Bärsjal

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Ladybird

Bärsjal

Inlägg av Ladybird »

Hej!

Jag är helt ny här, men har läst Barnaboken och håller som bäst på med SHN-boken. Vi väntar första barnet om ca sex veckor. Vi har tänkt använda bärsjal istället för barnvagn (vi dock har en Hedenhös-modell som vi tänkte använda som sov-vagn ute och vid enstaka promenader).

När ska jag använda sjalen (förutom vid promenader)?

Kan bebisen sova i den vissa lurar eller ställer man till så att den inte kan sova i sängen då?

Eller ska man bara använda den under "umgängesperioderna" när bebisen är vaken?

Jag vill så gärna kombinera Standardmodellen med bärsjalen.

Hälsningar L
Håkan, född 18 oktober 2011
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Re: Bärsjal

Inlägg av SusanD »

Hej och välkommen till Forumet.

Jag har använt sjal till vår senaste familjemedlem, men har bara haft honom i den en stund på em när jag lagat kvällsmat med de andra barnen och han inte kunnat sova sin lur eller varit allmänt missnöjd.

Han har även fått vara i sjalen när vi gått på promenader ute.

Nu kan jag ju inte säga att sjalen har varit väldigt mycket använd precis utan mest när det har behövts av praktiska skäl. Jag föredrar att bebisarna sover i vagnen när det ska sovas och att de är tillsammans med familjen när de är vakna. På vakentiden har det legats på mage på köksbordet, diskbänken och golvet. De har liksom fått vara med där allting händer.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Ladybird

Inlägg av Ladybird »

Tack för tipsen. Finns det fler?
Håkan, född 18 oktober 2011
annica72

Inlägg av annica72 »

Jag använde bärsele några gånger under lilltjejens vakenperioder, men hon somnade ju bara då av gungandet! Vid lurarna ville jag att hon skulle sova i vagnen.

Om vi skulle gå omkring någonstans när vi var borta tänkte jag att det kunde vara användbart, men hon ville inte sitta i den långa stunder. Babybjörn är kanske inte så skönt att sitta i för en bebis, i alla fall inte våran av gammal modell. Jag är säker på att bärsjal är mysigare! :)
:heart: Klara född 2007-03-29 :heart:
:heart: Hanna född 2009-10-05 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag som Susan hade bärsjal vid transport, upptäcka världen där ute när han var typ 4 mån. Men mest var han på mage, på golvet, på bordet, i tvätthögen osv... Magläge är det som främjar den motoriska och hjärnans utveckling maximalt.

Ingen sömn i sjalen här inte. Det fick ske i vagn och säng för oss. [-X
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
elsas_mamma

Inlägg av elsas_mamma »

Jag tycker att bärsjal har varit toppen! På dagen användes den när jag behövde pyssla hemma och lillan inte ville ligga i babysitter eller på golvet. Den har varit magisk när det gäller att få lillan att varva ner och somna. Vi har haft det svårt med sömnen, i vagnen snuttsov hon gärna. Att bäras i sjalen har hjälpt henne komma över sömnskarvar och sova mer sammanhängande. Hon har dessutom varit mycket lättväckt i vagnen - i bärsjalen inte lika. Men nu är hon ett år och alldeles för upptagen med att upptäcka världen för att sitta i sjal.
Elsa - född 20100909
SM sedan 20101205
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"