Hur får vi vår lilla rövardotter att sova de sista timmarna?

Skriv svar
anla

Hur får vi vår lilla rövardotter att sova de sista timmarna?

Inlägg av anla »

God morgon!
Syndaren böjer huvudet och skäms :oops: Jag låter nu min dotter (9 månader o 1 vecka) sova längre än till sju för att skriva detta. Det finns alltså vissa problem som vi skulle behöva hjälp med.

Såhär är det tänkt:
Sova 19-07
07.00 Välling
Egenlek i sängen
08.00 Frukost
10.30-11.00 Sova
12.00 Lunch (funderar på att lägga lunchen efter tuppluren vid 11? Men då blir det för länge till nästa måltid... Hur ska jag tänka tycker ni?)
14.30-16.00 Sova
16.15 Middag
18.00 Gröt
19.00 Välling

Problemet är att lillis vaknar redan vi 05. Hon har då oftast bajsat 2 gånger så blöjan är full, alternativt har det kommit i sovkläderna och ibland även i sängen. Hon ligger och gnölar och pratar tills vi byter på henne. Allt vore frid om hon sedan ville somna om men när vi lägger ner, stoppar om, ramsar och går ut, ligger hon där och pratar och pratar och pratar. Glad och pigg. Idag somnade hon om precis innan pappa skulle gå in med välling och jag låter henne sova lite extra... Igår på dagen var hon så trött att hon somnade i sin gåstol mitt i sin upptäcksfärd innan första tuppluren.

På dagarna är hon glad och aktiv men vi märker att hon ser trött ut och är gnälligare på kvällen. Jag är medveten om att detta kan vara ett uttryck för 8-9 månaders ångesten men jag vore ändå tacksam för lite hjälp att tex stuva om i schemat. Ska vi ge mat tidigare så det inte blir så mycket bajs (som ni ser äter hon flera gånger på kvällen vilket kanske är en onödig kvarleva från att vi tog bort nattammningen för flera månader sedan?) eller ska vi buffa tills hon somnar om eller ska vi ändra sovtider eller bara hoppas att detta går över och låta henne ligga och prata bäst hon vill?

Tacksam för alla förslag!!

/Anna
Mamma till liten älskling född februari 2011, kurad vid 5 månader och en underbar fosterson född 1994, varken kurad eller uppfostrad :-D ;-)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Hur får vi vår lilla rövardotter att sova de sista timma

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Lilla älsklingen får onekligen för lite sömn, om hon ska börja dagen kl 5. Hon ska inte behöva bli så trött på eftermiddagskulan (eller trött alls). Så se över schemat, tycker jag - precis som du anar själv borde göras :wink:

Kanske kunde hon äta sina fyra mål plus nattslurk vid de här ca-tiderna: 7-8, 11, 14, 17-18 och (strax före) 19?

Kanske kunde du lägga middagssömnen betydligt tidigare? Sen middagssömn ger gärna för tidig morgon.

Och på förmiddagen skulle jag ge henne 45 min, som är ett naturligt sömnrytmspass (vilket inte 30 min är), alternativt 20 min. Att klockas. Sammanlagt behöver hon ca 14,5 tim sömn/dygn.

Vad gäller bajsandet är det ju så att man bajsar för att man har vaknat, inte omvänt. Vi vill ju att hon ska få sina hela nätter. När hon väl sover hela natten bajsar hon inte nattetid.

Några tips på vägen dit:

:arrow: Byt i sängen; ta inte upp henne. I ljuset från dörren på glänt bara och utan prat. Uppför er som om hon sov, prata inte och handla snabbt. Blöja och även kläder kan man byta utan att lyfta upp barnet (och därmed annonsera att dagen har börjat, vilket den ju inte har), efter att hjälpligt ha tvättat av strategiska ställen med några våtservetter eller en varmfuktig tvättlapp/handduk. Det blir inte perfekt i halvmörkret men det duger så fram till morgonskötningen. Har bajset avancerat till sängkläderna också ska man kanske se över tekniken / blöjan :?: Och lägga över ett rent lakan eller en len handduk, fortfarande med barnet i sängen; så får man bädda om helt senare. Enda pratet här ska vara ramsan på väg ut, lugn och glad och "självklar", x4. Dröj inte kvar - hon "sover" ju och ska inte störas :mrgreen:

:arrow: Se över mörkläggningen. Det är mörkret som annonserar natt. Finns minsta lilla synintryck att få, om och när man vaknar till, sätter lilla barnahjärnan omedelbart igång. Det ska vara så mörkt att ni själva inte ser handen framför er, bokstavligen (och därmed inte hon heller). Det är därför ledljuset från dörren på glänt, eller rättare sagt utifrån, blir det enda som hjälper er att se vad ni gör därinne, och att ta hjälp av så absolut kort tid som möjligt - för att barnet inte ska hinna uppfatta att det är morgon, vilket det ju inte är.

Prata för sig själv är ju inte förbjudet, och ni ska inte stirra er blinda på att hon sover (eller inte sover) varenda minut hon "ska". Ni ska tänka att ni ger henne förutsättningarna att sova. De bästa, de optimala! Hon kommer att tacksamt ta emot dem. Tro mig. Ni kan ändå inte sova åt henne - sömnen är hennes egen. Och den ska respekteras högeligen. Men lite privatliv måste man ju få ha :mrgreen:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
anla

Inlägg av anla »

Tusen tack för svaret Anna och jag känner mig verkligen välkommen till forumet!

Nu har vi testat följande upplägg i tre dagar:
07.00 vakna och välling (vaknar nu 06.30 istället för 05.00 när vi förlägger eftermiddagsluren betydligt tidigare! Snart är vi i mål! :D )
08.00 frukost
09.30 Fundering: Har inte hittat en bra tid för 20 min eller 45 minuters luren. Ena dagen somnades det inte alls och nästa dag sov hon 45 minuter men då vägrades det vid nästa lur.... Vi pratar om att ta bort den helt och lägga en lång tupplur vid 11.30-14 (för att sen korta ner den till 12-14 när det är dax att skära ner sömntimmar). Ska vi försöka med två sovtillfällen eller ändra till en? Första dagen då det inte blev nån sömn på fm tyckte vi fungerade utmärkt men det kanske är dumt att ge upp så tidigt?
11.00 Lunch
12.00-13.45 Sova (alternativet är kanske 11.30-14 om detta blir enda sovtillfället på dagen?)
14.00 Mellanmål
17.00 Middag
18.45 Välling
19.00 God natt

Har inte behövt byta nattblöja sedan förändringarna (!) men om/när det händer är vi så tacksamma för de fina tipsen vi fått för att förfina vår teknik och attityd :D

Har ganska bra mörkläggning men den ska förbättras när vi flyttar hem till Sverige igen om två veckor.

På tal om hemresa (vi har vistats i Etiopien i 4 månader), några tankar om hur vi gör omställningen så trygg och smidig som möjligt för vår lilla älskling? Tips, råd, erfarenheter och pepp mottages med öppna armar :wink:

Tack än en gång för kanonbra tips!!
/Anna
Mamma till liten älskling född februari 2011, kurad vid 5 månader och en underbar fosterson född 1994, varken kurad eller uppfostrad :-D ;-)
miniz

Inlägg av miniz »

Hej.

Schemändring kan vara klurigt, men sedan när man har fixat det är det guld. Jag har inga ràd direkt att komma med annat än att se pà klockan när hon somnar sà att 20 minutaren blir en 20 minutare.

Omställningen hem kommer att vara självklar för henne om er attityd är det.
Attityden av självklarhet är verkligen ett ultranyttigt verktyg.
Att lillen känner och vet att hon alltid kan lita pà er, för ni vet ju hur det gàr till i den här världen!

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
anla

Inlägg av anla »

Tack Miniz,
Jag ska odla min självklara inställning till det yttersta :D
Har märkt att det är viktigt att klocka insomningstiden så det blir rätt tider. Det känns som vi nästan är i hamn med det nya schemat nu.

Ärligt talat, vad hade jag gjort utan Barnaboken och detta forum!? Hur gör alla andra :wink:

Tack för att ni finns!
På återseende vid nästa "kris" :)
miniz

Inlägg av miniz »

:thumbsup: :-D

Har schemat satt sig nu?

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"