ställe med så mycket kunskap om sömn som hos er (även om detta handlar om en snart 40-årig sömnstrulare och inte en lite skrutt :-)) Herrarna Läkare föreslår naturligtvis narkoleptika men jag hoppas intensivt att det ska finnas andra alternativ.

Tacksam för svar,
Liliana
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Sömnproblem hos vuxna

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag vet inte om vår erfarenhet är så stor men här kommer det som jag känner till.

:arrow: Det som man brukar ta till är KBT terapi om man är ok med det.

:arrow: Jag tycker att man i första hand skall testa en medicin som heter Ciracadin, (melatonin tabletter) och på dem sover många som folk, Det är bevisat att vissa människor faktiskt har lägre melatonin tillverkning än andra.
Ett sätt att få högre halt melatonin naturligt är att vara ute i ljuset säg 1 timme mitt på dagen så kroppen producerar seratonin, och då blir oftast halten melatonin bättre på natten.

:arrow: Sen finns en viss antideppressiv som har sövande verkan som biverkning, och det är oftast ganska effektiv, den heter Mianserin, en liiiiiten dos räcker för många att sova på. Så det handlar om typ 10-20 mg en timme innan läggning. Det är inte heller nevroleptikum.

Sen finns ju de traditionella lergigan, atarax, theralen, immovane, propavan osv... men de rekommenderar jag INGEN, de är inte ok att ta i långa perioder.

:?: Har du kollat upp så du inte har sömnapne eller andra sömnstörningar så du vet?

:arrow: I vissa fall är en kostomläggning nyckeln. Jag äter LCHF och sover bättre på det. Inte så mycket konstiga blodsocker svängningar då.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
liliana

Inlägg av liliana »

Tack för ditt svar!

Oops var lite otydlig - detta gäller inte mig utan en anhörig. Själv somnar jag i regel när huvudet landar på kudden :-)

Jag får känslan av att det handlar om det ni kallar överlevnadsångest och att den aldrig har blivit ordentligt adresserad men fortgått och fortgått till den lille bebisen har blivit vuxen.

Förstår om det kanske låter fånigt men jag tänker mig något i still med en "vuxen-kur". Ett mentalt förhållningssätt för den drabbade men också för den närmaste att kunna hitta den goda sömnen (och det härliga liv som kommer på köpet när man faktiskt ät utvilad).
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej liliana!

Min kära, gamla mor har i alla tider lidit av dålig sömn, och jag tror som du att det är ett mönster hon har med sig sen hon var liten.

Det som gör det bättre för henne är ungefär detsamma som vi anammar när vi kurar barn:
-KOLsvart rum - hon har svårt att släcka nattlampan (mörkrädd...) men sover mycket bättre när hon gör det
-Svalt, öppet fönster - som också är ett problem då min mor är så rädd att någon ska ta sig in... men när hon har det kolsvart och kallt sover hon mycket bättre
-Att ligga kvar, inte tända lampor, inte gå upp när hon vaknar i vargtimmen.
-Använda väckarklocka, varje dag - då slipper hon tänka på vad klockan kan tänkas vara när hon vaknar till
-Inte äta något efter sex-sju på kvällen
-Vara ute minst en timme per dag, i dagsljus
-Inte dricka kaffe efter klockan två på eftermiddagen
-Inte sova något alls på dagen, vilket kan vara svårt i början om man är trött efter en dålig natt men det gäller att vända skutan

Ja, det är det här jag försökt hjälpa min mamma med och det funkar när hon har alla bitar på plats. Men sen funkar det inte alltid, det hon märkt är att hon är extra känslig när det är fullmåne, då sover hon sämre. Och just hennes mörkrädsla stökar till det, minsta knäpp gör att hon vaknar och måste kolla. Att hon kunnat förmedla sånt lugn och gett alla sina fem barn en god sömn är för mig en gåta :roll: , jag vaknar inte ens om ett godståg skulle gå genom rummet :wink: .

