MONSTRET VILL INTE SOMNA!!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
linnea

MONSTRET VILL INTE SOMNA!!!

Inlägg av linnea »

Hej!
Min dotter är 1år och har aldrig varit lätt att lägga, men nu är det riktigt besvärligt! Ikväll tog det 2 1/2 timme! :(

Hon vill upp och stå, men jag lägger ned henne igen med detsamma... säger en ramsa.
Hon har myror i brallan och kryper, ålar eller kastar sig hit och dit!
Hela tiden sparkar hon med benen!!(t.o.m. när överdelen somnat fortsätter benen!!) :o

Sen hon somnat sover hon bra hela natten, vaknar 1ggr och äter lite välling vilket tar max5min!

VAD SKA JAG GÖRA!!!

Om jag försöker hålla fast henne eller hålla ner henne blir hon :evil: GALEN!! :evil:
D.v.s. Skriker och grinar hysteriskt tills hon tappar andan!!

:oops: Snälla om ni har tips! Jag behöver dem nu... för maken börjar jobba på annan ort och då har jag ingen som kan ta över när jag tappar tålamodet!

Kram från Linnea/ mamma till Frida
Cilla

Inlägg av Cilla »

Du får nog många bra tips snart, själv var det ett tag sen för mig(sonen är sju), men nog kände jag igen mig. Skrattade när jag läste(förlåt) att när överdelen somnat så fortsätter benen! precis så gjorde min kille också...

Det är pest när man är mitt upp i det. Håller tummarna och tror som sagt att du får många bra tips från de som är mitt upp i det, själv har jag nog förträngt det som var jobbigt...Tur att inta AW har samma taktik!
linnea

Inlägg av linnea »

Tack!
:roll: Jag hoppas du har rätt, att jag får många tips!
Och jag tar inte illa upp... :lol: skrattar själv åt det (när jag inte är irriterad för att hon inte vill somna förståss!)

Kram/ Linnea
mamma-anna

monstret...

Inlägg av mamma-anna »

MONSTRET ... jag hoppas att det är av retoriska skäl du skriver så...

Som alla skrik är din dotters skrik en fråga. Av någon anledning har hon börjat frukta vargen (igen?). Du behöver försäkra henne om att det inte finns någon varg att vara rädd för. Skriker hon och är ledsen när hon ställer sig upp i sängen på kvällen eller står hon bara där?

Kanske behöver du vara tydligare med att allt är som det ska, och att du har full kontroll över tillvaron och inte alls oroar dig över att hon gastar.

Dessutom är det ju alltid en succé att ha mycket att stå i, dvs du har inte tid att springa hos henne i tid och otid. Hon ska sova och du har fullt upp med saker som skramlar och låter utanför. Säg till på skarpen "nu ska du sova, god natt lilla vän..." (eller vilken ramsa som helst).

Frågorna ska besvaras lugnt, självklart och sakligt varje gång, som om det var första frågan. Jag brukar hasta extra mycket när min dotter kivas, hua så brått det är då (korna ska mjölkas, locket ska läggas på brunnen - allt på låtsas förståss, men känslan ska vara där), det fungerar alltid. Och var TYDLIG.

Hon är inget monster, bara frågvis :D

Hoppas det är till nån hjälp,
A
Mamma-Anna till lilla Liv f?dd 17 september 2002 och till Gustav f?dd 18 juni 2006
mamma-anna

Inlägg av mamma-anna »

Glömde en sak! Vill bara tipsa om att den där vällingsslurken mitt i natten verkar vara en dålig vana. Sluta med den så snart du kan. Hon är ju 1 år, och svälter inte ihjäl över en natt.

Tycker jag, hoppas att jag inte trampar dig på tårna

A
Mamma-Anna till lilla Liv f?dd 17 september 2002 och till Gustav f?dd 18 juni 2006
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag må framstå som en hycklare, jag som kan ge små barn benämningar som Sak, Skräp, Bomb, Gris, Katastrof, Små Svin, Groda, Skämt, Jehu, Utomjordning, Ål, Semla, Freak, Gmällmåns, Galning, Knäppskalle, Tönt, Apa, Flabbjohan, Smilfia, Mutterpelle, Fisalisa... men mot just ordet MONSTER har jag utvecklat en svår allergi, därför att det brukas på allvar och utan kärlek både här på nätet på sina håll och i brinnande verklighet. Jag tycker det är ohyggligt.

Både i Ord på vägen och i Sova-hela-natten-kuren för större barn (samt i Lathunden förstås) kan du läsa om den lilla kur du kan sätta in. Men den måste göras i en attityd av oförtrutet vänlig, total självklarhet, som förmedlar till barnet att det du gör är i barnets intresse. Så ut med det förfärliga monster - den fula varg - som får dig att ens ett ögonblick tro att ditt lilla barn är din lömska fiende :evil:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
linnea

Tack för svaret.

Inlägg av linnea »

Tack för svaret!
Jag kommer att använda mig av kuren. Men tro inte för ett ögonblick att ordet monster inte är lika kärleksfullt menat som ditt exempelvis: "skräp". =;
Ordet monster är för MIG betydligt mycket mindre negativt än vissa andra.... [-X
Kallar ofta min dotter ex. bus-monster, Pepparkaks-monster... eller helt enkelt monster! Och det är ALLTID sagt med kärlek!!! :D

/Linnea
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:shock: Skulle ändå önska att du strök det ur vokabulären eftersom det brukas så fult :cry:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"