"Rammlar" ur sängen och vill inte sova på dagen

Skriv svar
LisaR

"Rammlar" ur sängen och vill inte sova på dagen

Inlägg av LisaR »

Hej!
Har en liten kille på lite mer än 1 1/2 år som sover kanon på nätterna men som sedan en tid tillbaka inte vill sova på dagen... Han är uppenbarligen trött, de syns och märks på honom, men bara han förstår att de är sovdax så blir han ledsen. Jätte svårt att då få han på glatt humör och ibland får man lägga ner en ledsen kille i sängen och de slutar ju aldrig bra. jag har vart lite slarvig och börjat med att stanna kvar hos honom och lugna honom genom att prata med honom men vart noga med att han ska somna själv, detta har väl gått sådär... Och i går började han med det roliga att klättra ur sin säng... har läst några trådar om det här med klättrandet, men mitt problem är att jag är rädd att han ska slå sig. i dag kom jag in av dunsen och då låg han jätte ledsen på rygg och grät... Slutade med att jag la han på madrass på golvet och satt där tills han somnade, tog bara 5 minuter för då var han så trött men vet de var fel...

Min fråga är då hur jag ska få han att tycka att det är kul att sova på dagen igen och om man ska lita på att han klarar sig när han klättrar själv? Känns inte som att det är trots utan han är verkligen jätte ledsen och jag kan inte lugna honom med ramsan...

Vi har inga av dessa problem på kvällen, då är han jätte glad och sträcker sig mot sängen och somnar sedan utan ett pip :D Men man är klart rädd att de ska börja strula på kvällen med.
Ella 20060817 Inte kurad, har inte behövts :)

Oskar 20100411 Kurad vid 7 månaders ålder.
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: "Rammlar" ur sängen och vill inte sova på dagen

Inlägg av TorsMamma »

Hej, det är förtrots det handlar om här. Det kan du läsa massa mer om i Barnaboken. Du kan även göra en sökning på forumet och få en massa bra träffar och råd kring just detta.

Ang. klättra ur sängen.

:arrow: Madrass under/nedanför sängen rekommenderar jag till en början.
Vi brukar också rekommendera en stol vid sängen så man kan klättra tillbaka i sängen. då blir det jobbigare.

:arrow: Om det bara är dagvilan så inför resesäng, det är svårare att klättra ur.

:arrow: Sist, öva i och ur klättringar på dagen så du vet att han kan och inte slår sig. Med hjälp av stol om så behövs.

Vissa tar bort ena sidan på sängen också om det blir FÖR våldsamt, men med resultat att springet ökar vesäntligt.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LisaR

Inlägg av LisaR »

Tack Torsmamma för ditt otroligt snabba svar!

Madrass ska jag genast lägga dit i kväll, dagens fall hade resulterat i en stor bula i pannan såg jag när han vaknade :(

Vi ska absolut jobba på i och ur klättring, blir eftermiddagens lilla pyssel :) Tror vi väntar med resesängen och ser om det löser sig ändå...

Ska jag leta på trådar med förtrots då för att hitta inspiration om hur jag kan göra honom gladare innan sovdax? Tror jag vwet hur jag ska gå till väga med urhoppandet.... Sätta sig på lur vid dörren och vara väldigt upptagen och sedan leda tillbaka honom och låta honom själv klättra tillbaka igen. Undrar bara på hur jag får honom till det? Han kommer ju vara helt förtvivlad och de sista han vill är att komma tillbaka till sängen... Och när han sen slutar med urhoppandet är det då husljud och musik som gäller eller? Eller sitter man kvar där för säkerhets skull? Lite förvirrad nu känner jag :?

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Det finns massa tips även på förtrots om i och ur hopp i sängen, det är mycket vanligt.

Men ramsa helst tillbaka honom skulle jag säga. Han kan klättra i själv. Bara du har rätta tonen. Det måste vara jobbigt att ta sig ur sängen.

Sen är ditt jobb att ha så pass mycket utevistelse på fm att han är skidbacke trött i kroppen så han inte ORKAR hoppa i och ur hur mycket som helst. Så ut och gå mera, skogspromenader på fm rekommenderas. Spatsera i skogen är den ultimata kroppsträningen.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LisaR

Inlägg av LisaR »

Okej, ska bara se så jag förstår dig rätt :) Jag lägger honom som vanligt men med lite extra skyddsutrustning på golvet så han inte slår sig när han klättrar ur. Sen sätter man sig med dörren lite öppen och typ läser, när han sen börjar klättra ramsar jag då direkt? Han kommer ju säkert att komma ut till mig och vilja sätta sig hos mig, ska jag bara ramsa då och typ hålla bort honom? Vet han vill komma upp och kramas... och hur ofta ska man ramsa? tror det blitt lite för mkt av den varan när han vart ledsen vid dagssömnen så vet inte riktigt hur mkt jag ska avvakta....

