Sagas kurning

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
gosmamman

Sagas kurning

Inlägg av gosmamman »

Nu hoppas jag att jag gör rätt.... Har skrivit förut på späda barn och små men nu är ju saga 5 månader och 2 veckor och vi ska sätta hela nätter nu.
Hon har sovit i vagnen på nätterna men börjar nu bli för stor för den så nu är det dags för sängen istället. Hon väger 8.5 kg och är 67 lång, så en riktigt liten knubbis.
Jag har följt standardmodellen sedan födseln så hon är lätt att lägga för kvällen nu och även på dagarna. vi ramsar och går därifrån. Dock äter hon fortfarande på natten så det är det vi vill få bort. Hon är väldigt oregelbunden med maten på natten, ibland vaknar hon 12, ibland 1 ibland 2 osv... Jag ammar henne i sömnen när jag går och lägger mig runt 22. vi vagnade bort 2-målet när hon var 3 månader (dock vaknade hon varje natt runt den tiden i alla fall... :? ) men sen åkte hon på värsta förkylningen i 4 veckor så då kom amningen tillbaka (hon ville inte äta på dagen när hon var vaken.) så nu är vi tillbaka i början igen. Hon är så himla social så jag måste amma henne direkt när hon har sovit, när hon är alldeles groggy! :D
Hon ammas till frukost (ibland 1/2 portion gröt), smakportioner till lunch som vi har utökat ganska rejält, 1/2 banan el dyl till mellis och 1 portion gröt till middag och förstås amning emellan och till. Har dock ingen direkt koll på tider och så... :roll:

Nu ska vi kura till helgen!! storasyskon ska lämnas bort så vi kan ta det lugnt på dagarna. Men jag behöver lite råd!
Hon vaknar kl 6 (jag vill 6.30!) och är dö-trött kl 18.30. Fram tills nu har hon sovit 8.15-9.45(ibland 10), sen 12-14 och sen 16-16.45 ca. Nu borde hon få 45-2-20 men jag vet inte om hon pallar att vara vaken från kl 16-18.30????) sen vet jag inte riktigt hur jag ska få till det med maten... Vad är bäst? jag har glömt bort!! :lol:

Min mamma tycker att vi är hemska som ska införa så många rutiner samtidigt, spjälsäng, eget rum och sluta amma på natten!!

Lite tips och peppning skulle mottagas tacksamt!
Mamma till Arvid 050131 (kurad vid 7 mån) och Elsa 071028 (SM från början) och en ny liten Saga 110503.
Nat

Re: Sagas kurning

Inlägg av Nat »

Hej,

Jag tror att du gjorde precis helt rätt som skrev en ny tråd här, men vi får väl se om admin ändrar något 8)
Hon har sovit i vagnen på nätterna men börjar nu bli för stor för den så nu är det dags för sängen istället. Hon väger 8.5 kg och är 67 lång, så en riktigt liten knubbis.
Låter vettigt att ge henne mer utrymme nu..
Hon är så himla social så jag måste amma henne direkt när hon har sovit, när hon är alldeles groggy!
Efter en lång natt och framförallt då de sover 12 timmar natt utan mat är många riktigt utsvultna och vill ha mat DIREKT. Själv brukar jag förbereda flaskan innan jag väcker sonen så att han möts av min eller pappans famn och en stor flaska välling på direkten.
Hon ammas till frukost (ibland 1/2 portion gröt), smakportioner till lunch som vi har utökat ganska rejält, 1/2 banan el dyl till mellis och 1 portion gröt till middag och förstås amning emellan och till. Har dock ingen direkt koll på tider och så
Bra med mycket mat där, men du behöver strukturera upp tiderna för varje matning oavsett om det är amning eller vanlig mat. Börja plita på ett schema som även inkluderar mat och social delaktighet och varför inte ensamlek på mornarna? desto tidigare man börjar med det ju lättare är det.

