Kan inte hålla henne vaken!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tess
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 08 jun 2005, 12:38
Ort: Nykvarn

Kan inte hålla henne vaken!

Inlägg av Tess »

Min dotter, knappt två månader är så trött!
Vi försöker få in ett schema enligt standardmodellen. Vi har nu haft det i endast 4 dagar men det ser ut så här:

07.00 Vakna
07.00-08.00 Mål 1
08.30-11.00 Sova ute i vagnen
11.30-12.30 Mål 2
13.00-15.00 Sova ute i vagnen
16.00-17.00 Mål 3
17.00-17.45 Sova lur
18.30-20.00 Mål 4
20.00 Nattning
03.00 Mål 5

Dels så krånglar dagsömnen endel då hon vaknar flera gånger och behöver vagnas. Lugnar sig då snabbt. Dels så är hon så trött under vakenpassen! Hon bara somnar vad man än försöker göra med henne. Jag går runt med henne framåt för att titta på saker, lägger henne på golvet, byter blöja, pratar med henne för att hon ska kvickna till men det funkar inte! Hon vill bara dåsa.
Nätterna fungerar bra och jag är fascinerad över att hon faktiskt kan somna och somna om själv numera.
Vad ska jag göra?
Hon äter också väldigt fort och blir stoppmätt efter 5-7 min amning. Ibland går det dock att klämma in en slurk till precis innan mål-timmen är slut.
mamma till Lovisa, sept-01 ( ej kurad) samt Alva april-05 (har k?rt med standardmodell sedan hon var ca 3 m?nader. Kurade ordentligt vid 6 m?nader efter att n?tterna b?rjat strula med en massa vargar...Lite ?verg?ende strul ocks? vid 8 m?n...
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Lite snålt med sömn får hon allt. (Hur lång tid tar 3-målet?) Så hon är trött och jag tycker du ska se över schemat :!:

Du skulle kunna titta på "Marie och Samuel - en mailkorrespondens" under SHN-kuren - så här kan det gå till.

Hon är snart två månader och klarar åtta timmars natt, om hon bara är mätt i lilla magen:!:

Välkommen tillbaka med frågor när du bestämt dig för att strukturera upp det hela lite mer och börjat genomföra :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tess
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 08 jun 2005, 12:38
Ort: Nykvarn

Känns som om jag har förstört vår harmo

Inlägg av Tess »

Lilla Alva har sedan hon föddes varit ett "exemplariskt" litet barn. Hon har verkat nöjd med tillvaron, dock ätit och sovit lite när det passat henne vilket resulterat i småätande och dåsande. Och med tidigare erfarenheter i bagaget ( med dotter som ammades till sömn samt åt flera ggr per natt tills hon var ca 9 mån) så ville jag undvika det den här gången. SÅ jag försöker som sagt med standardmodellen. Men aldrig har Alva krånglat och gråtit om dagarna som nu. Nätterna funkar jättebra (tack och lov), men dagarna strular.
Jag har läst "So va hela natten" ett par gånger och läst massor här på hemsidan, så jag känner mig motiverad men får liksom inte till det!
Har nu ändrat lite i schemat så att hon får 17 timmars sömn per dygn, du tyckte ju att det var för lite med 16 timmar. Så vi får se om det känns bättre. Hon verkar ju behöva mycket sömn. Men varför vaknar hon så ofta under daglurarna? FÖr mycket ljud runt omkring (hon sover ute i vagnen) ofta med lekande barn i omgivningarna? Måste då vagnas ofta, men lugnar sig snabbt.
Känns hopplöst just nu...
mamma till Lovisa, sept-01 ( ej kurad) samt Alva april-05 (har k?rt med standardmodell sedan hon var ca 3 m?nader. Kurade ordentligt vid 6 m?nader efter att n?tterna b?rjat strula med en massa vargar...Lite ?verg?ende strul ocks? vid 8 m?n...
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Då räknade jag tydligen fel, förlåt :D 16-16,5 tim ska ju räcka.

Försök ta nya tag :!: Lätt att säga, men jag tycker inte du får ramla ner i sådant missmod - det finns inte skäl till det :!: :!: Tvåmånadersgränsen är här och både barnet och du söker stabilitet och tydlig förutsebarhet. Det är verkligen läge för ordning och reda nu :!:

Börja med att proppa i henne mer mat. Hon behöver mer nu. Inom en timme, men truga, truga :!: Jag tror lilla stora hemligheten ligger där.

Håll schemat med marginalkvart. Vagna kortare och starkare. Gå därifrån varje gång. Fastna inte. Men vagna direkt som hon gnäller och klagar - vi vill inte att hon ska "fastna" i det sättet att meddela sig med omvärlden :!: Få helt enkelt tyst på henne direkt, men gå sedan, hela tiden så det känns lite för tidigt. Skaka handtaget ibland i stället för att vagna.

Ge henne goda glada synintryck men desamma varje dag så långt möjligt är. Nu ska världen bli igenkänningsbar.

Låt henne ligga på mage så mycket som möjligt och "gymnastisera", på samma ställe, med samma frestande trevligheter att lyfta huvudet mot på armarna.

Dämpa inte ljuden omkring henne, däremot ljuset när hon ska vila. Ljuden kan visserligen störa av och till men hon måste vänjas vid både ljud och tystnad.

Jag utgår från att hon sover på mage med larm :?:

Som sagt - jag tror mer mat är nyckeln här till gladare aptit på hela lilla livet :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"