Sömnsvårigheter för 3-månaders

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
emilia85

Sömnsvårigheter för 3-månaders

Inlägg av emilia85 »

Hej!

Är relativt ny här, skrev ett inlägg ang. min son för ca 1 månad sedan men det känns som att läget har ändrats så pass sedan dess att jag börjar om på nytt.

Vår lille kille, ny ca 14 veckor, har alltid sovit skraltigt. Han snappade iofs snabbt detta med natt och dag och har alltid sovit nattetid om än med många pauser. När han blev ca 2 månader började dagsömnen strula, han var alltmer svårsövd och vaknade allt lättare, ofta efter bara en halvtimme. Problemen med dagsömnen har bara eskalerat, den senaste månaden har vi gått igenom alla möjliga sövningsmetoder, amning, bära i sele, promenera med vagn, tvångssöva i vagn osv osv. Resultatet brukar alltid vara en kille som sover ca 30 min i stöten och därefter är svår att söva om. För någon vecka sedan började han vakna hemskt tidigt på morgonen, alltifrån 4-5 och ha svårt att somna om. De senaste nätterna har allt varit upp och ner, han har knappt sovit alls, någon timme i stöten då och då, däremellan hemskt orolig vare sig han ligger i sin säng (där han ligger på mage sedan en tid) eller hos mig i sängen. Pappan och jag blir allt mer desperata, vi trodde att saker skulle bli bättre efterhand, inte sämre! :(

Jag har tidigare haft en hel del funderingar på SM som förhållningssätt men aldrig blivit riktigt klok på hur jag ska tillämpa det. Jag hoppas på råd!

Jag helammar vår kille vilket gör att jag undrar hur man vet att han får i sig nog med mat. Jag trugar och trugar men det brukar sluta med att han blir sur/ledsen och börjar skrika om jag envisas för mycket. Ska jag pausa/avleda och försöka igen? Hur vet jag att han verkligen är mätt? Hans mage har tyvärr visat sig inte klara av tillägg så detta är inte ett alternativ. Stämmer det att varje mål ska intas inom 1.5 timmar och varje omgång vid brösten får ta max 1/2 timme? Tänker jag fel eller blir det då enbart ca 1/2 timme kvar där emellan till umgänge? För med min kille tar all trugning 1/2 timme.

Ska man skapa ett schema även om killen inte är i "kurnings-ålder"? Och om man sedan ämnar följa detta, vad blir då skillnaden mellan att göra det och att kura honom? För det ska man väl inte innan 4 månader? Det känns lättare med schemat på dagtid men hur göra på natten? Ska man propsa på att han sover eller ska man köra SM på dagarna och hoppas att nätterna rättar till sig själva/vänta tills han är 4 månader och "kura" då.

Hur gör man rent praktiskt med lurarna på dagen. Ska man vagna tills han ligger still eller ska man låta honom ligga och gruffa? Jag kan tänka mig att efter som vår kille är van vid att bli hjälpt till sömns kan han mycket väl göra just detta och då sover han ju inte :?: Ska man ändå köra på tiderna och plocka upp honom när han ska vakna? Kommer han inte bli precis hur trött som helst till nästa lur då?

Hur mycket gruffande/läten är ok innan man blandar sig i? Och jag antar att i hans ålder är det endast vagnande/buffande man använder sig av, ramsan kommer väl senare eller?

Oj vilken massa frågor! :shock: Hoppas att någon orkar ta sig tid att läsa och komma med något litet gått råd!
Mamma till B född 110318.
videunge

Re: Sömnsvårigheter för 3-månaders

Inlägg av videunge »

Hej och glad midsommar! :D och välkommen tillbaka.

Jag skall försöka svara så gott jag kan. Min första fråga blir om du har barnaboken? Annars rekommenderar jag den skarpt. Det finns massor med bra läsning :wink:
(Finns här förresten att beställa http://www.annawahlgren.com/index.php/s ... t-category)

Sen en liten praktisk detalj. Om du går in under kontrollpanelen och under "profil" skriver in tösens födelsedatum så följer det med i alla dina inlägg. Då blir det lättare för oss som svarar att hålla koll på juvelens ålder. Ok? Tack :D

Spontant så tänker jag mat. mat och mera mat....Om man vaknar och är mycket svår att söva om så är det ofta just maten som spökar. :roll:
Hans mage har tyvärr visat sig inte klara av tillägg så detta är inte ett alternativ.
på vad sätt då? OM magen bråkar av tillägg så skulle jag fundera på hurvida den lille tål mjölk. Är det det som är problemet så finns mjölkfritt tillägg som man i så fall mår bra av. bara en tanke från en allergiförälder.

Ett annat allternativ är ju att "jaga efter" målen med flaska med urpumpad bröstmjölk. Pumpa tex ur på morgonen då det brukar vara gott om det. :D Sen kan ni ju snart börja med smakisar av riktig mat. Det är mycket svårt att vagna bort hunger om du förstår. Tro mig jag har testat... :oops: Sen blir det nog förvirrat också när man testar olika varianter för att få liten att sova...

Spontant skulle jag nog börja med att sträva efter 2-2 för att sedan försöka spika schema. Sikta på 4 vakenpass/dag. (kan någon gång bli 5 för att komma i fas. Dygnet blir ju lite förskjutet hela tiden)
På nätterna gör vi lite olika. För min del så satsar jag allt på dagarna och sedan har liksom nätterna fallit på plats av sig själva. Nattmålet har kommit när det kommit och flyter nu allt närmare morgonen. :D på väg bort.
Jag är för trött för att ställa klockan eller så :wink: Men det finns en del som gör det. Sen finns det också de som tar upp barnet precis innan de själva lägger sig och ger nattmål i princip med sovande liten. Det går också.
Ska man ändå köra på tiderna och plocka upp honom när han ska vakna? Kommer han inte bli precis hur trött som helst till nästa lur då?
fördelen med att sikta på 2-2 först är att försöka bryta mönstret med kort sömn. Då låter du honom sova. Förhoppningsvis så är han rejält hungrig när han vaknar då så ni kan komma in i en god cirkel. :D

Har ni mörkt i sovrummet? :wink:

ang gruff. Gruffa får man göra, absolut och arg får man vara ifred. Däremot får man inte vara ledsen. Då behöver man och bör få hjälp.

Har ni mörkt i sovrummet?

När jag lägger min lilla så lägger jag distinkt tillrätta, vagnar bara några tag som besked och skakar handtag och går med ramsa. Men det är en avvägning. Tanken är ju att man skall backa mer och mer och låta liten sköta sig själv. Tänk attityden! 8) Faktum är att man kan göra det mesta bara man har rätt attityd. Tänk att liten vill och kan!

Oj kära nånn vilket långt svar det blev. :roll: Och lite hoppigt. Hoppas du orkade läsa :wink:

som sagt glad midsommar :D

kram från mig :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"