5-åring som nedvärderar och slår sig själv

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Lindusta

5-åring som nedvärderar och slår sig själv

Inlägg av Lindusta »

Min son, som blev 5 år nu i somras, är väldigt verbal och VÄLDIGT aktiv.
Försöker att hålla mig lugn när det börjar barka iväg. Ger honom ett par lugna "varningar". Men, till slut så blir jag arg, när han inte lyssnar,
OK, tänker ni. Det låter som vilken unge som helst. Absolut. Men hans reaktion på mina tillrättavisningar blir att han slår sig själv och säger: Jag är dum. Släng bort mig!
HUR ska jag reagera?
Hans ilska tar han även ut på lillasyster som fick TVÅ stora bitmärken på ryggen härom veckan. Efteråt ser jag hans ånger och så blir han arg på sig själv. Och då lider jag med honom. Vad kan jag göra för att, dels få honom att sluta ge sig på syrran och framför allt sluta ge sig på sig själv.
Försöker att inte "klema" med honom, när han säger jag är dum. Brukar jag säga, du är inte dum. Men du gjorde en dum sak! Efteråt när stridens hetta har lagt sig så kan vi prata om det, och då har han massor med idéer vad man kan göra istället för att slå syrran eller slå sig själv. Men, hur ska jag få honom att tillämpa det?
Vill ju att min lilla pojke ska bli en trygg tonåring med en bra självbild. Eller är jag bara för pretantiös??? Tacksam för de råd jag kan få...
miniz

Re: 5-åring som nedvärderar och slår sig själv

Inlägg av miniz »

Hej Lindusta och varmt välkommen hit! :D

Det är självklart att du vill hjälpa honom bli en trygg tonàring, du har ju nàgra àr pà dig. :wink:

Har du Barnaboken?
Om ja, läs den sista delen om fostran, syskondelen ocksà.
Om hej, fà tag i den! :lol:

Är han delaktig i hemmet?
Om social delaktighet kan du ocksà läsa i barnabkoen.

När det gäller lillasyster fàr du följa med och gripa in innan det händer.
Jo, jag vet, svàrt, man ska ha ögon i nacken helst, men det gàr, som en kur, till han förstàr att man slàr och bits inte.
Om han slàr när du inte ser, sà kan du ge ett Ojsan, hur var det du skulle göra? Om han sedan fortsätter slà, kan konsekvensen vara förvisning (om han slàr kan han inte vara med andra människor, för man slàr inte.). Detta kan du ocksà läsa om i Barnaboken.

Det finns ocksà mycket bra läsning under vàra favoriter.
http://annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=18665

Âterkom med funderingar sà jobbar vi vidare.
Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"