Tidiga morgnar

Skriv svar
yanne

Tidiga morgnar

Inlägg av yanne »

Hej!!

Jag undrar om det är någon som har några bra råd att dela med sig av till oss. Vår äldsta son som precis fyllt två år envisas med att vakna väldigt tidigt på morgonen. han har egentligen alltid gjort det periodvis, men det är inte mindre påfrestande för det. Han kurades vid fem månader och har sovit gott på ätterna sedan dess. Men så kommer han in i att vakna vid 05, 05:30 eller däromkringoch gör sen det under en tid. Han sover ganska länge på dagen, ca två timmar, och under en period på tre veckor väckte jag honom efter 1,5 h men det påverkade inte morgnarna alls. Han somnar oftast vid halv åtta på kvällarna.

Om någon har ett bra tips på hur vi skall få honom att sova i alla fall tills kl halv sju vore vi så tacksamma.

Hälsning,trött mamma till en på två år och en tre månaders plutt.
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Tidiga morgnar

Inlägg av TorsMamma »

Hej, sömnbehovet för en 2 åring och hela tredje levnadsåret är ca 13 tim/dygn. så det kan faktiskt vara så att ni måste dra ner luren till 45 min om ni vill ha 12 tim natt och inte så tidiga morgnar.

När har ni långluren på dygnet? Den bör inte vara senare än 12.30 tycker jag.

För att se om kortar lur funkar bör ni köra på det i minst 2 veckor innan ni utvärderar.

Hur är det med utevistelsen?

Sociala delaktigheten?

Skratt till gonatt?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
yanne

Inlägg av yanne »

Hej!

Tack för ditt svar! Tanken är att han ska sova mellan 19:30-6:30, alltså 11h, och sedan två timmar på dagen, dvs 13h totalt. Han sover mellan 12-14, alltid som en stock. Men vaknar alltså ofta en timme tidigare än tänkt på morgonen och blir ofta helt omöjlig när ett par timmar gått, är med andra ord inte ordentligt utvilad på morgonen. Som jag skrev provade jag att låta honom sova kortare lunchpass under tre veckor, utan effekt på morgonsömnen. Funderar på om någon vet hur man kommer tillrätta med morgnarna. Väckarklocka? Hur gör man då? Att korta ner dagsömnen är svårt eftersom han ibland går på dagis och behöver sova två timmar där.

Hälsningar från stormen i Skåne
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
miniz

Inlägg av miniz »

Du kan införa väckarklocka som ni stänger av tillsammans pà morgonen med glatt morgonhumör. Innan klockan ringer kan du servera honom en pangramsa för att markera att det ännu är natt.
Man kan ocksà använda sig av musik pà morgonkvisten som husljud och för att bryta mönstret.

Som du skriver är problemet om han blir för trött innan sovdags, men det bästa är att försöka hàlla schemat och satsa panramsa pà morgonen.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
yanne

Inlägg av yanne »

Hej!!

Tack för ditt svar! Skall försöka mig på det och hoppas att morgnarna blir lite längre... hoppas på att han kanske växer ur de tidiga uppvaken snart också. Nu är han inne i en lite bättre period igen, så undrar om inte de tidiga morgnarnas-perioder har med utvecklingsfaser att göra också.

Halv-kurar min minsta, så att han skall sova från ca 18-30-02 och sedan 02-06.30 ca. Det borde väl vara ok längd på passen för en normalviktig 3,5 månaders? Ammar mitt i natten eftersom han fortfarande ändå är liten och tänkte ta bort det efter jag introducerat gröt om en månad eller så.

tack igen för att vi får ta del av erfarna mammors expertis...man saknar den i vardagen och blir glad åt att hitta den här!
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej yanne! Jag ser att din fråga om din minsting lämnat obesvarad. Ursäkta!

Egentligen borde du vända dig till "späda barn och små" eller kurforum för mindre barn, men jag kan skriva det som jag spontant kommer att tänka på. För en 3½-månaders låter det nog lite länge att sova natt 18.30-06.30. Normalt har så små barn ca 10-timmars natt med ett nattmål. Nu är jag inte helt säker på detta, båda mina SHN-böcker är utlånade så jag kan inte kolla upp det. Men det är lite väl mastigt för en 3½-månaders att sova 12 timmar, även om du matar emellan! Ta kväll lite senare föreslår jag. Men har ni fått det att funka så är ju saken biff :D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
yanne

Inlägg av yanne »

Hej Sagalinda!

Tack för ditt svar!
Ja, du har nog rätt i att 12 timamr är för länge i denna åldern, jag hade ju iofs tänkt att han skulle ammas mitt i passet men nu har jag insett att han inte går med på detta så jag tror jag helt enkelt fortsätter amma honom ett par-tre gånger per natt och sedan helkurar honom vid 5-6 månader. Tror du att han då (kanske hellre vid sex månader?) är redo att sova i 12 timmar per natt?

Tack igen!
[-o<
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej igen och urtsäkta att du fått vänta lite (igen...) :oops:

Detta med nattsömnens längd och amning beror på hur matandet ser ut i sin helhet. Jag förespråkar helamning till minst 6 månader, och då tycker jag att man gott och väl kan behålla ett nattmål tills barnet börjar äta annan föda än bröstmjölk. Men om man väljer att börja ge barnet annan mat redan vid 4 månaders ålder, så kan man redan då lära barnet att sova 12 timmar utan mat. Anna Wahlgrens sömnrekommendationer bygger i allmänhet på att barnet vid 4 månaders ålder får annan mat än bröstmjölk.

Mitt mellanbarn sov 12 timmars nätter vid 5 månader, och det enbart på bröstmjölk! Så visst går det! :D Min lillkille däremot ammades nattetid ända tills han var runt 8 månader. Dock vill jag understryka att det bara handlade om ett nattmål :wink: En nyfödd kan ammas 2-3 gånger per natt, men en 3½-månaders behöver absolut inte 2-3 nattmål... Så behåll du nattamningen ett tag till, MEN begränsa det till ett mål per natt! Annars spårar det hela lätt ur så att han äter sig mätt på nätterna och sedan inte är intresserad av mat dagtid. Vips har ni dygnet upp och ner!

Det är klart att du kan helkura vid 5-6 månader, men man kan också köra en kur före det och ha kvar nattmålet. En kur betyder inte per automatik att man skippar all nattmatning. Det innebär att man tar ledningen, visar barnet hur dygnet ser ut och spikar ett schema som man följer till punkt och pricka. Detta ger barnet trygghet.

Kram!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"