Middags problem

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Marieh73

Middags problem

Inlägg av Marieh73 »

Hallå igen!

Våran dotter (3 år) har alltid ätit bra med mat och på dagis säger de att hon är duktig att äta och äter allt och så har det alltid varit hemma också men nu så till middagen som är ca 17,30 så har hon börjat med att säga när hon kommer fram till bordet "det är äckligt, jag tycker inte om det där, vill inte ha" även om det är korv och makaroner som jag vet att hon äter.
Hon äter mellis ungefär 14,30 så jag tycker hon borde vara hungrig men nu senaste tiden sitter vi ibland och tragglar med det här i en timme, känns inte så kul. Har hänt att jag efter den tiden slängt maten och då blir det förstås ett himla liv.
Har bara sagt att du behöver inte äta upp maten men då får du sitta där tills du ska gå och lägga dig eller att då får hon heller inte titta klart på det program hon har påbörjat. Har även testat att "då får du inte äta maten" och då vill hon plötsligt äta men det blir bara en tugga ocg sedan inget mer. Ibland går det såklart att skoja så att hon äter men det blir svårt att göra varje dag.
Usch, det är så svårt. Vill ha något konkret att komma med som man kan stå för och hålla så hon förstår att detta är det som gäller.

Tack på förhand och för de tidigare goda råden :-)
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Re: Middags problem

Inlägg av SusanD »

Så här tänker vi kring maten här hemma; är man hungrig så äter man, vill man inte äta så låter man bli. Svårare behöver det ju inte vara.

Det är sällan små barn svälter ihjäl frivilligt om man så säger.

Vi har inte gjort någon stor sak om någon säger att man inte tycker om ditten eller datten, då får man ta det man tycker om och så är det bra med det. Vi tvingar inte heller någon att smaka på något men talar om att man inte kan veta hur något smakar ifall man inte provat äta det. Men några längre diskussioner förs inte om saken.

Här får man inte gå från bordet och komma tillbaka och fortsätta äta, har man gått så har man gått. Men våra barn vet att om de går från bordet tas maten bort och då är det färdigätet.

Nu har vi ju inga större problem kring matbordet, de äter det mesta och ibland ratar de något. Men vi har varit riktigt klara med hur saker och ting ska gå till. Äter man inte maten får man vänta tills nästa gång det är mat eller mellis, det blir liksom inget småätande mellan målen.

Att sitta och truga tycker jag bara leder till en maktkamp som ingen mår väl av.

Bara några tankar från mig, så får du fundera vidare själ. :)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Marieh73

Inlägg av Marieh73 »

Tack för svar :)

Förstår att inte barn svälter och att hon äter när hon är hungrig men det känns mer som en fix idé allt ihop, hon äter allt i matväg och är duktig på att äta grönsaker så jag vet att det inte är maten det är fel på. Har testat att bara låta henne gå från bordet då sätter hon sig framför datorn och filmen för att efter en stund senare komma och vilja ha frukt el något annat så då är hon ju hungrig (och det kan hon säga 5 min efter hon fått gå från matbordet) Äter man inte maten får man vänta tills nästa gång det är mat eller mellis, det blir liksom inget småätande mellan målen.
Detta gäller även hos oss men efter middagen blir det ingen mer mat så sista målet blir ju då vid 14,30 och det kan hon ju inte klara sig på till 08,00. :(
Får väl testa oss lite fram.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Min son är en "sparris av rang" om man säger. Han får sitt sista mål på förskolan kl. 14.30 men jag märker att han är inte alltid hungrig sen till 17.30 när vi har middag. Ibland har det hjälpt att faktiskt skjuta på middagen med 15 max 30 min för att få upp bättre aptit. Så det kanske kan vara något.

Många har ju kvällsslurk kvar där man får typ fil och macka eller fil och mussli innan man lägger sig. Men hos oss hinns det inte med så det blir till att äta när det serveras.

Kan dock säga att han har faktiskt fått gå och lägga sig utan middag vid 2 tillfällen, hungrig. Och sen ätit desto mera till frukost de dagarna. Sen har jag bara sagt, att ja, du kan ju lägga dig hungrig, men är det en bra ide?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Marieh73

Inlägg av Marieh73 »

Tack för ditt svar TorsMamma :D
Middagen ikväll var hur bra som helst bara därför men då åt hon inget vettig mellis (brukar få smörgås o ett glas mjölk) så det märktes att hon var hungrig.
Men absolut ska jag testa det du föreslagit, har inget o förlora o allt att vinna :lol:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"