Jag har läst en mängd trådar men behöver ändå lite hjälp och pepp!
Bakgrund: Med Tage var det SM från start som gällde efter erfarenheten att ha kurat storebror efter väldigt mycket sömnstrul. Tage har sovit bra från start, väldigt tidigt kunde han somna själv (ordentligt mätt och trött men inte sovande när jag la honom) och även somna om själv. Ibland kunde man höra honom grymta och böka en ganska lång stund på natten, utan att försöka påkalla uppmärksamhet, för att sedan somna om själv. Han sover på mage med larm. Ett riktigt charmtroll med trygg sömn och så mycket mat han kunde önska!
Detta har jag nu lyckats förstöra verkar det som.
Han var väldigt förkyld när vi var borta och hans sömn stördes av nästäppa. Trots att han ville sova så hade han svårt att somna med täppt näsa. Utan att tänka närmre på saken så hjälpte jag honom på traven genom att vagna till sömns. Då sov han även i vagnen på natten, hemma sover han i spjälsäng. Innan har jag bara vagnat något drag någon gång ibland när han inte riktigt kommit till ro men han har sen somnat själv utan problem. Väl hemma har detta fortsatt av bara farten på dagpassen. Så i förrgår kom då bakslaget (såklart!). När jag som vanligt skulle lägga honom för natten så blev han tvärilsken direkt! Pappa tog upp honom efter en stund och han somnade i hans famn och lades sovande.
Samma sak upprepades igår. Då var han också lite övertrött. Vrålilsken direkt vid läggning, han fick vara arg en stund (vilka ramsor han svor!). När han började låta trött på det gick jag in och buffade i 3 omgångar (inte så länge att han somnade men så att han var ordentligt lugn) sen sov han. Grymtade lite efter några minuter igen, men sov sen utan någon mer insats från mig.
Idag har jag varit noga med att inte vagna till sömns på dagen. Efter att ha läst här på forumet så har jag har vagnat honom tyst och lugn och sen slutat. Sen när han börjar jobba upp sig igen har jag ganska snabbt börjat vagna igen tills han är avslappnad. Det har behövts ca 3-4 omgångar per sovpass och har inte tagit många minuter.
Men ikväll har mina vargar ställt till det än värre
Mat, umgänge osv bör vara helt uppfyllt men möjligen spelar övertrötthet in i bilden. Han klarar sällan så mycket som 2h vakentid.
Jag vill gärna komma rätt igen innan ännu mer strul infinner sig, så här är mina vargar:
Hur mycket ska jag vagna/buffa? När ska jag börja, hur länge ska jag hålla på och hur länge ska jag vänta mellan omgångarna för att ge säkert besked utan att fastna i träsket? Storebror var ju betydligt äldre när jag kurade honom så jag är osäker på vad som gäller med en så liten kille som dessutom sovit bra innan.
Jag lägger honom och protesterna börjar, ska jag då genast vagna/buffa för att "svara på frågan" eller vänta och se om han löser det själv innan jag börjar
Ska jag hålla på tills han precis tystnat, ligger stilla eller är nära att somna
När han jobbar upp sig igen, ska jag då ge besked igen direkt eller vänta och lyssna av? När ska jag i så fall börja igen
Oj så långt för så korta frågor.
Tacksam för hjälp och stöd!
/Anna