Standardmodellen med Elliot 3,5 månad

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
sara377

Standardmodellen med Elliot 3,5 månad

Inlägg av sara377 »

Hejsan allihopa!

Vi undrar om det finns någon vänlig själ på detta härliga forum som vill hjälpa oss att förstå vad vi gör för fel med lilla Elliot 3,5 månad! Vi har kört standardmodellen sedan 1 månad tillbaka men vi får inte till det med sömnen! :-( Elliot vaknar allt mellan 5-30 ggr/natt. Det tär så oerhört på oss och vi har två underbara tvillingtjejer på snart 3 år som också blir lidande av att deras föräldrar inte får sova...

Såhär ser våra dagar ut:

07.00 vakna
07.30-08.30 Mat(Ammas och/eller ersättning) Förrätt,varmrätt,efterrrätt, kaffe och kaka...:-)
09.00 sova 45 min
10.30-11.30 Mat
12.00 sova 2 timmar
14.00-15.00 Mat
16.00 sova 1,5 timme
17.30-18.30 Mat
19.30 Kvällsslurk
20.00 God natt!
ca 04.00 nattmål

Innan läggdax försöker vi få till ett gott skratt eller åtminstonne ett brett leende :-)
Han sover på mage med larm. I egen säng i eget rum. Det är kolsvart i rummet(vilket iof inte är så svårt den här tiden på året) och ca 18 grader varmt. Vi buffar honom tills han nästan sover och sedan går vi ut så fort han blir lugn. Han skriker oftast upp sig och vi måste gå in allt i mellan 2-4 ggr innan han somnar. Han har fortfarande napp men vi lyckas oftast få honom att somna utan den! Han har den ibland på dagen när han är trött. Han har svårt att vara vaken på förmiddagen eftersom nätterna är så dåliga, men förut hade vi schemat: sova 1,5 timme på förmiddagen och det fungerade INTE. Då vaknade han jätte ofta under de sista 45 min av den luren! Men samtidigt har han ju svårt att hålla sig vaken under vakenpassen på förmiddagen...hmmm...

Vi har båda, tycker i alla fall vi själva en mycket bra attityd! Vi är väldigt övertygande om att detta är rätt för oss och för Elliot!
Ska även tillägga att han är regält förkyld just nu. Kan nästan inte andas ur näsan alls :-(

Finns det någon här som kan hjälpa oss? Vad gör vi för fel? Jag gråter av trötthet på morgonen ibland... Kan det vara den oron han känner av?? Jag vet inte... Är helt slut och vet inte vad jag ska göra just nu. Kan inte tänka klart pga tröttheten...

Med en av våra tvillingdöttrar så körde vi 5 minutersmetoden. Det vill jag INTE göra igen...
Julia 090304
Erika 090304
Elliot 110911 SM
SaraMilana

Re: Standardmodellen med Elliot 3,5 månad

Inlägg av SaraMilana »

Hej sara 377!

Varmt välkommen hit och stort grattis till lille Elliot! :heart:

Så bra att ni redan är igång med standardmodellen! Jag gissar att ni har Barnaboken? Om inte, så inhandla bums! :D

Nu ska vi se om vi kan försöka bena upp det hela...

:arrow: Schemat
Om jag har räknat rätt ligger ni lite i underkant på antalet sömntimmar. 15,5 timmar (minst) behöver en så liten plutt. Tycker ni schemat i övrigt fungerar bra ska ni inte in och rodda i det, om inte så klipper jag in ett exempelschema som många små tremånaders verkar gilla:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
Dvs, lite längre natt och en kortare lur på eftermiddagen. Men som sagt, inte ändra saker som fungerar! ;)

:arrow: Buffningen
Du skriver att ni buffar tills han nästan sover och går ut så fort han blir lugn. Det skulle jag säga är att buffa på tok för länge! Buffa honom lugn, gå ut och låt honom sköta sista biten själv. Han måste lära sig att somna på egen hand för att kunna ta hand om uppvaken på natten! Gör en massa husljud utanför för att han inte ska få en chans att missa att ni är där och håller vakt.
Lästips: Konsten att backa, sljuta vargar och fixa attityden!

:arrow: Nappen
Du skriver att han oftast kan somna utan den, vilket innebär att han får den ibland för att kunna somna. Tänk vad förvirrande det blir för honom när han får den ibland och ibland inte. Om han då skriker typ HALLÅÅÅ, VAR ÄR MIN NAPP!?!? är det ju inte så konstigt. Och när nappen är borta på natten när han vaknar så måste han ju skrika efter nappen då också! Han kommer glömma bort nappen på en dag om ni bara gör det! ;)
Lästips: Nappen bort!

