Vaknar flera gånger på natten
Vaknar flera gånger på natten
Hej !
Jag skriver här för att denna tråd rör sig i krokarna av det jag står inför nu, hoppas att någon har en stund över att svara.
Jag har en liten kille som är drygt 3,5 månad. Han sover fint under sina 3 pass på dagen, somnar ca 19 på kvällarna och brukar sedan amma vid 22.30. Därefter vaknar han nästan alltid minst två, ofta tre gånger under natten (runt 01, 04 och 05). Jag blir trött och vill att han skall sova längre på natten, har en tvåårig knatte som också vill ha en pigg mamma. I måndags bestämde jag mig för att ta bort 22-målet och nappen och tänkte att det nog inte skulle vara några större problem. Men, det tog 1,5 timme innan han till sist somnade om ordentligt i måndags, därefter vaknade han flera gånger. Jag ammade honom kl 01.30 och sedan inte igen förrän kl 07, men han vaknade och fick vaggas (vagnas i en vagga så att säga) flera gånger däremellan. Nu är jag inne på tredje natten och han har redan vaknat och skrikit upp sig en gång (då kl 21.40). Undrar om jag gör fel eftersom han inte börjat sova ett längre pass på natten än (har nu flyttat över honom till vagnen istället och hoppas det skall hjälpa i natt). Tycker ni det verkar ok att få honom att sova från 19-01-30 och sedan till 07 eller är det för långa pass för en så liten? Han väger ca 7,2 kg och mår alldeles prima i övrigt.
Det jag gör är att vagna tills han lugnar sig, sedan viska en ramsa, alternativt fyra ramsor sedan en bekräftelseramsa. Oftast verkar ramsan mest störa, men jag gör det ändå dock lågmält. Skall jag sluta vagna och bara ramsa....jag har inte boken så hoppas hitta rätt info här istället (har kurat min tvååring, så kommer ihåg rätt väl från när han var mindre). Hoppas att jag skulle kunna få minisen till att sova igenom av sig själv men tycker inte det fungerade, utan att han snarare ville äta hela natten jämt och bara någon enstaka gång sova flera timmar i sträck, därav beslut att halv-kura.
Jättetacksam för lite input.
Jag skriver här för att denna tråd rör sig i krokarna av det jag står inför nu, hoppas att någon har en stund över att svara.
Jag har en liten kille som är drygt 3,5 månad. Han sover fint under sina 3 pass på dagen, somnar ca 19 på kvällarna och brukar sedan amma vid 22.30. Därefter vaknar han nästan alltid minst två, ofta tre gånger under natten (runt 01, 04 och 05). Jag blir trött och vill att han skall sova längre på natten, har en tvåårig knatte som också vill ha en pigg mamma. I måndags bestämde jag mig för att ta bort 22-målet och nappen och tänkte att det nog inte skulle vara några större problem. Men, det tog 1,5 timme innan han till sist somnade om ordentligt i måndags, därefter vaknade han flera gånger. Jag ammade honom kl 01.30 och sedan inte igen förrän kl 07, men han vaknade och fick vaggas (vagnas i en vagga så att säga) flera gånger däremellan. Nu är jag inne på tredje natten och han har redan vaknat och skrikit upp sig en gång (då kl 21.40). Undrar om jag gör fel eftersom han inte börjat sova ett längre pass på natten än (har nu flyttat över honom till vagnen istället och hoppas det skall hjälpa i natt). Tycker ni det verkar ok att få honom att sova från 19-01-30 och sedan till 07 eller är det för långa pass för en så liten? Han väger ca 7,2 kg och mår alldeles prima i övrigt.
Det jag gör är att vagna tills han lugnar sig, sedan viska en ramsa, alternativt fyra ramsor sedan en bekräftelseramsa. Oftast verkar ramsan mest störa, men jag gör det ändå dock lågmält. Skall jag sluta vagna och bara ramsa....jag har inte boken så hoppas hitta rätt info här istället (har kurat min tvååring, så kommer ihåg rätt väl från när han var mindre). Hoppas att jag skulle kunna få minisen till att sova igenom av sig själv men tycker inte det fungerade, utan att han snarare ville äta hela natten jämt och bara någon enstaka gång sova flera timmar i sträck, därav beslut att halv-kura.
Jättetacksam för lite input.
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
Kurstart 27/1
-
SaraMilana
Re: Vaknar flera gånger på natten
Hej yanne!
Jag tog mig friheten att göra en ny tråd åt dig, så blir det lättare för oss som svarar att hålla koll.
Ett barn per tråd så har vi all historik på samma ställe.
Stort grattis till lillkillen!
Det låter som att ni har styrt upp dagarna riktigt bra för honom =D> , nu ska vi bara få ordning på nätterna också!
Kan tänka mig att det är lättare att vagna i vagn dock. 
Det är hela dagens matintag som gör att man kan sova länge på natten. Det är många här inne som tjyvstartar med riktig mat, det brukar göra susen för nätterna.

Jag tog mig friheten att göra en ny tråd åt dig, så blir det lättare för oss som svarar att hålla koll.
Stort grattis till lillkillen!
Jag tolkar det som att han har haft napp fram tills nu? Då får man räkna med lite fler frågor första dagen eller dagarna, att somna utan napp är ju något nytt och konstigt. Även att somna om när man vaknar till på natten blir ju något helt nytt.yanne skrev:I måndags bestämde jag mig för att ta bort 22-målet och nappen och tänkte att det nog inte skulle vara några större problem. Men, det tog 1,5 timme innan han till sist somnade om ordentligt i måndags, därefter vaknade han flera gånger.
Att "vaggas" var något nytt!yanne skrev:Jag ammade honom kl 01.30 och sedan inte igen förrän kl 07, men han vaknade och fick vaggas (vagnas i en vagga så att säga) flera gånger däremellan. Nu är jag inne på tredje natten och han har redan vaknat och skrikit upp sig en gång (då kl 21.40). Undrar om jag gör fel eftersom han inte börjat sova ett längre pass på natten än (har nu flyttat över honom till vagnen istället och hoppas det skall hjälpa i natt).
Det bör han absolut klara! Många väljer att ha natt mellan tex 19-04 och sedan morgon vid 07, men att lägga nattmålet tidigt funkar ju det också.yanne skrev:Tycker ni det verkar ok att få honom att sova från 19-01-30 och sedan till 07 eller är det för långa pass för en så liten? Han väger ca 7,2 kg och mår alldeles prima i övrigt.
För småttingar under 4 månader bör inte ramsan användas som ett verktyg, däremot kan du säga ramsan en gång vid läggning så har du förberett för den dagen då det är dags! Gå över till att bara vagna vid uppvak, tycker jag.yanne skrev:Det jag gör är att vagna tills han lugnar sig, sedan viska en ramsa, alternativt fyra ramsor sedan en bekräftelseramsa. Oftast verkar ramsan mest störa, men jag gör det ändå dock lågmält.
Satsa allt krut på dagarna, se till att han får fyra stora SM-mål och en nattslurk. Förrätt, huvudrätt, efterrätt och kaffe och kaka.yanne skrev:Hoppas att jag skulle kunna få minisen till att sova igenom av sig själv men tycker inte det fungerade, utan att han snarare ville äta hela natten jämt och bara någon enstaka gång sova flera timmar i sträck, därav beslut att halv-kura.
Tack tack tack för ditt snabba svar! Jätteskönt att få lite mer kött på benen och framförallt stöd, det kan man ju behöva som vi alla vet
. Inatt sov han rakt igenom mellan 01:30-06:15, så jag känner mig positiv! Skall satsa allt krut på mat idag, i synnerhet ikväll innan läggningen så kanske han kan sova lugnt efter den också. Han är ju 3,5 månad nu så jag tror jag skall försöka mig på lite gröt här i dagarna då
... Bra info med ramsan, lugnar mig lite med den då.
Tack igen, hoppas snart få ordning på de tunga ögonlocken (hos mig då alltså)!
Tack igen, hoppas snart få ordning på de tunga ögonlocken (hos mig då alltså)!
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
Kurstart 27/1
Hej SaraMilana!
