15 månaders kille som helt vaknar i gryningen, fly förbannad

Skriv svar
charliesmamma

15 månaders kille som helt vaknar i gryningen, fly förbannad

Inlägg av charliesmamma »

Hej! Jag har en underbar son på 15 månader som alltid har varit ett energiknippe med starka åsikter. Vi genomförde Sova-hela-natten kuren när han var ca 6 månader och det har fungerat helt fantastiskt! :P
Han lägger sig kl 19:00 och har tills nyligen sovit till ca 06:30
Nu har han börjat på dagis, och inskolningen gick helt smärtfritt, han gillar verkligen sina nya kompisar och alla äventyr under dagarna!
Det enda problemet är att han sen ett par veckor tillbaka vaknar omkring 05:00 på morgnarna och är då på uruselt humör, skriker och gråter och vill absolut upp ur sin säng, men är inte nöjd ändå, utan ligger och vrålar och gråter på golvet samtidigt som han vrider sig av och an som en mask. Man får inte ta upp honom från golvet förrän han skrikit av sig i ca 15 minuter.

Vi trodde först att han fått öroninflammation och hade ont, men det var det inte enligt läkaren, inte heller några nya tänder har tittat upp. Däremot har det här beteendet smittat av sig, så det blir samma hysteriska ilskeuppvisning när han inte får göra som han vill, när man säger "nej" till honom. Han brusar upp och lever om som om jorden håller på gå under, men så fort det dyker upp något nytt att fokusera på så går det över.

Vi har också tänkt att han vaknar för att han är hungrig och det funkade ett par dagar att ge honom välling och sen somnade han om, men inget hjälper i dagsläget. Känns också helt fel att ge välling i sängen och även att plocka upp honom, men han skriker så att han nästan tappar luften, hulkar och snyftar och har sig, en helt ny gråt.

Till saken hör också att jag är gravid i vecka 34, så jag skulle gärna slippa att varje dag börjar på ett så tråkigt sätt. Det är tungt både att bli väckt så tidigt och att försöka hålla om ett ilsket sparkande barn.

Jag känner mig både ledsen och fylld av dåligt samvete, är det nånting vi har gjort fel?
Är det nån typ av tidig trotsålder?
Hur skall vi vänja av med detta beteende?

Är oerhört tacksam för hjälp!

PS. Har inhandlat Barnaboken, som jag ska följa från start med barn nr 2! Känns helt rätt! :P
Tiki, stolt mamma till
Charlie 20100709 SHN-kurad vid 5,5 månader
Lisa 20111212 SM från start
videunge

Re: 15 månaders kille som helt vaknar i gryningen, fly förba

Inlägg av videunge »

Hej :D

jag har flyttat din tråd till "säkra sovare med fnurra på sömntråden." Inne på späda baarn och små håller vi till upp till året :wink: Så hjärtligt välkommen dit med nästa sen. :D

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Charliesmamma! :D

Din kille låter som en absolut normal förtrotsare, tycker jag! :lol: Det är en period som de små måste ta sig igenom, och liksom under 8-månadersångesten och trotsåldern skakar världen lite extra och det är viktigt att man som vuxen håller fast i rutinerna, så att det finns trygga fasta strukturer för den lille förtrotsaren att luta sig mot. Det "fel" du möjligen har gjort är därför att ha tagit upp honom och/eller givit honom välling när han har vaknat, istället för att svara som ni lärde er under kuren: Läget är lugnt och jag håller vakt! Sov så gott. :wink:

Det finns mycket att läsa om förtrots under Barnafostrans favoriter här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =8&t=18665 och en del i Barnabokens ettårskapitel. Där får du bra tips om hur du ska hantera Den Stora Frustrationen - att pakta och att säga ja istället för nej är fantastiska verktyg som man kommer långt med! :D

Ang sömnfnurran rent specifikt så tycker jag att du ska se över mörkläggningen så att han inte vaknar för att det blir ljust, och sedan dra igång en minikur, då du påminner om hur det var, det där med att sova hela natten. :wink: Besvara alla frågor med fullständigt tvärsäker ramsa, så att han får de där trygga svaren han ber om. För en del funkar det också jättebra att införa en väckarklocka som ringer när det är morgon, (man kan ha den stående utanför rummet) och som barnet får hjälpa till att stänga av. Så slipper man vakna och kolla om det inte är morgon snart, och dessutom slipper man försöka ifrågasätta sin mor och hennes morgonrutin - för det är ju inte hon som bestämmer när det blir morgon, det är ju klockan (uppenbarligen! :wink:).

Lycka till! :thumbsup:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
charliesmamma

Inlägg av charliesmamma »

Hej!

Tack för både flytt och snabbt svar! :thumbsup:

Jag satte igång direkt med en minikur, och det tog ett tag första morgonen, men redan denna morgon, nr 2 alltså, så är det nästan helt som vanligt igen!! Alltså han vaknar glad och nöjd strax efter kl sex!

Så tusen tack för handfasta råd som verkligen fungerade! :P
Tiki, stolt mamma till
Charlie 20100709 SHN-kurad vid 5,5 månader
Lisa 20111212 SM från start
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Härligt jobbat! :D
:thumbsup:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar