Pigg liten pojke

MajaD

Pigg liten pojke

Inlägg av MajaD »

Min son som är snart 19 månader har sovit bra en längre tid nu. Men senaste två veckorna har han varit ovanligt pigg vid läggdags. Han var lite förkyld under början av julledigheten så då lät vi honom sova 30 min extra på dagsluren men så fort vi märkte att han hade svårt att somna på kvällen så minskade vi ner det igen. Men det fortsätter fortfarande strula. Han är dock lugn och gör inte ett knyst när jag ramsar ut ur rummet men efter 15-30 minuter börjar han storgråta. Förmodligen har han väl varit vaken hela tiden och inte lyckats somna och till slut blir han både arg och ledsen. Här har jag dessutom gått emot vad man borde och gått in några gånger när han hållit på länge och då upptäckt att han bajsat så då var det väl heller inte så konstigt att han var ledsen förstås. Han är ovanligt pigg av sig och vi har ett tag nu kört 11,5 timmar natt och 1,5 timmar dagslur. Borde vi ha kortat ner hans dagslur istället? Men det kändes så tidigt att börja göra det redan och på förskolan känns det som att han behöver det för att orka med. Inför dagsluren är han alltid trött, dock sällan grinig så länge han får lunch i tid. Han somnar alltid nästan direkt när man lagt honom i vagnen. Det har till och med hänt att han slocknar medan man stoppar om honom :D .
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
MajaD

Re: Pigg liten pojke

Inlägg av MajaD »

Kan tillägga att han sedan vi kom tillbaka hem i tisdags sover varannan natt superbra och varannan natt har han svårt att somna och vaknar tidigt utan att somna om. I går kväll var han helt perfekt trött. Han var glad men när vi satte ner honom i sängen märktes det att han var trött och han var tyst och somnade direkt när vi ramsat ut. Sedan sov han till 7.00 då vi väckte honom. Men natten före det var han vrålpigg på kvällen och ville inte lägga sig ner i sängen. Ville bara busa och pekade mot sina leksaker i hyllan innan vi skulle släcka lampan. Han lyckades inte somna förrän efter 8 och vaknade högljutt vid 6-tiden. Min fråga är som sagt om han sover för mycket på dagen. Vi får dock nästan alltid väcka honom efter 1,5 timmar så han vill definitivt sova den tiden. Och jag misstänker att han kanske kommer behöva det när han börjar förskolan igen imorgon.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
miniz

Inlägg av miniz »

Hej och ursäkta att det dröjt med svar!

Jag tycker inte du ska korta ner pà dagssömnen ännu. De kvällar han inte är trött kan du göra husljud eller sätta pà musik och sedan lyssna diskret och ramsa när han behöver det. Pà morgonen kan du ge honom en ramsa och sedan vänta in morgonen. Har ni väckarklocka?

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
MajaD

Inlägg av MajaD »

Hej och tack för svar. Ramsa på morgonen är inget för min son verkar det som. Han blir då varje gång otroligt arg och skriker ännu högre. Bortsett från första tiden efter kuren så har vår son alltid bara legat och pratat när han vaknat tidigt på morgonen och då somnade han ofta om efter en stund. Så detta med att skrika direkt när han vaknar är nåt nytt. Vet inte om det kan hänga ihop nåt med att han senaste tiden blivit allt mer trotsig i allt han gör.

Väckarklocka har jag inte testat. Finns det några knep när man ska införa det? Ska den stå inne hos honom? Och vad brukar ni andra köra med för typ av väckarklocka. Vissa ringer ju helt galet och då lär han väl bli totalt ihjälskrämd.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hejsan!

Väckarklockan ska stå utanför barnets rum, inte inne i det. Du demonstrerar den dagtid, förklarar att klockan talar om när det är morgon, visar hur man stänger av den och så vidare. När klockan sedan ringer in den nya dagen, oberoende av gossens sinnesstämning, störtar du glatt in i rummet med det pipande eländet och låter honom stänga av. Glad är du för att NU börjar den nya dagen, vilken TUR att klockan talar om detta, och OJ va skönt det var att få sova osv...

Klockan ska ringa varje dag vid samma tid, och det fina är att klockan inte kan styras med känslor. Snart lär sig barnet att sova tryggt tills klockan ringer. Man behöver inte fråga mamma om det är morgon eftersom man vet att klockan har koll :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
MajaD

Inlägg av MajaD »

Hej igen.
Nu har vi fått problem igen. Läggningarna blev bra ett tag men så helt plötsligt började han vakna mitt i natten och är då jätteledsen. Han låter helt panikslagen. Ramsan har inte alls fungerat utan han blir bara argare. Så då har vi gått in till honom för att lugna honom. Men han vill absolut inte bli solfjädrad utan rullar runt som en galning i sängen. Efter att han sovit så bra i ett år så blir man ju lätt ringrostig så självklart gör man då så dumma saker som att försöka lugna honom genom att ta upp honom ur sängen samt även ta honom till vår säng i ren desperation. Men det har ju visat sig att inte ens det får honom att somna om. Det är som att han gör vad som helst för att hålla sig vaken. Så fort han blir lite sömnig så börjar han skrika för han vill ju inte sova. Och om man stryker honom på ryggen eller över huvudet eller solfjädrar så blir han jättearg och trycker bort våra händer. Han har väl förstått vad det leder till. Senaste veckan har han sovit ungefär 8 timmar per natt. Ofta är han vaken 2-3 timmar på natten.

Nu har vi i alla fall bestämt oss för att kura om i helgen. Men jag behöver lite tips. Han vägrar ju att låta sig solfjädras. Han verkligen kämpar för att komma loss och ställer sig sedan snabbt upp. Vad göra? Vet inte hur jag annars ska få honom sömntung. Bör jag fortfarande ha kolsvart i rummet? Har funderat lite om han kanske kan ha blivit lite mörkrädd för när hela det här började så kändes det som att han vaknade av mardrömmar och då inte tyckte om att vara själv i mörkret. Är det vanligt att barn kan vända från att sova som bäst i mörker till att inte vilja sova alls i mörker?

Kan också tillägga att han till en början i alla fall sov bra på dagarna. Men i helgen så vägrade han helt plötsligt att sova då också. Dock så går det suveränt på förskolan där han somnar som en stock.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Maja!

Du är inne på det själv och jag tror du har helt rätt - att börja trösta, ta upp och samsova har ryckt bort mattan av trygghet för gossen, säkerheten är borta och han blir förvirrad och osäker. Du skriver också att han sover bra på dagis, och det är antagligen för att han känner sig tryggare där och får säkrare besked. Så nu gäller det att du hittar tillbaka till säkerheten och förmedlar den till sonen igen, åtta timmars natt räcker inte långa vägar för en kille i den här åldern :wink: .

Jag tror att förtrotsen kan stöka till det en del, har du läst det här tråden, jag tror du kan hitta mycket fin hjälp i den:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=13298

Och eftersom du har en stor kille som är kurad sen tidigare tycker jag inte du behöver tänka på solfjäder, utan gå direkt på natt två.

Sen måste du komma ihåg att dag och natt hänger ihop, så se till att ha ett fungerande schema som innehåller alla bitar - social delaktighet (jätteviktig i den här åldern), mattider, utevistelse, mycket skratt och bus och glöm inte skrattet till gonattet, ordentlig mörkläggning (särskilt viktig den här årstiden) och en vila på dagen.

Sen lite säkerhetsläsning också:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Sådär, nu har du lite läsning att göra, hör av dig och berätta vad du tänker om det här!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
MajaD

Inlägg av MajaD »

Går inte så bra. Solfjädrar honom sömntung nu första natten men han blir helt förstörd varje gång jag går ut och nästan mer så för varje gång. Han envisas om att slänga ut sin lilla krokodil från sängen och sedan ångrar han sig väl vilket gör det hela ännu värre. Jag vet inte vad jag ska göra. Detta går värre än vad det gick vid första kurningen. Det har nu gått 1 timme och 45 minuter sedan läggning. Behöver lite pepp.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Sofias mamma

Inlägg av Sofias mamma »

Hej, hur gick det igår?
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
MajaD

Inlägg av MajaD »

Han somnade efter två timmar. Men sista gången solfjädrade jag nog för länge. Jag blev väl för desperat. Han var så himla trött tillslut och det gjorde inte direkt saken lättare. Det är som att han nu associerar ramsan med att vi lämnar honom istället för någonting bra. Vet inte hur jag ska vända på detta igen. Han har ju reagerat så bra på ramsan fram till nu.

Upptäckte igår på dagen då min sambo var ledig med sonen att han somnade utmärkt på dagen när det var han som lade honom i vagnen. Vi har även märkt att han kan vara relativt självständig när han är hemma med sin pappa men så fort jag kommer hem från jobbet blir han väldigt klängig. Är det något som jag kanske gör fel? Kan det vara mammigheten som spelar in vid läggningen också?
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

Hei,

Anng. det siste så kan du kanskje lære litt av pappans attityde? Kanskje han kan ordne med "omkurningen" dersom du føler at det er vanskelig nå? Men jeg er også helt sikker på at du kan hente mye styrke i å lese på i sove hele natta -boka og i andre kur-tråder, og få til legging og ramsing kjempebra. Du og dere har jo gått gjennom det før!! Dette kan dere snu!!! Använder dere begge ramsen?

