Biting.........

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Manfred10

Biting.........

Inlägg av Manfred10 »

Storebror har en förkärlek för att luggas och bitas...... :oops: :shock: :|

Ibland känner jag att jag blir så arg så jag vill bita tillbaka........ :evil:

Men vi kör handen om, klappa fint osv... han kan! men tar ändå till tänder och luggnäven ibland. Han säger till och med ajje! innan han biter....

I helgen tog han en rejäl tugga på sin 7 månader gamla kusin och idag på en lite äldre kille vi var på besök hos. Jag försöker passa/leda/guida... men alltid hinner jag inte med bevisligen.

:?: Fråga, ska jag stanna hemma tills han lärt sig att inte bitas? Det är ju inte för hans skull jag "hälsar på" hos någon utan mest för min egen skull, lite umgänge vill jag ju ha...

:?: Allt detta passande om/när vi är borta kan det bli "för mycket" jag måste ju i princip sitta med på golvet hela tiden....

:?: nån som har andra revolutionerande tips? :oops: :shock:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
chokladkaninen

Re: Biting.........

Inlägg av chokladkaninen »

Hej! :D

Kommer du ihåg att inte bara visa vad man får göra istället för att bitas utan även visa VAR man får bitas? :wink:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Jodå jag visar på massor med olika alternativ......... :wink:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
farmor

Inlägg av farmor »

Ja du, välkommen till åldern då barnet uttrycker sig väldigt effektivt med kroppen (bitas, rivas, dra i hår osv) istället för med ord - som han ännu inte har i tillräcklig omfattning ...
och visst är det ett effektivt sätt att bli sedd och få uppmärksamhet på? Folk tjoar o tjimmar och reagerar väldeliga på minsta lilla bett! Och minns att negativ uppmärksamhet är bättre än ingen alls .. .Punktmarkering är det mest effektiva och att träna upp konsten att identifiera situationer där det är "fara å färde" och ingripa i förebyggande syfte! Och ge stor uppmärksamhet då han INTE bet som förväntat! "MEN, vilken stor o duktig kille du blivit - vad bra att du inte bet nu!! Hurra! Hurra!!!"

Och lyckas han ändå hinna bita - så säg bestämt och argt nej, men gör ingen stor uppståndelse av det .... Förvarna omgivningen "hjälp mig att hålla koll på honom - han är snar att bita" och förklara varför du behöver hålla dig nära (på golvet) under besöket .... det är inget att skämmas över att man har ett "bitbarn" - 9 föräldrar av 10 har erfarenhet av den perioden - och vet att den går över när barnet erövrar andra sätt att uttrycka sig på (med ord!) ...
mamma, farmor, familjehemsmamma, familjhemsfarmor, familjehemsmormor, föräldrautbildare
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Tack för dina ord farmor! Det känns tryggt att höra! :D Idag har han varit en mycket pussig storebror till mammas stora glädje, men man får ha koll så att inte tänderna kommer fram....

Jag håller mig på golvet ett tag till!

Jenny :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"