8 månader och kan plötsligt inte somna

Skriv svar
novembermamma

8 månader och kan plötsligt inte somna

Inlägg av novembermamma »

Hej!

Vi har en liten kille på 8 (snart 9) månader som fram tills nu aldrig haft några egentliga problem med sömnen. Han har aldrig kurats eftersom det aldrig funnits något behov av det. Men nu har han plötsligt fått svårt att somna på kvällarna, det tar en timme för honom att komma till ro. Han blir varken ledsen eller arg när vi lägger honom och går ut, men så fort vi lagt ner honom sätter han sig upp och drar sig sen upp i spjälorna. Efter ett tag blir han ledsen (som vi tolkar det för att han inte kan sätta sig ner igen) och då går någon av oss in och lägger ner honom igen. Jag vet att man enligt forumet här ska undvika att springa in till barnet för mycket, men han kan ju inte somna stående. Det händer också att han tappar balansen när han står, så att han ramlar och slår i huvudet och då blir han förstås ledsen och vi får gå in och trösta (även om vi försöker göra det så kort och odramatiskt som möjligt). Vad kan vi göra för att hjälpa honom att komma till ro? Vi har försökt med buffning men har uppenbarligen inte fått till den rätta tekniken för lillkillen blir bara arg då. Vi har en liten godnattramsa som vi använder för att markera att det är natt och han ska sova, men den verkar inte ha någon som helst effekt på det här. Har någon här på forumet några kloka råd?

Jag skulle också vilja passa på att fråga om hans sovschema. Hittills har hans sovtider sett ut så här:
05.30 morgon (det är tidigt men det passar vår familj)
08.30 - 10.00 förmiddagslur
12-12.45 lunchlur
15.00-16.00 eftermiddagslur
19.00 sova natt

Eftersom det börjat strula på kvällarna har vi funderat på att prova att dra ner till två lurar, och tiderna blir då:
05.30 morgon
08.30 - 10.00 förmiddagslur (han är dödstrött halv nio)
13.30 - 15.00 eftermiddagslur
19.00 sova natt

Problemet är att jag tycker att det verkar lite väl långt, både mellan de två dagslurarna och mellan em-luren och kvällen. Hans pappa menar att lillkillen uppenbarligen behöver vara vaken längre eftersom han inte kommer till ro på kvällen, men det kan ju inte vara meningen att han ska somna av ren utmattning? Jag tycker att man redan nu märker att han är trött på kvällen (och han har inga problem att somna vid dagslurarna heller), men att han trots det av någon anledning inte lyckas somna. Vad tycker ni här på forumet, verkar det vettigt med de två lurarna? Om inte, kan ni ge oss något förslag på hur vi skulle kunna lägga upp dagarna?

Vore så hemskt tacksam att få höra om någon har några bra idéer för det känns så ledsamt när vår lilla kille är så trött och vi inte kan hjälpa honom att somna.

/Novembermamma
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: 8 månader och kan plötsligt inte somna

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Och förlåt att du fått vänta på svar; så här i semestertider lyckas vi inte alltid upprätthålla vår tredagarsambition, som är att ingen fråga ska stå obesvarad mer än högst tre dygn :oops:

Pappa har tyvärr fel - lilla gossen har redan nu lite för lite sömn på sitt schema (det första du gav). Det ger 13 tim 45 min, medan han skulle behöva 14,5 tim (eller åtminstone 14 tim, om vi nu ska betrakta honom som nio månader gammal). Att ta bort ytterigare sovtid skulle bara göra honom tröttare - men inte sömnigare. Sömn föder sömn.

Och en övertrött liten älskling vill vi inte ha.

