Läggningstips - Tvillingar!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
080612

Läggningstips - Tvillingar!

Inlägg av 080612 »

Hej!

Mina tvillingflickor är 7v lever enligt SM så gott jag kan. Försöker få i dom så mycket mat som bara går och hålla vakna 1 1/2tim åt gången ungefär.
Det är supersvårt att hålla två barn vakna samtidigt för går jag iväg för blöjbyte med den ena så somnar den andra osv. :?

Har jättesvårt för social delaktighet också tycker jag, kan ju bara bära med mig en åt gången, och vad räknas egentligen som social delaktighet när man snart är 2 mån?

Det största problemet vi har nu är läggningarna för natten - hur sjutton lägger man en 7 veckors att somna in? För här är det inte lätt, det tar mellan 1-2tim att få mina små att somna, och den ena får snutta på napp (som jag både älskar och hatar, den ska snart bort) medans den andra i princip måste hitta lugnet själv, men ibland funkar nappen där också.
Dom skriker ju snabbt upp sig till hysteri, det är inget smågnällande utan dom blir hysteriska! Nu ska jag nog börja med att ha ena i vagnen och den andra i sängen så slipper dom va så tätt inpå varandra och ha svårt att komma till ro pga det.
Jag tycker även att jag lägger dom trötta men i sängen så blir man tydligen plötsligt pigg igen och vips hungrig fast jag proppat och proppat.

Tar verkligen tacksamt emot tips på smidigare läggningar, och gärna kanske erfarenhet utav tvillingar.

Sen till en helt annan fråga gällande mat. Mina ena tjej skriker nämligen igenom 3 av 4 mål/dygn. Hon börjar dricka lugnt ur flaskan men börjar sedan få hysteriska skrik och upp över axeln lugnar men sen fortsätter det igenom hela målet och hon fäktar och spänner hela kroppen. Hon skriker tills hon tappar luften om man inte tar upp henne, och ja det är ju inte det lättaste när man har två att mata.
Dom får ersättning helt - BabySemp1.
Vad kan det vara som gör att hon är såhär? Och hungrig är hon ju!

Deras schema ser ut såhär nu:
07:00 Godmorgoon
08:30 - 10:00 Sova
11:30-13 Sova
14:30-16 Sova
19:00 Gonatt
Nattmål någon gång mellan 02:00-03:00.

Jättetacksam för lite feedback, det behövs verkligen just nu!
Annika
Min värld blev underbar dagen då du kom - Isabelle 2008-06-12. Finaste!
Och livet förgylldes ytterligare med er - Molly och Ida 2011-09-06.
SaraMilana

Re: Läggningstips - Tvillingar!