:arrow: Mat
Har ni börjat införa någon riktig mat än? Det kan ju verkligen göra susen för nattsömnen och om ni väljer att tjyvstarta lite så är ni i gott sällskap här på forumet. :D
Lästips: Mer mat åt småfolket!

:heart:
sara377

Inlägg av sara377 »

Tack för snabbt svar!!
Ska läsa igenom trådarna som du skickade så fort jag får lite tid över! Jag har Barnaboken från 1986... Har ärvt den av mamma! Undrar om det är stor skillnad mot den som finns att köpa nu? Borde jag investera i den nya?

Jag misstänker själv att buffningen är ett problem, det var ju så underbart den dagen som vi bestämde oss för att lägga honom på mage och buffa honom i ro. Det fungerade ju så klockrent! Då är det så lätt att ta till den när han skriker och verkar orolig. Jag är oerhört skrik-känslig så jag vill ju gärna gå in en gång för mycket... Men jag försöker påminna mig själv om att skriken faktiskt är frågor och inte alltid missnöjesyttringar, som det ju är så lätt att inbilla sig!

Sen var det det där med nappen... Jag VILL ta bort den, men det är som att jag inte riktigt vågar... Han tar sin tumme när han inte fått nappen... Så snutta vill han iaf...

Har redan köpt massa mat som jag ska ge honom men "alla andra" säger att det är för tidigt och att han kan få problem med magen. Men nu ska jag testa att ge honom lite efter Jul. Bara några skedar om dagen till en början så kan man börja öka på när han är 4 mån!

Återigen: TUSEN tack att du tog dig tid att svara!
Julia 090304
Erika 090304
Elliot 110911 SM
sara377

Inlägg av sara377 »

Jo, en annan sak... Vi vill gärna ha nattsömnen mellan 20-07 eftersom vi har det med tvillingarna. Men hur får vi till mer sömn på dagen? Vilken lur ska jag förlänga? Eller ska jag lägga till någon?
Julia 090304
Erika 090304
Elliot 110911 SM
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej och välkommen! :D :heart:

Toppensvar har du fått av SaraMilana :thumbsup:
sara377 skrev:Har redan köpt massa mat som jag ska ge honom men "alla andra" säger att det är för tidigt och att han kan få problem med magen. Men nu ska jag testa att ge honom lite efter Jul. Bara några skedar om dagen till en början så kan man börja öka på när han är 4 mån!
Min yngsta dotters lyckligaste dag var när vi gav henne fruktpuré strax innan tre månaders ålder :wink: :lol: Fyramånadersgränsen (som nyss var sex månader...) har enbart att göra med att inte konkurrera med amningen. Det handlar alltså inte om när bebisen kan tänkas behöva mer mat...
sara377 skrev:Jo, en annan sak... Vi vill gärna ha nattsömnen mellan 20-07 eftersom vi har det med tvillingarna. Men hur får vi till mer sömn på dagen? Vilken lur ska jag förlänga? Eller ska jag lägga till någon?
Det brukar vara lättast att förlänga morgonluren till 1,5 h (många bebisar är tröttare på förmiddagen än på eftermiddagen) och sedan skjuta på resten av lurarna så ni får en läggning kl 20. Vad tror du om det?

Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
sara377

Inlägg av sara377 »

Nu känner jag mig verkligen desperat... Lille Elliot sover verkligen inte bra! Just nu försöker jag få honom att sova middag (12-14) och han vaknade 12.30 och gallskrek och skriker fortfarande(13.00) När jag går in och buffar blir han tyst men så fort jag slutar så skriker han igen :-( Vad göra? Försöker backa men det gör så ont i mammahjärtat när han skriker så :-(
Julia 090304
Erika 090304
Elliot 110911 SM
sara377

Inlägg av sara377 »

Jag gav honom hans första smakportion (päron) nu innan vilan... Kan det göra ont i magen av den? Gav ju bara pyttelite... Men ändå?
Julia 090304
Erika 090304
Elliot 110911 SM
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej sara377 :D

Vad härligt att ni är så motiverade. Jag kan bara hålla med er, standardmodellen är verkligen det små bebisar behöver, alltså hjälp med att få sina behov fyllda med råge.
sara377 skrev:När jag går in och buffar blir han tyst men så fort jag slutar så skriker han igen :( Vad göra? Försöker backa men det gör så ont i mammahjärtat när han skriker så :(
Självklart är det oerhört jobbigt med mycket skrikande. Men. Det finns skrik och skrik. Det är en konst att lära sig att lyssna och tolka sin bebis skrik, men jag lovar att det är värt det. Nu med min lille Nils (nummer tre) så har jag haft mycket intressanta stunder då jag hört honom grundligt skälla ut madrassen och täcket och gud vet allt innan han tycktes säga "så där ja, nu har jag fått ur mig allt, nu kan jag sova". Förstår du hur jag menar? Alla skrik betyder inte "mamma, kom och ge mig en kram".