Hon vaknar kl 6 (jag vill 6.30!) och är dö-trött kl 18.30. Fram tills nu har hon sovit 8.15-9.45(ibland 10), sen 12-14 och sen 16-16.45 ca. Nu borde hon få 45-2-20 men jag vet inte om hon pallar att vara vaken från kl 16-18.30????)
2 1/2 timme borde hon klara men det kommer säkerligen vara några gnälliga dagar innan hon ställt in sig på de nya tiderna. Dessa dagar utökar du bara utelek, vagnpromenader, socialdelaktighet och andra roliga och nyttiga aktiviteter. Egenleken kan du minska ner tills schemat har satt sig.
Min mamma tycker att vi är hemska som ska införa så många rutiner samtidigt, spjälsäng, eget rum och sluta amma på natten!!
Man kan dra av ett plåster långsamt eller snabbt, vad tycker du är bäst? gör det DU känner är bäst. Självklart kan man dra av plåstret under flera dagar men som jag ser det så är det bäst att göra förändringar snabbt och effektivt med en trygg attityd. Du är guiden du visar vägen. Barnet kommer att lita på att du vet bäst oavsett vilken väg du väljer att gå. Velar du kommer hon att bli osäker och gnällig.

Man behöver även komma ihåg att förändringarna inte är ett straff mot barnet utan för deras bästa. Vi vill se våra barn utsövda, mätta, trygga och att de skall få känna sig behövda. Hur gör vid det? jo genom att ge dom möjligheten att sova natten igenom, sova bestämda pass på dagen och äta vid bestämda tider. Vi låter dom hjälpa till i hemmet både med kreativa sysslor och underhållsarbete och de får vara ute i den friska luften och undersöka allt vad naturen har att erbjuda.

Tror du fixar detta galant då du har alla förutsättningarna för en lyckad kurning!!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
gosmamman

Inlägg av gosmamman »

Vad sägs om detta schema?:
vakna 6.30 amma
7.30 ev lite gröt
sova 8.30-9.15
9.30 amma
10.30 lunch med pure
11.30-13.30 sova
13.30 amma (sen hämta storasyster på dagis)
16.00-16.20 sova
16.30 amma och äta gröt
18 amma
18.30 sova natt

jag vill ju fortfarande amma för det går ju så bra! Och enda sättet är att göra det direkt efter sovning, därav 9.30....
det är svårt att få till ett schema som funkar med allt!!!! dagislämning kl 9, dagishämtning kl 14, skolhämtning kl 14.30 eller 15.30....

något bra tips?
vi ska nu kura henne i helgen... jag vet att vi ska ta det lugnt 1-2 veckor efter för att sätta alltihop. ska jag då strunta i rytmiken på måndag?

jag är sååå trött!
Mamma till Arvid 050131 (kurad vid 7 mån) och Elsa 071028 (SM från början) och en ny liten Saga 110503.
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen hit! :lol:

Angående schemat. Gör så att 4 rejäla mål + nattslurk ryms. Just nu blir det lite för många små-måltider överallt. Inget alternativ alltså att toppa med amningen efter måltiderna? I övrigt ser schemat bra ut. Gärna gröt på morgon och som mellis. Och riktigt mat till lunch och middag, (bara magen hänger med)

Tycker att du kan hoppa rytmiken. Tror inte att liten kommer att sakna den :wink: ( jag går också på rytmik, men det är för min skull :shock: )

Lycka till med allt!

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
gosmamman

Inlägg av gosmamman »

Nu har vi kurat i 2 nätter och min man är helt vimmelkantig efter 2 vakennätter.... :lol:
vi lade henne i spjälsängen i eget rum och gjorde exakt så som vi brukar göra i vårt rum när hon skulle ligga i vagnen. Vi bara la ner henne, godnatt godnatt och ramsade ut. Sen somnade hon precis som vanligt! :D
Hon vaknade de tider när jag brukade amma, kl 22.45 (somnade om 23.30), vaknade sen kl 3.30 och var vaken 15 min och sen kl 5.30 och somnade om snabbt då vi väckte henne kl 6.30. Dagslurarna var lite gnälliga. Hon brukar ligga i vagnen i liggdelen men då hon bara vill sitta upp när vi är ute med hunden så har jag precis bytt över till sittdelen och ligger man i den så lutar den lite lätt. Dessutom så är det ju ingen "madrass" i den som i liggdelen så hon får ligga på en mjuk skinnfäll istället. Men oj vad hon protesterade!!! Jag vet inte om det var sittdelen som hon protesterade mot eller allmänt...?

lunchtid så vaknade hon efter en timme, jag ramsade men hon började skrika upp sig. Då vagnade jag henne tills hon blev lugn och sen ramsa och gick därifrån. Var det fel? Ska jag försöka undvika att vagna även på dagen nu?