Nu skriver jag igen. Natten som passerat gick sådär, lillkillen vaknade till flera gånger och varje gång drog jag vagnen men han tog tid att lugna sig. Är jag kanske för snabb med att dra vagnen, eller tror du att han eventuellt är för liten för att sova 2 pass på runt 6 timmar på raken, dvs. vaknar av hunger? Du skrev i ditt svar att jag skulle vagna vid uppvak, du menar alltså kanske att jag inte skall vagna om han bara gnäller? Eller har jag missförstått? Han krånglar mer på dagarna nu än han har gjort tidigare. Har ett visst minne av att det kan vara så ibland när man kurar. Stämmer det? Vad tror du om att göra vanlig havregrynsgröt med bröstmjölk i blandat (är inte ett fan av industriprodukter)? Med min tvååring, som kurades vid fem månader, körde jag hela rubbet på en gång, alltså tog bort nappen, ramsade osv och femte natten sov han igenom. Med lillen är jag snart inne på femte natten och tycker inte det går så mycket bättre. Men han hel-kuras ju inte, bara halv-kurning. Är det vanligt att det tar lite tid med det här? Det stämmer förresten att jag med lillen här även tagit bort nappen nu, eftersom han började vakna av att han drog ut den med sina små händer.
Hälsningar från storm i Skåne!
Nu skriver jag igen. Natten som passerat gick sådär, lillkillen vaknade till flera gånger och varje gång drog jag vagnen men han tog tid att lugna sig. Är jag kanske för snabb med att dra vagnen, eller tror du att han eventuellt är för liten för att sova 2 pass på runt 6 timmar på raken, dvs. vaknar av hunger? Du skrev i ditt svar att jag skulle vagna vid uppvak, du menar alltså kanske att jag inte skall vagna om han bara gnäller? Eller har jag missförstått? Han krånglar mer på dagarna nu än han har gjort tidigare. Har ett visst minne av att det kan vara så ibland när man kurar. Stämmer det? Vad tror du om att göra vanlig havregrynsgröt med bröstmjölk i blandat (är inte ett fan av industriprodukter)? Med min tvååring, som kurades vid fem månader, körde jag hela rubbet på en gång, alltså tog bort nappen, ramsade osv och femte natten sov han igenom. Med lillen är jag snart inne på femte natten och tycker inte det går så mycket bättre. Men han hel-kuras ju inte, bara halv-kurning. Är det vanligt att det tar lite tid med det här? Det stämmer förresten att jag med lillen här även tagit bort nappen nu, eftersom han började vakna av att han drog ut den med sina små händer.
Hälsningar från storm i Skåne!
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
Kurstart 27/1
-
SaraMilana
Hej igen!
Nä, jag menade inte att man ska vagna vid minsta pip, det leder lätt ner i berömda "vagnträsket"! Lyssna av om han verkligen behöver hjälp eller om han klarar sig själv. Går skriket upp eller ner? Går det upp så ge honom fyra vagndrag och gå därifrån. Lyssna av igen. Behöver han fyra vagndrag till? Etc. Är han ledsen går du dit på studs.
Vid fyra månader kan man helt plötsligt bli JÄTTEHUNGRIG och då kan sömnen börja strula något alldeles väldeligt. Havregrynsgröt är toppen! Och potatismos. Och morotsmos. Och palsternacksmos.
Läs mer om mat här: Mer mat åt småfolket!
Det här är ju ingen kur, utan snarare att införa standardmodellen i snabb takt. Inget med små bebisar går på nolltid, utan här krävs en stor portion tålamod!

Nä, jag menade inte att man ska vagna vid minsta pip, det leder lätt ner i berömda "vagnträsket"! Lyssna av om han verkligen behöver hjälp eller om han klarar sig själv. Går skriket upp eller ner? Går det upp så ge honom fyra vagndrag och gå därifrån. Lyssna av igen. Behöver han fyra vagndrag till? Etc. Är han ledsen går du dit på studs.
Vid fyra månader kan man helt plötsligt bli JÄTTEHUNGRIG och då kan sömnen börja strula något alldeles väldeligt. Havregrynsgröt är toppen! Och potatismos. Och morotsmos. Och palsternacksmos.
Det här är ju ingen kur, utan snarare att införa standardmodellen i snabb takt. Inget med små bebisar går på nolltid, utan här krävs en stor portion tålamod!
Hej igen!
Vi jobbar vidare på sömnen här... Han sover fortfarande inte över vårt f.d, 22-mål, jag lyssnar och försöker att inte vara för snabb m att dra i vagnen, men känner till slut att jag måste för att han inte vill lugna sig. Tycker det är lite konstigt för förut kunde han ibland sova över och vaknade aldrig mellan 18:30-22:30. -Varför, funderar jag? Igår vaknade han också till flera gånger under natten och eftersom jag inte ramsar är det ju vagning och buffning som gäller vid lugnande och att inte vara för snabb så att han lär sig att lugna sig och somna om själv, eller hur? Hans skema är:
06:30 vakna -amma
07:30 amma igen
08:30 sova 1h
09:30 amma
10:30 igen
11:30-14:00 ca sova -amma
15:00 amma
16-16:30 sova
17:30 amma
18: nattslurkar
18:30 sova
01/01:30 amma
Låter det som han har förutsättningar att sova gott på natten tycker du
?!
Jag har en äldre son som som jag kurade men nu vill jag bara gärna införa bra vanor nattetid och om det går slippa hel kura sen.
Tack igen för dina råd!
/yanne
Vi jobbar vidare på sömnen här... Han sover fortfarande inte över vårt f.d, 22-mål, jag lyssnar och försöker att inte vara för snabb m att dra i vagnen, men känner till slut att jag måste för att han inte vill lugna sig. Tycker det är lite konstigt för förut kunde han ibland sova över och vaknade aldrig mellan 18:30-22:30. -Varför, funderar jag? Igår vaknade han också till flera gånger under natten och eftersom jag inte ramsar är det ju vagning och buffning som gäller vid lugnande och att inte vara för snabb så att han lär sig att lugna sig och somna om själv, eller hur? Hans skema är:
06:30 vakna -amma
07:30 amma igen
08:30 sova 1h
09:30 amma
10:30 igen
11:30-14:00 ca sova -amma
15:00 amma
16-16:30 sova
17:30 amma
18: nattslurkar
18:30 sova
01/01:30 amma
Låter det som han har förutsättningar att sova gott på natten tycker du
Jag har en äldre son som som jag kurade men nu vill jag bara gärna införa bra vanor nattetid och om det går slippa hel kura sen.
Tack igen för dina råd!
/yanne
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
Kurstart 27/1
-
SaraMilana
Hej!

Jag gissar på att han är hungrigare nu än förut, små fyramånaders blir helt plötsligt sugna på Mycket Mera Mat!yanne skrev:Tycker det är lite konstigt för förut kunde han ibland sova över och vaknade aldrig mellan 18:30-22:30. -Varför, funderar jag?
:thumbsup:yanne skrev:Igår vaknade han också till flera gånger under natten och eftersom jag inte ramsar är det ju vagning och buffning som gäller vid lugnande och att inte vara för snabb så att han lär sig att lugna sig och somna om själv, eller hur?
Jag tror på mer mat!!! Bröstmjölk är ju toppen på alla sätt, men nu behöver han lite stadigare grejer om han ska sova gott länge. Och så undrar jag hur det kommer sig att han får mat så ofta? Inom 45 minuter bör du servera maten, sen får magen vila så har han god aptit även vid nästa mål!yanne skrev:Låter det som han har förutsättningar att sova gott på natten tycker du?!
Hej SaraMilana!
Ja, du har kanske rätt i att han behöver mer mat...jag tyckte han lät riktigt hungrig igår natt så jag ammade honom faktiskt klockan fyra och därefter sov han till sju, som en stock utan någon oro. Idag hann jag inte ge honom gröt, men vi försökte med lite igår och det tyckte han var spännande. Så hädanefter skall jag ge honom en liten portion gröt på eftermiddagen. Vad gäller amningen, så får han ena bröstet t.ex. klockan 07 och sedan efter ungefär 45 min-1h får han nästa bröst. Sedan dröjer det ju ett par timmar tills han får nästa omgång. Fast självklart får han mer om han skulle vara hungrig utöver det, vilket han faktiskt har varit senaste dagarna (vilket väl beror på "kurandet/SModellerandet" och kanske 4-månaders hungern). Så jag tror på det du skriver om gröten, skall börja ge honom mer och sedan ta tag i detta igen med ännu mera övertygelse. Just nu är jag nog inte övertygad (att döma av hans reaktioner) om att han klarar två långa sömnpass utan mat.