:?: Hur går era läggningar till? Skrattet till go'nattet dag som natt? Ligger allt fokus på att han ska sova? Överkoncentration är en mycket effektiv sömnstörare.

Jag höll på att fastna i buffningsträsket med min lille Nils, men tack vare två ganska så små storebrorsor och vissa gånger yttre händelser som telefon och dörrklocka så tvingades jag inse att jag ofta störde mer än jag hjälpte. Vad jag kom fram till var att det mest effektiva var att:

1/ lägga till rätta
2/ markeringsbuffa, typ tre buffar
3/ solfjädra snabbt, men mjukt = nu är det dags att sova
4/ gå
5/ avvakta och LYSSNA

Om han skrek upp sig och "fastnade" så gick jag in igen och upprepade det hela, men kortare. Just att inte vara så långrandig var nyckeln för mig och den fick jag av en annan mamma här på forumet:
yazz skrev:Etter denne laaaange erfaringen har det dukket opp et bilde på "verktygen" som jeg har lyst til å dele:

Vi voksne har en tendens til å svare barn (i alle aldre) med alt for lange svar. Dette frustrerer barn og gjør dem "arga". Jeg har jo også en 10 åring og en 4 åring og ser dette veldig klart.

Verktygen er derimot KORTE svar med KORTE og ENKLE forklaringer: "nei, nå skal du sove, FORDI du er trett/det er natt!" og END OF STORY! Etter ditt svar skal barnet få lov til å reagere og få tid til å lugne ned seg uten mer inngripen!

Men svarer vi slik: "nei, nå skal du sove, fordi, bla, bla, bla, bla og mamma synes at bla, bla bla, bla...., får vi et barn (stort som lite) som blir ARGT og fortvilet over alt pjattet! Dette gjelder både i ord som i handling!

ALTSÅ verktygen, er enkle og magiske i sin effekt når de brukes på denne måten, som KORTE svar til barnet. Barnet må få svare tilbake og ha tid til å lugne ned seg i sitt tempo! Når du lar dette være et utgangspunkt, hører man fort forskjell på virkelig skrik (på hjelp til å lugne ned seg) og protest skrik/nedvervningsskrik som svar!

Min dialog med mitt lille barn er som forvandlet fra og med i går kveld, når jeg forsto dette! Han er idag våken ved brystet HELE tiden, kan derfor også legges våken med sang og skratt, og våkner glad og fornøyd.
Och ett tips, flytta fokus till vakentiden. :D Låt honom vara med i allt som händer, utan att VARA allt som händer. Han kan ligga bredvid när du skalar grönsaker, hänga på armen när du dammsuger, osv osv. Glöm inte att magläge i vaket tillstånd är kanonbra från flera aspekter (den neurologiska utvecklingen främst, men även den sköna tröttheten som följer ett ganska lagomt tröttsamt vakenpass :wink: ).

Fundera och återkom! :D

sara377

Inlägg av sara377 »

Tack Sarisparis för ett mycket bra svar! :-) Tack för tipset på hur jag ska hantera vårt buffningsträsk! För det är nog det som vi håller på att hamna i! Överkoncentration blir det lite då och då också men som tur är så har jag tvillingtjejer som hindrar mig från att överdriva detta. Men jag måste försöka att inte ifrågasätta så mycket.. Undrar ju om han har ont i magen och eller om det är för varmt/kallt m.m. Inte bra...

Tycker att det är svårt ibland att få till det där skrattet, om han är för trött så bryter han nästan ihop när jag försöker skojja till det :-/

I natt sov han i alla fall bättre vilket var oerhört skönt. Behövde bara gå in till honom en gång... En klar förbättring!
Julia 090304
Erika 090304
Elliot 110911 SM
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Hur går det för er?
sara377 skrev:Undrar ju om han har ont i magen och eller om det är för varmt/kallt m.m. Inte bra...
Du verkar veta själv var skon klämmer... :thumbsup: :lol:
sara377 skrev:Tycker att det är svårt ibland att få till det där skrattet, om han är för trött så bryter han nästan ihop när jag försöker skojja till det :-/
Vad sägs om att lägga lite tidigare så slipper ni risken att han blir övertrött?
sara377 skrev:I natt sov han i alla fall bättre vilket var oerhört skönt. Behövde bara gå in till honom en gång... En klar förbättring!
Härligt!! =D>

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"