Gääääääsp, tidiga mornar!

Skriv svar
Rockmamma

Gääääääsp, tidiga mornar!

Inlägg av Rockmamma »

Hej, någon som kan komma med råd?

Våran tjej blir 2 år i mars, hon är alltså nu drygt 21 månader. Vi har kört SM sedan födseln och minikurat när det varit fnurror. Nu, sedan några veckor tillbaka har vi väldigt tidiga mornar, vi har tur om vi vaknat efter kl 05.

Peppar peppar har läggningar inte varit något problem på länge, dvs. inget sådant strul. Vi busar, kastar slängpussar, vinkar och hon läggs i säng som vi höjt upp pga upprepat urhopp, ramsar och går ut. Allt började med att hon bajsade så hemskt mycket på nätterna så hon fick tas upp och saneras hela tjejen och sängen. Detta höll på i ca 2 veckor och efter det har tidiga mornar fortsatt fast att hon inte bajsat ner sig. Hon börjar med att skrika, sen kommer ajajaj och ledsamt mammaaaa eller pappaaaa. Och hon slutar inte, vi ger upp :-/ Hur länge ska man behöva avvakta innan man ger upp?

En pangramsa gör att hon skriker ännu mer och klassisk musik överröstar hon. Husljud verkar också reta upp henne och hon ger sig inte trots att vi avvaktat i 30-45 minuter. Efter så lång period av tidiga mornar har vi helt enkelt börjat plocka upp henne när det känns hopplöst och nu är vi inne i en dålig vana :-/ Vi har provat gå in, lägga ner, solfjädra, men hon blir tvärarg och de gångerna hon lagt sig blir hon arg när vi gått ut.När hon får komma upp verkar hon pigg som en lärka och ska "bajsha" på pottan trots inget kommer, titta på tv eller leka. Hon är pigg på dagarna, äter, leker, social, ute mycket. Mamma och pappa är dock trötta ;-)

Det händer att hon vaknar till kring 23 och kan stöka på i 2 timmar med att vägra bli lämnad i sin säng. Detta händer inte ofta men igår hade vi en sån händelse. Tror hon vaknade av att storebror hade växtvärk och var ledsen. Vi gick in till henne för att ge han ro att somna om och hon klamrade sig fast i halsen och skulle upp, lades ner igen efter några minuter och tyst som en mus i 10 minuter. Detta pågick i ca 2 timmar. Ja, jag vet att det är fel, känns dock som ett bra val just i den stunden för att låta någon annan sova.

Sin dagslur har hon kl 12 och sover 1.5 timme om hon sover ute i vagn och 45 minuter om hon sover inne. På förskolan vaknar hon alltid efter 45 minuter och sover inte mer. Våran natt är 19-07 (nu 05). Borde vi dra ner luren till att alltid vara 45 minuter? Vi har inte märkt någon skillnad att det blivit senare mornar av att hon bara sovit 45 min under lång period.

Hon är van väckarklockan, när hon sov till 07 så väcktes vi alltid av mammas väckarklocka, detta är inget nytt för henne, men nu funkar inte det. Ska vi helt enkelt strunta i ramsa på natten (och när slutar man ramsa på kvällen?), klassisk musik, husljud eftersom detta gör henne bara mer arg och ledsen?

Tacksam för råd :-)
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Gääääääsp, tidiga mornar!

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

som jag förstår det hela nu så säger tjejen till NÄR morgon börjar inte klockan. Med det så är inte säkerheten längre på plats, hon frågar hur sakers tillstånd skall vara.

Den tuffa 2 åringen tror sig vara kung över tillvaron (läs mer i Barnaboken om 2 åringen) och nu tror hon att hon även måste diktera om när det är morgon. Och ni meddelar i handling att JAPP, det är hon som styr, inte ni.

Så som du säkert misstänker är det en ny "minikur" som måste till tycker jag.

MOrgon 1 går man in står med solfjädern tills hon är sömntung och när hon är det räknar du till 200 innan du går ut med en bekräftelse ramsa. Andra morgonen går du in och står tills hon är sömntung. SOLKLARA besked att HÄR SOVER MAN!
Tredje morgonen, lägg tillrätta, gå ut med ramsan. Jobba med ramsan. Nu har ni sagt i 2 morgnar att MAN SKALL somna om. Oavsett vad frågan är.

Glöm inte att det är klockan som annonserar morgon, den skall HON stänga av själv kl. 07. (max marginalkvart)

Visst kan ni dra ner på lunchluren till 45 min, det är helt ok. I värsta fall kan ni lägga upp till 30 min tidigare på kvällen med positiv effekt på morgonen.

Så odla nu attityden och se till att inte dras med alla dessa vargar, läs om 2 åringen på barnafostran och i barnaboken.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Vi ska prova enligt dina instruktioner. Det jag märkt är att hon sover mer på rygg numera, när jag gått in och bäddat om när de sover. Eller när vi lagt för kvällen snurrar hon raskt om på rygg. Vi ska prova det, jag bara funderar om hon "tappat" tillrättaläggandet eftersom hon nu snart är 2 år och bara blir arg när vi börjar vända, lägga och hålla. Det var trots allt flera månader sen hon behövde något sånt.

Peppar peppar som jag skrev innan, just i kväll står hon och gastar mamma, ajaj e gö dont :-/
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Rockmamma skrev: Peppar peppar som jag skrev innan, just i kväll står hon och gastar mamma, ajaj e gö dont :-/
Om du verkligen vet att hon inte har ont skulle jag säga att hon har hittat DIN varg. (ömma punkt) 8) :wink:

Man kan solfjädra på sidan också. Vända henne från dig och solfjädra på sidan. Se det som lugnande handpåläggning. YOGA andas när du håller den. LUGNT och DJUPT!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Japp, hon har hittat "ont" vargen och även "bajs" vargen. Nu kommer jag ju sluta tro på henne och när hon väl har ont :o

Ikväll efter en stund bad jag pappa gå in och solfjädra eftersom jag inte når ner nu när vi byggt till högre ribba. Hon klamrade sig fast i halsen, togs upp för en kram och lades ner. Han hade lämnat dörren på glänt och sen var det tyst.

