Det här med dagslurar, jag brister i förmedlingen av lugn

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
tajnytoon

Det här med dagslurar, jag brister i förmedlingen av lugn

Inlägg av tajnytoon »

Jag läser i boken tills ögonen blöder men ändå vet jag inte riktigt hur jag skall komma tillrätta med problemet. Jag försöker förmedla lugn men nånstanns brister jag...

Har kurat min 5 månaders gosse och är nu inne i uppföljningsveckan. Första natten var minst sagt förvirrad, sedan har nätterna flytit på som en dans :lol: Han vaknar en eller två gånger i vargtimmen, men har bara behövt köra en upplysningsramsa per uppvak och sen har han jollrat en stund för att sen somna om.

Nu till problemet, Dagslurarna... Han sover sina dagslurar i vagnen på rygg. fm och em inne och lunchvila ute i stillastående vagn. När jag startade kuren la jag honom tillrätta i vagnen, vagnade avslutade med lite skak i handtag och ramsade mej därifrån det gick bra de första två dagarna. tredje och fjärde dagen så funkade insomning ganska okej, inom 15 min ramsade ca två omgångar per tillfälle. Men när han sen vaknar "mitt" i ett sovpass oftast efter 15- 30 min så vaknar han och skriker och är jättelessen det går inte att lugna honom då. Jag har provat ramsa, gått tillbaka och vagnat men ingen respons, jag har låtiti honom vara men då skriker han och är lessen tills tiden är ute och jag får vagna till jag når ett par sekunders tystnad och då göra glad morgon direkt... Nu protesterar och grinar gossen förtvivlat så fort jag lägger ner honom i vagnen... :cry: känner att vi hamnat i en ond cirkel.

1. Om gossen vaknar efter 45 min av ett två timmars pass och är jättelessen direkt vad ska jag göra? Ska han ligga kvar tills de två timmarna har gått? vilka verktyg ska jag använda? Tycker inte jag når fram med vare sig vagnande eller ramsande när han är sådär jättelessen.

2. numera är han ju lessen från start när jag lägger honom i vagnen, han lir fullkomligt förtvivlad. är det rätt av mej att börja om, dvs vagna tills han blir tyst (även om det tar 1 timme?) sen ramsa bort... och sen drar han igång igen då tebax och vagna (även om det tar 1 timme till)

3. Man ska ju inte ta upp ett skrikande barn men om han då skriker hela sitt sovpass dvs 45 min och inte tystnar hur ska jag kunna göra glad morgon?

4. han har sitt mörka myggnät över vagnen när han sover så det blir lite mörkare men inte helt, han ser ju mej delvis är det bra eller dåligt? Innan vi började kurandet så kygnade jag honom oftast genom att vi satte näsa mot näsa och han kände omkring på mitt ansikte för att sedan somna in...

Tacksam för all hjälp jag kan få :?
Oliver 2011-05-30 Startade kuren den 25 Oktober
Thea 2013-12-27
Tindra 2013-12-27
Manfred10

Re: Det här med dagslurar, jag brister i förmedlingen av lug

Inlägg av Manfred10 »

Hej och :heart: ligt välkommen hit!

