Hej liliana!
Min kära, gamla mor har i alla tider lidit av dålig sömn, och jag tror som du att det är ett mönster hon har med sig sen hon var liten.
Det som gör det bättre för henne är ungefär detsamma som vi anammar när vi kurar barn:
-KOLsvart rum - hon har svårt att släcka nattlampan (mörkrädd...) men sover mycket bättre när hon gör det
-Svalt, öppet fönster - som också är ett problem då min mor är så rädd att någon ska ta sig in... men när hon har det kolsvart och kallt sover hon mycket bättre
-Att ligga kvar, inte tända lampor, inte gå upp när hon vaknar i vargtimmen.
-Använda väckarklocka, varje dag - då slipper hon tänka på vad klockan kan tänkas vara när hon vaknar till
-Inte äta något efter sex-sju på kvällen
-Vara ute minst en timme per dag, i dagsljus
-Inte dricka kaffe efter klockan två på eftermiddagen
-Inte sova något alls på dagen, vilket kan vara svårt i början om man är trött efter en dålig natt men det gäller att vända skutan
Ja, det är det här jag försökt hjälpa min mamma med och det funkar när hon har alla bitar på plats. Men sen funkar det inte alltid, det hon märkt är att hon är extra känslig när det är fullmåne, då sover hon sämre. Och just hennes mörkrädsla stökar till det, minsta knäpp gör att hon vaknar och måste kolla. Att hon kunnat förmedla sånt lugn och gett alla sina fem barn en god sömn är för mig en gåta

, jag vaknar inte ens om ett godståg skulle gå genom rummet

.
Kram!