Vincent - vi far inte riktigt till dagarna

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Vincentsmamma

Vincent - vi far inte riktigt till dagarna

Inlägg av Vincentsmamma »

Hej,

Nar min son Vincent foddes i april i ar tipsade min mamma om Barnaboken. Det blev inte rikitigt tid till att lasa den under den underbara smekmanaden min man och jag hade med var lilla son som vi fick hora var sa snall sa snall (ursakta avsaknad av a, a och o i den har texten! Vissa ord blir sa fel :roll: )

Nar Vincent var 4 manader borjade han sova oroligare och oroligare. Tillslut vaknade han varje kvart under natten och jag ammade. Sjalv trodde jag att jag aldrig skulle bli pigg mer i hela mitt liv. Min mamma paminde mig an en gang om Barnaboken och vi akte in fran landet till stan for att hamta kopian fran 1983 som hon laste nar jag var liten.

Barnaboken blev min raddning. Eller var raddning kanske jag ska saga. Jag oversatte langa stycken for min man som ar fransk och vi borjade vagna direkt, introducerade mer mat och fasta rutiner enligt standardmodellen. Vincent borjade sova langre och langre pass om natten och var aven gladare om dagen. Vi akte hem till Frankrike fran Sverige dar vi varit hela sommaren, tackade nej till dagisplatsen vi fatt (har ska de in pa dagis vid 3 manader!) och jag ar hemma med Vincent for att ge honom en trygg bas och start i livet. Det forsoker jag gora med Barnaboken som modell.

Idag ar Vincent nastan 7 manader och sover hela natterna sen han var 5 manader.

Nu till mitt lilla problem: Jag far inte riktigt till dagarna for oss - och speciellt inte sovpassen. Fram tills nu ar det funkat ok men sen en vecka tillbaka ar Vincent gnallig, kinkig och vill bara vara i min famn. Fast nar han ar med mig ar han inte nojd heller utan vrider sig som en mask..)

Det schema vi gjort upp ser ut pa detta satt: (jag har utgatt fran standardmodellen men anpassat en del)

07:00 - Pappa hamtar fran Vincents rum ger till mig i var sang dar jag ammar honom och kompletterar med flaska eftersom jag inte har sa mycket mjolk kvar)

07:30 - Vincent ligger pa golvet pa en filt och leker medan jag ater frukost.

08:00 - Social delaktighet. Vi tommer diskmaskinen, baddar sangen eller dylikt

09:00 - Sova. Helst en timme men vaknar ofta efter bara 30 minuter

10:00 - ar med nar jag forbereder lunch

11:00 - Mat (puree av gronsak och fruktmos. Vatten till det)

12:00 - Vila. (Somnar sjalv och ska har egentligen sova i tva timmar. Vaknar dock efter 30 -45 minuter. Blir ledsen sa jag tar upp. Vi spenderar tva timmar med att Vincent gnaller och jag forsoker omsom leka, omsom ta med honom i det jag gor)

14:00 - Utgang. Vi gar ut pa promenad och gor darefter arenden.

15:00 - Mat (210 ml ersattning)

17:00 - Vila

17:45 - Lekstund tillsammans pa var sang. Vi busar och skrattar

18:30 - Bada

19:00 - Mat (en portion grot och en halv flaska valling)

19:30 - Sova (bus i sangen samt nattslurk med resten av vallingen)

20:00 - Vincent har somnat sjalv i sin sang (under lite protester men aldrig ledsen).

Skulle vara mycket mycket tacksam fir lite tips hur jag far bukt med sovstunderna pa dagarna eller ni har andra tankar pa vad jag kan forandra i schemat for att vi ska ga pa rals igen!
SaraMilana

Re: Vincent - vi far inte riktigt till dagarna

Inlägg av SaraMilana »

Hej,

och välkommen hit! Vad fint ni har jobbat och vad långt ni har kommit! =D> :heart:

Spontant tänker jag MER MAT! Att vakna i skarven vid 30-45 minuter är klassiskt och ska man ta sig förbi den utan att vakna upp måste man vara riktigt riktigt mätt. Småttingar kring halvåret verkar kunna äta precis hur mycket som helst och lite till. :) Efter amningen/flaskan på morgonen skulle jag fylla på med en andra frukost med gröt med en liten paus mellan så att första omgången hinner sjunka undan lite. Jag skulle också dra isär sista målet och nattslurken en del, så att det även då går i mer. Och så undrar jag över målet med bara ersättning, varför inte byta ut det mot riktig mat som man blir mer mätt på? Fyll på med ersättning efteråt (eller kanske ge som måltidsdryck?) så är du säker på att han blir mätt. Och fastna inte i mosträsket! Nu är han stora killen som kan äta både kött, fisk och pasta! :D

Första luren på en timme skulle kanske vara lämplig att byta ut mot en på 45 minuter. Naturliga sömnrytmpass är 20 min, 45 min, 1,5 h, 2 h och 3 h, efter dessa vaknar barnen lättare och på "rätt sida".