Vennlig hilsen
amama
MajaD

Inlägg av MajaD »

Ja, vi använder samma ramsa båda två. Han blir helt tokig av ramsan numera oavsett vem av oss som säger den. Ikväll testade vi något nytt. Istället för att dra den vanliga ramsan efter nattning så sa jag något helt annat innan jag gick ut och lämnade sedan dörren öppen så det kom in ljus från hallen. Han var inte riktigt ledsen utan varvade arg med prat. Efter några minuter gick jag, istället för att ramsa, in och lade honom ner, pussade honom på kinden och gjorde likadant igen. Jag försökte vara så snabb som möjligt. Gjorde så kanske fyra eller fem gånger med lite diskning i köket däremellan sedan somnade han själv efter totalt 30 minuter. Inte helt enligt AW men det funkade ju i alla fall :) Får se hur det går fortsättningsvis.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
MajaD

Inlägg av MajaD »

Det går faktiskt riktigt bra. Igår behövde jag inte agera alls. Han protesterade lite grann när jag gick ut men sedan låg han tyst för sig själv och grejade. Det tog i och för sig 30 minuter även denna kväll men det kändes som en seger att han inte skrek något. Ikväll verkar bli liknande gårdagen. Han har inte somnat än men pratar för sig själv med tystnad ibland.

Jag har dock en annan fråga. Vi har under en längre tid haft problem med tidiga uppvaknanden. Fick tips från en kille på jobbet att byta ut kvällsvällingen mot gröt då det hjälpte för deras jämnåriga dotter som de misstänkte vaknade på grund av den enorma kissblöjan. Vår son vaknar också med en enorm kissblöja sedan han även började bli bättre på att dricka till måltiderna. Nu frågar han ofta efter vatten på dagarna. Men problemet är att han absolut inte vill äta gröt. Får i honom några skedar ibland. Vet inte om han kanske är för mätt för att äta gröt medan välling går bra då det mer handlar om lite kvällsmys. Har provat att byta till 2-årsvälling och minskat ner mängden samt gjort den lite tjockare för att kunna minska ner mängden ytterligare men jag vet inte om det givit önskad effekt. Blöjan känns fortfarande ganska tung på morgonen. Någon som vet om kissmängden på natten kan bero på hela dagens intag? Ska vi dra ner på mängden välling på morgonen också? Han häller ju i sig en flaska välling då också nämligen.

/Maja
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

:D Hei!

Så bra!! Dette klarer dere utmerket! Rapporter gjerne videre.

Anng tidlige morgener og kiss i blöjan. Når våkner han? Gir dere han en pangramse når han våkner? Han våkner ikke av kiss i bløjan, men kisser når han vel har våknet. Dere kan helt sikkert få bukt med den tidlige oppvåkningen. Fortell mer.
Forresten så drakk min sønn, nå snart 6 år(!), minst 2,5 dl velling når han var liten, og han ventet alltid til etter mogenvellingen med å tisse, så de kan nok tåle en hel del :D

Alt godt!

amama
MajaD

Inlägg av MajaD »

Jag tror att jag ropade Hej för tidigt!! Han har inte varit ledsen men han verkar ha svårt att komma till ro. Han har somnat nu men det tog över en timme ikväll. Det är som att han helt enkelt inte vill sova. Det är en så svår avvägning med att lämna dörren öppen då han förmodligen hålls lite pigg av ljuset som strimmar in men han blir ju helt galen när man stänger dörren. Det känns som att det har varit det faktum att vi lämnat dörren öppen samt att vi slutat med ramsan som gjort att han blivit lugn igen och kunnat somna själv igen. Det går bra senare under natten. Vi stänger dörren när han somnat och de gånger han vaknar på natten somnar han om själv utan problem. Men vi får väl testa igen att dra igen dörren.

Angående de tidiga morgnarna så vaknar han oftast mellan 5.30 och 6.00. Men de två senaste dagarna (vet inte om det hänger ihop med att han lyckades somna på egen hand och därigenom fått tillbaka sin självständighet) så har de på dagis sagt att han gjort en totalvändning från att de senaste veckorna varit lite smågnällig och gått och frågat efter mamma och pappa till att vara superpigg och superglad. Så det känns inte som att vi märker på honom att han sover för lite vilket känns väldigt konstigt. Vi tycker att han borde vara jättetrött. Men han är verkligen på superbra humör hela dagarna. Möjligtvis lite gnällig just före middagen, men när magen blivit fylld är det bra igen. Men 5.30 känns inte okej så vi ska fortsätta kämpa med de tidiga morgnarna. Men pangramsa har aldrig varit hans grej och framförallt inte nu när ramsan helt plötsligt blivit något som gör honom extra arg.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"