Hjälp mig rätt igen! (Sömn för 2 månaders)

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Anna82

Hjälp mig rätt igen! (Sömn för 2 månaders)

Inlägg av Anna82 »

Hej!

Jag har läst en mängd trådar men behöver ändå lite hjälp och pepp!

Bakgrund: Med Tage var det SM från start som gällde efter erfarenheten att ha kurat storebror efter väldigt mycket sömnstrul. Tage har sovit bra från start, väldigt tidigt kunde han somna själv (ordentligt mätt och trött men inte sovande när jag la honom) och även somna om själv. Ibland kunde man höra honom grymta och böka en ganska lång stund på natten, utan att försöka påkalla uppmärksamhet, för att sedan somna om själv. Han sover på mage med larm. Ett riktigt charmtroll med trygg sömn och så mycket mat han kunde önska!

Detta har jag nu lyckats förstöra verkar det som. :oops: Han är nu 2 månader och vi var bortresta hos släktingar förra veckan.
Han var väldigt förkyld när vi var borta och hans sömn stördes av nästäppa. Trots att han ville sova så hade han svårt att somna med täppt näsa. Utan att tänka närmre på saken så hjälpte jag honom på traven genom att vagna till sömns. Då sov han även i vagnen på natten, hemma sover han i spjälsäng. Innan har jag bara vagnat något drag någon gång ibland när han inte riktigt kommit till ro men han har sen somnat själv utan problem. Väl hemma har detta fortsatt av bara farten på dagpassen. Så i förrgår kom då bakslaget (såklart!). När jag som vanligt skulle lägga honom för natten så blev han tvärilsken direkt! Pappa tog upp honom efter en stund och han somnade i hans famn och lades sovande.

Samma sak upprepades igår. Då var han också lite övertrött. Vrålilsken direkt vid läggning, han fick vara arg en stund (vilka ramsor han svor!). När han började låta trött på det gick jag in och buffade i 3 omgångar (inte så länge att han somnade men så att han var ordentligt lugn) sen sov han. Grymtade lite efter några minuter igen, men sov sen utan någon mer insats från mig.

Idag har jag varit noga med att inte vagna till sömns på dagen. Efter att ha läst här på forumet så har jag har vagnat honom tyst och lugn och sen slutat. Sen när han börjar jobba upp sig igen har jag ganska snabbt börjat vagna igen tills han är avslappnad. Det har behövts ca 3-4 omgångar per sovpass och har inte tagit många minuter.

Men ikväll har mina vargar ställt till det än värre :!: :oops: Han var lugn först när jag la honom men efter 1 minut började han jaga upp sig. Jag har då buffat honom lugn men med lite olika lång intervall, jag försökte göra som jag gjort med vagningen, svara ganska snabbt på frågan med kort buffning. När det inte hade effekt alls väntade jag lite på att ilskan skulle lägga sig och försökte igen när han verkade börja tröttna osv. Totalt tog det idag 50min jämfört med 20 kvällen innan. Detta "testande" skrämmer naturligtvis inga vargar på flykten!

Mat, umgänge osv bör vara helt uppfyllt men möjligen spelar övertrötthet in i bilden. Han klarar sällan så mycket som 2h vakentid.

Jag vill gärna komma rätt igen innan ännu mer strul infinner sig, så här är mina vargar:

Hur mycket ska jag vagna/buffa? När ska jag börja, hur länge ska jag hålla på och hur länge ska jag vänta mellan omgångarna för att ge säkert besked utan att fastna i träsket? Storebror var ju betydligt äldre när jag kurade honom så jag är osäker på vad som gäller med en så liten kille som dessutom sovit bra innan. :?

Jag lägger honom och protesterna börjar, ska jag då genast vagna/buffa för att "svara på frågan" eller vänta och se om han löser det själv innan jag börjar :?:

Ska jag hålla på tills han precis tystnat, ligger stilla eller är nära att somna :?:

När han jobbar upp sig igen, ska jag då ge besked igen direkt eller vänta och lyssna av? När ska jag i så fall börja igen :?:

Oj så långt för så korta frågor. :) Men Jag behöver hjälp med min osäkerhet för att få till Attityden igen. Och det snabbt innan det goda vi byggt upp blir förstört!

Tacksam för hjälp och stöd! :)
/Anna
Mamma till liten S född 2007-01-15 (kurad vid 5 månader) och liten T född 2011-06-02 (SM från start).
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Re: Hjälp mig rätt igen! (Sömn för 2 månaders)

Inlägg av SusanD »

Hej Anna, ledsen att du fått vänta så länge på svar. Vi som svarar har väl dragits in i semesteryran riktigt ordentligt, men vi gör så gott vi kan.

