Liten känslig..

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
emmasmamma
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 18 jan 2006, 14:48
Ort: Norrk?ping

Liten känslig..

Inlägg av emmasmamma »

Skriver för råd om min 18-månaders fina flicka..

Vi har mycket social delaktighet, gör i princip allt i hemmet tillsammans. Detta som hon alltid älskat, och fportfarande gillar för de mesta, har dock börjat halta lite till följd av förtrots. Hon har upptäckt att hon kan säga nej  Och gillar det  Ibland iaf. Särskilt när det kommer till ”tråkiga” (sådant hon gjort sen hon bvar yttepytteliten) sysslor. Hur bemöter jag detta… antingen att hon bara går där ifrån när vi ska göra ngt tillsammans, eller att hon säger NEJ när jag ber henne, tex sätta på diskmaskinen? Säger hon nej, har jag märkt att hon ofta kommer o gör det jag bett om, bara jag väntar och liksom igonererar nej:et, efter nån minut. Det är svårare om hon helt enkelt verkar tycka det är dötrist (kan man ju förstå), som det här med att plocka ur diskmaskinen?

Nu snurrade jag in på detta om social delaktighet då jag egentligen tänkt fråga om något helt annat. Nämligen följande. Vi var i förmiddags på lekplatsen här intill. Min flicka leker i en båt, står och ”styr”. Då kommer en något äldre pojke och hans pappa. Pojken vill också upp i båten. Redan då ser jag hur Emma blir lite avvaktande. Pojken ställer sig brevid henne, det är tydligt att han också vill styra med ratten. Han slår Emma lite på ena handen. Pojkens pappa säger (mesigt) till honom. Jag (ännu mesigare) gör inget! Ser hur Emma blir lite rädd och efter ett tag börjar underläppen darra och hon sträcker sig efter mig och vill bara därifrån. Så jag lyfter ned henne från båten, kommenterar det lite dumt.. minns inte exakt vad jag sa (för jag visste inte vad jag skulle säga/göra) och föreslog en annan lek, gunga, bara för att distrahera henne från det ledsna.

Liknande situationer som den ovan har hänt många gånger med min flicka. Jag undrar hur jag ska stötta henne??! Hon är en försiktig, känslig typ i kontakten med nya människor. Jag o hennes pappa har varit hemma med henne hittills, vi tycker om Annas filosofi och Barnaboken o tänker ha henne hemma tills hon är tre. Vi bor långt ifrån både mor- och farföräldrar och även med dem tar det rätt lång tid varje gång vi träffas innan hon blir ”sig själv” i deras sällskap… innan hon leker med dom utan att vi är med. Men efter ett par dagars umgänge gör hon det. Hon har hittills alltid varit rätt ointresserad och skeptisk mot jämnåriga barn. Äldre barn är spännande och sådana följer hon gärna efter på lekplatser. Vi har gått en del på öppna förskolan men hon är rätt ointresserad av de andra barnen, ibland tom irriterad på dom. Verkar tycka de mest är i vägen. Ryggar undan för knuffar och lite bryska tag som det lätt ju blir små barn emellan. Söker då stöd hos mig vilket hon naturligtvis får i form av uppmuntran eller att jag sätter mig hos henne. Men känner mig otillräcklig som stöd för henne i dessa situationer.

Dels är jag väl lite orolig kring detta ointresse och ovilja till umgänge med andra barn. Självklart förstår jag att hon är alldeles för liten för att ”leka” med andra barn, men jag trodde hon skulle vara lite mer nyfiken? Positivt inställd? Och de är inte roligt med situationer som den idag, som inte direkt boostar en positiv inställling till andra barn..