Kanske en dum fråga, men hur skulle du gå till väga i vårt fall. Hon står alltid upp i sängen och hugger tag om halsen när man böjer sig ner och ska leta efter snuttekaninen eller försöka lägga ner henne. Försöker man ta loss henne så blir hon mer ledsen. Jag vet att hon kommer studsa upp och vägra lägga sig ned och skrika ännu mer. Vill ju göra rätt, har inte erfarenhet av morgontrassel i den åldern :-/ Så, ja, det är vargar som svansar vid våra ben, att lägga ner och solfjädra har ju inte gett effekt på senare tid...
Rapport kommer imorgon :)
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

ja du under minikurning så hade jag mjukt och fint tagit bort armarna och lagt henne ner och solfjädrat.

VId andra tillfällen så kan man ju hålla kramen tills hon släpper och då lägga ner.

MEN, sen har vi regeln, man kan inte lägga ett barn som reser sig upp hela tiden. Utan man kan bara verktyga LEDSNA barn.

Men under minikuren, så är det lite mera bestämdhet som gäller. Man lägger ner lugnt och säkert, håller solfjädern tills hon sover och 200 räkningar till första natten. Sen lägger ni ner och solfjädrar lugn och lite till, ut med bekr. ramsan.

Sen skall ramsan börja ta över. Ni behöver inte gå in varje gång hon vaknar. HOn kan lägga sig ner själv.
Tor 2006

Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Såhär gick det...

Hon somnade lugnt på kvällen efter en incident och när dörren lämnades på glänt...

Kl 05 vaknar hon och pappa gick in för att solfjädra och räkna, hon står upp som vanligt och klamrar sig fast. Han lägger ner henne men hon blir så arg och krånglar sig upp igen och han upprepar det och lyckas få henne att ligga några sekunder men hon blir bara arg när han gör det och vrider sig upp igen. Hon skriker även pappa, ajaj ooooont (denna gång gick vi inte på den). Efter flera försök att lägga ner går han istället ut med ramsan. Hon skriker inte mindre då. Hon står nu och låter ledsen och arg om vart annat och får hålla på till 06 då det inte lugnat sig alls. Ställer klockan redan 06 och hon får sedan stänga av den.

Tankarna imorse var: det blev värre för att pappa gick in och la ner henne. Hon spänner sig som en pinne, ålar, spjärnar emot, klamrar sig fast i armar för att inte bli nedlagd. Hon känns för stor för att bli tillrättalagd? Vi kommer köra på inatt igen, men ni som läst många historier kan kanske berätta, ska vi gå in? Eller inte? Lilla järnspettet gör allt för att bryta sig upp igen.

Något annat som jag märkt senaste tiden är att hon när hon vaknar från lunchvilan är så ledsen. Vi har skratt innan och när hon vaknar är vi glada och hon kan vara glad några sekunder men sen kan hon bli så ledsen och arg och ingen får röra, prata eller titta på henne?!? :shock:
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Alltså, oavsett vad man väljer för strategi för tidiga uppvak,

Ni kan ha säga ramsan 1 gång och sen inget,

Solfjädra första natten och sen ramsa osv...

Ramsa med jämna mellanrum.

Oavsett strategi så tar man inte upp förrän det är morgon.

För vissa kan man till och med få ställa klockan ÄN senare bara för att man behöver få till ett omsomnande.

MÅlet är att hon somnar om! Oavsett strategi, så skall hon lära sig att skrika inte får morgonen att komma fortare utan att man kan ligga, fnula, prata, somna om och sova tills klockan ringer.

Nu har ni en ny vana och även om ni sätter klockan på 06 så är det inte sjysst mot någon inblandad tycker jag.

Om ni ändå bestämmer er för att ha morgon kl. 06 behöver hon lägga sig 18 på kvällen för att få sin goda sömn.

Så sitt ner och ta fram en strategi som ni sen följer i 2 veckor utan att rucka på den.

Här hemma är det inte morgon förrän klockan ringer och nu för tiden ligger sonen i sin säng och pratar med sina gosedjur tills klockan ringer. Så är det bara. Ingen tvingar någon att sova, men förutsättningarna skall man ha, varje natt 12 timmar.
Tor 2006

Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Vi peppar oss själv!!!

Lite lustigt med att jag skrev om att hon inte strular på kvällar. Ikväll var 2'a gången på rad nu, mammaaaaaaa..... pappa..... itte taast (sitter fast)..... e darmt (det är varmt)...., e gö dont, ja haaaa, joooooooo (det gör ont, jag har jo).... Pappa gick in, gav snuttekaninen som hon slängt ner, gick ut men lämnade dörren på glänt, knäpptyst!

PEPP PEPP!!!
Rapport kommer imorgon :-)
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Stumpan vaknade 05:30 idag och talade om att det var bajsh... Nädu tänkte vi... Efter ett tag började vi fundera om det verkligen var så? Japp, så var det! Blev bytt i sängen och ramsade ut... ARG... Lugnar sig efter en stund... Och efter ytterligare en stund hörs "bajsh"... (Hon var sen födseln varit en natt/morgonbajsare)... Bytt igen och gick ut... Svor en stund men eftersom vi lyckats sova har även hon lugnat sig tills strax innan 07 då klockan ringde och hon fick slå av...
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Perfekt, så är det!
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"