Vaknar för tidigt och har svårt att somna om! 7,5mån

Skriv svar
Stellasmamma
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 10:48

Vaknar för tidigt och har svårt att somna om! 7,5mån

Inlägg av Stellasmamma »

Min Stella 7,5månad (kurad vid 5mån, har gått fint!) har på senaste tiden haft en och annan fnurra på tråden, mest det att :

-hon vaknar 1 timme för tidigt på morgonen
-någon av korta lurarna har krånglat rejält med insomning!
-vaknar mitt i långa luuren på dagen och har svårt att somna om

så här har schemat sett ut 12-20-2-20:

07.30 Glad morgon! vaknar 1 - 1½ timme förtidigt och gnäller fram till att vi gör glad morgon, alltid tidigast kl 7.15 - 7.30 beroende på hur högljutt hon gnäller..
08.00 mat
09.30-09.50 sova 20min någon av de korta lurarna krånglar och vill inte alls.
11.00 mat
12.00-14.00 sova 2tim vaknar mitt i och har svårt att somna om![/color]
14.30 mat
16.15 - 16.35 sova 20min
17.30 mat
18.30 bada
19.00 mat/kvällsvälling
skrattet till go nattet
19.30 sova natt 12 tim


ett annat problem har varit att hon vägrat sova dagslurar inne i egen säng och protesterar vilt genom hela luren ifall man försöker, men hon har börjat växa ur vagnen och jag tycker helt enkelt det vore lättare ifall hon började sova inne i egen säng.

har idag bestämt att det ska bli ändring och slut på fnurrorna! :)
nya schemat ser ut så här 12-2-20:

07.30 god morgon
08 mat
(ev 5min lur i början tills hon vant sej?)
11 mat
12 - 14 sova (inne i egen säng)
14.30 mat
16.15-16.35 sova (inne i egen säng)
17.30 mat
18.30 bad
19.00 kvällsmat - skrattet till gonattet
19.30 sova natt

vi kommer säkert att behöva "dagskura" och hålla hårt på tiderna ett tag om vi ska få det här nya schemat och fungera och att hon ska vänja sej vid att sova innomhus...

ifall det fortsätter krångla, är det för tidigt att också lämna bort den sista korta luuren och bara köra 12 tim natt och 2-2½tim dag ? andra tips? :)
Stellasmamma
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 10:48

Re: Vaknar för tidigt och har svårt att somna om! 7,5mån

Inlägg av Stellasmamma »

Hej igen, lite uppdatering :)
har nu börjat med det nya schemat var vi lämnat bort förmiddags luuren och det går ganska bra , hon blir ganska trött och har alla dagarna (3) :P nickat till vid 10 tiden men jag låter henne inte sova längre än 5 min. Den långa dagsluuren mellan 12-14 sover hon nu inne i egen säng , somnar bra men vaknar fortfarande efter ca 45 min och det kan ta upp till en halv timme fören hon somnar om.. kvälls luuren (20min) lägger vi henne också inne i egen säng men hittills har hon inte velat sova alls utan ligger och leker nöjt hela sov tiden i sin säng. Natten har gått ganska bra, hon vaknar fortfarande lite tidigare på morgonen, men som sagt har vi haft det nya schemat endast 3 dagar ännu :)
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Re: Vaknar för tidigt och har svårt att somna om! 7,5mån

Inlägg av Sagalinda »

:D Hej Stellasmamma och varmt välkommen hit till forumet :heart:

Va härligt att kurandet gick fint och att ni får njuta hela nätter! Nu ska vi se till att era fnurror löses upp. När jag läste ditt inlägg tänkte jag direkt att ni ska ändra till tvålurarsschema - men se det hade du själv kommit på :wink: Bra! Det som jag tycker känns lite bak-fram är att ni plockat bort förmiddagsluren istället för eftermiddagsluren. Vanligen tar man bort den sista luren vid 6-8 månaders ålder och behåller förmiddagsluren samt långa dagsluren tills barnet är runt året. Då först faller förmiddagsluren bort. Lilla tösen har ju också med all önskvärd tydlighet redan aviserat sin uppenbara önskemål: sova på förmiddagen men inte på eftermiddagen.