Andas lugnt... det ordnar sig :D ! Nätterna fungerar bra läser jag! Toppen! Dagslurar som krånglar är inte helt ovanligt.
Om gossen vaknar efter 45 min av ett två timmars pass och är jättelessen direkt vad ska jag göra? Ska han ligga kvar tills de två timmarna har gått? vilka verktyg ska jag använda? Tycker inte jag når fram med vare sig vagnande eller ramsande när han är sådär jättelessen.
Han ska inte vara ledsen hela luren! Äter han ordentligt, så han har rätt förutsättningar för att sova? Är gossen riktigt ledsen och ber om hjälp=kris (inte arg) ska du ge besked i form av vagning. Jag skulle nog kunna tänka mig att gå en liten runda med vagnen om det är storkris för att han ska somna, men detta får inte bli nån vana. Men så länge hans gråt är nyanserad, upp och ner, starkare och avtagande tycker jag du kan avvakta, lyssna. Känner du att du skulle vilja dra i vagnen, ge honom en hög och tydlig ramsa och gå iväg, gör något viktigt. Husljud utomhus kan ju vara svårt, jag brukade stöka lite extra på bron, sopa lite vid dörren, slänga soppåsen osv innan jag gick in igen om det var protester från vagnen. Han måste pröva själv och reagera, det är ok. Det kan mycket väl vara så att du ger besked i oändligthet, ramsa, vagna, ramsa igen... (mer finns att läsa på sid 180 internationella SHN). Du ska lugnt förmedla att det inte är någon fara på taket, sov lugnt!
numera är han ju lessen från start när jag lägger honom i vagnen, han lir fullkomligt förtvivlad. är det rätt av mej att börja om, dvs vagna tills han blir tyst (även om det tar 1 timme?) sen ramsa bort... och sen drar han igång igen då tebax och vagna (även om det tar 1 timme till)
Du måste vara säker på vad du gör inte tveka! Skratta även inför dagslurarna och glöm inte att LEE :D mot gossen när han ska sova. ÅÅH vad skönt det ska bli att få sova, vad mysigt det blir i vagnen osv. Säg det och mena det! Lägg till rätta så som du brukar göra, LE hela tiden, avsluta med skak i handtaget, ramsa högt och tydligt och GÅ! (eller sopa bron med några rejäla tag innan du går in) Låt honom protestera ett tag om han vill det. Om du går tillbaka och vagnar direkt talar du bara om för honom att han inte fixar det här själv, du släpper in vargen.
Man ska ju inte ta upp ett skrikande barn men om han då skriker hela sitt sovpass dvs 45 min och inte tystnar hur ska jag kunna göra glad morgon?
Han ska naturligtvis inte skrika hela sitt sovpass. Är han ledsen eller arg när han ska upp får du chocka honom till skratt med kill i magen och lite tittut kanske... ett litet ryck i mungipan kanske går att locka fram... :wink: Är han svårflörtad ser du till att vara jätteglad i hans ställe! Hej och hå, ha r du sovit gott? :D :mrgreen:

4.
han har sitt mörka myggnät över vagnen när han sover så det blir lite mörkare men inte helt, han ser ju mej delvis är det bra eller dåligt? Innan vi började kurandet så kygnade jag honom oftast genom att vi satte näsa mot näsa och han kände omkring på mitt ansikte för att sedan somna in...
Det är ju ändå dag och det ska inte behövas total mörkläggning. Pussa på honom lite extra innan du "gör färdigt" tillrättaläggandet, på med myggnätet och ramsa bort.

Kom ihåg att inga slutsatser kan göras förrän efter kur och uppföljningsvecka. De har tagit ledningen behåll den!

Andas och tänk LUGN, SÄKERHET!
Läs lite safari, kanske :wink:
kram Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
tajnytoon

Inlägg av tajnytoon »

Hej igen och tack för ditt snabba svar ! :D

Ska läsa safari igen och ge mej sjutton på att det går :wink:
Det jag fortfarande funderar lite över är om han vaknar vid lunchsovningen (2timmar) efter 45 minut och inte vill somna om, ska han fortfarande ligga kvar i vagnen tiden ut? Jag kan ju inte tvinga honom att somna...jag menar att när han vaknar och tror sig sovit klart såär han jättelesen när han vaknar det är svårt att få han lugn... till skillnad från t.ex. morgonen då kan han vakna 30 minuter tidigare men ligger nöjt och jollrar tills jag kommer och gör glad morgon...

angående om han är mätt, jag tror det :roll: hans schema:

7.00 God morgon, Ammas
8.45-9.30 sova morgonlur 45 min (brukar funka skapligt :wink: )
10.00 Frukost- Gröt och Amning ( här är han inte så hungrig)
11.45 lite sovaslurk amning
12-14 Sova (Sover som längst 45 min om han somnar)
14.00 Amning och smakis av grönsakspure
16-16.45 sova em (sover 30 min om han somnar, inte de senaste dagarna)
17.00 Ammas och fruktpure smakis
19.00 pyjamas, sång
19.10 Kvällsmat Gröt + Amning/ersättning ( här äter han en hel portion gröt och gärna 130 ersättning till :shock: )
19.30 Skratt till gonatt
19.45 God Natt
Thea 2013-12-27
Tindra 2013-12-27
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej igen!

Här är mer förstklassig läsning som passar dig! :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=24644

Jag ber dig också skriva in barnets födelsedatum och datum för kurstart i din signatur, gå in under kontrollpanelen, profil och signatur. Så är det lättare för alla som vill skriva i din tråd att veta var du befinner dig i kuren.
Det jag fortfarande funderar lite över är om han vaknar vid lunchsovningen (2timmar) efter 45 minut och inte vill somna om, ska han fortfarande ligga kvar i vagnen tiden ut?
Han behöver sin sömn! Om han somnar när du lägger honom skulle jag passa på att promenera med vagnen under långluren eller i alla fall över skarven när han brukar vakna. Tills luren sitter i kroppen liksom... om du lägger som vanligt och han somnar, gå en sväng innan han brukar vakna och parkera igen när du passerat skarven (eller gå hela luren om du vill) men det är bra om vagnen är parkerad vid insomning och väckning.

Har du både BB och SHN böckerna? läs på lite om 5-månadersgodingar, nu händer det grejer i utvecklingen. Mer social delaktighet kanske kan vara något? Utevistelse i vaket tillstånd, titta på träd, gräs, blad, hundar osv... Sid 94 och framåt i SHN berättar speciellt om 5 månaders.

Jenny :D
7.00 God morgon, Ammas
8.45-9.30 sova morgonlur 45 min (brukar funka skapligt )
19.00 pyjamas, sång
19.10 Kvällsmat Gröt + Amning/ersättning ( här äter han en hel portion gröt och gärna 130 ersättning till )
19.30 Skratt till gonatt
19.45 God Natt
Schemat ser ok ut tycker jag, han behöver ca 15 timmars sömn. Sov-slurken före lunchvilan tycker jag att du kan skippa, försög truga i så mycket som det bara går när du ger honom mat klockan 10.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Finns det föresten någon särskild anledning till 11 h natt?

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
tajnytoon

Inlägg av tajnytoon »

Hej igen :D
lite uppdatering om dagens sovning.

FM 8.45-9.30 Lade oliver tillrätta i sin vagn inne, pussade på honom och log :mrgreen: allt vad jag orkade. Ramsade bort och möttes av lite mutter, han fick vara. Muttret gick över i ledsamhet. ledsen cirka 4 minuter- jag ger en påminnelseramsa, sen går jag o dammsuger... stänger av dammsugaren efter typ 5 min... oliver sover :D
väcker honom fem över halv tio.

Lunch 12-14
lägger tillrätta i vagnen, pussar skakar om i handtaget och låter han vara... ligger tyst och muttrar en stund men somnar efter 5 min. När han sovit en stund tar jag vagnen ocg går promenix. efter 45 min vaknar han under promenaden. Jag låter honom bara vara och fortsätter gå han ligger och tittar på mej en stund och efter 20 min somnar han om. sover resten av promenaden. ställer vagnen still (klockan är då kvart i 2) han vaknar efter ca 5 min, jag gör glad morgon direkt.