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Stort grattis till dina små tjejer! :heart:
080612 skrev: Har jättesvårt för social delaktighet också tycker jag, kan ju bara bära med mig en åt gången, och vad räknas egentligen som social delaktighet när man snart är 2 mån?
När man är två månader är det ju svårt att hjälpa till, så det är passiv social delaktighet som gäller. Det innebär ju inte att man måste sitta på armen, det går alldeles utmärkt att sitta och iaktta i en babysitter eller ligga bredvid på en filt (gärna på mage!!!). Det mesta går att göra på golvet, tex skala potatis, sortera räkningar eller vika tvätt!
080612 skrev:Det största problemet vi har nu är läggningarna för natten - hur sjutton lägger man en 7 veckors att somna in? För här är det inte lätt, det tar mellan 1-2tim att få mina små att somna, och den ena får snutta på napp (som jag både älskar och hatar, den ska snart bort) medans den andra i princip måste hitta lugnet själv, men ibland funkar nappen där också.
Dom skriker ju snabbt upp sig till hysteri, det är inget smågnällande utan dom blir hysteriska! Nu ska jag nog börja med att ha ena i vagnen och den andra i sängen så slipper dom va så tätt inpå varandra och ha svårt att komma till ro pga det.
Jag tycker även att jag lägger dom trötta men i sängen så blir man tydligen plötsligt pigg igen och vips hungrig fast jag proppat och proppat.
Jag har ingen erfarenhet av tvillingar, men jag kan tänka mig att det är lättare om de inte ligger bredvid varandra som du tänkt. Att vagna är ju ett effektivt sätt att lugna, men då känns det som att separata vagnar krävs. Buffa är ett bra alternativ. Hur är det med skrattet till gonattet? Ju krångligare läggningar, desto mer skratt och bus innan behövs!! :D Passa också så att de inte blir övertrötta, då är det ännu svårare att komma till ro! Tips på toppenbra läsning: När SM-barnet skriker vid sovdags.
080612 skrev:Sen till en helt annan fråga gällande mat. Mina ena tjej skriker nämligen igenom 3 av 4 mål/dygn. Hon börjar dricka lugnt ur flaskan men börjar sedan få hysteriska skrik och upp över axeln lugnar men sen fortsätter det igenom hela målet och hon fäktar och spänner hela kroppen. Hon skriker tills hon tappar luften om man inte tar upp henne, och ja det är ju inte det lättaste när man har två att mata.
Dom får ersättning helt - BabySemp1.
Vad kan det vara som gör att hon är såhär? Och hungrig är hon ju!
Åh, vi har haft samma problem! Periodvis har vår lilla tjej bara tagit flaskan i nyvaket tillstånd, andra perioder har det gått riktigt bra. Har du sett filmen där Anna demonstrerar ömma järngreppet? Det kan också fungera att gå runt och visa intressanta saker och sedan tratta i flaskan lite i förbigående, när den lilla är upptagen med annat. Kan också tipsa om tråden med flasktips!

:heart:
videunge

Inlägg av videunge »

här är två andra tvillingars resa :wink:

Bibbi och Harry
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
080612

Inlägg av 080612 »

Nä fy säger jag bara! Vilken kväll! :?
Ena las i vagnen och den andra i sängen, buffning för sängtjejen och vagning i vagnen. Gick hyfsat till en början, men sen blev det bara värre och värre. Och dom kan verkligen inte komma till ro, det blir tyst 5-10min sen är det gnäll igen som snabbt blir panikskrik.
Efter 2tim blev det en varsin flaska, och då kunde man komma till ro och tillslut somna in.

Det har tagit ca 2tim varje kväll nu i en vecka snart :cry:
Jag börjar gå sönder inombords, tycker det är så fruktansvärt jobbigt

Dom sover ju jättebra på natten (peppar,peppar) men det är den ofrånkomliga läggningen på kvällen som är hemsk.

Jag har lite svårt för skrattet till gonatt med 7veckors som inte ens ler...hm :?:

Gonatt från en besviken mamma just nu #-o
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!
080612 skrev:Efter 2tim blev det en varsin flaska, och då kunde man komma till ro och tillslut somna in.
När du skriver så undrar jag om de inte var hungriga ändå? Hur lång tid har det gått sedan sista målet mat och åt de bra då? Hur funkar läggningarna på dagen? Funderar även kring schemat, det kanske kan vara så att de inte orkar vara vakna i tre timmar där på kvällen? Att de blir övertrötta och får svårt att somna därför? Håll utkik efter trötthetstecken!!
080612 skrev:Jag har lite svårt för skrattet till gonatt med 7veckors som inte ens ler...hm :?:
Ja, det förstår jag! :lol: Men jag tänker att man ändå kan busa och hålla igång, göra sånt de brukar gilla! "Prutta" mage, dansa runt till rolig musik.. allmänt fåneri! :D Kanske kan storasyster hjälpa till?

Stor kram till dig, ni kommer fixa det här!!!

080612

Inlägg av 080612 »

Uppenbarligen var dom ju hungriga stackarna, fast man trugat och trugat och det bara spottas ut eller att munnen inte ens öppnas, men efter 2tim ståhej så har man väll hunnit bli hungrig. Ena tjejen hade även gjort en kastspya innan hon skulle sova men vägrade mer mat... så att hon va hungrig var ju inte konstigt.

Man trugar och trugar och önskar att dom bara kunde äta och förstå att det är för deras eget bästa :wink:

Jag har försökt att jag ska hålla dom vakna minst 2tim på kvällen men insåg efter gårdagen när jag dividerade med mig själv halva natten och hela morgonen att mina tjejer orkar verkligen inte så lång vakentid, för dom är det MAX 1½tim. Så där blev det :idea: Jag kanske gör dom lite större än vad dom är :?:

Dom kommer få mycket mer sömn än vad en två månaders ska ha men just nu vill dom det och då ska dom få det, jag har jättetrötta tjejer.
Min sambo sa nämligen igår att läggningarna bara eskalerar och då insåg jag att dom börjat göra det när jag försökt föra ett strikt schema med lång vakentid, och stackarna dom orkar ju inte.

Nu tänker jag att dom får sova 14:30-16 och ta en 20min lur nångång där emellan 16-19.
Eller så får dom sova 14:30-17 och läggas redan runt 18:30, jag får se.

Nu på f.m skulle dom vara vakna 10-11:30 men dom var bara vakna 9:50-11 för då var dom så trötta, så det var i princip bara mat som vi hann, men båda somnade i princip utan protest i vagnen stillastående.

Jag måste tänka bort ett superstrikt schema tror jag :!:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Det viktigaste att ha i bakhuvudet är mycket mat så man orkar sova lite längre. Man sover ordentligt och man äter ordentligt.

Sen får vi inte glömma att man har ett litet "skratt till go natt". Det är skoj att lägga sig och man läggs vaken. Inte somnandes vid bröst/flaska.

Om sen vaken tiden är 1 timme eller 2 timmar är mindre viktigt. Oftast klarar de bara en dryg timme på morgonen, sen lite längre på dagen. För att klara kvällen på kanske 3 timmar med en lur på 20 eller 45 min beroende på.

Men jag tror att du klarar dig bäst på att ha en kortare lur sist på kvällen inför natten. De behöver ofast äta liiiiite tätare på kvällen för att sen ha bra förutsättningar på natten.

Tänk också på att hålla så de får mat varje 3-3,5 timme så mat sker på dagen. Inte längre lurar än kanske 2,5 timme, annars får man oftast inte till tillräckligt med mat för att sen sova minst 6 tim natt nu tycker jag.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej och välkommen!

Du har fått finfina svar från alla :heart: Tänkte bara bekräfta din tanke här:
080612 skrev:Jag måste tänka bort ett superstrikt schema tror jag :!:
En (eller två!) 7-veckors är oftast mer betjänt av att få en schyst rytm, istället för ett schema. Jag upplevde att vakentiden fortfarande kunde variera ganska mycket mellan olika vakenpass, när min lilla var i den åldern. Ibland behövs några veckor till helt enkelt :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
080612

Inlägg av 080612 »

Hej!

Tänkte bara rapportera hur det går för oss :)

Imorgon är dom 9v och vi har gjort stora framsteg tycker jag, vilket känns enormt skönt!
Dagslurarna är sällan svåra, det händer enstaka ggr att det blir lite uppvak som dom behöver hjälp med men det är verkligen sällan. Och dagslurarna är det i princip alltid jag som väcker, men jag har verkligen två små sömntutor! Dom älskar att sova båda två och har gjort det sen dag 1, och likadant var det med storasyster :) Och likadant är det med mig :wink:

På kvällen läggs ena tjejen i vagnen och den andra i sängen, och nu tar läggningen 2-45min ca. Vagningen tycker jag inte tar så bra för dom, men har inte använt den så effektivt heller, min vagn känns inge bra för det. Men buffa,solfjädra går ju suveränt även i vagnen :!:
Skulle däremot hellre få in en bra vagningsteknik som dom kunde svara bättre på.

Men hur skulle ni göra med en sån här liten kotte, för vid nedläggning blir det ju oftast skrik inom några sekunder... då har jag solfjädrat direkt, men bör jag egentligen låta dom reagera av sig nån minut innan jag gör något :?:

Ibland när jag står och solfjädrar och det blir mer och mer hysteriskt skrik så man nästan känner att dom skriker "dra lååångt åt h*lvete, jag kan inte somna med dig där!", men jag vill ju inte lämna dom mitt i hysteri, skulle ni göra det? Jag släpper bara taget när dom är lugna och avslappnade.

Ibland är det en hel vetenskap att tolka deras skrik och ibland är det bara så lätt och självklart :D

... sen att hålla dom vakna är fortfarande svårt. Somnar gärna mitt i maten, eller under rapen, eller på skötbordet :wink: Som sagt, trötta små :heart:

Juste! En sak till jag tänkte på - har ni också upplevt att när man själv lägger sig på kvällen och det blir typ i huset/lgh så börjar dom knorra, muttra, vrida och vända sig. Men inte kan man ju ha musik på hela natten :!:
Hade tv'n på fram till deras nattmål kl.3 häromnatten och då sov dom som stockar från 19, inte ett knyst hördes knappt.

I det stora hela så är jag iallafall jättestolt över dom!
Syrran var 6mån när jag genomförde SHN kuren så jag kan inte riktigt jämföra med henne, för hon var en "fri" bebis :wink:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej 080612 :D

Jag blir grymt imponerad av hur fint du lyckas styra upp det för dina tjejer. Kanonbra jobbat! =D>
080612 skrev:Men hur skulle ni göra med en sån här liten kotte, för vid nedläggning blir det ju oftast skrik inom några sekunder... då har jag solfjädrat direkt, men bör jag egentligen låta dom reagera av sig nån minut innan jag gör något :?:

Ibland när jag står och solfjädrar och det blir mer och mer hysteriskt skrik så man nästan känner att dom skriker "dra lååångt åt h*lvete, jag kan inte somna med dig där!", men jag vill ju inte lämna dom mitt i hysteri, skulle ni göra det? Jag släpper bara taget när dom är lugna och avslappnade.
Känner igen mig lite. :roll: Ganska länge sâ ville jag absolut att min lille Nils skulle ligga lugn när jag gick ut frân rummet, men yttre omständigheter fick mig att förstâ att jag faktiskt störde mer än jag hjälpte. Det hände flera gânger att jag var tvungen att avbryta min solfjädring pga telefon, storebrorsolycka etc, och varje gâng nâgot sâdant hände sâ avslutade jag mitt verktygande ganska tvärt genom att trycka till ordentligt (=besked) och sen gâ med raska steg. Och lille Nils tog tacksamt emot att äntligen fâ vara i fred och somnade pâ stört. :shock: :lol: Det är verkligen en konst att lyssna av bebisskrik, men sâ häftigt när det lyckas. Jag tycker att man kan lägga och lyssna av en liten stund, ât vilket hâll skriken är pâ väg sâ att säga. Vâr lille Nils har varit lite olika i perioder, ibland sâ blev han verkligen supersur av att läggas och protesterade rejält. Men väldigt kort (nâgon minut om ens det), innan han somnade nöjd och lugn. Sâ vâga lyssna! Tänk pâ att all onödig hjälp hindrar deras utveckling (kloka Maria Montessori 8) ) och att det är en fin gâva att lära sitt (sina :P ) barn att somna själv tidigt. Dâ blir de fria att verkligen uppskatta sin sömn och kan dessutom lättare somna om själva vid eventuella uppvak. Jag upplevde att de gânger jag verkligen verktygade Nils lugn (kunde ta ett tag) sâ blev sömnen mera lättstörd, men det har jag inget riktigt belägg för mer än min känsla.
080612 skrev:Juste! En sak till jag tänkte på - har ni också upplevt att när man själv lägger sig på kvällen och det blir typ i huset/lgh så börjar dom knorra, muttra, vrida och vända sig. Men inte kan man ju ha musik på hela natten :!:
:roll: Är du säker pâ att det inte är du som plötsligt lyssnar mera aktivt när det blir tyst runt omkring? De gânger jag sovit i samma rum som barnen, tex vid resa, sâ hör jag ju mer vad de har för sig (och sover sämre själv), medans de klarar sig gott utan min inblandning hela natten (om inte lille Nils behöver vändas förstâs, vi är mitt inne i en vändningscirkus :lol: ).
080612 skrev:I det stora hela så är jag iallafall jättestolt över dom!
Det kan (och ska) du vara! Och över dig själv ocksâ. =D> =D> =D>

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"