Mest undrar jag hur jag ska stödja, stötta henne när hon uppenbart blir rädd och känner sig hotad, som i lekplatssituationen ovan… Hon är en känslig, försiktig typ i ”otrygga situationer”, och en ”Kajsa Kavat” i hemmets lugna vrå. Precis som jag själv……… Vet ej om det hör till saken men hon har varit mycket på sjukhus i sitt korta liv, till följd av svåra allergier.. Det har ju inget att göra med andra barn men ev. kan det vara så att hon blivit skeptisk till främmande människor pga det…

Det här blev jättelångt :oops: Tacksam för alla tankar…
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: Liten känslig..

Inlägg av Krisse »

Hej!

Jag ville bara skriva lite om dina funderingar ang. att dottern är blyg och reserverad.
Här hemma var det precis likadant, storasyster var väldigt reserverad för barn i samma ålder, äldre barn gick ok, hon var rädd för alla män förutom sin pappa tills hon var 2 år, på öppna förskolan var hon gärna nära mig, hemma hos andra satt hon gärna i hallen och lekte med skor själv.
Hemma var det dock tvärtom precis som du skriver.
Storasyster har varit hemma hela tiden, hon är nu snart 4 år.

Men nu efter sommaren när hon kom ur sin trots period vid 3,5 år så hände något.
-Hon hälsar glatt på främmande människor på affären
-Frågar gärna främmande människor vad dom gör och varför
-Leker gärna med alla barn, även lite äldre killar som kan vara lite buffliga på öppna förskolan och säger till dom om något blir tokigt :shock:
-Tycker allt nytt är jättespännande

Så var inte orolig, jag tror att om dom får tryggheten hemma så kommer dom sakta att känna sig säkrare och både självkänsla och självförtroendet kommer.

Själv var jag jätteblyg tills jag började skolan så jag trodde nog att tösen också skulle vara det men så fel jag hade. :lol:

Så med dig som mamma så kommer det nog att gå galant för din tös också.

Lycka till :heart:

Kram Krisse
Emmy 080212
Rasmus 091223
emmasmamma
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 18 jan 2006, 14:48
Ort: Norrk?ping

Re: Liten känslig..

Inlägg av emmasmamma »

Tack Krisse för ett svar som kändes mycket skönt att läsa :heart:

Vad underbart det måste kännas att hon blivit så tygg o frimordig även ute bland folk!
[quote]Leker gärna med alla barn, även lite äldre killar som kan vara lite buffliga på öppna förskolan och säger till dom om något blir tokigt [/quote] Sånt är typ min dröm :D Vad härligt!!

Får jag fråga dig mer exakt VAD ni gjort... hur ni liksom hanterat denna blyghet/rädsla?? Kanske har ni bara låtit hennes reaktioner varit som de är och funnits där? Eller nåt mer rent konkret?

Också skönt att läsa att er dotter varit hemma.. och ändå eller därför utvecklats så fint. Jag kommer nämligen inom kort vara anfallen av en massa dagis-fanatiker, som kommer tolka min dotters beteende som ett verkligt tecken på att hon är i behov av dagis. Jag tror ju i mitt hjärta att det är precis tvärt om, att en barn som hon är just ett barn som behöver tryggheten hemma o skulle fara riktigt illa på dagis. Men dagis-normen är så stark! Jag tycker det är så tråkigt med allt ifrågasättande, på gränsen till kritik...

Om någon har fler tankar, och eller idéer om hur man hanterar trots vid social delaktighet, är jag jättetacksam om ni skriver...
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Liten känslig..

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag har iof inte en känslig, men har ändå lite inputs jag hoppas du gillar.

1, inte plocka upp när något händer eller låta gömma sig bakom ryggen. Jag går ner på barnets nivå sätter mig på huk bakom och "paktar". Frågar lite om hur kan vi göra tror du?

2. Förbereda, har varit a och o hemma hos oss. Typ tala om vart vi skall, vad man kan göra där. Skall vi hälsa med handen, eller kanske bara säga hej? Kanske vill han ge någon en kram och säga något fint osv...

3. När sonen var som blygast (vid trotsen) ville han inte prata med någon, då gjorde jag en buslig lite typ lek. Satte mig bakom och sa med barnslig busig röst, hej, jag heter Tor, jag är glad idag. typ. Då skrattade han hjärtligt och blev lite mindre blyg.

