Kurstart för pojke snart 13 månader

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
annakarin74
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 29 sep 2011, 19:27

Kurstart för pojke snart 13 månader

Inlägg av annakarin74 »

Hej!
Har två barn som kunnat det här med sömn av sig själva, men nummer tre behöver visst hjälp. Idag inledde vi en SHN-kur och jag känner mig lite snopen just nu. Själva läggningen tog ca en kvart. Han var förstås både arg och ledsen när jag inte vyssade honom som vanligt, men jag tror att tröttheten tog överhanden och han somnade. Jag han skicka med en bekräftelse (tror jag, fick en liten grymtning till svar).

Är det vanligt att det blir så här första kvällen? Jag gissar att han stärkt av lite sömn orkar kämpa emot lite längre när han vaknar senare ikväll/inatt? Jag har också tagit bort nappen. Jag hoppas bara att jag gjorde rätt så han inte känner sig övergiven.

Hoppas nån orkar svara!
Tack!
annakarin74
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 29 sep 2011, 19:27

Re: Kurstart för pojke snart 13 månader

Inlägg av annakarin74 »

Hej igen! Nu vaknade han precis till, ett litet pip och sedan hörde jag att skriket var nära. Jag la honom tillrätta, han stretade emot lite, och buffade 4 gånger, sa sedan ramsan ganska högt men ändå mjukt x4 och då sov han redan.

Hm, var jag för snabb in tro?
annakarin74
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 29 sep 2011, 19:27

Re: Kurstart för pojke snart 13 månader

Inlägg av annakarin74 »

Hej igen!

Nu har jag/vi klarat första natten klart över förväntan! Och efter några protester sov han gott enligt sitt schema på förmiddagen. Det har förstås dykt upp en hel del frågor - det tycks som om det går för smidigt helt enkelt. Finns det någon vänlig själ härinne som jag kan få diskutera mina frågor med?

Natten gick som följer:
21.15 gnäll. Lägger tillrätta, buffar x4 och ramsa x4. Sover

03.11 (! Han brukar alltid vakna varannan timme) Vaknar - skrik. Lägger tillrätta och buffar x5, ramsa x4 - argt skrik. ramsa x4 tyst. Bekräftelseramsa - tyst. Sover ca 03.14

04.17 Skrik. La tillrätta, buffar ca 10 sek
Ramsa x4 - tyst. Bekr. ramsa x4 - tyst.

04.30 Skrik
Ramsa x4 - tyst Bekr ramsa x4 - sover

05.25 Skrik. La tillrätta. Solfjäder ca 5 sek. Ramsa x4 - tyst
bekr. ramsa x4 tyst.

05.45 Arg gråt. Lägger tillrätta
Ramsa x4 - gråt
Ramsa x4 gnyr, sen tyst.
Bekr. ramsa x4 - tyst

05.53 småprat och skratt (har aldrig hänt när han legat i sängen förut)

06.02 Jag märker att han efter en stunds tystnad börjar bli irriterad. Ramsa x4 - tyst. Använder mig av marginalkvarten - in och glad godmorgon!

Natten har alltså varit en av de bästa sedan han föddes. Uppenbarligen har jag verkligen stört honom när jag lyft upp och vyssat. Kan det vara så här enkelt, eller är det troligt att han blir mer frågvis inatt?

Tacksam för alla svar och råd jag kan få!
annakarin74
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 29 sep 2011, 19:27

Re: Kurstart för pojke snart 13 månader

Inlägg av annakarin74 »

Åh, finns det ingen som har lite stöttning att komma med? Första natten gick klart över förväntan, läggningen nu natt två gick också bra. Han försökte bli arg men lyckades inte utan låg och småpratade ca tio minuter innan han somnade.

Dagsömnen har dock varit mer problematisk. Han ska sova 9.15 - 10.00, och jag var ute med vagnen då. Det tog nästan en halvtimme innan han somnade, och han var väldigt arg! Eftermiddagsluren ska vara 12.30-13.30, och det tog mig nästan 45 minuter av ramsande (ett blöjbyte i sängen) innan han till slut kopplade av. Är det ofta så, att det är svårt att få in dagsömnen?

Hoppas att någon ser och kommenterar snart!

/Karin
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Re: Kurstart för pojke snart 13 månader

Inlägg av Elle »

Hej Karin och varmt välkommen till Forumet!

Bra jobbat hittills med kuren! Ja, det brukar ta längre innan dagssömnen sitter. Men en fundering jag har är om det inte är bättre att ge honom en lång lur efter lunch isf för två?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
annakarin74
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 29 sep 2011, 19:27

Re: Kurstart för pojke snart 13 månader

Inlägg av annakarin74 »

Hej Elle!

Tack för svaret! Jo, nätterna går som en dans, han är aldrig ledsen! Och som han har varit ledsen tidigare - varje natt när vi burit och försökt trösta! Det känns faktiskt som magi! Nu inser jag hur trötta vi alla har varit - stora barnen har ju också blivit störda och lite extra trötta på dagarna. Så vi har verkligen gått varandra på nerverna. Minnet kommer ju också tillbaka om hur vi brukade ha det när stora barnen var små, för de kunde det här med sömn av sig själva.

Jo, idag ändrade jag till en daglur, och det var mycket bättre! Han somnade på 10 minuter och sov i nästan 2 timmar.

I morse väckte jag honom 6.40, och då hade han sovit från 19 ungefär med två små rop på tidiga morgonen, och han somnade direkt om när jag ropade ramsan. Fantastiskt! Han är en helt ny kille - leker och fixar i rummet jag är utan att jag behöver lyfta honom med jämna mellanrum.

Väntar möjligen ett bakslag eftersom det har gått så bra. Men kommer det är jag beredd, för det här var helt rätt för min lille kille och hela vår familj!

Kramar från Karin!
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Re: Kurstart för pojke snart 13 månader

Inlägg av Elle »

Vilken underbar läsning! Strålande jobbat =D> ! Njut av det ni uppnått och vårda det ömt.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Flyttad fråga

Inlägg av Elle »

annakarin74 skrev:Efter att ha fått ett snudd på magiskt svar på kuren som inleddes förra torsdagen har nu lillprinsen fått en ordentlig förkylning kombinerad med ögoninflammation. Nu ikväll har han redan vaknat 2 ggr (och klockan är precis 22...) och varit jätteledsen.

Jag känner inga tvivel vad gäller kuren, men jag är lite osäker på hur jag bör bete mig nu när han inte är helt frisk. Sedan första natten har jag inte varit inne hos honom alls på natten, ramsan har räckt alldeles utmärkt. Nu ikväll gick jag dock in när han hade arbetat upp sig en del, han lugnade sig direkt när jag kom och la händerna på honom, och han blev lugn och sömntung när jag andades djupt. Spelade lite klassiskt utanför hans rum när han fortsatte att gny lite, men först blev han nog lite ställd av musiken.

Om han vaknar nu när han inte är helfrisk, är det ok att jag går in och lägger tillrätta och sen ramsar eller ska jag hålla fast vid enbart ramsa om han inte är ledsen?

Hur länge kan man räkna med att bakslaget håller i sig? Brukar vargtimmen bli ännu kämpigare då? Han vill gärna vakna runt fem, och ofta väcker han sina bröder när han ligger och snackar, och går de då på toa är det ganska kört att få honom att somna igen. Man jag tänker att det är småbekymmer - det ger sig snart om vi envisas lite. Morgonen är kl 6, så han är ju inte långt borta!

Många frågor, hoppas att någon vänlig skäl har tid!

//Karin
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
annakarin74
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 29 sep 2011, 19:27

Re: Kurstart för pojke snart 13 månader

Inlägg av annakarin74 »

Hej igen!

Förkylningen gick snabbt över och sömnen påverkades inte nämnvärt. Nu brottas vi mest med vargtimmen. Lillgubben vaknar runt fem och har svårt att somna om. Om jag spelar lite klassisk musik brukar han ligga tyst och lyssna, men emellan varje stycke så snackar han direkt. Han är inte ledsen egentligen, eller, det börjar gnällas lite framåt kvart i sex, och det är svårt att få morgonen att starta när det är tänkt (6.15) eftersom han oftast lyckas väcka sina bröder i angränsande rum och då är det kört.

Men, frågor kring musiken. Hur länge spelar ni? Så fort jag stänger av så snackar han igång sig och väcker alla. Men samtidigt vill jag ju inte att han inte ska kunna sova om det är tyst. Hm, hur gör ni andra?

Tacksam för alla svar!

//Karin
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Kurstart för pojke snart 13 månader

Inlägg av miar70 »

Hej Karin!

Ber om ursäkt att du fått vänta på svar, vår regel är att inga inlägg ska behöva vänta mer än tre dagar på att få svar men ibland blir det tokigt :oops:

Jag har inte själv använt mig av musik på morgonen men det är många, många som använt sig av det och jag vet, och har sett med egna ögon när jag hjälpt till att kura andras barn, att det är ett toppenverktyg!

Vargtimmen är ofta ett problem som kan spöka ett bra tag, det bästa är att helt enkelt ha fokus framåt och enträget svara på diverse frågor på samma sätt, morgon efter morgon. Det viktiga är inte att gossen sover varje minut utan att han ges förutsättingarna till det :!:

Om du inte har väckarklocka till honom är det ett toppenverktyg som du kan införa som ytterligare knorr för att få till morgnarna.

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annakarin74
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 29 sep 2011, 19:27

Re: Kurstart för pojke snart 13 månader

Inlägg av annakarin74 »

Tack för ditt svar Mia! Jo, vissa mornar sover han bättre än andra, så jag blickar framåt med stor tillförsikt! Det som gör det jobbigt i perioder är att han lyckas väcka de två snäppet större barnen vilket gör det mer komplicerat att få alla att sova tills det är morgon. Men så är det säkert i alla familjer med flera barn!

Middagsluren är fortfarande en källa till problem dock. Han har svårt att somna om ifall han vaknar tidigt vilket han ofta gör, och han blir snabbt ledsen. Känns svårt att få någon ordentlig ordning där. Jag försöker att ramsa, men han är som sagt inte riktigt mottaglig på dagen. Jag känner mig säker och trygg, men uppenbarligen känner inte han samma sak. På dagarna får jag ofta gå in och solfjädra vilket jag aldrig gör på natten. Jag hoppas bara att det inte sprider sig till nätterna.

Nu sitter jag här, rätt uppgiven faktiskt, och han har precis somnat tror jag, efter nästan 40 minuter av riktigt ledsen gråt. Jag har varit inne tre gånger (för ofta säkert, men det känns inte ok när han blir så ledsen). Det var min mamma som la honom (jag var på jobbet), och han somnade direkt men vaknade efter bara 15 minuter.

Phu, hur löser jag det här egentligen? Jag känner att hela familjen börjar bli påverkad av hans knackiga sömn, både jag, brorsorna och min man. Lillkillen är ju en tickande bomb på dagarna - det är en evig kamp att försöka hålla honom på gott humör, och det börjar kännas ohållbart. :(
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Re: Kurstart för pojke snart 13 månader

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Bakslag får man räkna med. Trist men sant. Försök tänka vilken lång tid hans dålig sovvanor har funnits. Att det då tar lite tid att få ordning på är inte konstigt.

Jag undrar hur hans schema ser ut?

Han är väldigt trött förstår jag. Det är också därför han sover dåligt, vaknar tidigt och sover ytligt på dagen. Här kan du använda dig av marginalkvartarna. På kvällen kan man t. om lägga en hel halvtimme tidigare.