Lägg om schemat, tycker jag. Då ska ni förhoppningsvis inte behöva kura i stor stil (eller alls). Jag har flera invändningar mot era tider, och då ska du veta att allt jag kan om små barn är vad de små barnen själva lärt mig :-({|= Så jag har min beprövade erfarenhet av vad de trivs med och mår bra av \:D/ Och det vill vi ju att alla små barn ska göra :P

* Natten är för kort. Allt under elva timmar är inte hel natt, och det behöver han. Nu får han 10,5. Ni kan säkert bjuda på att hans morgon får börja kl 6 :?: Eller också lägga honom en halvtimme tidigare på kvällen (och förskjuta schemaförslaget nedan därefter, i så fall).
* Förmiddagsluren kommer för sent. Han blir helt slut. Efter en hel natt kan små barn - paradoxalt nog, kan man tycka - behöva däcka redan efter en och en halv timme. Somliga klarar bara en timme. Andra två. Men 3 tim som ni har nu - nej.
* Lunchluren är för kort, 45 min bara. Här ska han ha dagens längsta lur, 1,5 tim eller 2. Kan vara 2,5 tim också. Middagsluren (som jag kallar den) kan sedan behållas i flera år och behövs som en god paus just mitt på dagen.
* Eftermiddagsluren är en "konstig" tid - en timme. Naturliga sömnrytmspass för små barn är 5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim. Då seglar de upp till ytan så att säga och är lättväckta och vaknar på rätt sida. Efter "fel" tider är de inte alltid så roliga att ha att göra med och det är ju inte så roligt för dem själva heller, om man säger. En rytm är störd.

Här är ett schemaförslag för sovtider som skulle ge honom 14 tim 20 min:
* Natt 11 tim, 19 - 06
* Förmiddagslur 1,5 tim, 8 - 9.30
* Middagslur 1,5 tim, 12.30 - 14
* Eftermiddagslur 20 min (exakt), 16.30 - 16.50
* Sova natt 19.
Om ni bestämmer er för det, ge det tre dygn att införas - minutiöst - och en vecka att "sätta" sig, innan ni utvärderar :!:

Utan att behöva kura kan ni alltid stjäla några "verktyg" i all enkelhet:
:arrow: Mörklägg. Det ska vara så mörkt att ni inte ser handen framför er. Då gör inte han det heller. Och reser sig inte - redan därför att han inte ser att hålla i sig :roll:
:arrow: Försumma aldrig skrattet-till-go'nattet. Inför och även efter varje lur :!:
:arrow: Ni säger ju godnatt. Utveckla det - dra er godnattramsa x4 i ett svep PÅ VÄG UT och gör den hög, glad och rytmisk.

Reser han sig likafullt (tills ni får till mörkläggningen riktigt suveränt) så låt honom stå tills han verkligen ber om hjälp, vilket ni ska kunna höra genom att verkligen lyssna. Lägger ni ner honom då, därför att han var så trött och ville men inte "kunde" (som han trodde), ligger han också kvar, när ni hjälpt honom, lagt tillrätta och ramsat er ut. Gör han inte det, utan popsar upp igen, gick ni in för tidigt och lyssnade inte.

LYCKA TILL :P

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
novembermamma

Re: 8 månader och kan plötsligt inte somna

Inlägg av novembermamma »

Tusen tack för svaret! Och vad skönt att få medhåll vad gäller att det inte är _mindre_ sömn lilla killen behöver - jag ska visa det för min man. Kritiken tar jag förstås också till mig och nytt sovschema ska införas snarast. Det är ju absolut inte meningen att sonen ska behöva lida av sömnbrist pga oss. Vi lånar ditt förslag, fast förskjutet med en halvtimme, så att han lägger sig halv sju istället. Eftersom vi själva går upp halv sex och lillkillen sover i vårt rum blir det svårt att undvika att han också vaknar när vi börjar stöka omkring bredvid honom. (Husljud i all ära men pappas väckarklocka 20 cm bort är svårt att inte vakna av.) Så får vi se om det bör skäras ner till 14 timmar jämnt så småningom. Niomånadersdagen är trots allt bara några dagar bort. Men vi börjar med 14 h 20 minuter först i ett par veckor åtminstone.

Skrattet kör vi redan med, utan undantag, och godnattramsan ska slipas på. Mörkläggningsgardin är införskaffad. I helgen kommer svärfar hit med borrmaskinen så att vi kan få upp den för fönstret också - sen kör vi igång.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"