4. diskutera/prata vad kan man göra när man är blyg? Hur känns det när man gör si? eller så? Berätta en historia om hur det var när du var liten och blyg typ.

Det är några av mina tankar. Har du läst om den känsliga i BB? Står lite matnyttigt där också.

Sen tror jag som du, att en känslig skall aboslut INTE ha dagis före 3-3,5 år. Utan behöver känna sig lite trygg och säker först. Min son var hemma till 3 och det hade ingen som helst betydelse. Dagis är överskattat, tycker jag än.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
emmasmamma
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 18 jan 2006, 14:48
Ort: Norrk?ping

Re: Liten känslig..

Inlägg av emmasmamma »

Tack för fina råd. Mm jag har läst om den känslige..

Ska absolut tänka på att gå ner o pakta, inte rädda så mkt, när det går. Vi har också märkt att förbereda fungerar jättebra, och kan säkert bli bättre på det...Hon förstår ju nästan allt vi säger.. men pratar väldigt lite än så länge. Men råden om att komma på lösningar tillsammans tar jag med mig för framtiden...

En grej som jag tror Emma kommer må gott av är att vi framåt vårkanten kommer flytta nära mor-och farföräldrar samt annan släkt o vänner.. Vi ska tom bo hemma hos mina föräldrar över sommaren. Kommer väl medföra en del påfrestningar :mrgreen: även om de är världens snällaste. Men för Emma tror jag bara det kommer vara jättebra faktiskt. DÅ kan hon i trygg miljö vänja sig o knyta an till fler männsikor.
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: Liten känslig..

Inlägg av Krisse »

Hej igen!

Ja du fick ju inga konkreta råd av mig :roll: men Torsmamma har ju skickat dig ett jättebra svar som alltid :D

Jag håller helt med:
-Förbered förbered förbered för allt som skall hända, även om hon inte pratar mycket så förstår hon säkert det mesta. Detta gör jag även nu för mina båda barn så de också kan lära sig innan hur man skall bete sig och vad man kan förvänta sig av situationen.

-Jag känner igen det där med lekplatsen, jag tyckte det också var svårt i början, men våga ta plats tillsammans med din tjej. När det kom andra barn fram så satt jag mig ofta på huk och lekte med för i den åldern blir det ju ofta så att den som vågar mest får allt. Ofta valde dock min tös att gå därifrån men jag ville ändå att hon skulle känna mitt stöd om hon valde att vara kvar.

-Ofta fick jag ju vara med barnen när vi var hos andra och fikade för att se till att hon inte blev "överkörd". Barn i den åldern kan ju inte leka ihop själva. Så det blev ju inte mycket fikande för min del men jag kände att det var viktigt att hon skulle känna sig trygg. Men som sagt hon satt ju gärna själv i hallen med alla skor istället :lol:
Vi ska tom bo hemma hos mina föräldrar över sommaren. Kommer väl medföra en del påfrestningar även om de är världens snällaste.
:lol: :lol:
Emmy 080212
Rasmus 091223
emmasmamma
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 18 jan 2006, 14:48
Ort: Norrk?ping

Re: Liten känslig..

Inlägg av emmasmamma »

Otroligt skönt ska du veta Krisse för mig att läsa om hur du har gjort. Nu känner jag mig så mycket mer trygg i hur jag ska hantera situationer som är svåra för henne... (o för mig uppenbarligen :roll: ..) Tusen tack :heart:
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: Liten känslig..

Inlägg av Krisse »

Hej!

vill du hjälpa henne lite till i hennes utveckling så titta in på IAHP-forumet

http://www.annawahlgren.com/forum/viewforum.php?f=47

Kram
Emmy 080212
Rasmus 091223
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: Liten känslig..

Inlägg av Krisse »

ps. tack för dina söta rader ds. :heart:
Emmy 080212
Rasmus 091223
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"