Vad sjuttsingen gör vi för fel - det har ju funkat förr!!

Skriv svar
Tröttan

Vad sjuttsingen gör vi för fel - det har ju funkat förr!!

Inlägg av Tröttan »

Hej! Har inte varit här på länge, då vår säkra sovare har "levererat" natt efter natt. Nu, närmandes 2-årsåldern är han som förbytt. Från att ha sovit som en klocka vaknar han tidigare och tidigare på morgonen. Den senaste veckan har han vaknat 05.54 och börjat gasta. I morse vaknade han 05.15....vi är helt slut och vet inte vad vi ska göra.

Han går och lägger sig 19.15 och ska helst sova till 06.45. Vi nyttjar marginalkvarten ibland då han vaknar 06.30 glad som en lärka. Då får han komma upp. På dagen sover han 1,5 timme, utan problem. Men nu vill han alltså inte sova längre än till max strax före 06. Oftare vaknar han alltså vid 05.30 och börjar skrika. Han har det kolsvart, vi ramsar honom utanför dörren när han sätter igång och har vi tur så tystnar han kanske i en kvart. Sen sätter det igång igen, vilket tyder på att han inte riktigt somnat om.

På dagarna är han ju numera helt slut redan vid 10-tiden, eftersom han sovit för lite på natten. Vi har dock låtit honom gå och sova middag som vanligt, kl 12 (ibland nyttjandes marginalkvarten till kvart i, när han somnat i lunchen...) och det har funkat bra. Ändå verkar det som att han helt ställt om sina rutiner.

Vad ska vi göra för att få tillbaka honom i hjulspåren igen - vad gör vi för fel???
Tröttan, mamma till två pojkar. N född juli 2006 och F född augusti 2009.
Tröttan

Re: Vad sjuttsingen gör vi för fel - det har ju funkat förr!

Inlägg av Tröttan »

Suck...en natt till där 2-åringen vaknar 05.15..vad ska vi göra???
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Det är lite dålig fart eftersom många av oss har semester. :oops: HUr går det för er?

Här finns en bra tråd som handlar om tidiga uppvak. gå också gärna in under barnafostran och favoriter. Där finns trådar om förtrots. Liten ställer ju frågor men på ett annat sätt än som bebis.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119

Lycka till!
:heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Tröttan

Inlägg av Tröttan »

Det går sådär...tack för att du frågar. Han vaknar fortfarande mellan 5 och 6 de flesta morgnar. Ibland får vi honom att somna om och sova så länge som han ska, men oftast är det ett enda gallskrikande och en väldigt upprörd son som bestämt svarar "Nej" när vi ramsar honom. Kan tilläggas att när morföräldrarna hade honom inatt, så sov han som en klocka från början till slut...så visst är det vi som gör något galet.

Vi har ju inte gjort några ändringar i våra rutiner från när vi kurade honom första gången, så jag vet inte riktigt vad vi kan ändra på. Förslag?

Han är extremt mammig för tillfället, eller han har rättare sagt varit så i ett par månader och det känns som att det eskalerar för varje dag som går. Kan det ha något samband?
miniz

Inlägg av miniz »

Hej.
Här kommer lite mammighetstràdar!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =8&t=20484
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =8&t=18495
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =8&t=20195

Har du attityden pà plats? Har du negativa förväntningar inför natten? Är det kolsvart inne i sovrummet?

Läs pà om attityden av självklarhet och ramsan.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ktygsladan

Ni kan ge honom en pangramsa som säger att nu är det nog och pà natten sover man som grisar!

Sorry att det blev lite kort svar, men lillen vaknar snart.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Tröttan

Inlägg av Tröttan »

Ja, det är kolsvart. Och attityden är det inget fel på....vi är ju så less på det här nu samt att vi har kurat två barn varför det känns som att vi inte har några problem där. Dvs vi är inte för ängsliga eller osäkra. Om inte annat har vi inte ork till det... :-)

Han har börjat bli svår att lägga. Är dödstrött men vill inte somna utan ligger och ropar på oss (mest mig då). Vi går inte in utan ramsar utanför och försöker få honom att förstå att nu är det natt och nu ska det sovas. Men han vill inte, hur trött han än är. Och samma visa börjar då om tidigt på morgonen. Och då ramsar vi kort och kraftfullt.

Ett problem vi har upptäckt nu är att han ofta vaknar till tidigt på morgonen, av ljud som kommer från grannen under oss. Vi kan ju knappast göra något åt det, utan han måste ju vänja sig vid dessa ljud och framför allt acceptera att de inte betyder att det är morgon för honom.

Just nu är jag mest uppgiven...
miniz

Inlägg av miniz »

Har ni väckarklocka som ringer in den nya dagen?
Ofta löser det morgonproblem hos sà här stora barn.

Nu kom tjejerna hem med kompisar för att äta mellamàl! :D
Leta efter tràdar om du behöver veta mer eller fràga.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Tröttan

Inlägg av Tröttan »

Det där med väckarklockan har vi faktiskt inte försökt....ska naturligtvis testa det. Just nu förundras jag mest över att han orkar ligga och ropa efter oss i över en timme, med tio sekunders mellanrum...:-). Och han är inte så himla gnällig, utan mer arg för att han inte får komma upp. "Ut, komma ut" ligger han och ropar. Och när man ramsar honom får man tillbaka "Dumma dig mamma". Jo tack...

Vi ska absolut testa väckarklockan och ser hur det går, tack för tipset!
Frejsmamma

Inlägg av Frejsmamma »

Hej!

Jag känner såå igen mig i det du skriver! Jag är så less och trött och vet inte heller vad det är för fel vi gör... Min son är 18 månader och har sovit som en stock sen han var 6 mån. Men så plötsligt, för några veckor sen blev han supermammig, ängslig, blyg för främlingar och vill inte sova längre.
Till på köpet blev han sjuk, och puckade som vi var fick han sova i vår säng nån natt..som blev ett par nätter.. Men i lördags fick jag nog och tänkta köra kuren igen.

Problemet är bara att han inte lyssnar på ramsan. Eller snarare, han kanske blir tyst i några minuter, men sen kör han på igen, och han ger sig inte, kan hålla på i timmar... Jag har provat solfjädra honom, men han är så stark och det känns obehagligt att trycka ner nån som är så förbannad. Det som har funkat bäst är att gå in, lägga till rätta, stoppa in snutten under nosen (och i munnen i hans fall) och ramsa sig ut. Men nu har jag ny kur i 4 dagar, och det känns typ som att det blivit värre än det var innan. Suck!

Det finns ju liksom ingen återvändo.. Det är ju inte som att man kommer börja ge dom välling mitt i natten direkt!?

Det kommer lösa sig! MEn jag pallar inte heller att höra honom gråta i en evighet, det är hemskt! Nu är batterierna slut

Kram
Malin mamma till Frej, född 1 maj 2010, kurad 30 sept.
Mamma till Mirja, född 21 juli 2014
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Frejsmamma!

Nej så här får det inte vara! Han ska inte gråta i timtal! Du måste använda verktygen för att bryta av hans gråt.

Men visst kan man fundera vad det är som är fel eftersom ni klarat det förr... Därför undrar jag om en "tredje" faktor spelar in. Har han fått MPR-vaccinet nyligen?
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"