För att få till dagsömnen, lägg honom en kvart tjugo minuter tidigare än utsatt tid. Gör riktiga husljud och slamra på eller spela musik. Här hemma har vi alltid kört med dammsugaren. Funkar alltid. :D
Håll inte på att ränna där inne. Är han ledsen, avvakta en stund. Gå in och solfjädra honom riktigt sömntung. Gör det en gång.
Gör annat och koncentrera dig inte så mycket på att han ska sova varje minut av sin sovtid. Nu menar jag inte att hans ska ligga och vara ledsen men du kanske har börjat störa honom för mycket på dagen så han väntar sig det. ha mer förtroende för honom, som du har på natten.

Tänk också på att mörklägga lite även på dagen. Han kanske sover bättre då.
En annan sak man lätt glömmer på dagen är skrattet. Se till att han är riktigt glad innan han flyger ner i sängen.

Känn dig inte uppgiven. Jobba på så kommer det bli bättre.
Egentligen var det inte så konstigt att han var ledsen så länge med tanke på att mormor la honom och sen kommer mamma in som han kanske saknat lite.


Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
annakarin74
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 29 sep 2011, 19:27

Re: Kurstart för pojke snart 13 månader

Inlägg av annakarin74 »

Hej Susanne!

Tack för ditt snabba svar! Hans schema ser ut som följer:

6.15 morgon med frukost
9.00 frukt eller yoghurt
11.00 lunch
11.30-13.00 middagsvila
13.30 mellis
17.00 middag
18.00 bad och sen välling
18.45 godnatt

Däremellan är det lek och social delaktighet. Han är hemma med pappa på dagarna, och då är de mycket utomhus. Jag inser att det saknas en halvtimme för att det ska bli 13,5 timmar, men jag tänker att vi kan plussa på en kvart på morgonen när han faktiskt regelbundet börjar sova igenom vargtimmen. Att lägga tidigare än kvart i sju är i dagsläget svårt - då känns det som att ja knappt får träffa honom i veckorna (kommer hem vid kvar i sex från jobbet), men jag gissar att vi skulle kunna tidigarelägga det 15 minuter också.

Natten gick bra, så den dåliga dagsömnen tycks inte smitta av sig. Han vaknar ofta vid fem och somnar inte alltid om (inte idag t.ex.), så vi får ibland använda oss av en femminuterslur på förmiddagen (väldigt effektivt!). Jag ska hälsa min man att han kan passa på att storstäda när lillebror sover idag och så hoppas jag att det funkar lite bättre än igår.

Det slutade ganska bra igår dock, jag fick honom till slut att somna själv och sen när jag hämtade stora killarna på dagis så väckte pappa, och då var humöret på topp. Det är väl så att jag blir lite otålig också eftersom jag ser vilken glad liten kille som gömmer sig bakom den trötta och klängiga. Jag vill så gärna se mer av honom.

Vi får börja lägga honom lite tidigare på kvällen. Jag vet ju att du har rätt - mina stora killar (som är riktiga sömnmästare av sig själva) sover ofta längre på morgonen om vi lägger dem lite tidigare. Kanske ger det även lillebror en skjuss genom vargtimmen! :)

Igen, tack för svaret - det är skönt att ha någon att bolla funderingar med! :)

//Karin
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Kurstart för pojke snart 13 månader

Inlägg av Sofias mamma »

annakarin74 skrev:Jag inser att det saknas en halvtimme för att det ska bli 13,5 timmar, men jag tänker att vi kan plussa på en kvart på morgonen när han faktiskt regelbundet börjar sova igenom vargtimmen. Att lägga tidigare än kvart i sju är i dagsläget svårt - då känns det som att ja knappt får träffa honom i veckorna (kommer hem vid kvar i sex från jobbet), men jag gissar att vi skulle kunna tidigarelägga det 15 minuter också.
Hej!

Om ni inte vill ha 12 timmar natt så bör ni lägga 2 timmars middagssömn, han behöver sina 13,5 timmar :!:

:heart: :sleep: :heart:
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "