Hej,
jag behöver lite råd på vägen. Vår lilla tjej har sovit bra med hjälp av kuren. Men nu har hon fnurrat till det.
Vi lägger henne halv åtta och då somnar hon ganska omgående, ibland med lite gnäll.
Men sen så har hon fått för sig att vakna vid halv tre eller fem och ligga vaken i upp till två timmar. Nu är hennes säng bredvid vår egen (ingen plats till en annan lösning tyvärr) och hon brukar somna om när jag lägger mig så att hon kan pilla på mitt hår. Och det känns som om hon verkligen försöker, hon är tyst och pillar men när det inte funkar blir hon frustrerad. Och då gnäller hon. När det inte funkar alls tar jag henne in till vår säng, så får hon ligga intill mig. Men även det funkar ibland inte.
Eftersom hon sover så dålig på natten ibland, händer det att hon sover sen till åtta halv nio. Och då kan jag ju inte lägga henne vid tio igen!? Eller?
Så här är schemat om det funkar.
7-7.30 vakna
8-8.30 mysa i sängen och leka lite
8.30-9.00 frukost
10.00-11.00 förmiddags lur
frukt och lek
12.30 luch
14.00-16.00 eftermiddags lur (fast hon brukar bara sova 1.30 max)
lek o lite mellanmål
19.00 kvällsmat
19.30 sova natten
Hmmm är det bra så här? Funderar på att skära ner på dagslurerna så att hon sover två timmar sammanlagt?
Hjälp hur kan vi göra bättre!?
9 månader och vaken länge under natten/morgonen
Re: 9 månader och vaken länge under natten/morgonen
Hej och välkommen!
Jag gör ett snabbinhopp. Du får säkert mer uttömmande svar senare. MEN
har du sett den här? http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=60
dra ner till 2h sömn på dagen tycker jag.
det är nog en stor del av boven.
kram
Jag gör ett snabbinhopp. Du får säkert mer uttömmande svar senare. MEN
har du sett den här? http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=60
dra ner till 2h sömn på dagen tycker jag.
kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Hej igen!
ville bara säga fram med attityden 8) Varken du eller hon tjänar på att du tar up henne. det blir bara förvirrat och släpper in hela vargskocken om du förstår...ramsa vid uppvak är det som gäller.
följ schemat. marginalkvart max.
mörklägg rejält. man kan ha mörkläggningsgardin, spraya vatten på rutan och fästa på aluminuimfolie för att det skall bli mörkt. kan hon ej få eget rum så sätt en skena i taket med draperi så får hon ett eget rum i rummet, eller kanske en vikvägg?
sen schemat. varför inte mat förrän efter en hel timme på morgonen?
sikta på 4 rejäla mål med tre o halv-4h mellanrum+ en nattslurk som vis kan komma rätt tätt inpå middag. en timme eller så. rejält med mat är en förutsättning för att sömnen ska fungera.
lycka till !
kram
ville bara säga fram med attityden 8) Varken du eller hon tjänar på att du tar up henne. det blir bara förvirrat och släpper in hela vargskocken om du förstår...ramsa vid uppvak är det som gäller.
följ schemat. marginalkvart max.
mörklägg rejält. man kan ha mörkläggningsgardin, spraya vatten på rutan och fästa på aluminuimfolie för att det skall bli mörkt. kan hon ej få eget rum så sätt en skena i taket med draperi så får hon ett eget rum i rummet, eller kanske en vikvägg?
sen schemat. varför inte mat förrän efter en hel timme på morgonen?
sikta på 4 rejäla mål med tre o halv-4h mellanrum+ en nattslurk som vis kan komma rätt tätt inpå middag. en timme eller så. rejält med mat är en förutsättning för att sömnen ska fungera.
lycka till !
kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
tjat igen...när kurade ni?
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
videunge, tack
.
I tillägg till videunges klara svar tänkte jag pà detta.
Kan ni hitta ett hörn i vardagsrummet till er eller henne. Man stör varandra sà mycket om natten. När min lille var i den àldern flyttade vi ut till vardagsrummet och sov pà madrasser för att ge lillen (läs fà
) fred.
Nu har vi flyttat sà nu har vi fixat ett hörn i vardagsrummet var lillen sover i fred och ro bak tjusiga gardiner. Vi lever vàrt kvällsliv som vanligt, i bland är det tyst, andra gànger sitter vi 1 meter fràn hans säng och skàlar i vin med vänner, skrattar, lyssnar pà musik och babblar. Och han sooover, för han har sin egen lya. Det betyder allt.
Kram.
I tillägg till videunges klara svar tänkte jag pà detta.
Kan ni hitta ett hörn i vardagsrummet till er eller henne. Man stör varandra sà mycket om natten. När min lille var i den àldern flyttade vi ut till vardagsrummet och sov pà madrasser för att ge lillen (läs fà
Nu har vi flyttat sà nu har vi fixat ett hörn i vardagsrummet var lillen sover i fred och ro bak tjusiga gardiner. Vi lever vàrt kvällsliv som vanligt, i bland är det tyst, andra gànger sitter vi 1 meter fràn hans säng och skàlar i vin med vänner, skrattar, lyssnar pà musik och babblar. Och han sooover, för han har sin egen lya. Det betyder allt.
Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Hej igen,
tack för dina snabba svar videunge!
Vi kurade när hun var sex månader. Och det var ganska dalig vald tidpunkt, eftersom jag åkte bort för två veckor med henne nästan direkt efter vi hade börjat, men det funkade jätte ba ändå."problemet" är att vi bor i en Lillstuga som har två rum ett nere ett uppe var på ca 25m². Det där med en gardin runt hennes säng kasnke funkar? Men den står så tätt intill vår egen så det blir jätte trångt. Hennes spjälsäng är på ena sidan öppen (till oss). Mörka gardiner vid fönstren har vi redan...
Jag tar aldrig upp henne varken på natten eller dagen (om hon inte är sjuk) utan ramsar eller smeker över pannan några gånger(hon sover på sidan så ingen buffning) det brukar funka men ändå vaknar hon nästa natt igen...
Ja jag har dragit ner på dagssömnen och det funkar ganska bra.
Ja det där med maten på morgonen har väl mest blivit till av sömnbrist för både mig och henne. Vi låg kvar i sängen o myste och ibland somnade hon om. Och nu är det väl mer en vana.
Rejäla portioner har vi däremot inga problem med och det brukar bli fyra och några mellanmål med frukt.
Däremot så får hon ingen välling, ersättning eller liknande hon tar inte nappflaskan och jag slutade amma för ett tag sen. Så hon dricker vatten antingen ur en kopp eller sin drickflaska. Men tror du det är ett problem? Hon äter ju fruktansvärd mycket...
Hej miniz,
i och med att stugan är öppen är hon egentligen van "höga" ljud och skratt, prat och musik... men hon vaknar ändå till och gnäller en-två gånger under kvällen. Men det där med att ha lite eget låter rimligt. Så det ska jag försöka att fixa med gardin.
Tack för era svar
tack för dina snabba svar videunge!
Vi kurade när hun var sex månader. Och det var ganska dalig vald tidpunkt, eftersom jag åkte bort för två veckor med henne nästan direkt efter vi hade börjat, men det funkade jätte ba ändå."problemet" är att vi bor i en Lillstuga som har två rum ett nere ett uppe var på ca 25m². Det där med en gardin runt hennes säng kasnke funkar? Men den står så tätt intill vår egen så det blir jätte trångt. Hennes spjälsäng är på ena sidan öppen (till oss). Mörka gardiner vid fönstren har vi redan...
Jag tar aldrig upp henne varken på natten eller dagen (om hon inte är sjuk) utan ramsar eller smeker över pannan några gånger(hon sover på sidan så ingen buffning) det brukar funka men ändå vaknar hon nästa natt igen...
Ja jag har dragit ner på dagssömnen och det funkar ganska bra.
Ja det där med maten på morgonen har väl mest blivit till av sömnbrist för både mig och henne. Vi låg kvar i sängen o myste och ibland somnade hon om. Och nu är det väl mer en vana.
Rejäla portioner har vi däremot inga problem med och det brukar bli fyra och några mellanmål med frukt.
Däremot så får hon ingen välling, ersättning eller liknande hon tar inte nappflaskan och jag slutade amma för ett tag sen. Så hon dricker vatten antingen ur en kopp eller sin drickflaska. Men tror du det är ett problem? Hon äter ju fruktansvärd mycket...
Hej miniz,
i och med att stugan är öppen är hon egentligen van "höga" ljud och skratt, prat och musik... men hon vaknar ändå till och gnäller en-två gånger under kvällen. Men det där med att ha lite eget låter rimligt. Så det ska jag försöka att fixa med gardin.
Tack för era svar