Plötsligt svårt att lägga vår 1 1/2 &a
-
Maria Mannerstr?le
Plötsligt svårt att lägga vår 1 1/2 &a
Vår son har alltid somnat själv i egen säng. Nu har vi kommit hem efter en vecka på Öland och allt verkar raserat! Middagsläggningen har börjat funka igen, men på kvällen vill han inte somna själv längre. och härom natten vaknade han och gick inte att somna igen förrän efter 2 tim. Vi sjunger tills han somnar i famnen, inget annat funkar. Det var så jag fick göra på Öland. Har han blivit skrämd där? Jag hade honom i eget rum med stängd dörr och han fick skrika en liten stund innan jag gick in, för det har funkat hemma om han inte somnat direkt. Det slutade med att jag fick ta upp honom till slut ändå för han blev nästan hysterisk. Är också lite orolig eftersom han fick för lite sömn därnere och mycket nya intryck. Vad ska jag göra? Om 4 veckor åker vi till Åre, kommer det att funka? Vi har en resesäng till honom som han har sovit i förut och det har gått bra. Förstår inte riktigt vad som hände på Öland. Eller har det något med åldern att göra? Vi brukar lägga honom vid 19.00, men nu går det inte förrän vid 20.00. Han brukar vakna 6.30 (fast idag 7.30). Han sover ofta 3 timmar efter lunch, ibland 2. Hur mycket sömn behöver en 1 1/2 åring?
Hej!
Pojken sover kanske "för mycket"? 11½ timme på natten och 3 timmar på dagen låter lite mycket. Vi fick svårt att lägga vår son vi d 18 månader och då kortade vi ner middagssömnen. Nu är han 22 månader och sover ca.1½-2½ timme på dagen, anpassat efter hur mycket han sover på natten och det fungerar jättebra för oss. Vi har alltså inte exakta sovtider, det har inte riktigt fungerat. Han somnar dock alltid 20.00 på kvällen, men på morgonen är vi mer flexibla. Oftast sover han till 07.30 men om han vaknar 06-07 bråkar jag inte om det utan han får gå upp om han vill och då får han sova en timme längre på dagen istället. Genomsnittligt sover han 13 timmar/dag och verkar klara sig utmärkt på det.
Pojken sover kanske "för mycket"? 11½ timme på natten och 3 timmar på dagen låter lite mycket. Vi fick svårt att lägga vår son vi d 18 månader och då kortade vi ner middagssömnen. Nu är han 22 månader och sover ca.1½-2½ timme på dagen, anpassat efter hur mycket han sover på natten och det fungerar jättebra för oss. Vi har alltså inte exakta sovtider, det har inte riktigt fungerat. Han somnar dock alltid 20.00 på kvällen, men på morgonen är vi mer flexibla. Oftast sover han till 07.30 men om han vaknar 06-07 bråkar jag inte om det utan han får gå upp om han vill och då får han sova en timme längre på dagen istället. Genomsnittligt sover han 13 timmar/dag och verkar klara sig utmärkt på det.
KARIN mamma till Noa -0308 + Hugo -0511
-
Maria Mannerstr?le
Tack för ditt svar!
Efter en vecka hemma är allt tillbaks i det vanliga, han somnar själv igen! (har aldrig behövt kura honom men funderade på att införa ramsan) Men det vet man ju inte under tiden det strular, tror att nu blir det alltid så här. Det kanske blev lite väl mycket intryck för honom på semestern. Får se hur det går nästa semester vecka! Han sover fortfarande ca:14-15 tim/dygn och verkar behöva det då han är väldigt aktiv.
Efter en vecka hemma är allt tillbaks i det vanliga, han somnar själv igen! (har aldrig behövt kura honom men funderade på att införa ramsan) Men det vet man ju inte under tiden det strular, tror att nu blir det alltid så här. Det kanske blev lite väl mycket intryck för honom på semestern. Får se hur det går nästa semester vecka! Han sover fortfarande ca:14-15 tim/dygn och verkar behöva det då han är väldigt aktiv.
Mamma till Felix 040104
Skönt att allt är tillbaka till det normala. Ibland händer saker som man inte kan förklara utan bara helt vackert får acceptera och den här lilla perioden av läggningsstrul verkar ha varit en sådan för er
Ang sömntimmar per dygn... Min Emil sov 15-16 tim per dygn tills han var omkring 2,5 år och det har aldrig medfört några läggnigsproblem. Även han sprudlar av energi och det har gjort att han har behövt sina extratimmar av sömn.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)