Förtvivlad.. vet vad jag skall göra men.....

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mamma mia

Förtvivlad.. vet vad jag skall göra men.....

Inlägg av Mamma mia »

Ja så lätt man går från ro och glädje till förtvivlan. Vi är ju en följetong här på forumet minst sagt :wink: men jag måste bara få lite goda råd igen! :)

Kurningen av vår dotter har ju gått lite kräftgång emellanåt men ändå känts riktigt bra det sista. Vi har bara behövt ramsa några få gånger så har hon somnat och har hon vaknat har hon somnat om själv. Hon har vaknat den sista veckan av att hon vänt sig på rygg men vi har rett ut även det ganska bra. Ramsa tills hon somnat sedan in och vända eller om ramsan inte hjälpt, vänt henne när hon "bett om hjälp".

MEN nu de sista dagarna är det helt plötsligt väldigt lite som fungerar. Hon har svårt att somna på alla dagslurarna och kvällen, skriker väldigt länge och ihärdigt trots ramsande, verkar inte riktigt som om hon lyssnar. Ikväll nådde det sin kulmen, det tog helt plötsligt 20 minuter att få henne att somna och som hon skrek!! Jag fick t.o.m gå in igen och buffa henne en lång stund innan hon lugnade sig, solfjädrade en hel evighet óch ramsade sedan ut och hon satte igång och skrek jätte mycket igen innan hon till slut somnade av ren uttmattning. Jag blir helt förtvivlad när hon skriker som ikväll (dessutom ensam hemma ikväll) och det gör ju inget underverk för attityden direkt! :roll:

Vad skall jag göra? Hur får vi ordning på detta? Tänkte först att det bara är att köra på så ordnar det sig 8) men det verkar som om det bara blir värre och värre för varje gång hon skall sova. På hennes eftermiddagslur idag var jag "tvungen" :oops: att ta upp henne trotts att hon skrek eftersom inget hjälpte.

Lite råd och tips från er kloka människor mottages, som vanligt, tacksamt! :)
Mamma till en liten underbart go tjej, Agnes f?dd p? julafton 04!
SHN kur startad 20/5

Bild
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Det här går bara bra - det är en process för både er och henne - glöm inte det!

:idea: Kanske är det lite för mycket ramsande? Jag tror att ni ska backa på ramsandet och se till att det är ljud av självklarhet i huset som bekräftar att hon kan somna lugnt - minns du? Lätt att glömma.... Avvakta och se ramsan som kristilldelning och solfjädern som superdupermegakristilldelning. Jag brukar säga att "När du känner att du vill gå in och verktyga - DÅ är det läge för en bestämd, trygg, självklar, punktsättande och vänlig ramsa". Innan dess är det alltså ljud och attityd av självklarhet som genomsyrar hus och hem.

:idea: Hur har vi det med skrattet till godnattet? Också lätt att glömma...

:idea: Om man inte har lyckats "få till" en lur och dessutom plockat upp barnet (händer i de bästa familjer 8) :wink: ) så "betalar" det sig vid nästa läggning. Lika väl som det "betalar" sig positivt att "få till" en lur! Har man strulat till det så får man helt enkelt räkna med fler frågor och då är det ÄN viktigare att man svarar med självklarhet! Alltså ska man inte fundera på "varför" utan lyfta blicken och agera efter situationen - det gynnar både dej och lilla barnet.

:D Lycka till med kräftgången!
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Tack, ännu en gång, Mammut Maria! :D

Räcker tydligen med att jag skriver in här på forumet för att allt skall ordna sig! :shock: Sedan igår förmiddag har hon somnat och sovit hur bra som helst, så än en gång är det bevisat, in med mer attityd och sluta nojja! 8)

Tack än en gång för att ni finns!
Kram
Karin
SHN kur startad 20/5

Bild
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Så bra - man lär sig hela tiden att själva livet är en ständigt pågående process :wink: :lol: !
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Det verkar gå troll i vår kurning! :D Skrev ju att allt hade ordnat sig igen men icke sa nicke :cry: Dagarna funkar toppen (utom möjligen eftermiddagsluren då hon oftast vaknar efter 30 minuter) hon somnar jätte lätt och sover hela sin tid tills jag väcker henne MEN igår kväll, och ikväll, skulle mannen lägga henne (han kan ju detta minst lika bra som jag) och hon skrek igår 40 minuter ! :cry: och ikväll håller hon fortfarande på efter 20 minuter. Är jätte arg skriker, lugnar sig, skriker igen, lugnar sig o.s.v. Framför allt sätter hon igång efter bekräftelsen. Mannen ramsar mycket sparsamt men emellanåt när hon skriker upp sig. Själv lagar jag mat i köket, mycket högljutt :wink: 8)

Just nu skriker hon ihållande hela tiden, högre och högre.

Vad göra??? :cry:
SHN kur startad 20/5

Bild
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Nu har hon äntligen somnat! [-o< Jag tog över eftersom mannens självförtroende började få sig en törn och han hellre gick ner i köket.

En fråga jag säkert vet svaret på men inte kommer ihåg i röran just nu :roll: Skall man ge bekräftelse, när hon tystnar, igen även om man inte påmint sedan förra bekräftelsen (om hon skriker lite däremellan)om ni iförstår hur jag menar :shock:

Dessutom undrar jag om det kan ha blivit fel med mannens läggningar sista två dagarna eftersom han varit borta när Agnes varit vaken 3 dagar innan? Ikväll kom han hem ca 15 minuter innan hon skulle lägga sig, kanske dumt att han fick ta kvällens läggning med så lite tid tillsammans innan. Vad tror ni?
SHN kur startad 20/5

Bild
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det här kallas överkoncentration :idea:

Det är absolut ingen fara - ge lilla älsklingen vad hon behöver, före läggdags, (glöm förstås inte skrattet-till-go'nattet) och räkna sedan med att hon SJÄLVKLART fixar resten själv. Hon har ju fått allt hon behöver, eller hur :!: :?:

Nu har ni urmegajättebråttom till de andra sjutton bebisarna som brålar som galningar i rummet bredvid och måste lugnas NU, och därefter är det arton kor ute i lagårn som råmar som galningar och måste mjölkas NU.

Läs gärna Tips på vägen om krogätaren :!: Någon som känner igen sig :?: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Tack Anna!

Åter på banan 8) Bråttom, bråttom var det ikväll och nu brölar inte de sjutton bebisarna mer och korna har blivit mjölkade, "lugn" råder i stugan. :wink: :lol:

Tack igen för att du och alla andra här inne bryr er så mycket!
:D

Kram
Karin
SHN kur startad 20/5

Bild
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :lol: :lol:

Viss stress är underbart nyttig :lol:

Pris och beröm :P
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"