Hon har slutat äta!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Gäst

Hon har slutat äta!

Inlägg av Gäst »

Hej alla kloka människor!

Vi började kura Hanna i slutet av maj och det har gått jättebra! Vi har fortfarande en halvtimme kvar till "hel natt", dvs. hon vaknar lite för tidigt, men annars utan anmärkning! Men nu börjar jag noja lite över att hon dragit ned så mycket på sitt ätande. När vi körde igång kuren började jag också ge mer "riktig" mat. Innan hade jag ammat ganska mycket. Det gick jättebra. Hon åt kopiöst! Med sedan en vecka tillbaka är det "de stängda läpparnas strategi" som gäller.

Så här ser vårt tänkta matschema ut:
07.15 välling 220 ml
08.50 ammning
12.30 lunch
16.00 middag
19.30 gröt

Vällingen på morgonen går bra (220 ml). Amningen också. Men lunch är inte att tänka på. Kanske är hon inte hungrig ännu? Jag har försökt skjuta på lunchen eller bara slutat mata och återkommit en timme senare om hon inte velat ha, men med samma resultat - hopknipna läppar som övergår i storskrik om jag trugar för mycket. För att kolla inte-hungrig-hypotesen har jag då givit en flaska välling - som slukas i ett nafs! Så hungern är det inget fel på. Av någon anledning är köttpuré inte intressant just nu. Samma resultat vid middagen, men kvällsgröten går ner i ett svep. Vad göra? Det sägs ju att ett hungrigt barn äter, men jag tror snarare att mitt hungriga barn skriker! Vad tycker ni? Fortsätta med puré till lunch och middag (trägen vinner?) eller ge henne gröt och välling ett tag och hoppas att intresset väcks igen? Min grundläggande oro är ju att hon, som det är nu, inte får i sig tillräckligt på dagarna och börjar vakna för att hon är hungrig (kanske är det därför hon inte sover ända frm till "god morgon" redan nu?)? Tankar och reflektioner mottages tacksamt!

Allt gott!
Pea
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Huvudsaken är att hon äter - inte vad hon äter! Om det nu inte rör sig om att detta "vad" består av pommes och chips :wink: :lol: ...

:idea: Ge du gröt/välling så som damen behagar 8) och ge henne lite plockmat bredvid eller när hon tycker att det är intressant igen. Det kan vara så att hon är öm i munnen (tänder på g?) eller har ont i halsen. Då är det mat av den lenare sorten som slinker ner!

:idea: Den äldste av de mina levde på välling och gröt tills han var över året och därefter har han ätit allt som kommer i hans väg :lol: !

:D Lycka till!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"