För det första så vill jag säga att ni inte förstört något alls, det är bara att jobba sig tillbaka till god sömn.
Anna82 skrev: Hur mycket ska jag vagna/buffa? När ska jag börja, hur länge ska jag hålla på och hur länge ska jag vänta mellan omgångarna för att ge säkert besked utan att fastna i träsket? Storebror var ju betydligt äldre när jag kurade honom så jag är osäker på vad som gäller med en så liten kille som dessutom sovit bra innan. :?
Jag har alltid mina småttingar sovandes i vagn tills 12-tim natten sitter ordentligt. Skälet är att jag tycker det är lättare att vagna än att buffa. Smaksak alltså.
Nu gäller det att ni övertygar lillebror om att ni verkligen har koll och håller vakt. Därför tycker jag att ni ska vara snabba fram och vagna när han låter. Men håll det väldigt kort, så fort han tystnar skakar ni handtaget och ger det en punktsättande dunk och så går ni därifrån. Nu gäller det att ni sysselsätter er med något som låter lite så det inte blir någon överkoncentration från er sida. Dammsugning rekommenderas varmt likaså diskning eller allmän ljudlig städning.
Anna82 skrev:Jag lägger honom och protesterna börjar, ska jag då genast vagna/buffa för att "svara på frågan" eller vänta och se om han löser det själv innan jag börjar :?:
I det här läget hade jag lagt tillrätta, stabilt och tydligt och så filten på sen hade jag vagnat tills han var tyst och lugn, avsluta med skak och dunk på handtaget. När han är trygg och vet att ni finns i närheten och håller vargen stången då kan du lämna honom att lösa små problem på egen hand.
Anna82 skrev:Ska jag hålla på tills han precis tystnat, ligger stilla eller är nära att somna :?:
Så fort han är tyst slutar du vagna. Sen får han knorra och röra sig utan att ni gör någon ytterligare insats. Se vagningen/buffningen som en diskussion där ni vuxna så vackert talar om att nu ska det sovas och ingenting annat, sen svarar lilla barnet och ni ger svar på tal så att säga.
Anna82 skrev:När han jobbar upp sig igen, ska jag då ge besked igen direkt eller vänta och lyssna av? När ska jag i så fall börja igen :?:
Se svaren ovan.

Så jobba på nu så kommer sömnen att fungera fint igen. Lilla barnet behöver bara få tillbaka förtroendet för er, lita på att ni verkligen har koll på läget.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Anna82

Inlägg av Anna82 »

Tack för svar! :heart: Vi har kämpat på här och någon större katastrof är det inte. Men han blir fortfarande arg nästan varje gång vi lägger honom. Undantaget på nätterna (jag ger honom påfyllning när jag lägger mig och så får han mat en gång till under natten) då somnar han om själv utan att knorra även om han ibland bökar runt en stund.

Han blir inte ledsen, utan verkar mest arg. Börjar med att klaga, "pratar" irriterat samtidigt som han bökar. Ganska snart börjar han skrika om inget händer. Men han låter arg och inte ledsen. Även den kväll som det var som värst (då jag skrev förra inlägget) var han inte ledsen.

Efter att ha läst ditt svar igen inser jag att jag kanske varit för snabb tillbaka efter första beskedet (vagningen) även om jag inte vagnat honom till sömns. Jag ska backa lite till och se om vi kan komma tillbaka till att han kan somna själv i lugn och ro. :)

Ska jag göra likadant i skarvarna? Han vaknar nästan alltid efter 35 min och kan behöva hjälp ett par ggr att somna om. Förmiddagarna är lättare än eftermiddagarna då det ibland inte alls går att få honom att somna om.

Tack för råd och pepp! :D
Mamma till liten S född 2007-01-15 (kurad vid 5 månader) och liten T född 2011-06-02 (SM från start).
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Skarvar är jag jättedålig på för mina barn har inte skarvat alls. Jo Linus har gjort det när han var liten och låg i vagn men det visste inte jag förrän jag kom på att hans syskon vagnade honom då. De kunde sitta bredvid vagnen och leka och om lillebror lät så högg de tag i ett hjul och rullade vagnen lite fram och tillbaka. Med det nöjde sig Linus som sov vidare utan problem.

Men jag vet att en del har valt att vagna i förebyggande syfte, precis innan skarven. Lite så där lugnande vagning alltså.

Förhoppningsvis dyker det snart upp en "skarvningsexpert" i din tråd.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Anna82

Inlägg av Anna82 »

Allt rullar på bättre nu. Även om det inte går helt på räls ännu. Men jag är optimistisk. :) Han somnar nu ibland utan några större protester. Lite klagomål är det nästan alltid men inte alltid skrik. Annars är det mest att han "pratar" irriterat och det känns mest som att han försöker komma till ro, inte påkalla uppmärksamhet, eller protestera mot ofoget att lägga ner honom i sköna vagnen utan att vagna sådär skönt. ;) Jag vagnar, om det behövs, precis när jag lagt honom och sen får han lösa det själv, vilket han oftast gör inom ca 5 min. Ibland har jag fått påminna en gång när det låtit allt för illa.

Det och antagligen i kombination med att jag varit noga med att väcka honom gör att skarvarna går bättre. De första sovpassen klarar han utan skarv eller bara med en omgång mjuk vagning. Eftermiddagen kräver ofta lite mer insats. Jag vagnar då mjukt tills han somnar om. På nätterna fixar han att somna om själv om han vaknar till.

Jag tar gärna emot synpunkter och tips. Men jag hoppas att vi snart är helt tillbaka på banan. Ska jag kanske backa ännu mer nu? Inte vagna alls utan bara skaket? När bör man introducera ramsan och ska man använda den även med barn som inte kurats? Jag har läst hela BB under graviditeten men sen har jag mest läst det som varit aktuellt för stunden och nästa steg. Storebror kurades så det tänket sitter ganska bra men ett litet SM-barn är ju lite annorlunda.

Vid den här åldern så sov storebror max 30 min i sträck dagtid och ammades till sömns många ggr per natt. Stackarn. :roll: Tänk om jag stött på BB tidigare!

Tack för svar!
videunge

Inlägg av videunge »

Hej:D
Jag tycker det låter som det går bra

ramsan kan man mycket väl smyga in. man säger den mjukt i samband med varje läggning. Då finns den med och man kan använda den som verktyg sen när liten är 4 mån. Om man inte har ramsa så har man ju inte den att ta till sen när liten är för stor för att vagnas (typ tre år och så :shock: :lol: ) så smyg in den du.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"