Har tagit bort lunchslurken, verkar gå bra ändå...
Har valt elva timmars natt endast då det passade bäst för de tider han brukar somna (runt8) och vakna (halv 7). Ska fundra på om man kanske efter uppföljningsveckan kan lägga om till sova 19.30 -7.30 och sedan ha dag sömn 9-9.45 12-13.30 16-16.45??? vad tror du

:D Haade Gott
Tina
Thea 2013-12-27
Tindra 2013-12-27
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Bra jobbat!! =D> Rätt tänkt!

Fortsätt LE :mrgreen:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen, säger även jag! :D

Du har fått så fina svar från Manfred 10. :heart:

Jag har lite tankar kring ert middagslurs-strul. Jag tror mig se en tänkbar anledning:
tajnytoon skrev:
7.00 God morgon, Ammas
8.45-9.30 sova morgonlur 45 min (brukar funka skapligt :wink: )

19.00 pyjamas, sång
19.10 Kvällsmat Gröt + Amning/ersättning ( här äter han en hel portion gröt och gärna 130 ersättning till :shock: )
19.30 Skratt till gonatt
19.45 God Natt
Det är, i mitt tycke, för långt mellan mat och att sova middag. Min loppa behövde ha maten nära på middagsluren+ toppa med välling inom 45 minuter, för att inte skarva. Tänk om jag hade fattat det tidigare, :roll: .

Denna länk är bara så toppen att ha till hands framöver, när man justerar schemat:

Schema-hjälp

Lösningen för er kan vara en andra frukost.
Alltså:
07.00 Amma
08.00 Sitta med vid frukostbordet, smaka på det ni äter, kanske få lite gröt mellan varven?
11.30 (alt 11.00) Lunch, gärna riktig mat-kanske lite fruktpuré? Och toppa med ammning/välling inom 45 minuter.

På så vis har du flyttat maten närmre luren, och då har de små lite lättare att klara de där envisa skarvarna.

Sedan angående dina tankar kring ett nytt schema, med 12 timmars natt. Jag tycker att det ser bra ut. :wink: Jag antar att du har en liten som är morgontrött? Det är maten som jag tycker du kan flytta omkring lite på.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
tajnytoon

Inlägg av tajnytoon »

Tack för dina tips ! :D

Skall ta åt mej dem och se om det blir bättre.
Fick ett bakslag idag på eftermiddagsluren, då vi ramla tebax till ruta ett. mycket mycket skrikande och jättesvår att lugna...Tar nya tag imorgon :wink:

ett lite ändrat schema efter kuren skulle det kunna se ut som följer ?
7.30 God morgon, ammas
8.30 gemensam frukost ( smaka lite gröt o annat)
9.15-10.00 fm lur
10.00- 11.30 Lek, social delaktighet m.m.
11.30 Amma/Ersättning + grönsakspure
12-13.30 Sova lunch
13.30-14.30 ---
14.30 Amma/Ersättning + fruktpure
14.30-16.00----
16.00-16.45 Em sova
17.30 Amma/Ersättning
17.30-19.00 bad, lek och skoj
19.00 Gröt och Amma/Ersättning
Skratt till go natt
19.30 God Natt

Tack för att ni finns ! =D>
Thea 2013-12-27
Tindra 2013-12-27
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej igen!

Du har fått lite dubbla budskap av oss angående maten före vilan.... :oops: :roll:

Jag tyckte du kunde slopa sov-slurken och lillaLoppansMamma tipsar om mat närmare vilan... 8)

Du får känna dig för! Min yngste äter gröt+ersättning klockan 10 och sen inget mer före lunch-vilan. Nästa mål är klockan 14 när han vaknar.

Eftersom din goding vaknar i skarven kan han ju vara hungrig... å andra sidan har du ju alltid gett honom en sov-slurk...

Ibland kan det vara svårt för liten att lära sig att somna själv om mamma och bröstet är det som följer med in i sömnen, men jag antar att du inte låter honom somna vid bröstet innan du lägger honom 8)

Bara en liten tanke...

