sovmorgon... Ingen fnurra. Bara fråga

Skriv svar
Mian71

sovmorgon... Ingen fnurra. Bara fråga

Inlägg av Mian71 »

Hej. Ingen fnurra här alls. Vet inte vart jag ska lägga frågan bara , så nån klok kanske sen kan flytta den till rätt.
Min lilla fröken sover bra 19-06:30 i veckorna och på helgerna väcker jag 7-7:30.
Frågand är den att på lördagar och söndagar så skulle jag kunna låta bli väcka. När man lever utan en enda sovmorgon är detta mycket lockande.
Vet inte hur ni andra gör?? Låter ni era barn sova ut?
Jag tror inte sömnen alls blir förstörd osv. Klart dagsluren kanske blir mindre. Men det skulle inte bekomma mig alls om den bara blev 45 min eller 20 minuter om jag fått sova ut en lördag.
Vad kan det ge för konsekvenser?
Hon är en morgon tröttis. Sover som en STOCK när jag väcker dagis dagar.. och även helger. Max har vi sovit till 7:30 och det är ju ändå lite lyx, men jag tror hon skulle kunna sova mycket länre.

Lite tips och tankar önskas.

PS. När slutar de sova på dagen. Vet det är individuellt från barn till barn.. men vad kan jag vänta mig - tror ni. Ds

Kramelikram till er alla. :heart:
Mian
En liten född 00
En "lill liten" född 09
chokladkaninen

Re: sovmorgon... Ingen fnurra. Bara fråga

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Mian! :D

Enkelt svar: prova! :lol:
Min erfarenhet är att det kan bli insomningstrubbel på dagsvilan eller på kvällen om man ger barnen för långa sovmorgnar - men i så fall vet du ju vad det beror på och behöver bara skärpa upp helgmorgonen igen. Mina barn har blivit allt mer flexibla med rutinerna ju större de har blivit, och att sova en stund längre på morgonen en lördag och ta en kortare och lite senare lunchlur har de klarat fint i tvåårsåldern, bara det inte blir en vana (då förvirrar man ju rutinen) utan ett undantag. :wink: Men barn är ju olika så hur det funkar med din lilla är det bara du som kan ta reda på.

Här slutade Storasyster sova middag strax efter 3 år. Lillebror har precis fyllt 3 och sover sedan några månader tillbaka inte middag varje dag. När han är på dagis tar han oftast åtminstone en powernap, och sover ibland tills de väcker (då brukar det bli 45 min-1h), och hemma brukar han lyssna på en CD och somnar ibland och ibland inte. Jag tänker att dygnets timmar inte går helt jämnt ut för honom just nu, och att det är OK. 8) Vilar gör han ju ändå, liksom, så att han inte blir övertrött, och när han inte behöver den extra sömnen längre så slutar han väl bara somna. Eller börjar strula med kvällarna el tidiga morgnar - och då vet jag att det är dags att ta bort middagsvilan. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Så här har jag gjort.

Eftersom E, sedan några månader, ALLTID är på otroligt dåligt humör när hon sovit på dagarna - oavsett 20 eller 45 minuter har vi förlängt natten och kör en vila på dagen istället.

Kanske emot AW-filosofin, men här funkar det bra. Hon är superglad och klarar dagen galant med en vila på en timma. (den måste hon ha, annars supertrött på eftermiddagen)

Vi har alltså nästan 13 timmars natt och hon sover som en stock hela nätterna från 18.40 till 07.20 ca.

Märkte en skiftning i hennes sovning när hon var drygt 2 år, då blev hon mer morgontrött. Ett par mornar hade jag glömt sätta klockan på ringning när jag själv la mig... :oops: och hon sov gott över 07.30, då jag själv vaknade och undrade när klockan skulle ringa... :oops: :mrgreen:

Alla är olika tänker jag. Vilan har vi kvar, hon sover inte på dagarna sedan en dryg månad. Snart är det dagisstart och då kanske hon kommer börja sova på dagen igen.

Lös det som du själv känner. Visst, tiderna är viktiga att hålla och rutinerna likaså. Men om man lägger sig med lite "flex" när man nästan är tre måste ju funka ändå tycker jag. Allt annat håller vi, mat och tillvaron i stort med social delaktighet etc etc.

Men visst vi hade en hel del frågor kring sömnen när hon började komma in i sin trots vid 2 år och 3 månader ungefär. Tänkte bara delge lite av hur jag tänkt med E.

:heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mian71

Inlägg av Mian71 »

:heart: tack för svar och tankar

Min lilla fröken behöver ff sin 1,5h per dag. Det märker jag. Hon somnar 12.30 och jag börjar väcka vid 13:45 för hon har enorm start-väckningsträcka efter dagsluren. Hemma! Och SUR.. som få!! Morgontröttis är hon när jag väcker 6:30 ( när klockan ringer). Vissa mornar säger hon " jag är inte Klaaaaaaaar mamma, jag är inte klaaaaaar". Hon somnar som stocken kl 19.
Så, jag ser ju att ngn dagslur inte är aktuell att sluta med alls.
Jag låter henne sova till halvåtta på helgerna nu och det påverkar inte dagen alls eller dagsluren. Hon sover ändå 1,5.
Vi får se om jag " vågar" testa en morgon med att bara låta henne sova tills hon vaknar och ser hur DEN dagen blir :-)
En lördag.. :)

Den här damen älskar sova så pass mycket och ikväll hörde hennes bror säga till henne när han bjöd på lek en stund att " NEJ! JAG VILL INTE LEKA SOVA !!.. Hon älskar gosa in sig i kuddar och filtar och låtsas sova. :lol:

kRAM!
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Åh, va mysigt det låter. Här sover vi på sträckt lakan, inga kuddar, inga täcken... hihi. Lite japansk stil på vår tjej. :wink:

Mamman kan ibland vilja smyga dit något som ombonar lite, värmer och myser till det. Men det vill hon inte. :o :P

Kram!
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
helamig

Inlägg av helamig »

Hej!

Jag tänkte som så att den dagen ni har sovmorgon kan ni väl minska dagsluren. Skönt med sovmorgon för er båda.

KRAM
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"