Kram och <3!
Ja, du har kanske rätt i att han behöver mer mat...jag tyckte han lät riktigt hungrig igår natt så jag ammade honom faktiskt klockan fyra och därefter sov han till sju, som en stock utan någon oro. Idag hann jag inte ge honom gröt, men vi försökte med lite igår och det tyckte han var spännande. Så hädanefter skall jag ge honom en liten portion gröt på eftermiddagen. Vad gäller amningen, så får han ena bröstet t.ex. klockan 07 och sedan efter ungefär 45 min-1h får han nästa bröst. Sedan dröjer det ju ett par timmar tills han får nästa omgång. Fast självklart får han mer om han skulle vara hungrig utöver det, vilket han faktiskt har varit senaste dagarna (vilket väl beror på "kurandet/SModellerandet" och kanske 4-månaders hungern). Så jag tror på det du skriver om gröten, skall börja ge honom mer och sedan ta tag i detta igen med ännu mera övertygelse. Just nu är jag nog inte övertygad (att döma av hans reaktioner) om att han klarar två långa sömnpass utan mat.
Kram och <3!
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
Kurstart 27/1
-
SaraMilana
Hej igen!
Och småäter man istället för att äta (fyra) stora standardmodellsmål (med förrätt, huvudrätt, efterrätt och kaffe och kaka) är det svårt att sova riktigt gott. Till en början innan den lilla har vant sig vid sina mattider kan det kanske krävas lite underhållning när det börjar knorra i magen. 

En fyramånaders bör äta inom 45 minuter, räknat från att du börjar amma första gången tills ni är färdiga efter andra omgången. Sedan vill man ju inte förstöra aptiten till nästa måltid, jämför med att själv gå och småäta innan middagen, då är nog inte middagen jätteintressant sedan.yanne skrev:Vad gäller amningen, så får han ena bröstet t.ex. klockan 07 och sedan efter ungefär 45 min-1h får han nästa bröst. Sedan dröjer det ju ett par timmar tills han får nästa omgång. Fast självklart får han mer om han skulle vara hungrig utöver det, vilket han faktiskt har varit senaste dagarna
-
SaraMilana
Måste korrigera mig själv lite nu
, när han är fem månader ska det räcka med 45 minuter för hela måltiden, men en fyramånaders kan fortfarande behöva en timme på sig.
Hej!
Ok, ska försöka styra in honom på det och se hur det funkar. Jätteglad för tipsen, skulle vara hemskt skönt med längre sovpass och att inte behöva kura som så. Han har trasslat mycket under kvällarna tills han var ca 2,5 månad, då var han ofta så orolig och skrikig att jag inte fick honom mätt innan han utmattad somnade på kvällen. Nu är han över den perioden i sitt liv och sedan dess har ovanstående amningsintervall fungerat för att han skulle vilja äta utan att varken bli övertrött eller vara för mätt. Men ska försöka styra in honom i de kortare intervallerna och sedan utvärdera! Som sagt, jättetacksam för dina råd!!!!
Många kramar
Ok, ska försöka styra in honom på det och se hur det funkar. Jätteglad för tipsen, skulle vara hemskt skönt med längre sovpass och att inte behöva kura som så. Han har trasslat mycket under kvällarna tills han var ca 2,5 månad, då var han ofta så orolig och skrikig att jag inte fick honom mätt innan han utmattad somnade på kvällen. Nu är han över den perioden i sitt liv och sedan dess har ovanstående amningsintervall fungerat för att han skulle vilja äta utan att varken bli övertrött eller vara för mätt. Men ska försöka styra in honom i de kortare intervallerna och sedan utvärdera! Som sagt, jättetacksam för dina råd!!!!
Många kramar
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
Kurstart 27/1
Återigen, det är så himla bra att få sådana här detaljerade råd för det är just den kunskapen man står och saknar i vardagen! Var läser du dig till det förresten? Så tydligt står det inte i Barnsboken tycker jag. Vore ju bra om kortare intervall kunde hjälpa på mättnadskänslan. Men som du skrev, om 45 min räcker vid fem mån,då kan 1h vara ok nu väl eller är det värt ett försök att korta ner?
/En hoppfull
/En hoppfull
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
Kurstart 27/1
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Kolla in TorsMammas SM-översikt sâ hittar du en hel massa detaljer.yanne skrev:Var läser du dig till det förresten?
Stirra dig inte blind pâ minuter utan sätt dig själv i rollen som en otrolig trevlig servitör pâ en otrolig trevlig restaurang. Servera sedan alla smâ rätterna i en behaglig takt, med ett litet toalettbesök samt uppiffning av lilla ansiktet mitt pâ hâllet. Lite samvaro kan ocksâ hinnas med innan ostbricken och efterrätten.yanne skrev:Vore ju bra om kortare intervall kunde hjälpa på mättnadskänslan. Men som du skrev, om 45 min räcker vid fem mån,då kan 1h vara ok nu väl eller är det värt ett försök att korta ner?
Men ja, max en timme (gärna 45 minuter
Intar från och med nu rollen som en särskilt serviceminded servitör, med liten servett på armen och håret fint bakåtkammat, allt för att göra hela upplevelsen fulländad och se till att den lille äter tills han storknar. Hoppas att detta hjälper på nattsömnen sedan! Hade tänkt att jag skulle göra rätt från början med lillkillen här men så ändå blir man förvirrad och undrar hur det nu var jag ville göra.... Hur som helst, skönt att man med sitt andra barn i alla fall VET att sömnbehovet kommer stillas till slut (både mitt och hans) så att man inte behöver bli så knäckt av sömnbristen som med första. Då visste jag inte, men vid fem månader sov han gott om natten. Kanske får lillen här sin första hela natt lite innan....
Tack ni fina experter där ute

Tack ni fina experter där ute
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
Kurstart 27/1
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Härligt!yanne skrev:Intar från och med nu rollen som en särskilt serviceminded servitör, med liten servett på armen och håret fint bakåtkammat, allt för att göra hela upplevelsen fulländad och se till att den lille äter tills han storknar.
Det är som om du skulle sitta på krogen och njuta en fantastisk gourmetmåltid, medan någon, som själv inte åt, satt på andra sidan bordet och stirrade ängsligt på dig.
”Smakar det bra? Är biffen för blodig? För välstekt? För kall? För varm? Hade du velat ha något annat i stället? Hur är såsen? Går potatisen bra? Ville du hellre haft potatismos? Vill du ha lingon till? Hur är salladen? Du tål väl lök? Tänk om du inte tål lök? Är du säker på att du tål lök? Gud, nu blir jag orolig, tänk om du inte tål lök! Är du mätt nu? Vill du ha mer? Var det för mycket? Orkar du inte äta mer? Var det för lite? Känns det konstigt i magen? Vill du gå på toaletten? Och hur är vinet? Är det surt? Är det för kallt? För varmt? Smakar det gott? Ville du hellre haft ett annat vin? Ska jag be om ett annat vin? Tycker du inte om det? Eller du kanske hellre vill gå någon annanstans? Skulle du vilja gå till en annan restaurang? Vi kan gå till en annan restaurang! Vill du gå till en annan restaurang?”
Till slut skulle du väl bara vråla rätt ut i lokalen: ”GÅ, människa! Låt mig äta i fred!”
Jag hade nâgra citat av Anna i âtanke när jag tog exemplet pâ servitören sist, men hittar inte ât det. Här är ett annat med samma grundbudskap:
annawahlgren skrev:Han ska inte äta bara "två gånger per vakenpass" utan fyra. Förrätt och varmrätt från bröst 1, paus på tio minuter, högst en kvart, och så efterrätt och kaffe med kaka från bröst 2. Varje mål under dagen. Plus nattslurk ovanpå det till kvällen, ovanpå "middagen". Kan komma så tidigt som en timme efter middagen, och får betraktas som ett nattmål, alltså fuskas undan med tjugo minuter med bara två små "rätter".
yanne skrev:Hade tänkt att jag skulle göra rätt från början med lillkillen här men så ändå blir man förvirrad och undrar hur det nu var jag ville göra.... Hur som helst, skönt att man med sitt andra barn i alla fall VET att sömnbehovet kommer stillas till slut (både mitt och hans) så att man inte behöver bli så knäckt av sömnbristen som med första. Då visste jag inte, men vid fem månader sov han gott om natten. Kanske får lillen här sin första hela natt lite innan....![]()