Den långa luren är knepig för många att få till ](*,) . Det är smart att lägga en måltid precis innan som ni gjort, så att lilla magen är så proppfull det bara går! :) När han vaknar mitt i luren, är han verkligen ledsen, eller är han arg? Typ "ååååååhhhh, varför kan jag inte sova vidare för, jag vill ju sova ju!!!!!"? Vagna/buffa/ramsa (vad ni nu använder för verktyg) för att lugna om han inte kan somna om själv. Man kan också prova att vagna förebyggande lite försiktigt precis innan barnet brukar vakna för att på så sätt passera skarven smidigt.

:heart:
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Just ja, skulle ju tipsa om tråden med en massa schemaförslag oxå! :D
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Vincentsmamma och BIENVENUE chez nous! :heart:

Jag är ocksâ utflyttad svensk (som ocksâ tackade nej till dagisplats :roll: :lol: ), känner igen mig i det du skriver. Litet tips; ¨ (trema) funkar perfekt för att göra ä, jag kör med ^ för att göra â. :wink:

Du har fâtt ett kanonsvar av SaraMilana :heart:, ville bara fylla pâ med en liten fundering om det inte kan vara âttamânadersângesten som pâbörjar sin entré.
Vincentsmamma skrev:Fram tills nu ar det funkat ok men sen en vecka tillbaka ar Vincent gnallig, kinkig och vill bara vara i min famn. Fast nar han ar med mig ar han inte nojd heller utan vrider sig som en mask..)
Läs i Barnaboken om âttamânadersângesten sâ att du vet vad det handlar om (den kommer förr eller senare, i mer eller mindre lindriga former, kan vara vid sju eller nio mânader lika gärna). Viktigare än nâgonsin är att inte börja "rädda" barnet när det gnäller, men att istället gâ ner pâ barnets nivâ. Det gâr alldeles utmärkt att skala morötter pâ golvet. :D

Det finns en massa trâdar inne bland favoriterna här inne pâ Späda och Smâ, scrolla ner till 8-mânadersângest och börja läsa. 8)

Vincentsmamma

Hej SaraMilana och Saraparis och tack snalla for bra rad!! :D :D :D [-o<

Jag ska gora upp ett schema med mer anpassade sovperioder - tror pa 12 - 45 - 1,5 - 20 som foreslagit i schematraden. Ska aven ge mer mat. Fick lite daligt samvete att jag kanske inte gett honom tillrackligt! Han ar redan lang (75 centimeter for 7,5 kilo) och kanske gatt pa halvsvalt enligt vara maltider stackarn.. :(

Nar du SaraMilana sager att han kan ata pasta, fisk, kott, menar du da mixat eller i sma sma bitar? Fram tills nu har jag bara mosat allt (gronsaker och ibland kyckling).

Angaende somnen: Han vaknar ofta pa ganska daligt humor klockan 7. Inga leenden, inga skratt fram till 9 da han somnar. Nar han sen vaknar efter den forsta vilan ar han jatteglad. Efter den "langa" vilan (vaknar vid 13) vaknar han och ar ledsen och grater med tarar. Jag kommer in i rummet och forsoker fa honom att somna om med buffande och solfjader men han vrider sig som en mask och ar ledsen tills han ligger pa rygg och far syn pa mig. Da ler han men klagar samtidigt tills jag ger upp och tar upp honom.

Jag ska forsoka mig pa mer mat och kanske buffa precis innan han vaknar upp efter 30 -45 min.

Ska aven lasa pa om 8manaderangesten.. Kanske ar den som smyger sig pa? :( Det far bli det kapitlet ikvall innan laggdags.

Ah vad glad jag kanner mig for stodet! Tack igen!! Och tack till Saraparis om a, a, o.. Har ett engelskt tangentbord men ska klura ut hur de sitter har.

Aterkommer med hur det gar! Alltsa om Vincent inte om a, a , o.... :wink: Skulle forresten vara kul Saraparis att fa lyssna lite pa dina erfarenheter om att tillampa Anna Wahlgren i Frankrike. :|
Vincentsmamma

Forlat! Laste lite snabbt! Sarisparis inte Sara.. :oops:
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej igen!
Vincentsmamma skrev: Ska aven ge mer mat. Fick lite daligt samvete att jag kanske inte gett honom tillrackligt! Han ar redan lang (75 centimeter for 7,5 kilo) och kanske gatt pa halvsvalt enligt vara maltider stackarn.. :(

Nar du SaraMilana sager att han kan ata pasta, fisk, kott, menar du da mixat eller i sma sma bitar? Fram tills nu har jag bara mosat allt (gronsaker och ibland kyckling).
Inte ska du ha dåligt samvete! Han klarar sig säkert alldeles utmärkt på mängden då han sover gott på natten! Men för att klara skarvarna verkar man behöva bli ännu lite mer mätt (helst på mat man är mätt på länge, ersättning är ju väldigt lättsmält jämfört med en stadig köttgryta)! Min lilla tjej satte nätterna långt före hon satte långluren (och vi har fortfarande problem med den ibland ](*,) ). Jag tror att du får prova dig fram med bitar i maten, vad just din lille tycker bäst om, jag kan tänka mig att det är bra att börja med små och rätt så mjuka bitar. Kanske kan det även vara skoj med plockmat? Små bitar av mjuka mackor, ärtor eller bananbitar? Här finns en massa mumsiga Barnarecept för inspiration!
Vincentsmamma skrev:Angaende somnen: Han vaknar ofta pa ganska daligt humor klockan 7. Inga leenden, inga skratt fram till 9 da han somnar. Nar han sen vaknar efter den forsta vilan ar han jatteglad. Efter den "langa" vilan (vaknar vid 13) vaknar han och ar ledsen och grater med tarar. Jag kommer in i rummet och forsoker fa honom att somna om med buffande och solfjader men han vrider sig som en mask och ar ledsen tills han ligger pa rygg och far syn pa mig. Da ler han men klagar samtidigt tills jag ger upp och tar upp honom.
Vilket morgonhumör lilla herrn har!! :shock: Jag funderar på om han vaknar av sig själv eller väcks? Jag brukar försöka vara där och väcka om möjligt eller åtminstone vara på plats innan skriket kommer, så att hon inte känner att hon måste skrika dit mamma och pappa utan vet att vi bevakar hennes intressen. Men det handlar ju bara om uppvaket, jag funderar på detta med morgonhumöret...? :-k Verkar han trött? Är han mätt? Uppskattar han leken på filten, eller vill han hellre sitta med vid frukostbordet? Får han vara med och hjälpa till vid den sociala delaktigheten så att han känner sig riktigt behövd?

Jag tänker på detta med skarvandet i långvilan. När du ger upp och tar upp honom så talar du ju på så sätt om för honom att är han bara tillräckligt arg så får han komma upp till slut. Jag tror det är viktigt att vara konsekvent här! Det finns ett kapitel i Barnaboken, nånstans i början, jag tror det heter "Vardagen ur led?", där Anna beskriver hur man styr upp dagen efter ett schema. Jag har för mig att det står fint om förhållningssätt där, kolla gärna!

Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Vincentsmamma skrev:Forlat! Laste lite snabbt! Sarisparis inte Sara.. :oops:
:lol: Nu râkar jag ju heta Sara... :roll: :D Ingen fara (och sâ fick jag till ännu ett rim :roll: :lol: )
Vincentsmamma skrev:Skulle forresten vara kul Saraparis att fa lyssna lite pa dina erfarenheter om att tillampa Anna Wahlgren i Frankrike. :|
:D Du kan ta en titt pâ min trâd Nils och brorsorna där du ser hur vi har det i vâr vardag. Sen finns det lite trâdar inne pâ Hela Världens Barnaboksforum, starta gärna en egen om det är nâgot du funderar över! Jag bollar gärna. :wink:

Vincentsmamma

Tack igen till bada er! Sa bra tips och stod!

Igar lassade jag in mer mat: valling vid uppvaknandet, en till frukost med lite grot 1,5 timmar senare, lunch med aggplantspuree och skinka, appelbitar och fruktmos, banan och ersattning till eftermiddagsmalet och grot och valling med skorpa..

De bra nyheterna: :D Vincent sov sig igenom langvilan!! Jag gick bara in och buffade lite precis innan skarven dar han alltid vaknar och mycket riktigt - han vaknade till men somnade om! Perfekt!! Sov sen 45 minuter pa eftermiddagen (han hade sovit 20 minuter pa formiddagen).

Saklart igar skulle jag bort pa kvallen och var tvungen att ta med mig Vincent for min man ar inte hemma.. Sa laggdags blev strulig, somnade sen i bilen, vaknade till nar vi kom hem, var vaken i en timma ( :x ) fly forbannad. Vagrade ligga i sin alskade sang utan lag och omsom gastade, omsom grat. Stackarn :( D

Men nytt forsok idag med mer mat och ikvall "vanlig" laggdags hemma [-o< . Har last att nar val rutinerna satt sig som de ska kan man kunna ta med sig barnen hursomhelst for att de vet nar de ska ata, sova osv. Far nog vanta ett litet tag till :)

Om Vincents morgonhumor: Ja, det ar verkligen speciellt. Jag har provat lite olika alternativ. Tagit med honom vid frukostbordet, latit honom ligga sjalv pa filten och leka, leka i sangen och det han inte protesterar emot ar filtleken. Men han ser ju inte glad ut dirket som han gor under resten av dagen. For narvarande later jag det vara och far se om det ar ett personlighetsdrag - uselt morgonhumor :shock: hans pappa ar likadan... :lol: Tysta, buttra. Haha trist for mig om var son skulle vara likadan! Jag ar verkligen morgonglad!

Angaende maten: tack for bra tips pa recepttrad. Jag ska in och lasa och laga. Men mosas maten? Har i Frankrike har vi nagot som kallas Babycook som angar maten och sen mosar. Den har jag anvant fram tills nu men maten blir vekligen mosad.. tanker bara pa det dar att inte fastna i mostrasket.. Kan jag ge honom sma pastabitar, sma skinkbitar, artor och majs (hela?) eller ar han for liten for det?

Kul Sarisparis att folja dig och dina tre killar! Inte latt att tillampa AWmetoder i det har landet tycker jag.. Pa Vincents korta (en vecka) sejour pa dagis tittade de storogt pa mig nar jag sa vilka tider han ska sova och nar han ska ata "Va?? Men vi anpassar ju oss efter honom och hans behov! Det ar han som ska saga till nar han ar hungrig!" :?
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!
Vincentsmamma skrev: De bra nyheterna: :D Vincent sov sig igenom langvilan!! Jag gick bara in och buffade lite precis innan skarven dar han alltid vaknar och mycket riktigt - han vaknade till men somnade om! Perfekt!! Sov sen 45 minuter pa eftermiddagen (han hade sovit 20 minuter pa formiddagen).
Yay!!! Snyggt jobbat!! =D> =D> =D>
Vincentsmamma skrev: Saklart igar skulle jag bort pa kvallen och var tvungen att ta med mig Vincent for min man ar inte hemma.. Sa laggdags blev strulig, somnade sen i bilen, vaknade till nar vi kom hem, var vaken i en timma ( :x ) fly forbannad. Vagrade ligga i sin alskade sang utan lag och omsom gastade, omsom grat. Stackarn :( D

Men nytt forsok idag med mer mat och ikvall "vanlig" laggdags hemma [-o< . Har last att nar val rutinerna satt sig som de ska kan man kunna ta med sig barnen hursomhelst for att de vet nar de ska ata, sova osv. Far nog vanta ett litet tag till :)
En gång är ingen gång, det är bara att ta nya friska tag ikväll! :) Jag kan också tycka det är lite knepigt att göra natt borta, men jag tror att det beror mest på min egen, svikande attityd de gångerna. Fyra av fem läggningar går väldigt bra här, men den där femte gången så kommer det en del högljudda protester. Och för att undvika det när vi är borta verktygar jag helt frenetiskt som jag aldrig gör annars. Vargarna dansar kring benen på mig och ja, resten kan du ju lista ut själv... ;)
Vincentsmamma skrev:Angaende maten: tack for bra tips pa recepttrad. Jag ska in och lasa och laga. Men mosas maten? Har i Frankrike har vi nagot som kallas Babycook som angar maten och sen mosar. Den har jag anvant fram tills nu men maten blir vekligen mosad.. tanker bara pa det dar att inte fastna i mostrasket.. Kan jag ge honom sma pastabitar, sma skinkbitar, artor och majs (hela?) eller ar han for liten for det?
Han kan absolut få små bitar av mat och han tycker säkert det är kul att plocka i sig själv! Här och här finns finfina tips på plockmat! Du kan ju kombinera mos med plockmat, eller kanske mosa moset med gaffel så det inte blir riktigt lika finfördelat?

Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Vincentsmamma skrev:Kul Sarisparis att folja dig och dina tre killar! Inte latt att tillampa AWmetoder i det har landet tycker jag.. Pa Vincents korta (en vecka) sejour pa dagis tittade de storogt pa mig nar jag sa vilka tider han ska sova och nar han ska ata "Va?? Men vi anpassar ju oss efter honom och hans behov! Det ar han som ska saga till nar han ar hungrig!" :?
Nej, helt lätt är det inte, men en fördel just i mitt fall är att det just därför var ganska lätt att ta beslutet att vara hemma pâ heltid, det kanske jag inte gjort lika lätt om jag hade haft svenska arbetstider att ta hänsyn till. :roll:

Jag hoppas att du ska trivas här pâ forumet, ska bli kul att följa er pâ vägen!

Vincentsmamma

Hej igen!

Ar tillbaka pa forumet med lite fragor om den beryktade 8-manadersangesten.. :roll:

Jag lagger mitt inlagg under samma trad som forut aven om det inte ror sig om samma amne - ar det ratt?

Vincent ar nu 8 manader och vi ar inne i en fas som minst sagt inte ar sa kul. Skrikiga laggningar, mycket grat, mycket ramlande, mycket besvikelse over allt man inte kan na, fa tag pa, ga till.. :( Jag har last pa i favorittradarna och i BB om 8- manadersangesten men har nagra konkreta fragor dels om gaende och ramlande, dels om vara dagar som ar helt upp och ner.

Gaendet: Vincent har fatt gaendet pa hjarnan och ska upp till varje pris med stod och utan stod. For att han inte ska sla halvt ihjal sig om dagarna betyder det att jag ar mycket bakom honom och nara honom. Avlagsnar jag mig tar han forsta tillfallet i akt, tar tag i ugnsluckan, reser sig upp och ramlar baklanges nar den faller ner :shock: (nej ugnen var inte pa...)
Kanns som jag klistrar min narvaro pa honom (och hans pa mig!) aven om jag inte gor mycket vasen av mig. Forsoker tanka pa AW tipset att inte ingripa om det inte ar livsfara men hur gor jag nar han ramlar stup i kvarten baklanges, pa nasan, pa huvudet etc? Tips pa hur man gor i den har fasen?

Dagarna: Vincent och jag har fran era senaste tips funnit en ganska bra rutin pa dagarna. Nu kanns den helt upp och ner :( . Hur mycket har ni anpassat schemat under 8-manadersangesten? Jag forsoker ha kvar stommen, - mattider, social delaktighet, somn och laggrutin - men resten av dagen kanns bara som jag maste finnas till for Vincent som ar omsom gnallig, omsom arg och ledsen. Hans fina leende har forsvunnit helt och den enda gangen han verkligen skrattar ar till godnattet (innan han staller sig upp i sangen 15 ganger och gallskriker innan han somnar). For mig blir det lite for manga timmar utan struktur och att anpassa mig till honom ar inget jag (eller han for den delen!) ar van vid. Nar jag har forsokt fa till en struktur under dessa timmar (ex: tid for mig att lasa, emaila etc eller laga mat, umgange med andra etc) sa blir det bara grat och gnall tills jag tappar talamodet vilket bara gor mig besviken pa mig sjalv..

Tack for era som alltid uppskattade svar!
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej :D
Vincentsmamma skrev:Jag lagger mitt inlagg under samma trad som forut aven om det inte ror sig om samma amne - ar det ratt?
Japp! Det är lättare att besvara frågor när vi har tidigare historik :D

När det är kristider (det kommer fler... :wink: ) är det viktigt att hålla på rutinerna. Hela verkligheten svajar för den lilla, och då behöver schemat finnas som en trygghet. Dock tar det på krafterna att krisa, så en del barn behöver lite extra sömn. Det kan räcka med att använda marginalkvarten på något lämpligt sovpass.

Det kan även vara en god idé att hålla världen ganska liten under den här tiden. Dvs. undvik att åka till nya ställen eller platser med mycket folk. Utevistelsen är bra att förlägga på lugna platser.

Sedan är det bara att hålla ut, för det går över 8) :lol: Jag minns att jag kände mig rätt låst eftersom vi höll oss mest hemma, men det går över fortare (tror jag) om man tar bort de mest stressande momenten.

Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Vincentsmamma

Hej!

Det har gått några månader sen mina senaste funderingar och Vincent växer, mår bra och är 11 månader snart. Själv förlänger jag föräldraldighet för att Vincent ska få vara hemma så länge som möjligt :D .

