Trotsande storasyster till tvillingar - vad göra?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Zafon

Trotsande storasyster till tvillingar - vad göra?

Inlägg av Zafon »

Hej! Skulle behöva era kloka tankar kring hur vi kan hjälpa vår 2 år och 9 månader gamla tjej i hennes trots. Vi vet inte riktigt hur vi ska förebygga och hantera hennes utbrott. Så alla tips och tankar är välkomna! Ursäkta på förhand om det blir rörigt och lååångt skrivet men jag skyller på att jag är så nyförlöst :-) .

Äldsta tjejen är 2 år och 9 månader och började trotsa för några månader sedan. Hon är helt underbar och härlig att vara med men vi kan också konsten att reta upp varandra . Hon är nybliven storasyster till tvillingar som snart är tre veckor gamla (men trotsen började som sagt redan tidigare).

Vi har återkommande situationer som börjar lugnt men som eskalerar och slutar med att stora tjejen ligger på golvet och skriker och sparkar. Oftast börjar det med småsaker, tex att hon ska komma och klä på sig. Ofta försöker jag med att hon tex ska välja trosor eller något så att det blir mer fokus på vad hon ska välja. Oftast börjar hon göra andra saker eller bara springa därifrån. Jag säger till snällt/hittar på något fånigt rätt många gånger men sedan blir jag till slut irriterad och säger till mer argt eller helt sonika lyfter dit henne. Detta gör direkt situationen värre och till slut sätter jag på henne kläderna när hon sitter fast i min famn under högljudda protester. Inte kul alls.

Vi har under en tid provat att vänta ut henne så att hon får ta på kläderna helt själv men då händer ingenting, hon börjar bara göra andra saker.

Vi inser ju att detta inte är vettigt, att vi underminerar oss själva när vi säger till så många gånger och att det är vårt eget fel att vi till slut blir irriterade men vi vet helt enkelt inte hur vi ska göra annars.

Detta mönster gäller för så många olika situationer. Ofta säger vi tex att ”om du vill vara med och baka kaka så kan du inte hälla ut mjölet, mjölet kan du hälla här i bunken. Om du fortsätter hälla ut mjölet så får du gå ner.” Det fungerar hyfsat bra men det kan vi ju bara använda när det är något hon vill vara med och göra. Inte tex tandborstning, påklädning etc.

Om hon har gått för långt (tex att hon börjar sparka mot mig när hon har utbrott, spotta på golvet eller medvetet vill förstöra) så brukar hon få gå på sitt rum och lugna ner sig. Jag står då utanför och frågar om hon är klar när hon tystnat. Om hon säger ja så går jag in men då säger hon att hon inte är klar och blir arg igen. Så då går jag ut igen och så håller vi på. Inte speciellt effektivt .

Ni hör ju att det är lite halvdana hanteringar och att vi inte riktigt hittar några bra sätt för att lugna henne och vara tydliga.

Vi brukar vara ute en hel del (hon går även på ute-dagis) men kan kanske öka ute-tiden något. Hon hjälper till ganska mycket här hemma. Hon har dock inga egna regelbundna ansvarsområden här hemma utan hjälper till lite här och var med tex att göra gröt, diska, vika tvätt, mata småsyskon etc. Hon har alltid haft regelbundra mat och sovtider vilket fungerar bra.

Så har ni några tips på hur vi kan förebygga och hur vi kan hantera utbrotten när de väl kommer? Vi behöver all hjälp vi kan få, särskilt nu när tvillingarna kommit och vi vet om att orken kommer att tryta.
Storasyster född januari 2009. Tvillingar födda september 2011.
videunge

Re: Trotsande storasyster till tvillingar - vad göra?

Inlägg av videunge »

HEj :D

Har du barnaboken? Om inte rekommenderar jag starkt att du skaffar den. Den är guld värd för många år framövr vill jag lova.

I den tycker jag att du skall ta och läsa kapitlet om trotsen. där finns många bra exempel på hur man förebygger och tar sig ur trotsutbrott.

surfa också gärna runt här under favoriter under trots.( favoriterna hittar du längst upp i listan på trådar här inne på barnafostran)

till exempel de här

Påminnelser i livet med trotsbarn

Ursh vilken misslyckad dag!

