Nar min son Vincent foddes i april i ar tipsade min mamma om Barnaboken. Det blev inte rikitigt tid till att lasa den under den underbara smekmanaden min man och jag hade med var lilla son som vi fick hora var sa snall sa snall (ursakta avsaknad av a, a och o i den har texten! Vissa ord blir sa fel
Nar Vincent var 4 manader borjade han sova oroligare och oroligare. Tillslut vaknade han varje kvart under natten och jag ammade. Sjalv trodde jag att jag aldrig skulle bli pigg mer i hela mitt liv. Min mamma paminde mig an en gang om Barnaboken och vi akte in fran landet till stan for att hamta kopian fran 1983 som hon laste nar jag var liten.
Barnaboken blev min raddning. Eller var raddning kanske jag ska saga. Jag oversatte langa stycken for min man som ar fransk och vi borjade vagna direkt, introducerade mer mat och fasta rutiner enligt standardmodellen. Vincent borjade sova langre och langre pass om natten och var aven gladare om dagen. Vi akte hem till Frankrike fran Sverige dar vi varit hela sommaren, tackade nej till dagisplatsen vi fatt (har ska de in pa dagis vid 3 manader!) och jag ar hemma med Vincent for att ge honom en trygg bas och start i livet. Det forsoker jag gora med Barnaboken som modell.
Idag ar Vincent nastan 7 manader och sover hela natterna sen han var 5 manader.
Nu till mitt lilla problem: Jag far inte riktigt till dagarna for oss - och speciellt inte sovpassen. Fram tills nu ar det funkat ok men sen en vecka tillbaka ar Vincent gnallig, kinkig och vill bara vara i min famn. Fast nar han ar med mig ar han inte nojd heller utan vrider sig som en mask..)
Det schema vi gjort upp ser ut pa detta satt: (jag har utgatt fran standardmodellen men anpassat en del)
07:00 - Pappa hamtar fran Vincents rum ger till mig i var sang dar jag ammar honom och kompletterar med flaska eftersom jag inte har sa mycket mjolk kvar)
07:30 - Vincent ligger pa golvet pa en filt och leker medan jag ater frukost.
08:00 - Social delaktighet. Vi tommer diskmaskinen, baddar sangen eller dylikt
09:00 - Sova. Helst en timme men vaknar ofta efter bara 30 minuter
10:00 - ar med nar jag forbereder lunch
11:00 - Mat (puree av gronsak och fruktmos. Vatten till det)
12:00 - Vila. (Somnar sjalv och ska har egentligen sova i tva timmar. Vaknar dock efter 30 -45 minuter. Blir ledsen sa jag tar upp. Vi spenderar tva timmar med att Vincent gnaller och jag forsoker omsom leka, omsom ta med honom i det jag gor)
14:00 - Utgang. Vi gar ut pa promenad och gor darefter arenden.
15:00 - Mat (210 ml ersattning)
17:00 - Vila
17:45 - Lekstund tillsammans pa var sang. Vi busar och skrattar
18:30 - Bada
19:00 - Mat (en portion grot och en halv flaska valling)
19:30 - Sova (bus i sangen samt nattslurk med resten av vallingen)
20:00 - Vincent har somnat sjalv i sin sang (under lite protester men aldrig ledsen).
Skulle vara mycket mycket tacksam fir lite tips hur jag far bukt med sovstunderna pa dagarna eller ni har andra tankar pa vad jag kan forandra i schemat for att vi ska ga pa rals igen!