Fullkornsvälling och gröt - hur ofta?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
anla
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 04 nov 2011, 13:58

Fullkornsvälling och gröt - hur ofta?

Inlägg av anla »

Hej!
Jag och min man är just nu i Etiopien (6 veckor kvar på ett 4 månaders besök). Vi har med oss vår lilla dotter (född 110218) så hon är alltså 8,5 månader. Nu sist vi beställde gröt och välling från Sverige så fick vi bara fullkornsprodukter.
Hur många mål mat om dagen får bestå av fullkorn?

Som det ser ut nu äter hon:
Välling 220ml morgon och kväll
Gröt och ibland frukt till frukost och kvällsmål + vatten
Matpuréer och frukt till lunch o middag + vatten
Dessutom dricker hon fortfarande modersmjölksersättning (150ml) innan tupplurarna på dagen (2st)

Blir detta för mycket fullkorn? Vad är riskerna med för mycket fullkorn?

Kommentera gärna vårt matschema i stort också. Vår dotter har just fått sin första tand och hon bara spottar ut när vi försöker ge mat med större bitar. Melon, papaya och banan funkar i större bitar (hyffsat). Det är svårt att få tag på varierande smak-mat här så vi mottar gärna lite ovanliga tips! :)
Mamma till liten älskling född februari 2011, kurad vid 5 månader och en underbar fosterson född 1994, varken kurad eller uppfostrad :-D ;-)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Fullkornsvälling och gröt - hur ofta?

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen.

Det enda med för mycket fullkorn är att de kan bli lösa i magen och får lite magkrångel. Därför ger vissa 6 mån gröt och välling till året och provar igen då. Men klarar magen det är det inga problem.

Tror man säger att upp till 3 mål gröt/välling/dag skall vara ok. Så det är bra! =D>

Sen tycker jag nog ni skall försöka att sätta ihop ett riktigt "Matschema" där man äter 4 riktiga måltider och 1 kvällsslurk.

ett exempel på detta kan vara:
Frukost 07 välling
Frukost 2 08 smörgåsbitar med smör och annat fett (frukost med resten av familjen)
Lunch 11.30 Mat och frukt
Mellis 15 avocado, gröt, välling
MIddag 17.30 mat och frukt
18.30 kvällsslurk välling

Vill ni fortsätta ge ersättning föreslår jag att ni gör detta direkt i anslutning till måltiderna som bör ta max 45 min totalt.

Sen är det många barn som inte gillar bitar i geggamojjan. Om man säger. :roll:
Min son gillade bara SLÄT barnmat och sen hela bitar brevid, typ majs, ärtor, sötpotatis bitar, avocado bitar.
Många barn i denna ålder vill äta själva och då plocka små bitar. Så det kan vara ett alternativ att ge bitar hon plockar med själv och sen be slät pure mat brevid. Jag tog 8 mån burkar och mixade lite extra med stavmixer. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
anla
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 04 nov 2011, 13:58

Re: Fullkornsvälling och gröt - hur ofta?

Inlägg av anla »

Tusen tack!
Ska genast implementera nytt matschema. Det ska bli kul att prova lite mat i bitar på sidan av geggan :D

Tack igen!
Mamma till liten älskling född februari 2011, kurad vid 5 månader och en underbar fosterson född 1994, varken kurad eller uppfostrad :-D ;-)
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"