Min son har standardmodellerats sedan start och det har oftast fungerat bra. Jag hade från 4 mån ett schema som kom från SHN-boken och har sedan anpassat det efter behov men nu känns det som om det kanske är något mer radikalt som behöver ändras och jag frågar därför om hjälp så att jag inte gör något galet.
Sonen är 8,5 månad och jag tror att han är en piggis men jag är faktiskt inte helt säker för jag har inte funderat i de banorna förrän nu när jag letat runt efter info här.
Schemat vi har idag är så här och fungerar som följer:
7.00 God morgon, frukost Vaknar ibland 10 min tidigare och muttrar tills jag hämtar, väcks ibland pigg och glad och ibland trött och ledsen.
8.30 Vila 1,5 h Alltid trött innan och gnuggar sig i ögonen. På sistone börjat vakna efter ca 1 h och är då glad och pigg och pratar glatt tills jag tar upp.
11.00 Lunch
12.15 Vila 1,5 h Samma som vid första vilan dvs: Alltid trött innan och gnuggar sig i ögonen. På sistone börjat vakna efter ca 1 h och är då glad och pigg och pratar glatt tills jag tar upp.
14.00 Mellanmål
16.00 Vila 20 min i vagn Får tyvärr somna i gående vagn då vi vid den här tiden måste hämta syskon vissa dagar i veckan och inte hinner invänta eventuellt insomnande. Lyckas inte alltid somna längre men får möjligheten. Om han inte lyckas så är han trött ett litet tag men piggnar sedan till i någon timme för att sedan bli trött igen strax innan läggningsrutinerna börjar.
17.30 Middag
19.00 Påbörja läggningsrutiner med bad, kvällslurk och bus.
20.00 God natt
Nätterna fungerar oftast bra men det händer att han vaknar och behöver en ramsa eller en tillrättaläggning för att somna om.
Jag vet att 12 h natt är att föredra men vi har svårt att få till det pga en pappa som kommer hem sent och äldre syskon som ska följas iväg på morgonen. Eventuellt skulle vi kunna förlänga nattsömnen med 30 min.
Jag har tittat på "piggis"-tankar som Torsmamma har skrivit men inte riktigt förstått hur dagssömnen ska placeras för en 8-månaders. Dessutom funderar jag över om det är bättre att avvakta lite med förändring och direkt hoppa på 9-månaders schemat sen. Men jag förstår tyvärr inte hur det ska fungera heller.
7-8 mån (14,5 timmar)
12-2-20
12-1,5-45
9-11 mån (14 timmar)
12-20-1,5
11-2-45
Jag trodde att den långa vilan skulle vara den sista om man bara har två. Så är det ju bara i ett av fallen i de här exemplen.
Min tanke har hela tiden varit att ha kvar vårt schema som det är och bara plocka bort den sista 20-minuters vilan men jag tycker att det verkar som om det är för lång tid för sonen mellan lunchvilan och kvällsläggningen. Fast det kanske bara är nu under en övergångsperiod?
Samtidigt så sover han ju inte som han "borde" de andra vilorna heller eftersom han nu vaknar efter bara en timme (märkligt sömnintervall för honom tycker jag...) och får därför alldeles för lite sömn per dygn.
Jättetacksam för lite hjälp med hur vi ska göra framöver!