Vi har prövat lite i och ur klättring i dag och han verkar inte ha koll på hur man ska ta sig i igen... KÄnns som han kommer rammla på huvudet in i andra sidan på sängen om jag inte håller honom... Men ska jag låta honom ändå och lita på att han klarar det?

Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hejsan!

Precis - så fort han börjar ta sig ur ger du en barsk ramsa och visar med fingret och/eller blicken på sängen. Du kan om det behövs börja ramsan med ett tydligt TILLBAKA och sedan ramsa. Om han inte förstår så får du fösa honom tillbaka till sängen och sedan låta honom klättra i för egen maskin. Ingen service här inte! Det ska inte ge något alls att komma ur.

Du ramsar varje gång han kommer ur, men egentligen ska han inte ens hinna komma ur sängen innan du fyrar av en ramsa. Om du tycker det blir tjatigt så behöver du inte ramsa alla fyra verser, det kan räcka med en eller två.

Jag tycker du ska lita på att han klarar att klättra i själv tillbaka. Om han slår sig lite så vet han till nästa gång att det inte är någon bra idé att klättra ur sängen efter nattning... Min son voltar alltid ner i sängen, han dyker ner med huvudet ochg slår en kullerbytta. Det bara smäller i spjälorna - och han bara skrattar :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
LisaR

Inlägg av LisaR »

Tack för era fina svar!

Tror att hans "hopp" från sängen gjort honom lite rädd för att klättra för han har inte försökt igen. La honom i alla fall i går och han vart kvar i sin säng men ledsen som vanligt, när jag märkte att han inte verkade vilja klättra så ramsade jag innan jag stängde dörren och började sedan dammsuga för fullt utanför. Han fortsatte protestera mycket argt men somnade efter 10 min och under den tiden ramsade jag 2 ggr när jag gick förbi dörren. Känns jätte bra! Det har tagit ibland 45 minuter att lägga honom på dagen så det var ett ordentligt framsteg. I dag är han på dagis så vi får jobba vidare på fredag när han sover hemma :)

miniz

Inlägg av miniz »

Lycka till i morgon (fredag)! :D

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
LisaR

Inlägg av LisaR »

Vill bara börja med att berätta hur det gått för oss sen jag skrev senast. Tror att våran lilla kille för ett tag vart rädd för att klättra ur för de slutade han (i alla fall tillfälligt) med för en tid. Vi körde på som sjutton med husljud, dammsugare och kastrullbankningar, för att få han och somna på dagarna och även sova längre på mornarna. En morgon när dammsugaren startades kom storasyster på 5 år upp efter tag (kl 06) och stängde av den (jag var på toa :) ) jag satte på den igen och hon kommer ut arg som ett bi och frågar varför jag måste dammsuga mitt i natten då man ju ska sova :D Som jag skrattade för mig själv! När vi kommer till dagis den morgonen så kommenterar en av fröknarna att storasyster ser lite trött ut och hon svarar att hon inte kunnat sova för att dammsugaren vart i gång för att lillebror ska kunna sova, snacka om att fröken såg förbryllad ut :shock:

Hur som helst efter några dagars jobb så har vi nu sen en tid tillbaka dagsläggningar på ca 5 minuter, med lite protester men dessa motas bort med husljud och ramsa. Härligt! han sover också som en klockapå natten igen, vaknar 7.30 som han ska!! Familjen är så nöjda och pigga!

Men så i natt.... Vaknar vid 2-tiden av en mkt ledsen lillebror, tror han haft en mardröm. Brukar inte verktyga den tiden på dygnet mén han var så ledsen så jag ramsade en gång för han och då satte han fart och blev vansinnig! Och 2 sekunder senare hör jag en duns och tripp trapp av små fötter, de är ju kolsvart i rummet så jag öppnade dörren och ledde tillbaka honom och la honom i sängen men han hoppade kvickt ur igen, verkra som att han bearbetat de där nu :) Vi fortsatte så några ggr och sen tillslut tog jag in honom till oss.... Jag vet så fel [-X men blev så överrumplad [-X är han satte i gång... Tror han låg och bökade runt hos oss i 2 timmar kanske innan jag fick nog och bar in en stol till hans säng och visade honom att han skulle klättra i, vilket han absolut inte ville så jag la ner honom och ramsade ut. Lämnade dörren lite på glänt och satte mig utanför och försökte se upptagen ut. Så fort jag hörde att han var på väg ur så ramsade jag men han hoppade över ändå och kom bort till mig, jag lät honom inte komma ut utan ramsade bara till honom lugnt och bestämt. Han var så arg, försökte först tränga sig ut och sen tror jag han la sig på golvet och sparkade. Men efter bara ngn minut hörde jag hur han tassade runt därinne och sen ett "stolen" i fel ända av rummet. Jag gick då in och han stod då på fel ställe i rummet och försökte klättra upp på en byrå så jag ledde honom till sängen och stolen och där klättrar han självmant i och landar med en duns och ett oj då i sin säng. Rammsar ut och sen sover han hela natten!!!! Alltså Anna du är fantastisk, och självklart ni andra som sprider hennes kunskap :) Känner att detta verkligen funkar och vet vad jag ska göra om det fortsätter!

