Hej!
Jag är ny på forumet, älskar Anna Wahlgrens teorier men har problem att tillämpa dem praktiskt. Beundrar alla er som lyckas!
Min 4,5 månaders son sov som en gud mellan vecka 8-14, han somnade vid 8, vaknade vid 3 och åt och sov sedan vidare till kl 7. Därefter har han börjat vakna oftare och oftare på natten. Vi lägger honom så att han somnar 7. En "bra" natt vaknar han halv 1, halv 3, 5 och kl 6. Då får han ligga kvar i sängen och leka själv en stund, ibland får han vara med sin pappa. På natten tar jag upp honom och lägger honom vid bröstet. Detta gör jag av dumhet och trötthet. Skall snart sluta med detta och vagna istället, har bara inte hittat rätt tid att göra det på. (Hur trött blir man?:))Efter första morgontimmen följer ett schema som är svårt att följa eftersom han inte sover till kl 7.
Min son ammar och började med smakportioner för 2 veckor sedan.
Eftersträvar följande tider men behöver justera eftermiddagen:
7.00 godmorgon+ amning
8.30-9.15 sova 45 min
9.30 gröt + amning
11.30-13.30 sova 2 h
13.30 puré + amning
15.30-16.00 sova 30 min
16.30 gröt + amning
18.30 amning + godnatt
Min första fråga är om det är så att för att barnets schema skall funka så är man beroende av att läggning sker i exakt tid plus att barnet sover hela natten?
Vårt första problem är ju att lillen vaknar "för tidigt" vilket gör att han är för trött på morgonen. Har han dessutom, som nu när han börjat med riktig mat kan ha lite knip på kvällen och därför somna senare än sju så blir ju hans sovpass 10-11 h istället för 12 h. Så var börjar man? Är det att få honom att sova 12 h pass för att sedan få schemat att funka? Eller är det schemat på dagen som får honom att sova så dåligt på natten? När han inte sover sina 12 h så förlänger jag sovpasset på morgonen till 1,5 h.
Andra problem är att han aldrig sover 2 h på dagen utan oftast 1,5 h.
Upplever att han ibland är övertrött efter 3 h vakentid på eftermiddagen samtidigt som han har svårt att sova till kl 7 om jag låter honom sova över 16.00.
Eftermiddagsmaten är ytterligare ett problem. Det känns som om att det är ett mål för lite, dvs nattslurken uteblir. Förslag på förbättringar?
Vill tillägga att han äter med god aptit och drömmen vore att få till att han sover mellan 19-07 eftersom det fungerar bäst med våra tider. Vill helst inte lägga honom tidigare eftersom pappan vill få tid med honom på kvällen.
Jag skulle bli så tacksam för hjälp och råd med detta.
Tack på förhand!
Frågor om standardmodellen, sömnen och schemat.
-
CarolineBo
Re: Frågor om standardmodellen, sömnen och schemat.
Hej och välkommen är du!
Du har väl barnaboken? annars skaffa bums
den är guld värd
Hur sovar juvelen? på maga med larm? eget rum? kolsvart i rummet?
Jag tycker som att det går rätt så bra för er ändå. Jag tror att det som behövs för att sova gott är mer mat. rätt och slätt. Hur mycket är ni uppe i?
Sikta på 3,5-4h mellan målen så liten får upp aptiten. då går det i mer
jag hade nog flyttat målet kl 9.30 minst en halvtimme senare. Då kommer dessutom målet närmare långa vilan och det kan göra underverk på skarvar.
Sen kanske flytta sista målet till kl 17 och nattslurk kl 18.30.
bara som förslag.
skall du ta upp på natten så tycker jag i så fall att det räcker med en gång och vagning resten, tills ni är uppe i rejäl mat på dagen. Tyvärr så är det ju risk att liten lär sig att mat kommer på natten annars.
Ni ligger lite i underkant på sömnen. dessutom är 30 min ett lite konstigt längd på sömnpass. varför inte ge honom 45 min. det kanske gör att han orkar em bättre också.
kram
Du har väl barnaboken? annars skaffa bums
Hur sovar juvelen? på maga med larm? eget rum? kolsvart i rummet?
Jag tycker som att det går rätt så bra för er ändå. Jag tror att det som behövs för att sova gott är mer mat. rätt och slätt. Hur mycket är ni uppe i?
Sikta på 3,5-4h mellan målen så liten får upp aptiten. då går det i mer
Sen kanske flytta sista målet till kl 17 och nattslurk kl 18.30.
bara som förslag.
skall du ta upp på natten så tycker jag i så fall att det räcker med en gång och vagning resten, tills ni är uppe i rejäl mat på dagen. Tyvärr så är det ju risk att liten lär sig att mat kommer på natten annars.
Ni ligger lite i underkant på sömnen. dessutom är 30 min ett lite konstigt längd på sömnpass. varför inte ge honom 45 min. det kanske gör att han orkar em bättre också.
kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
-
CarolineBo
Hej och tack så mycket för ett sådant snabbt och fint svar!