Så jag tycker ni ska fundera om lite och plocka bort den sista luren medan ni återinför förmiddagsluren. Så flyttar ni fram långluren rejält så att tösen hinner ladda upp för en ordentlig långlur. Orsaken till att hon vaknar i skarven tror jag förut var att hon inte var tillräckligt trött, och nu att hon är övertrött. Mitt förslag är en 20-minutare (eller 45-minutare) på förmiddagen runt 10-tiden, och sedan en långlur 13.30-15 eller 13-15.

Om ni får innesovandet att fungera är det ju toppen, annars tycker jag hon ska få fortsätta att sova utomhus. Vad är det för en vagn som barnet växer ur vid 7 månader? Mina barn har sovit ute i vagn till 3 års ålder... :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Stellasmamma
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 10:48

Re: Vaknar för tidigt och har svårt att somna om! 7,5mån

Inlägg av Stellasmamma »

Många tack till dej för ditt svar :)

tyckte också det egentligen var lite bakfram att ta bort den tidiga luuren först men hade fått för mej att det var så man skulle göra...
Men absolut, ska ta mej en ny funderare på schemat, tror också det skulle funka mycket(!) bättre med för middags lur och att flytta fram långa luuren. vi ska prova! Tack för ditt tips!

idag har hon sovit på förmiddagen (vi åkte bil en timme till mormor och morfar) ska prova lägga henne nu på dagen lite senare 12.45-14.45.

TACK för tipset!!!
tycker annars "sova hela natten" borde delas ut som en bibel på bvc :)
Stellasmamma
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 10:48

Re: Vaknar för tidigt och har svårt att somna om! 7,5mån

Inlägg av Stellasmamma »

Hej!
'Vi har nu följt det nya schemat med ganska god fram gång,
schemat ser ut enlit följande

07.30 glad morgon
08.00 mat
09.30 sova 20min
11.15 mat
12.30 -14.30 sova 2tim
14.45 mat
17.30 mat
18.30 bada
19.00 mat
19.30 sova natt 12 tim

vi fick en bra start med det nya schemat och har följt det till punkt och pricka. Men nu har långa luren varit lite krånglig igen, hon vaknar nämligen en halv timme för tidigt kl 14.00 istället för 14.30. inte arg eller ledsen utan leker snällt med sitt kramdjur till 14.30 när hon får komma upp. Men hon hinner bli så trött på kvällen före läggdags och vi får verkligen jobba för att hålla henne vaken när hon får sista flaskan på kvällen...
tacksam för tips :)
borde jag försöka skjuta fram den långa luuren ännu lite mera..?
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Vaknar för tidigt och har svårt att somna om! 7,5mån

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Du skriver att hon är nöjd och leker/myser med snutten när hon vaknar. Det tyder ju på att hon är nöjd och tycker det är skönt att ligga och slappa lite i sängen. Hon får först 1 1/2 timmes sömn och sedan en skön vila på 30 minuter där hon får möjlighet att vakna till i sitt egna tempo. Dessutom är det ju också en form av vila att ligga och "slappa" i sängen.

Jag skulle inte skjuta lunchluren framåt av två anledningar:
1. den ligger fint placerad mitt på dagen just nu vilket innebär att den kan ligga kvar där den är när du drar ner första luren. Desto mindre förändringar i schemat ju bättre
2. så pass stora barn behöver många timmars vakentid för att sova gott på natten med mycket djup sömn

Så länge hon är glad och nöjd över detta upplägg hade jag som sagt var haft kvar schemat som det är. Du kan ju alltid bjussa på en lugn vagnpromenad på 20 minuter eller så precis innan det är dags för middag, vilket jag skulle gissa på är den gnälligaste tiden?!?

I övrigt så kom ihåg att ge barnet detta innan lunchsömnen:
* ett långt utepass
* vatten att dricka precis innan läggning
* en rejäl lunch

Lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"