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Zafon

Inlägg av Zafon »

Hej igen och tack för ditt svar! Jag har barnaboken och ändå är jag inte klokare än såhär :-). Jag tycker att det mesta är så självklart och smart i teorin men när jag/vi ska översätta det i praktiken så är det inte lika enkelt :-).
Har läst trådarna som du gav förslag på, pratat med min man och funderat lite. Den första lärdomen är nog att vi måste backa lite, vi forcerar mycket och är lite för "på". Om saker inte sker med detsamma så är vi genast där och stressar på henne. Vår otålighet lyser igenom. Detta kan vi främst ändra när det gäller påklädning, göra sig iordning, på promenader etc. Har funkat bra idag. Hon klädde på sig snabbt för morgonens utevistelse. Inför tuppluren var det lite mindre spännande att klä sig själv men det gick med lite avledning i slutet så 30 minuter senare hade hon nästan alla kläderna på...
Det andra är att vi fastnat i lite negativt tillrättavisande som vi också försökt ändra på under dagen. Tex när hon gjorde kyllerbyttor i soffan där jag satt och dubbelmatade. Då provade vi att fundera var man kan göra kullerbyttor egentligen när man inte kan göra det i soffan och det funkade jättebra. Hon lyfte ner kuddar på golvet och gjorde kullerbyttor där istället. Toppen!
Några småfrågor då:
Vid bordet så lade hon tex smörgåsen i gröten och tryckte ner ordentligt, vad gör man då? Vi sade till att smörgåsen inte ska vara där men hon gjorde det igen. Skulle ni direkt ta bort tallriken och konstatera att hon är klar eller?
Efter småsyskonens ankomst har hon börjat kissa på sig. Vi säger bara hoppsan och ”Kom så tar vi av kläderna så slipper du ha blöta byxor”. Det sker nästan alltid när hon blivit arg men jag upplever det inte som att hon gör det med vilje utan att det verkligen är olyckor. Kan man göra något annat? Eller är det bara att vänta ut?
Hon skriker ofta i småsyskonens ansikten (”Heeej, oaahhhhh”). Det är inte uppenbart elakt men inte speciellt trevligt ändå...Vi säger upprepade tillfällen att hon kan sjunga och prata tyst istället. Men det verkar inte riktigt fungera...Har ni något förslag här?
Har en massa mer frågor men får återkomma!

Zafon
miniz

Inlägg av miniz »

Hej Zafon! :D
Zafon skrev: Den första lärdomen är nog att vi måste backa lite, vi forcerar mycket och är lite för "på". Om saker inte sker med detsamma så är vi genast där och stressar på henne. Vår otålighet lyser igenom.
Bra! Backa och ta tiden till hjälp.
Zafon skrev:Det andra är att vi fastnat i lite negativt tillrättavisande som vi också försökt ändra på under dagen.
Bra! Ojdà är ett superverktyg. ojdà, kullerbyttor här? Det blir lite tràngt, var kan du göra kullerbyttor. Bra jobbat, mer sànt!
Zafon skrev:Några småfrågor då:
Vid bordet så lade hon tex smörgåsen i gröten och tryckte ner ordentligt, vad gör man då? Vi sade till att smörgåsen inte ska vara där men hon gjorde det igen. Skulle ni direkt ta bort tallriken och konstatera att hon är klar eller?
Ojdà, mackan i gröten! Vad knasigt, var ska mackan vara? Kanske hon äter mackan i gröten med sked, det gör kanske folk nàgonstans i världen, vad vet vi. Mindre Vän Av Ordning kan ocksà hjälpa (utan att ge kontrollen àt henne, det är inte hon som "ska bestämma" men lite mys och gegga kan man bjuda pà...). Om du behöver mer bakgrund för Vän Av Ordning kan du leta pà det eller till och med pà VAO pà sök sà hittar du nog mycket bra läsvärt.

Försök skala bort inte och fokusera pà det ni vill.
Zafon skrev:Hon skriker ofta i småsyskonens ansikten (”Heeej, oaahhhhh”). Det är inte uppenbart elakt men inte speciellt trevligt ändå...Vi säger upprepade tillfällen att hon kan sjunga och prata tyst istället. Men det verkar inte riktigt fungera...Har ni något förslag här?
Man ska inte vara rädd för att säga nej, men man ska passa pà vilka nej man vill ha! Om mina barn hade gjort sà med syskonen, hade jag sagt rakt av nej. Man kan säga hur bebisarna tycker om, som ni gjort om det inte respekteras kan hon tyvärr inte vara med dem nu och fàr gà bort och hitta pà nàgot annat att göra. Om du säger nej, màste du genomföra.
Nästa gàng hon gör det, kan du säga Ojdà eller hoppsan! Och fràga hur det nu var man gjorde med syskonen? Hon màste ju fà en chans!

Kisskläder kan hon själv lägga i maskinen och eventuellt torka upp fràn golvet. Ju mer hon gör själv, ju tràkigare är det att kissa ner sig. :wink:

Och läs i barnaboken när du har tid. För varje gàng du läser blir saker klarare. Läs fostran delen och om social delaktighet ocksà.
Hon borde fà viktiga uppgifter med bebisarna, med blöja eller klappa i rumpan för rapen eller rent av sitta i bakdkaret och hàlla bebis när det är tid för bad. (Nu minns jag inte när de är födda, hennes syskon, men när vàr lille var tvàmànader badade de tillsammans med honom. Sà stolta de var!)

Nu är det tid för mellanmàl.
Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Zafon

Inlägg av Zafon »

Hej, hinner inte skriva nu men ville bara säga tack för svaret! Vi funderar en massa och provar lite olika saker, jag återkommer med rapport så fort jag får några minuter över :-).