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
liliana

Inlägg av liliana »

Det blir ju lite trist när familjens nattuggla kliver upp lagom till eftermiddagen och sedan går och lägger sig fram på småtimmarna. Hade det varit ett litet barn hade jag haft andra möjligheter att visa att jag kan hålla vargarna i schack men nu gäller det en vuxen. Är det försent då :(

Jag önskar så att det finns något jag kan göra...
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

KBT terapi?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
liliana

Inlägg av liliana »

Ja, KBT terapi skulle kunna vara något. Har suttit vid datorn hela dagen och scoutat (vad 17 gjorde man innan internet undrar jag allt som oftast:-))

TACK!
Stilla

Inlägg av Stilla »

Jag såg något på teve om sömnproblem. Någon med besvär som du beskriver fick bestämma sig för 6 timmar under natten, och hålla sig till dessa samma klockslag natt efter natt. DÅ skulle han ligga i sängen, vad som än hände typ :D men resten av dygnet fick han INTE sova, inte ens vistas i sovrummet. Superjobbigt i ett par dygn, men sedan allt bättre. Det bygger ju på att man verkligen VILL. Men å andra sidan - vill man inte förbättra sin sömn, då går man inte i terapi heller...
Synd att jag inte minns vad det var för program... SvT var det helt säkert, eller möjligen tv4 för det är de enda kanaler vi har :D
liliana

Inlägg av liliana »

Stilla skrev: Det bygger ju på att man verkligen VILL.
Ja, det är väl här den berömda skon kan klämma, etc ;-) Men som du säger så är det väl så med den mesta terapi att man söker sällan upp den om man inte är intresserad av en förändring. Tror att KBT (eller CBT-I som jag idag har lärt mig att den sömnproblemsinriktade KBT:n kallas) är riktigt hardcore men alternativet (ingen eller väldigt upphackad sömn) är ju verkligen inte kul.

Vill verkligen tacka igen för att ni tar er tiden att hjälpa mig. Jag uppskattar det enormt!
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Här är en vuxen sömntrasslare. jag kurerade nig själv fast jag förstod inte det förrän jag kurade min son.

jag har haft sömntrassel sedan jag var liten. när jag var i tio årsåldern så sov jag ingenting alls. jag brukade ligga vaken hela natten fullkomligt uppstressad och svettig medans lilla mamma satt bredvid min säng med nattlampan tänd. det slutade med att pappa trodde det var ngt allvarligt fel på mig och ville skicka mig till beckomberga. Då låtsades jag sova bara för att det inte skulle bli arga och lessna på mig men jag sov inte ändå. Sedan gickdet iperioder dåjag kunde sova och inte. när jag var 31 började jag ramsa mig själv. I början tog det 45 min innan jag somnade. Ramsanvar personlig så jag tror på att ta ngt som man själv verkligen tycker betyder ngt för ens trygghet. Det tog säkert två mån innan jag började sova utan ramsa men sedan dess har jag sovit gött i mörkret. :D då sov jag nästan alltid 12 tim per natt tills kroppen kom ikapp.

Sedan fick jag min son och då blev det knussel eftersom jag inte kunde komma påhur jag skulle få honom att somna. när jag hade läst SHNboken då fattade jag vad mitt sömnproblem handlade om. jag var rädd för att dö, helt enkelt.. ingen hade frågat mig vad det var jag tänkte på när jag låg där och svettades. Men det var döden. Så det var Shn som svarade mig tillsist och stillade min överlevnadsångest.

Så jag tror på att vuxen sömntrasslare läser shn-boken och sedan bestämmer sig för en ramsa och ramsar sig själv. :mrgreen: det funkade för mig iaf. Sover som en stock numera. :D
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
liliana

Inlägg av liliana »

Luvisen - Oj, vad jag känner igen din berättelse, precis så är det här - sedan barnsben legat vaken på nätterna och tänkt på döden, ångest etc.. :cry: Tack för att du delar med dig :heart:

Malvasmamma - tack för länken, det där ska jag kolla mer på :-)
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"