Inatt var hon trött, la henne kl 18.20 och hon somnade snabbt! Sen sov hon till 5!!! :shock: Min man ramsade henne och somnade om till kl 6, men sen gick det inte att söva om. När hon blev tyst lite runt 6.30 så rusade vi in och gjorde ett glatt godmorgon!

Det känns som om det nästan har gått lite för snabbt och lätt.....? Inatt ska jag ta över...
gosmamman

Inlägg av gosmamman »

Lite mer rapport:
Sov faktiskt ända till 4.11 men sen tog det ca 1 timme innan hon somnade om. Hon låg och pratade (dadadda) skrek ibland men då ramsade jag och så blev det lugnt ett tag. Jag gick inte in någon gång. Hur viktigt är det med bekräftelseramsan nu tredje natten egentligen?
Kl 5 somnade hon om och vaknade sen kl 6, då ramsade jag och lät henne vara till 6.30 då vi gjorde morgon.
På morgonen så ammar jag men jag upplever inte att hon äter så himla mycket. Mina bröst är sprängfyllda efter en hel natt utan amning så nu måste jag pumpa ut för det känns knappt som om hon tömmer ett helt bröst...?
Jag vill ju fortsätta amma tills hon i alla fall är 7/8 månader (nu 5 1/2 mån) så jag har faktiskt inte gett henne nån gröt på morgonen men däremot trugat med bröstet. Men hon är inte intresserad...
Nu är det amma fruktost
lunch pure
mellis amma
middag gröt
kvällsmål amning (men här vill hon knappt äta något! )

Jag har försökt med välling men hon är måttligt intresserad... Jag vill hellre ge henne välling på morgonen än gröt! Jag har två barn och hund till, jag hinner inte sitta och mata gröt..... :roll: Något tips?
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

bara du kan känna hur du vill göra. MEN när barnen närmar sig sex månader är det en helt annan aptit som väntar. Aptit på mer riktig mat. Även om brösten är sprängfyllda innebär inte det att det är tillräcklig kvalitet på det som kommer, om man säger.

Vad är det för skillnad på att bli matad med gröt mot att bli matad med välling? ... för hon äter väl knappast välling själv??? :P Gröten mättar mer samt att man kan få bär/mosad frukt till, vilket är mums och supernyttigt.

Många som fasar ut amning ger den riktiga maten först, sedan fyller de på med bröstet efteråt - intresset för bröstet brukar falna ganska snabbt. :)

Det viktigaste är ju hennes behov av mat... det bästa för god nattsömn och nöjda små är just mätt mage och en trevlig tillvaro med struktur.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
gosmamman

Inlägg av gosmamman »

Saken är den att jag VILL fortsätta amma i några månader till och det är bra mat. Hon har gått upp 500 g i veckan som bebis och väger nu 8.5 kg så det måste vara ganska fet mjölk jag har...

välling är mkt enklare, åker man i bilen så kan man bara skaka ihop en flaska och ge och på kvällen när de blivit lite större så kan de själva hålla i flaskan och äta. Mysigt att sitta tillsammans i soffan och dricka välling... :D
gosmamman

Inlägg av gosmamman »

Hejsan igen!
Nu har vi gjort kuren och nätterna går bra!! :D Vaknar nån gång men då ramsar vi bara och hon somnar om.
:D
Men.... dagslurarna har det blivit lite knasigt med, i alla fall långa vid lunchen.
Hon väcks kl 6.30 , sover sen kl 8.30 (men är jättetrött kl 8 så jag vet inte om jag kanske ska lägga henne kl 8-8.45 istället??) 45 min, sover kl 11.30-13.30 (är meningen men vaknar nu efter 45 min!!??) och sen 16-16.20, sovdags 18.30.
Hon ligger i vagnen. Jag har nu ramsat henne när hon vaknat vid lunchen men det funkar inte så bra. hon blir tyst för stunden så man tror att hon somnat om sen börjar hon igen, jag ramsar och likadant igen. NU har vi hållt på 45 min snart!! Jag blir lite stressad då jag ska hämta storasyster på dagis kl 14 och då vill jag gärna hinna amma saga först...
Är det vanligt att daglurarna strular? Ska jag ramsa eller vagna?
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!