En liten fråga inför julen bara. Vi ska till mina föräldrar och då sover lill killen i resesäng. Hur är dom att klättra ur? Och kan dom vällta? Ngn som har ngn erfarenhet från detta?

Kram till er alla och en god jul :D

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, min erferenhet är att det är svårare att klättra ur resesängen. VÄlt har jag aldrig hört, men allt är ju möjligt med aktiva små.
Tor 2006

LisaR

Inlägg av LisaR »

Tack TorsMamma för ditt svar, ingen annan som har ngn koll på resesängar och klättrande barn?

Undrar också lite om det här med väckarklocka, funderar på att införa det... Börjar man bara med det eller hur funkar det :D

Nat

Inlägg av Nat »

Jag skulle ha madrasserat runt resesängen så att den välter mjukt så att säga.. Tror att resesängar är svårare att klättra ur då det är mjukt material till skillnad från spjälsängarnas trästolpar som nästan lockar till klättring. Men.. omöjligt tror jag absolut inte att det är så för att minska fallet så skulle jag ha kört på madrasser eller täcken runt sängen.

Lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

LisaR skrev:Tack TorsMamma för ditt svar, ingen annan som har ngn koll på resesängar och klättrande barn?

Undrar också lite om det här med väckarklocka, funderar på att införa det... Börjar man bara med det eller hur funkar det :D
Hej, Jag måste revidera mig själv lite, jag såg faktiskt en 2 åring häva sig upp ur resesängen på rena armar. :shock: Stark en rackarns unge. Sängen välte inte men när han ville göra samma sak tillbaka i så tippade den lite en aning. Så stol i kan vara värt att lära tycker jag.
Tor 2006

LisaR

Inlägg av LisaR »

Hej igen :D

ja det verkar som att det här med att hoppa ur sängen är en riktig ovana för våran son... Det gick i alla fall bra med resesängen, han klättrade ur den redan första morgonen och då råkade min bror höra det han hade vart ute och festat och kom hem kl 6 på morgonen och var väll inte riktigt insatt i våra rutiner utan gick in och tog ut honom innan jag hann ut, så den morgonen blev tidig men sen jobbade vi på som hemma med en stol på sidan så han fick klättra i själv igen. Upplevde det inte som att den ngn gång var på väg att välta, jätte skönt :)

Hemma hade vi det sedan en lugn vecka med urhoppande men nu har det trappats upp igen... Han hoppar alltid ur en gång innan han ska sova, kommer rusande till dörren som jag öppnar lite lite grann för att det ska bli tillräckligt ljust för honom att se vart han ska tillbaka igen. Ramsar för honom 1-3 ggr, han oftast mkt arg men ger sig efter en halv minut och hoppar tillbaka i sängen jag stänger dörren och ramsar och sen brukar det vara lugnt. Själva läggingen är ju på så sätt inget problem eftersom han bara verkar testa en gång och ger sig snabbt. Men han gör nu detta 2-3 ggr till på natten... :shock: Efter kurningen så har han väldigt sällan vaknat på natten men nu vaknar han och ropar på mamma el pappa el är ledsen´, jag brukar avvakta men märker jag att det är på väg att trappas upp så ramsar jag. Problemet är nu att han hoppar ur sängen nästan direkt, vi kör samma procedur som vi läggdax och det går oftast väldigt snabbt att få honom hoppa tillbaka i sängen igen. Men han vaknar efter en timme igen och gör om samma sak... Varför gör han så? Håller han på och testar nu om det är det här som verkligen gäller, el vad handlar det om? Ibland verkar det knappt som han är vaken när han sätter i gång....

Tacksam för era kloka svar :)

Sofias mamma

Inlägg av Sofias mamma »

Hej!
Jag hittade nyss din tråd, ursäkta att du fått vänta på svar :oops: .

Nu var det ju ett tag sen du skrev, kanske har ni fått bukt på sängurhoppandet nu? Jag har inte hunnit läsa igenom din tråd, men när jag skummade igenom så såg jag att det har tagits upp om förtrots och sängurhoppning, men om du behöver vidare råd om det får du hojta till :!: :D .

Berätta gärna hur det går. Om problemet kvarstår fortfarande ska vi såklart hjälpas åt och lösa det:D .
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"