3-åring börjat springa ur sängen samt fråga om sömnbehov?

Skriv svar
AnnaXXX

3-åring börjat springa ur sängen samt fråga om sömnbehov?

Inlägg av AnnaXXX »

Hej, vår drygt 3-åriga flicka har börjat kliva ur sängen vid läggning samt innan klockan ringt på morgonen. Har nu läst flera fantastiska trådar här och ska styra upp lite kring detta. Skulle bli jättetacksam över tips/återkoppling!

Hon har sitt rum på övervåning, vi sover i en liten hall utanför hennes rum (vi bor i världens minsta hus!), dörren går ej att stänga riktigt (det ändrar sig i takt med årstiderna, varmt/kallt, fuktigt/torrt..). Men vi stänger dörren med en kil på utsidan. Igår stod jag vakt utanför dörren och lyfte in henne i sängen varje gång hon kom och puttade upp dörren. Hon gick bara upp 4-5 ggr men jag förstår att det lätt kan bli underhållning av detta.. Bättre att när hon puttar upp dörren bara säga åt henne att gå och lägga sig igen och om hon inte gör det så säger jag "då stänger jag dörren". Sedan tänkte jag inte göra något även om hon springer omkring i sitt rum (tänkte ta ur glödlampor så blir det inte så roligt). Om hon blir ståendes i dörröppningen och jag inte kan stänga, ja då får hon väl stå där och jag sysselsätter mig med något, tänker inte ha någon draglamp om stängningen. Går hon ur rummet så lyfter jag in henne och säger att hon ska gå och lägga sig. Verkar detta ok?

Tidigare gick hon upp till väckarklocka på morgnarna (som vi hade hos oss, utanför hennes rum). Funkade jättebra, då kunde man ibland också ändra tiden lite på helgerna och sova till 8 istället för 7..). Om hon vaknade tidigare än klockan ringde så kunde hon ändå ligga kvar i sängen, allt upp emot 2 timmar och prata för sig själv eller sjunga.

Tyvärr så har hennes pappa för en tid sedan lärt henne att det är helt ok att komma ut ur rummet även om klockan inte har ringt. Så när hon nu vaknar på morgonen går hon helt enkelt ut och lägger sig i vår säng och vill då ligga och titta på barnteve.. Vilket var helt ok tidigare att hon gjorde efter att klockan hade ringt, och vi kunde ligga kvar och dra oss. Det skulle iofs kunna vara ok att hon kom ut och lade sig hos oss men att teven inte sätts på förrän klockan ringer.. Men skulle helst införa väckarklockan igen. Hur återupptar man det på bästa sätt? Funderar på att skaffa en egen klocka åt henne som hon får ha bredvid sin säng, men då vill jag ha en digital klocka som är exakt och som hon inte kan "skruva" på själv.. Har letat men svårt att hitta någon, finns tips?

Om jag inför klocka igen och hon i början kommer ut innan klockan ringer så kör jag väl samma metod som på kvällen..?

Jätteglad för konkreta tips och råd kring detta!

Och så frågan om sömnbehov.. Vi lägger henne vid 19 på kvällen (dricker välling i sängen, sedan tandborstning och liten saga) med tanken att hon ska somna 19.30. Sedan brukar hon bajsa och somnar säkert inte förrän 19.45-20.. (Funderar på att ge kvällsvälling något tidigare och på nedervåningen, så kan hon bajsa och sådant där, sedan bara upp och i säng.). Sover sedan oftast till 6.30-7. Oftast inget nattstrul och hon vaknar och går på potta själv (oftast utan att väcka oss men ibland vill hon att man ska torka). Sover 45 min - 1 tim på vardagarna hos dagmamma (klockan 12), på helgerna brukar hon få sova 1,5 timme hemma och så senarelägger vi nattningen motsvarande tid.. Enligt "planen" ska hon sova 12,5 tim per dygn men blir ju mindre om det är spring vid läggning eller om hon vaknar tidigare än 7. De flesta jag känner med barn i samma ålder har låtit sina barn sluta med dagsluren men resultat att de somnar snabbare på kvällen.. Någon med erfarenheter från detta? Tänker att hon isf skulle lägga sig tidigare och ändå få 12,5 h per dygn. Problemet isf hos dagmamman där alla barn sover/vilar på dagen..

Avslutar med att citera en 3-åring som dragit paralleller mellan gammal frukt och gamla tanter: "Min mormor och farmor är gamla för dom har rynkor. Dom håller på att ruttna..!". =)

/Anna
videunge

Re: 3-åring börjat springa ur sängen samt fråga om sömnbehov

Inlägg av videunge »

Hej och välkommen! :D

jo treåringar som hoppar ur sängen har varit ett hett ämne hår hemma...min tråd finns någonstans :roll: . kanske är det den du har läst :lol: :wink:

några råd har jag i alla fall.

:arrow: håll tiderna. och ha samma tider varje dag. Det är svårt att lära sig klockan om visarna hoppar omkring om du förstår :roll:

:arrow: tycker absolut att du skall satsa på välling där nere och sen hinna bajsa innan läggning. låter som en bra plan. Sen är det rejält skratt till godnatt efter det.

:arrow: Spjälsängen om ni inte har det kvar-återinför till trotsen är över. Den är lättare att komma till ro i än ett hav till säng. Plus att man inte hoppar ur lika gärna. Se också till att hon klättrer i själv varje gång hon hoppar ut, du skall inte göra det åt henne. då blir det lätt underhållning.

:arrow: har ni absolut kolmörkt? det gör det lättare att sova färdigt på morgonen. Vi har mörkläggningstyg som vi fäster med kardborreband på fönstert teex.

:arrow: Jag hade samma fundering som du på klocka. Det löste lilltjejen själv genom att råka pilla bort ratten som man ställerom klockan med. Så nu står den på damma tid och mamma har ratten i förvar i fall att vi behöver ändra tid. :lol: Men annars kan man ju alltid typ tejpa över vredet eller så.

:arrow: Tycker absolut att ni skall köra på klocka och att ni om ni skaffa ny klocka skall göra stort nummer av det. Skaffa den gärna tillsammans och var så glad. prata också om att det är klockan som säger när det är morgon och då går men upp eller något sådant. Sen är det det som gäller punkt slut. Det lär bli frågor men dom skall besvaras likadant så ger det sig till slut.

:arrow: När klockan väl ringer är det glad morgon a´la ÅÅÅH vad jag är glad att se dig och det är Morgon! :heart:

Lycka till.
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
AnnaXXX

Inlägg av AnnaXXX »

Hej, tack rara du för tips!

har nu köpt väckarklocka tillsammans, mycket roligt, och använt två morgnar.. I går var nyhetens behag och funkade ok, idag blev det prövning med gallskrikande barn och klockan blev utkastad ur rummet.. Vidare kommentarer överflödiga just nu, trägen vinner. Att köra kvällsrutinerna på nedervåningen är infört och funkgerar mycket bättre för oss alla! Några saker:
- Spjälsäng funkar inget bra; flickan har en tendens att sitta i timmar och självstimulera genom att sitta och banka huvudet i spjälväggen, helt nöjd förvisso men kan lätt pågå timtals under natten. Detta beteende existerar inte när hon sover i barnsängen (men återkommer utan undantag alla de gånger hon sovit i resesäng eller spjälsäng när vi varit på resande fot).
- Apropå kolmörkt; vi införde nattlampa som hon tänder för att kunna kissa och torka sig själv på natten. Hur löser ni andra kisseriet i ett kolmörkt rum, då måste man ju väcka mamma eller pappa??? Sedan har ju lampan en tendens att vara tänd även i otid men det upplever jag inte som ett problem.

Det är svårt att få henne att gå in i rummet när hon springer ut; hon är såklart blixtsnabb, tar spjärn mot saker etc. Tanken var att lyfta in henne i rummet men det blir bara dragkamp. Jag kanske bara ska låte henne stå i dörröppningen/utanför rummet och verbalt uppmana att hon ska lägga sig? Även om det tar tvåhundra gånger och flickan illvrålar?

Jättetacksam på kommentarer om detta!

/Anna
AnnaXXX

Inlägg av AnnaXXX »

..och nu har hon två morgnar vaknat innan klockan ringt och slängt ut den genom dörren.. :?:

Hur löser ni andra dragkamper om dörren?
miniz

Inlägg av miniz »

Hej.

videunge :heart: !

Sätt dig i dörröppningen med nàgot underhàllande, stryk gardiner, lös kryssord eller läs Barnaboken :wink: och ramsa henne i säng direkt du hör hon hàller pà att gà ur. Agera alltsà innan hon hunnit ut. Kul ska det inte vara. Om det inte funkar med spjälsäng sà funkar det inte, men AW (som vet vad hon pratar om) rekommenderar den som sagt till efter trotsàldern.

Väckarklockan kan du ställa utanför dörren och ta in till henne pà morgonen sà ni tillsammans kan slà av den.

Dörren bestämmer du över. Här kör vi pà,ska den vara sà här (stängd) eller sà här (sà öppet som jag tycker). 8)

Pà natten sover man och ligger i sin säng till det blir morgon och den kommer ju med väckarklockan!

Sen när det inte finns nàgra fnurror och livet leker, kan hon komma och gosa med er innan tv, inte nu. Det blir bara svàrt att hàlla sär vad man fàr och inte fàr. Fràn skrattet till gonattet till väckarklockan ringer är det natt. Punkt.

När folk slutar med dagsluren varierar mycket, nàgon vid tre àr andra vid fyra eller ännu senare. Kör pà 45 minuter alla dagar och avvänta ett par veckor och se.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"