Vaknar man i skarven kan man vara hungrig. Pytsa i henne mera mat när hon är vaken.

Du skriver oxå att hon är en knubbis :wink: kanske hon inte trivs i vagnen på långa luren längre, för trångt?

När du sätter igång med ramsandet igen som du säger.... ber hon om hjälp då eller är hon bara arg för att hon inte kan somna? Ibland blir de bara argare när man stör... :wink:

Jag skulle vagna henne, men backa i tid med verktygen så att du inte blir stående där och mera mat vid måltiderna!

Jag hoppas nån mer kommer in med förslag till dig.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
gosmamman

Inlägg av gosmamman »

stort tack för svar!!!!
Ja, det börjar nog bli lite trångt i vagnen och just nu är hon i en period där hon så fort hon vaknar försöker vända sig från mage till rygg men det går inte riktigt... :lol: Korta sovpass går bra i vagnen. Min mellantjej (som nu är 4 år) hon låg ute och sov alla sina sov pass i vagnen ända fram till hon var 2.5 år! Jag tror att hon sov på mage då...men det blir ju väldigt trångt nu med alla kläder och allt. :roll: Sen har vi inget bra ställe att ställa vagnen på i vårt nya hus, i så fall får det bli precis utanför ytterdörren och där blåser det som bara sjutton.
Hon lät mest som hon var sur för att hon inte kunde somna om.... tror jag. Jag tog upp henne rätt tid i alla fall men fy vad sur och grinig hon var sen framåt eftermiddagen!!! :(

När det gäller mat:
Hon ammar kl 6.30-7 ca på morgonen.
sover 8.30-9.15 (men funderar på att lägga 8-8.45 istället...)
ute och går med hunden 9.15-10 ca
ammar kl 10
lunch kl 10.30 ca (1 liten burk pure ca plus lite frukt) hur mkt ska man egentligen mata på så här i början?
sova11.30-13.30
ammar 13.30
sen går vi till dagis och hämtar storasyster och sen till skolan och hämtar storebror
mellis kl 15 amma (men vill oftast inte ha så mkt) och fruktmos eller banan. Det här målet tycker jag är lite svårt att veta vad jag ska bjuda på...
sova 16-16.20
amma 16.20
gröt 17 och då lite mer än en vanlig portion.
försöka amma lite senare men ej intressad
sova natt 18.30

Hur ser det ut? Några synpunkter???? Jag tycker att det är lite krångligt att veta vad jag ska ge henne... storasyster åt mkt välling och det var väldigt bra som mellanmål m.m och då visste jag att hon hade fått i sig tillräckligt. Men ge gröt frukost, mellis coh kvällsmat känns ju lite väl mkt och trist...
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej igen, gosmamman! :lol:

Instämmer med föregående talare. Vi är flera som påpekat samma sak. :wink: Att vakna i skarvarna är klassiska symtom på att magen inte blivit riktigt mätt. Vi blev inte av med skarvarna föränn jag satte mig ner och klurade ut hur sjutton jag skulle få i ungen mer mat. :-k

En tanke kring amningen vid 10, går det inte att ta den efter lunchen? Vet att vi diskuterat detta innan. :wink: Men när vi toppade måltiderna (bästa tipset jag någonsin fått :lol: ) så föll allt på plats. Lurarna började att sitta som en smäck. :lol: Du har fortfarande lite lite mat på schemat och lite udda tider. Ett förslag kan vara:

6.30 Amma
7.30 Andra frukost med familjen. Du kanske kan mata på med lite gröt?

10.30 Lunch-pureér
Toppa med välling inom 45 minuter

14.00 Mellis (eller är ni på fsk då?) alt 14.30. Gröt förslagsvis här. Finns också sån där färdig fruktyoughurt, som inte är en mejeriprodukt. Tror semper har några olika. De är poppis här hemma. :wink: ( livsmedelsverket rekommenderar inte att man ger för mycket mjölkprodukter innan året, pga av minskat järnupptag).

