Svårt vid läggning :(

Skriv svar
mammas lilla hjärta

Svårt vid läggning :(

Inlägg av mammas lilla hjärta »

Hej!

Jag har tidigare haft en tråd under kurbarn 4-12 mån men vår lille kille har kurats sen han var 7 mån så jag skulle själv vilja kalla honom en säker sovare, så nu skriver jag här.

Fram tills för ett par månader sen funkade det mesta med vår lille kille, förutom tidiga morgnar sen man ställde om klockan. Men nu är det precis som att det händer så otroligt mycket i hans lilla liv att sömnen är lite störd. Och så har han börjat komma in i lite trots(?) för det är mycket gråt och slänga sig på golvet när man inte får som man vill.

Vi har inte alltid varit konsekventa kan jag lika bra erkänna och vissa nätter när han vaknat och varit oerhört ledsen har han fått somna om hos oss och sovit jättegott. Så har det varit några nätter och sen har han sovit hela nätter i sängen igen ett tag och sen har han vaknat på nätterna igen. Så har det hållt på i ca 3 månader nu och vi försöker ju med ramsa på nätterna men har inte alltid orkat att vara vakna så länge och istället prioriterat att vi ska få sova alla tre. Och så får jag för mig att de ibland behöver vår närhet?!

Nu har det varit jul och nyår och vi har flängt en hel del och det har blivit senare kvällar än han är van vid, han har sovit längre på morgonen än vanligt och så har han haft magsjuka så det är väl inte konstigt att det är lite upp och ner nu.

Egentligen hade det inte gjort mig så mycket om han hade sovit hos oss men jag vill ju ge honom en trygghet i att sova själv och jag vill komma bort ifrån det här "gå-och-natta-barnen"-träsket som kan ta både en och två timmar som många föräldrar verkar ha fastnat i.

Alltså, problemet nu är att han allt som oftast blir helt skogstokig (som en liknelse) när han ska lägga sig i sängen. Han kastar sig mot spjälorna, det går inte att röra honom och han vrålar som ett lejon och skriker så det låter som han ska kräkas. Ramsan verkar inte ta så bra längre. Ska man nu bara ta tjuren vid hornen och köra ramsa i tre kvällar? Jag hatar när ha skriker så för det gör så ont i hjärtat på oss båda, vill inte att han ska somna av utmattning för att ha gråtit så mycket.

Har ni några tips? Idag la vi honom först kl 20 och det blev ett himla liv och jag har aldrig upplevt honom så arg/ledsen/förtvivlad. Tog upp honom och la honom igen 21.30 och efter skrattet-till-gonattet la han sig tillrätta och somnade utan protester. Sover han för mycket så han inte är trött kl 20? 13,5 h har han per dygn och jag får nästan alltid väcka honom efter två timmars vila på dagen.

Tacksam för hjälp!
Anna
mamma till gosse född okt 2011, kurad från 110429
miniz

Re: Svårt vid läggning :(

Inlägg av miniz »

Hej!

Hur gammal är din gosse? okt 2011 stàr det i profilen... Han är nog äldre än det skulle jag tro.

Sà han är kurad och ni har SHN boken?
Dà borde ni läsa i den och hitta tillbaka er attityd. Ni hattar lite fram och tillbaka med era svar pà hans fràgor, tar upp, lägger ner, in i er säng, han vet inte vad som gäller. Han behöver trygga och klara besked.

Han behöver ocksà närhet.
När han är vaken. :wink:
Eller nyvaken, mina tvà smà kommer in i min säng när natten är över, när dagen ska börja. Där ligger de med sina varma kroppar och trycker pà sin lilla mamma. Det är myspys. :heart: :heart:

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"