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
tajnytoon

Inlägg av tajnytoon »

Hej ja, det verkar finnas många tänkbara sätt, men jag tar åt mej och känner mej för :wink:

När han får en slurk innan lunchsovningen så får han den här inne och han är vaken efter det klär vi på oss och går ut i vagnen så han somnar inte hos mej. Jag ska prova och ge mat tätt inpå vilan och se om det gör skillnad jag tänker på att han äter som en häst före natten och sen sover han mycket gott, kanske är det så även på dagen... vad vet jag jag provar i alla fall så får vi se.

men tipset om promenix och inte göra så STOR [-X sak av att han vaknar var ju toppen, han somnade ju till och med om när jag bara lät han vara, och ligga där och titta på mej under promenaden :) Nu gäller det bara att komma tillrätta med EM vilan också :wink:
Thea 2013-12-27
Tindra 2013-12-27
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej!

Ja, visst är det så att många vägar leder till Rom. :D Om man inte har något dagslurstrul och man har maten långt tidigare än luren, då är det ju självfallet ok. Man skall inte leta efter problem om det inte finns något, så att säga. Men eftersom jag själv haft lite bekymmer med dagslurs-strul och lösningen för oss var att flytta maten nämre, så tror jag detta KAN vara lösningen.

Dubbla svar= dubbel visdom :wink: :lol:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Trollsa

Inlägg av Trollsa »

Hej!

Jag är också inne i uppföljningsveckan med min femmånaders tjej. Det går åt rätt håll även om vi inte är riktigt framme på alla punkter...

Jag är verkligen ingen expert, men jag tänkte på att du skrev att daglurarna är på rygg. Om din plutt är van att sova på mage i övrigt kanske det är svårt att klara 1,5 tim på rygg i vagnen.

Min tjej sover sitt första pass på 45 min ute i vagnen på rygg. Men det långa lunchpasset sover hon inne på mage. Bara en tanke ...

Lycka till!

// Charlotta
Storebror - augusti 2005 - kurad april 2006
Mellanbror - februari 2008 - kurad juli 2008
Lillasyster - juni 2011 - kurad okt/nov 2011
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

En klok tanke! :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
tajnytoon

Inlägg av tajnytoon »

En klok tanke Charlotta men han sover alltid på rygg :wink:

Förmiddagsluren idag = Inget problem :mrgreen:

Har börjat lägga om maten lite försiktigt, idag fick han gröt och ersättning halv 12 för att sedan sova 12. Han somnar direkt i vagnen, sen gick vi promenix och han vaknade efter 40 min. han var lessen i två minuter sen låg han tyst och tittade och slumrade av och till resten av tiden o promenaden... :roll:

Dax för mat igen vid halv 3, inte så hungrig här? försökte med amma- ersättning- grönsakspure... sen vid halv fyra blev han plötsligt jättehungrig? vrållessen jag gav honom ersättning och han åt 200 :shock:
lade han i vagnen vid 4 för att sova, lade tillrätta ramsade bort, protest i nån minut sen sov han :mrgreen: väckte honom kvart i fem, Han vart vrål lessen, lessen lessen lessen? Skulle äta igen vid halv sex, men jag gav han mat redan vid 5 :oops: han åt då 150 till? sen fick han gröt och kvällsslurk klockan 7.

Nu börjar jag ju få rätsida på dagslurarna :D men inte riktigt kläm på hur jag ska fördela maten så han blir nöjd???
Maten enl nuv schema
7.30 amma/ersättning- äter helt ok
8.30 ersättning + fruktpure- äter ungefär 100 ok
11.30 Gröt + vatten el. ersättning- äter lite mer än en halv portion gröt+ dricka ok
14.30 Grönsakspure + ersättning- inte så hungrig...??
15.30- här var han jättehungrig? åt 200
16.45- Här oxå hungrig?? åt 150
17.30 Ersättning
19.00 Gröt + Amma/Ersättning - en portion gröt + 130 ersättning
Thea 2013-12-27
Tindra 2013-12-27
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"