Med en marginal på 10 min så vaknar vår 3-åring kl 06.00 varje morgon. Detta oavsett om hon somnar 19.30 eller (i undantagsfall!) 22.00.
Alla i min omgivning hävdar att "barn är morgonpigga, det är bara att acceptera", men jag vill inte det...
Jag tycker att jag har provat alla AW:s råd.
- Jag har suttit vakt utanför dörren och motat tillbaka så fort hon börjat gå upp.
- Jag har sagt "Vill du inte sova? Då får du sitta här i stället". (Med följd att nästa morgon kommer hon upp kl 6 och säger, "Jag vill inte sova, jag vill sitta här....). Ibland säger hon efter ett tag att hon vill sova iallafall, men efter 10 minuter kommer hon upp igen.
- Jag har gjort mera ogenomtänkta saker som att bli skitsur och brotta ner i sängen
Inget av detta har funkat. Vi har fått lov att dela på barnen på natten, för det känns trist att riskera lillasysters morgonsömn som är kanon
Har någon något råd att ge oss?
För att inte bli tokiga själva så låter vi nu henne lyssna på cd-saga på morgonen, tills det är "godmordgon-dags". Men jag skulle ju helt klart föredra om hon sov, eftersom jag märker att hon är trött på dagarna.
Tacksam för tips