Kram
Zafon
Zafon

Inlägg av Zafon »

Hej! Nu har det gått någon vecka och vi har fortsatt provat lite olika saker.

Det mesta har gått bättre med avvaktande attityd men krävs ju såklart att man har rätt sinnelag redan från början :-).

En sak som jag dock inte riktigt får kläm på är att gå hem från dagis. Jag vill gärna hämta storasyster med tvillingarna i vagnen vilket innebär att hon får gå eller åka sparkcykel, det är ca 850 meter enkel väg. Hon hämtas kl 14, dvs direkt efter sovit och innan hon ätit mellis. Igår började hon direkt utanför grinden att bara strejka "jag vill inte" och lägga sig för nära bilvägen. Jag provade att hon fick välja om hon skulle gå ordentligt annars så fick hon hålla i vagnen. Men hon svarar ingenting och bara grinar. Efter en stund när hon upprepade gånger lägger sig nära bilvägen blir jag less och lägger henne över axeln. När vi kommit hem (efter att ha burit henne aparkande/skrikande över axeln i 850 meter med en arm och styrt tvillingvagnen inklusive sparcykel med andra armen) fick hon vara på sitt rum och sedan blev det OK.

Jag insåg ju att det inte var så smart och idag skulle jag göra annorlunda :-) hehe. Så idag när hon började sade jag att "då stannar vi här" och satte mig ned för att "prata" i telefon. Det fungerade MEN rätt kort tid. Hon sade att vi skulle gå men efter 50 meter så krånglar hon igen (dvs vill/vill inte, börjar grina, går för nära vägen etc), så det blir många gånger jag fick sätta mig ned :-) . Idag tog det över en timma att gå hem. Så mina frågor är: Är det för mycket begärt att hon ska gå/sparkcykla hem den sträckan? Har ni några tips? Jag är nära att ge upp och ta bilen istället...

Jag är verkligen tacksam för tips angående detta för det är verkligen en stor humörsänkare när det kunde vara en trevlig stund istället.

kramar

zafon
helamig

Inlägg av helamig »

Hej! Måste bara få säga vilken fantastisk mamma du är som orkar tänka så fint på din stora dotter med två så små tvillingar.

Och går det inte att ordna med ståbräda eller bära ena tvillingen på magen eller nåt.

När man fått småsyskon kanske man själv vill vara lite liten och mysa ner sig i vagnen.

KRAM
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Zafon

Inlägg av Zafon »

Tack :-) . Jooo, rent praktiskt kan jag ju ha ena tvillingen i bärsele men grejen är att hon inte vill åka i vagnen heller (kliar mig lite i huvet...). Det verkar som hon helst vill åka sparkcykel, hon är så stolt över sin sparkcykel, men att det är en klassisk vill/vill inte-situation. Hon vaknar liksom på fel sida på dagis och sedan är det klurigt att vända humöret...

Men jag kanske borde ta med mellis i vagnen och ifall det verkar barka åt skogen så blir det en picnic på vägen så att vi kan utesluta hunger-surhet iallafall?

Eller vad tror ni?
helamig

Inlägg av helamig »

Mysigt med picknick :D
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
miniz

Inlägg av miniz »

Har du hittat ett sätt?
Hunger kan ställa till mycket, sà försök ge henne en liten nàgot att knapra pà direkt, sà kan hon gà hemàt och äta, det gör mina. :wink:

Du kan t.ex serevra detta.
Nya mamman skrev:
Här kommer också mitt råsmarta granolabarrecept för den som inte vill titta in på vår blogg...

10 osvavlade aprikoser som vi klippte i små, små bitar
3 dl havregryn
1/4 tsk stevia (söt ört som inte ger sig på blodsockret, kan köpas i välsorterad hälsokost. Alternativt kan man ta 1-2 tsk björksocker eller 1 msk honung.)
1 dl koncentrerad äpplejuice
3 msk ekologisk kokosolja, varav en till att smörja formen (rapsolja går också fint)

Blanda alla torra ingredienser. Häll på olja och juice, rör runt. Det ska bi en våt massa. Eventuellt kan du tillsätta en skvätt vatten.

Smörj en sockerkaksform, avlång variant. Häll i smeten, platta till ordentligt med knogarna, det ska verkligen bli en sammanpressad kaka.

Grädda i 30-40 min, 150 grader. (Jag har en effektiv varmluftsugn, som tar en del av vätskan. Man får känna sig fram. Kakan ska inte få färg. Den ska torka ihop, men inte bli helt snustorr. Så när den känns mjuk och något fuktig är den klar!)

Vänd upp på plan yta och skär i bitar!

MUMS!
Jag säger som nya mamman MUMS, jag har ingen ugn för tiden och drömmer om dessa muslibars. Jaja, det blir en ugn nästa àr och den som väntar pà nàgot gott...

Hur gàr vardagen annars?

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"