Har några frågor om sömn som jag inte lyckas läsa mig till svaren här på forumet. Ända sedan Vincent lärde sig stå upp har läggningarna varit lite turbulenta. När vi lagt honom, ramsat och gått ut så ställer han sig upp och är arg. Vi går in igen, lägger honom ner och det är nog där vi gjort ett 'fel'. När han då ligger ner har vi solfjädrat och buffat tills han nästan somnat och sen har vi gått ut. Han har då somnat mycket snabbt. Från att vi lagt honom första gången har det hela tagit max 10 minuter och därför varit ganska lätt även om vi inte gjort exakt enligt SHN [-X

Sen en månad tillbaka tar läggningarna längre och längre tid och värst är det på dagen. Nu måste vi stå kvar, solfjädra och buffa tills han sover tungt. Om vi går ut innan ställer han sig upp direkt med ett skrik och är inte arg utan ledsen. Gråter hysteriskt, hulkar, klamrar sig fast när vi kommer in i rummet igen (vi tar aldrig upp honom ur sängen). VI kan upprepa samma procedur 15 gånger och han blir bara ledsnare och ledsnare men står alltid kvar. Dvs lägger sig inte ner igen trots mycket ljud utanför, ramsande, tillrättaläggande osv.

Jag har inte ändrat hans schema, han sover 45 minuter på morgonen, 1,5 timmar på dagen och 12 timmar om natten. (när han inte gråter 1,5 timmar innan han sover :(

Så vad tror ni är lösningen på den här onda cirkeln? En kur? Låta honom stå kvar i sängen och vara ledsen, gå in, lägga tillrätta, gå ut ramsa etc? (Igår provade jag på det senaste i 1,5 timmar tills mitt tålamod inte räckte längre och jag buffade honom till sömns :oops: )Har ni några andra tips?

TACK som alltid.
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Vincentsmamma :D

Underbart att du kunnat förlänga din ledighet och fortsätta att njuta av Vincents sällskap - och lâta honom njuta av ditt! :heart: :thumbsup:

:-k Jag fâr känslan att ni aldrig fâtt till det med ramsan riktigt? Att solfjädra/buffa till sömns kan behövas vid riktiga kriser, men det ska inte vara sâ vid varje läggning. Dâ har man skapat ett mönster som ingen av er vinner pâ. Vincent tror att han inte kan somna själv och ni känner er "tvungna" att göra sâ.

Sâ här stâr det i Internationella SHN om smâfolk som hoppar upp i stâende ställning när det är sovdags (s 182):

Smâ älsklingar som hoppar upp till stâende - lât dem stâ! Avlyssna som vanligt. Är lilla ungen arg, sur, protesterande - tyvärr, inte mycket att göra ât! Det är inte förbjudet att stâ upp, särskilt inte när man kan lägga sig själv (och det kan man, om ingen annan gör det ât en). Och det är inte förbjudet att reagera; tvärtom, det vill vi inte hindra nâgon ifrân. En ilsken unge mâste fâ svära klart.
Det som är förbjudet är att bli riktigt, riktigt ledsen. Dâ ber barnet om hjälp, och det är ocksâ först dâ lilla barnet är mottagligt för hjälp.
Tillrättaläggande alltsâ, i det läget men inte förrän dâ; ramsa pâ väg ut och utanför, hopdragen med bekräftelseramsan som fâr sista ordet.
En liten unge som verkligen bett om hjälp, ligger ocksâ kvar.

Kanske att han har lite mycket sömn pâ schemat ocksâ. 14 timmar är vad som rekommenderas för 9-11mânaders. Men hos oss har vi alltid legat i överkant sâ det behöver inte vara där skon klämmer. Men tror du att det kan ligga nâgot i det, sâ skulle jag râda att kapa fm-luren till 20 minuter.

Hur har ni det med skrattet till go'nattet och din egen attityd? Om du gruvar dig för läggningarna sâ känner Vincent av det (egen dyrköpt erfarenhet :wink: ). Läs pâ om Attityden :thumbsup:

Och inte att förglömma att elvamânaders är väldigt kompetenta smâ människor som vill bidra till det som ska göras. Att tömma diskmaskinen brukar de vara riktigt duktiga pâ. :wink: Just att lägga fokus pâ vakentiden (frisk luft, skratt, fysisk aktivitet, vara MED) tycker jag gör att man avdramatiserar läggningarna. Det blir naturligt att säga att NU är det sovdags :thumbsup: :D

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"