17.00 Middag-pureér
18.00 Nattslurk-amma

På så vis får du in 4 riktiga måltider+ nattslurk.
gosmamman skrev:lunch kl 10.30 ca (1 liten burk pure ca plus lite frukt) hur mkt ska man egentligen mata på så här i början?
Min erfarenhet är att man kan mata på ganska bra. Inget skall ske under tvång, märker man att liten tappar intresset så trugar man försiktigt. Sedan tackar man för maten. :D Jag började med smakisar vid 3,5 månad. Vid 5 månader åt hon en vanlig barnmatsburk till lunch+fruktpuré. Samma till middag. Till frukost och mellis en halv portion havregrynsgröt. (och välling). Så vi ökade ganska duktigt, och det var inga problem. :wink:

Lägg du tidigare på förmiddagen om du tycker att hon känns trött. En morgontrött raring kanske?
gosmamman skrev:Jag tog upp henne rätt tid i alla fall men fy vad sur och grinig hon var sen framåt eftermiddagen!!!
Ja, det blir lätt lite grinigt där på eftermiddagen. Kan det vara frustration över att livet känns lite meningslöst? Kanske kan det hjälpa med att hon får hjälpa dig i ditt arbete hemma? Så hon får känna att hon räknas och att hon gör någon nytta. :wink: Mer utevistelse? Att få vara ute och känna höstens kyliga luft och lövens fuktiga täcke? Finns mycket att upptäcka ( och en ännu större vilja att upptäcka) allt här i världen, som för oss har tappat sin magik, men som för de små liven faktiskt är helt nya och fantastiska.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
gosmamman

Inlägg av gosmamman »

Hej igen!
Nu har det gått ca 3 mån sen kurningen och allt har gått jättebra! Hon somnar som en stock, sover hela natten och sover sina 3 lurar varje dag utan problem. Go och glad tjej på nu 10 kg, ålar omkring och drar sig upp och ställer sig på stolar och låga bord. Hon är alltså 8 mån den 3 jan.
Min fråga är: Hon har börjat vakna så himla tidigt på morgonen ca 5/6 och har supersvårt att somna. Ställer sig upp och kommer inte ner själv och kan inte somna om. Tar upp henne 6.30.
tider. upp kl 6.30, frukost kl 7 ,sova 8-8.45, äta 10.30, sova 11.30-13.30 (här har hon ibland börjat vakna efter 90 min), äta 14, sova 16-16.20, äta 17 och sen sova natt 18.30.

hon kanske ska sova 2 lurar istället för 3 eller vad säger ni? nån som har nåt tips? det är inte kul att vakna kl 5!!!
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D
underbart att läsa om Sagas härliga liv! :mrgreen:

Det är nog en solklar schemajustering på G. Sömnbehovet är ca 14,5 h nu.

12 h natt + 2,5 dagtid.

Jag skulle nog börja med att skära ned fm-luren till 20 minuter och behålla resterande schema så länge. Alternativet är att ta bort em-luren och skjuta fram lunchluren lite så att inte eftermiddagen blir så lång.

I övrigt gäller:
:idea: gymnastik, men det håller hon ju på med för fullt. :wink:
:idea: social delaktighet (diska, laga mat, hjälpa till med tvätten)
:idea: utomhusvistelse
:idea: skratt
:idea: mycket mat i lilla magen
:idea: mörkt och svalt i rummet (endast pangramsa och eventuella husljud vid tidiga uppvak, inget extra verktygande, det är fortfarande natt och då sover man som grisar.)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
gosmamman

Inlägg av gosmamman »

Tack! Det är väl vad jag tror också.... det är schemat som känns lite svårt att få till.
hon är riktigt trött på morgonkvisten kl 8 och somnar direkt, måste alltid väcka henne, däremot har emluren varit svårare att få till vissa dagar....
Men jag måste hämta lillasyster kl 14 och saga ligger och sover i sin säng så därför blir jag lite låst till att hon ska sova 11.30-13.30....
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"