Dra ner på sömn eller mer attityd?

Skriv svar
JNL

Dra ner på sömn eller mer attityd?

Inlägg av JNL »

Har min snart 2åriga dotter (3okt :) ) som har lite bersvär på morgonen och är inte så förtjust i att gå till middas vilan längre.
Funderar om de är dax att dra ner på sömnen?

Hon kan vakna till vid 6 tiden och prata lite i bland somna en stund till för att sedan vakna och bli lässen /arg över att vi alldrig kommer.

Vi middas sovningen var de längesen som hon var tyst o nöjd när jag går ut ur rumet. (men anntar att livet varit för spännande för at sova)
Tar damsugarn så tysnar hon snart :wink:
Men nu vill hon inte alls med upp o är inte förtjust i förslaget att sova NU!

Är presis inskaolad på dagis, så har inte varit så pigg på att dra ner sömnen då de varit mycket ntt för henne.

Vi har 12tim natt och 11/2 tim sov på dan.
Hur kan man dra ner i så fall.
Tänker att hon i så fall får sova så mycke hon vill på dagis o hemma mer "kontrolerat". ( sover nu ca 1tim på dagis)
Hur tror ni dra ner eller sömn eller mer attityd :wink: :)
// Linnéa

:heart: Hampus 07 :heart:
:heart: Nathalie 09 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Dra ner på sömn eller mer attityd?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, man brukar ju säga att tredje levnadsåret är sömnbehovet 13 timmar. Så att ha middagslur 45 min kan väl vara bra.

Om du själv behöver en paus på 1,5 timme lägger du in en CD saga i rummet först och så kan hon få sova efter den i 45 min. Så har jag gjort.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
JNL

Inlägg av JNL »

Oj såg nu att jag är nog på fel forum skulle kanskae vara på säkra sovare med fnura på tråden...
Men men
Har dragit ner på dags sömnen hemma och hon får sova 45min men va sur och arg hon är när hon vaknar!!
Tar en halvtimme att få henne på banan i gen
Är hon bara ovan och blir förvirrad när hon får sova så länge hon vill på dagis (är där 3dar i v sover ca 1tim där) men hemma blir man väckt onödigt tidigt :?
Har dock blivit mycket bättre med sömnen på morgonen.
Men gillar inte att sova midda lägger henne 15-30 min senare en vad hon brukar få sova midda, men är rasande trots reaktion :-k

ska hon få sova längre hemma med eller kommer hon att vänjasig/lära sej att få sova mindre?
// Linnéa

Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hejsan JNL!

Är det så att hon vaknar av sig själv efter en timmes sömn på dagis? Och är nöjd då? I så fall tycker jag du kan låta henne sova en timme hemma också. Det finns vissa så kallade 30-minuters barn som hellre sover i 30-min-cykler än i 45-min-cykler. Det skulle i så fall förklara varför hon är så ledsen över att bli väckt efter 45 minuter :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Jag halvsvarar, samt halvkapar lite i tråden om det är okej. Jag har upplevt samma sak här nämligen på dagluren, sedan ca två års ålder - en mycket sur lite tjej som gärna "sova mer, mamma gå" när jag väcker - de få dagar hon nu sover vid snart tre års ålder.

Men till trådägarinnan: vi hade MYCKET frågor över lag vid den här åldern och jag körde samma svar som innan och de rättade till sig med tiden. Men om du upplever tendens till en-timmas sovare så kör på det för 17. :wink:

Här gås det inte på dagis än, så jag vet inte med Ester. När hon var förkyld för ett tag sedan sov hon faktiskt 1 timmas intervaller på dagarna då jag lät henne sova så mycket hon behövde. Kanske är även vår tjej "sån"?

:D Ledsen för kapningen... :roll: :oops: :wink:

Lycka till och kom ihåg att alla barn ÄR olika, lyssna till dig själv. Det kanske jag själv också skall göra lite mer... :oops: :lol:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
JNL

Inlägg av JNL »

Tack för tipsen :)
Hon sover som sakt bättre på moren nu men vaknar ofta en krart före och ligger o små pratar(ev surar för jag alldrig gör morgon)
Att hon ligger o små pratar på morgonen och även vid läggning är inget att bry sig i eller, hon har ju möjligheten till att få sova :) :sleep:

Eller ska jag väcka henne ca 20min före morgon och sedan skjuta på tiden framåt så hon verkligen lär sig att sova till jag kommer.
// Linnéa

Anna09

Inlägg av Anna09 »

Tycker inte du skall behöva justera några tider - tänk så här:

Frågor kommer och går, men svaren är alltid de samma - och vips, så har du en glad tjej att väcka igen efter en kort tid. :D

Tänk på det som frågor som går över om du ha samma förhållningssätt som tidigare. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"