Problem med uppvak på nätterna

Skriv svar
lindaj
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 17:20

Problem med uppvak på nätterna

Inlägg av lindaj »

Hej allihop!

Jag har inte varit aktiv på forumet på länge men nu behöver jag lite råd så jag hoppas nån av er har något tips.

Vi har i ca två månader haft problem med uppvak på nätterna. Det är nästan varje natt. Han vaknar i stort sett alltid ett par timmar efter vi lagt honom och är väldigt ledsen. Jag brukar gå in och lägga honom ner (han sitter alltid upp) och då somnar han om på en gång. Varken ramsa eller buff brukar behövas.

Om vi har tur så är det enda gången han vaknar men vissa nätter så vaknar han ett par gånger till och om vi har otur så är han riktigt upprörd och ledsen. Ramsan biter inte på honom i dem lägena utan vi brukar buffa vilket gör honom lugn men så fort vi slutar och går ut så drar han igång igen. Vi ramsar, buffar lägger tillrätta om vartannat i upp till en timma.

Jag har inte skrivit tidigare för att när det varit bättre ett par dagar så tror jag att det är på väg att vända men så blir det sämre igen.

Vi ändrade schemat från två lurar till en lur för en månad sen och hoppades väl att det skulle göra saken bättre men det har det inte. han sover nu 11.5 (19.30-7) och 2 timmar på dagen (12-14). Läggningen både på dagen och kvällen går bra.
Vi lägger honom och går ut med ramsan vilket räcker.

Han har fått sex nya tänder på kort tid vilket kan spöka men jag tror inte att det enbart är det.

Nu undrar jag vad vi ska ha för taktik. Ska vi sluta gå in och bara använda ramsan? Det känns svårt för mitt i natten när han är så förtvivlad så känns det som om vi ramsar för döva öron. Buff funkar inte heller något vidare eftersom han blir ledsen så fort vi slutar.

Tacksam för svar! :)
Mamma till pojke född 101104 - kurad april 2011, 5.5 månad
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Problem med uppvak på nätterna

Inlägg av miniz »

Ni màste hitta ert sätt att lugna honom pà.
Första bud i SHN: lugna barnet. Sedan fàr ni inte fastna i nàgot träsk heller. :roll: Läs i SHN om lugnet och säkerheten.

Om ni varit inne och buffat och gàtt ut med ramsa och gàr sedan in har ramsan noll effekt. Ni màste jobba med ramsan sà den sitter och förmedlar det den ska.

Ni kan ta en ramsdiskussion. Jag àterkommer, fick besök.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Problem med uppvak på nätterna

Inlägg av miniz »

Som sagt, ni kan ta en ramsdiskussion för att sätta ramsan.

Ju mindre trafik inne i rummet, jo bättre.

Det var egentligen bara det jag ville tillägga. :D

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
lindaj
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 17:20

Re: Problem med uppvak på nätterna

Inlägg av lindaj »

Tack för svaret!

Sen jag skrev så har vi haft ett par bättre nätter och några sämre. Fortfarande vaknar han varje natt men i de flesta fall har han klarat somna själv eller med ramsan. Härom natten ramsade vi i 30 min (en av de sämre nätterna).

Du har rätt i att ramsan nog inte haft effekt för att vi sprungit in för mycket men nu har vi försökt att minimera trafiken och jobba mer med ramsan.

Vi har inte buffat för börjar vi med det så får vi hålla på en evighet.

Den här kvällen har börjat dåligt. Han har legat och gnytt till och från hela kvällen sen läggning. En gång har jag varit inne och lagt tillrätta och ramsat men i övrigt har han klarat sig själv. Han var rätt snorig och täppt så kan bero på det.

Tycker ändå att det är så konstigt att han vaknar så mycket... det har ju som sagt hållt på ett tag och även om vi sprungit in en del så har vi ju inte tagit upp honom (förutom ett par enstaka fall), låtit honom sova i vår säng eller gett honom välling eller liknande.

Vi får jobba på med ramsan och hoppas det blir bättre snart.

Kram
Mamma till pojke född 101104 - kurad april 2011, 5.5 månad
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"