Jag är i goda händer känner jag.
Den lille sover på rygg, det är nog det enda jag inte är villig att ändra på. Annars är jag öppen för alla tankar, idéer och förslag. Men rummet är nog inte tillräckligt mörkt.. Det kan bli mörkare i sovrummet helt klart. Vilken tid är bäst att plocka upp honom för mat på natten? Kl 1 eller kl 3? Och är tanken att jag sedan även ska forsla bort det målet?
Jag kan ha missuppfattat modellen lite märker jag på så sätt att jag gärna vill ge mat så fort han vaknar, men detta behövs alltså inte? Tänker främst på morgonmålet kl 9.30. Jag flyttar gärna fram det till kl 10 om jag inte behöver flytta på första sovluren.
Är detta ett okej schema:
7.00 godmorgon + amning
8.30-9.15 sova 45 min
10.00 gröt + amning
11.30-13.30 sova 2 h
13.30 puré+amning
15.30-16.15 sova 45 min
17.00 gröt+amning
18.30 amning+godnatt
19.00 sova
Köpte Barnaboken innan lillen föddes och i och med den läsningen så kände jag mig trygg över att bli mor för första gången. Det kändes som om att hur det än skulle gå så skulle allt kunna gå att ordna. Då har det inte alltid gjort något att det varit svårare att få in schemat i praktiken.
Tack igen och kram
Den lille sover på rygg, det är nog det enda jag inte är villig att ändra på. Annars är jag öppen för alla tankar, idéer och förslag. Men rummet är nog inte tillräckligt mörkt.. Det kan bli mörkare i sovrummet helt klart. Vilken tid är bäst att plocka upp honom för mat på natten? Kl 1 eller kl 3? Och är tanken att jag sedan även ska forsla bort det målet?
Jag kan ha missuppfattat modellen lite märker jag på så sätt att jag gärna vill ge mat så fort han vaknar, men detta behövs alltså inte? Tänker främst på morgonmålet kl 9.30. Jag flyttar gärna fram det till kl 10 om jag inte behöver flytta på första sovluren.
Är detta ett okej schema:
7.00 godmorgon + amning
8.30-9.15 sova 45 min
10.00 gröt + amning
11.30-13.30 sova 2 h
13.30 puré+amning
15.30-16.15 sova 45 min
17.00 gröt+amning
18.30 amning+godnatt
19.00 sova
Köpte Barnaboken innan lillen föddes och i och med den läsningen så kände jag mig trygg över att bli mor för första gången. Det kändes som om att hur det än skulle gå så skulle allt kunna gå att ordna. Då har det inte alltid gjort något att det varit svårare att få in schemat i praktiken.
Tack igen och kram
HEj
Bra att ni skaffat barnaboken. jag har läst vissa ställen flera gånger och kan ÄNDÅ hitta nya saker.
Även om liten rekommenderar jag andningslarm. tyvärr är inte ens ryggläge ngn garanti....
Vad gäller mörkläggning. gå in på dagen och se att det är så mörkt att du inte ser handen framför dig. minsta lilla ljus kan få liten att tro att det är morgon kl 04
folie på fönsterrutan uppsatt med hjälp av att spraya vatten med blomspruta på fönstret kan vara en snabb lösning.
nattmål hade jag nog kört vid 3-4hugget eller gett en förstärkningsslurk när ni går och lägger er. dvs ta upp och mata i sömnen. anledningen till att jag helst skulle ta någon av dessa alternativ är att det då blir längst obruten natt för liten. men ja sen skall ju även det målet bort.
du behöver inte ge mat så fort han vaknar längre. det är en stor kille nu
10 blir nog bra så länge du bara ammar till frukost. du behöver inte flytta på luren
Nu tycker jag schemat ser kanon ut =D>
kram
Bra att ni skaffat barnaboken. jag har läst vissa ställen flera gånger och kan ÄNDÅ hitta nya saker.
Även om liten rekommenderar jag andningslarm. tyvärr är inte ens ryggläge ngn garanti....
Vad gäller mörkläggning. gå in på dagen och se att det är så mörkt att du inte ser handen framför dig. minsta lilla ljus kan få liten att tro att det är morgon kl 04
nattmål hade jag nog kört vid 3-4hugget eller gett en förstärkningsslurk när ni går och lägger er. dvs ta upp och mata i sömnen. anledningen till att jag helst skulle ta någon av dessa alternativ är att det då blir längst obruten natt för liten. men ja sen skall ju även det målet bort.
du behöver inte ge mat så fort han vaknar längre. det är en stor kille nu
Nu tycker jag schemat ser kanon ut =D>
kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
-
CarolineBo
Tack så jättemycket för hjälpen! Nu skall här mörkläggas och köras enligt nya schemat. Känner mig glad och hoppfull!

Härlig attityd =D> Lycka till 
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10