Hur få 2-veckors baby att somna?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Moster Majsofi

Hur få 2-veckors baby att somna?

Inlägg av Moster Majsofi »

Hej!

Vi har just fått barn nr 2, en pojke. Lillen har tyvärr svårt att komma till ro... Följer i stora drag SM, men även om våra måltider räcker 1,5 h eller längre, så får han inte alltid tag på sömnen. Han kan vara hur sömnig och slö vid bröstet och under rapen som helst, men då vi lagt honom i vagnen (på mage) börjar han snart gnälla. Borde han sova som en stock i famnen innan vi lägger ner honom eller kan en så liten somna på egen hand? Han kvicknar liksom alltid till då vi lägger ner honom i vagnen, fast han är lugn och sömnig innan.

Han verkar ha stort sugbehov och vill gärna ha nappen då han ska somna. Han lugnar sig då han får den, men den har ju en tendens att trilla ur munnen och då blir han genast ledsen... Emellanåt gnäller han även med nappen i munnen. Vi brukar vagna när han gnäller och då lugnar han sig oftast, men efter ett tag går han igång igen, ofta redan efter ett par minuter. Så här kan det hålla på ett bra tag, och om och när han väl somnar så sover han sällan tiden ut. Hjälp - vad ska vi göra?!?!

Har jag för lite mjölk månntro, så att han inte blir mätt även om han äter länge? Eller vad gör vi för fel egentligen? De två senaste kvällarna har vi gett tillägg ur flaska, och då har han sovit hela 6 h. Men dagtid är det alltså betydligt kortare snuttar som gäller. Annars tycker vi att han är en pigg och stark liten gosse. :heart: :heart: :heart: :heart:

Tacksamma för snabbt svar!
// Mia, mamma till Venla f. 21 jan -09 och Veikka f. 31 maj -11
LindaVega

Re: Hur få 2-veckors baby att somna?

Inlägg av LindaVega »

Hej och välkommen hit :heart:

Två veckor är pyttigt :heart: Det är fortfarande smekmånad någon eller några veckor till och mat vi minsta pip gäller. Inte tänka i termer av si och så långa sovpass än [-X Sträva efter att mata så mycket som möjligt när han är vaken och så blir sömnen det den blir än så länge. Mycket mat- längre sömn.

Så små bebisar behöver inte somna på egen hand utan ges en knockoutslurk för att sova gott. Min yngsta somnade alltid i famnen de första veckorna. Och ibland satt jag kvar en stund och snusade, och ibland lade jag ner direkt i vagnen. Vaknas det till så går det nog ner en liten slurk till. Jag skulle inte vagna en så liten skrutt, bara för att mycket kort hjälpa i ro. Är han mätt så somnar han, annars är det mer mat som gäller.

De första veckorna bodde jag i soffhörnet hemma (och blev härligt uppassad av övriga familjen) och matade och vilade och njöt nyfödd bebis om vartannat. Den första tiden är så kort. Bara om någon vecka eller två så kommer du kunna strukturera upp lite mer, t ex lära sig somna själv vid något pass osv.

Det tar tid att få kläm på sugtekniken ordentligt, det behöver inte betyda att du har för lite mjölk, men inget hindrar att du stödmatar lite med ersättning om du märker att han sover bättre. Det finns flera som gör så.

Kram och lycka till med den lille
:heart:
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Moster Majsofi

TACK snälla för ditt svar!

Förstår inte hur jag fått för mej att 1,5 h mat 2,5 h sömn borde gälla för en så liten... Fast jag läst Barnaboken om och om igen. Men det var ju först vid 2 mån som man spikar ett schema. :oops:

Ska vi låta honom sova så länge han vill då han väl somnat? Efter knockoutflaskan på kvällen kunde han gott sova 8 timmars nätter, men vi har väckt honom efter 6 h. Det är antagligen dumt? Han äter dåligt när han blir väckt också, eftersom han är så sömnig.

Med en så lång sammanhängande nattsömn blir det inga egentliga nattmål alls. I stället kör vi i regel med fem stora mål. Hans nattmål (så länge de varade) var aldrig några korta 20-minuterspass, utan varade i regel alltid minst en timme.

Har du några bra tips på hur man lägger ner en så liten på mage möjligast bekvämt och utan att störa sömnen? Det känns lite knepigt.

Räknar man förresten bebins ålder enligt beräknat datum i de fall där barnet föds tidigare än bf? Jag frågar eftersom vår gosse är född i vecka 38+5.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej och grattis till nykomlingen. :)
Moster Majsofi skrev: Ska vi låta honom sova så länge han vill då han väl somnat? Efter knockoutflaskan på kvällen kunde han gott sova 8 timmars nätter, men vi har väckt honom efter 6 h. Det är antagligen dumt? Han äter dåligt när han blir väckt också, eftersom han är så sömnig.
Nu var det här väl ditt andra barn om jag läst rätt och då blir det ju lite mer att hålla reda på än om man bara har en småtting att ägna sig åt. Jag, som numera har fyra barn, gör så att jag väcker även nykomlingar efter 2-2,5 tim sömn, sen behöver de inte vara vakna 2 tim, ånej oftast orkar de en knapp timme eller lite mer. Men jag väcker alltid dels för att all sömn inte ska infalla dagtid och så blir beisen van vid att det är vi ömma föräldrar som håller reda på när det är dags att vakna och äta. Det skapar trygghet och bebisen sover gott utan oroa för att missa någon måltid.

På natten får man sova hur länge man vill. Väck inte den lilla unge som sover på natten, hungrig är man inte då utan det är sömn som gäller. Har man en liten som sover många timmar på natten redan nu så brukar det vara smidigt att förlänga sovtimmarna framöver.
Moster Majsofi skrev: Med en så lång sammanhängande nattsömn blir det inga egentliga nattmål alls. I stället kör vi i regel med fem stora mål. Hans nattmål (så länge de varade) var aldrig några korta 20-minuterspass, utan varade i regel alltid minst en timme.
Äter man ordentligt på dagen, morgonen och kvällen behöver man faktiskt inte äta mitt i natten, man klarar sig bra ändå.
Moster Majsofi skrev: Har du några bra tips på hur man lägger ner en så liten på mage möjligast bekvämt och utan att störa sömnen? Det känns lite knepigt.
Krångla inte till saker och ting, lägg ner lilla barnet och på med filten. Ju mer vi ska göra saker smidigt ju besvärligare blir det framöver. Ljud och rörelse runt sovplatsen får barnet att sova tryggt i förvissningen att det är andra som håller vakt. Nu är det ju sommar och ganska varmt men för en nykomling kan man hålla vagnen lite varm genom att lägga en vetekudde där innan man lägger ner bebisen. Själv har jag aldrig gjort det och mina småttingar har sovit gott ändå men vissa är ju lite mer frusna än andra.
Moster Majsofi skrev: Räknar man förresten bebins ålder enligt beräknat datum i de fall där barnet föds tidigare än bf? Jag frågar eftersom vår gosse är född i vecka 38+5.
Vår första är född i vecka 35, andra i 37, tredje i v 39 och den sista i v. 38 och med ingen har vi justerat någon ålder med tanke på sömnen. Sen är vissa bebisar tröttare än andra och då får man ge dem lite mer sömntid men för övrigt räknar du bebisens ålder från den dagen den är född.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Moster Majsofi

Tack SusanD!

Här strular vi på... Känns som att den lille sover alldeles för lite. Måltiderna räcker alltid MINST 2 h och han är sällan nöjd ändå. På förmiddag/eftermiddag sover han hyfsat i vagn ute och/eller i bärsjal ca 1,5 h per gång. Sen blir det stopp. Har just avslutat ett fem timmar långt amningsmaraton och för tillfället matas gossen ytterligare med tillägg av sin far, eftersom han uppenbarligen är hungrig. Är det vanligt och sunt med sådana matvanor?!?! Vi gör inget annat än äter kvällstid. Efter kvällsflaskan brukar han dock sova gott, mellan 5 och 7 timmar.

Jag tycker att han suger hyfsat, bättre och bättre hela tiden. Men tydligen får han ändå inte tillräckligt i sig, eftersom han inte blir mätt och således inte kan sova. Som förälder blir man ju orolig när dom sover för lite... Vill gärna fortsätta amma (det fungerade bra med barn nr 1) och därför har vi inskränkt tillägget till en kvällsdos/dag. Men nu börjar jag känna mej som en dålig mamma då pojken uppenbarligen är hungrig alldeles för ofta. :( Hjälp!
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
Jag som aldrig ammat utan bara flaskat tycker att det låter som ökningsperiod. Då sugs det visst något alldeles väldigt :D .

Bra tips på mjölkökning finns här från TorsMamma:
Hej, runt just 1v (sen 3v och 7-8v) är det ökningsperioder och det kan faktiskt vara lite som du märker att brösten inte hänger med ordentligt. Här kommer mina mjölkökningstips.

Jag har ökat min mängd flertalet gånger och det jag gör är:

- Vila extra mycket (så mycket det går när man kan med barn :roll: )
- Dricker mycket (vatten, mjölk, lättöl och amningste - INGET coffein)
- Äta mycket fett och ofta (äter gärna direkt efter amning när barnet sover. Typ 5 ggr/dag)
- Pumpar direkt efter varje amning några min samt pumpar extra på kvällen när Tor lagt sig. Gärna länge och 2 gånger om jag orkar.
- Dricka LuzernTe i några dagar - 1 vecka. Sedan amningste

(finns även bra te på http://www.minimundus.se )

Fösök se om det hela inte stabiliserar sig om några dagar. I början är det tufft att få in dessa nattmål på exakt rätt tid. Det kan också vara så att du behöver ge den lilla en lur eller 2 på 20 min för att orka kvällen och äta lite till. Så prova en microlur eller 2 på kvällskvisten. Det kan göra all skillnad i världen.

och här finns recept på "Nattmacka" också från TorsMamma:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12225

Ett stilla råd: räds inte att efterjaga med ersättning efter ett rejält amningspass. Det är flera här som gjort det den första perioden och sen enbart ammat tills det är dags för riktig mat.

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Moster Majsofi

Tack för tipsen. :) Jag HAR mjölk. Det stod klart för mig då jag började pumpa direkt efter amning. Problemet är nog att han inte lyckas få ut mjölken tillräckligt effektivt. Måltiderna räcker alltid minst 2,5 h och han är inte alltid nöjd ändå. På kvällarna fortsätter vi med våra amningsmaraton; 4 h amning nu ikväll (med bad men dessvärre ingen sömn emellan)... Efteråt åt han glupskt drygt 100 ml ur flaska.

Misstänker att han greppar fel och sen tar han inte bara bröstet, utan vi har använt sug-/bröstgummi ända från start. Försöker verkligen bli av med det, men han blir alltid jätteledsen då jag försöker amma utan gummit och greppar alldeles för "smalt". :(
Clara Cecilia

Hej,
ok jag förstår.
Min egen erfarenhet av amningsnapp var att det var oerhört besvärligt och vi gav upp och började med ersättning Men jag vet andra som löst det hela så - jag ropar lite på hjälp så återkommer någon till dig snart. :heart:

Clara
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D

Under en kur i Gastsjön hos Anna hade vi en liten tös som enbart ammade med amningsnapp, och precis som du beskriver så tog varje matningstillfälle lååång tid :? vilket gjorde både mamma och barn oändligt trötta. Det var tufft för mamman att plocka bort amningsnappen, tuffare än för barnet, men det tog inte mer än en dag innan poletten trillade ner hos flickan. Och mamman :wink: . Det enda som gäller är helt enkelt att slänga amningsnappen och glömma den. Det finns inget barn som svälter sig frivilligt, och barnet kan inte slänga nappen så det måste mamma och pappa se till att det sker. Räkna med några tuffa matningar då det nya ifrågasätts, men när tekniken blir rätt kommer matningarna att kortats betydligt.

Det som funkade bäst för den här mamman första matingarna var att ligga ner, och när flickan blev smågalen och skrek över nyordningen hystade mamma helt enkelt upp henne på axeln som för att rapa, gick runt lite och sen trattade hon in bröstet igen. Och igen. Ska se om jag hittar tråden där mamman själv beskriver hon hon gjorde!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Moster Majsofi

Tack! Ja, det är knepigt med amningsnapp. Blev uppmanad av vår amningsstödperson att kolla upp gossens tungband. Ifall det är för kort så blir greppet automatiskt dåligt... Fick en tid hos barnläkaren nästa måndag, men känns som att det är alltför länge tills det.

Å andra sidan vet jag inte om jag vågar slänga amningsnappen innan jag vet att vi har förutsättningar att lyckas. Provade ligga ner nu i morse och amma utan amningnapp. Det gick kanske lite bättre än sittande. Han försöker ta tag men får inte till det och blir arg gång på gång... Till slut fick vi ta till flaskan.

Hursomhelst måste vi ändra taktik nu och ge honom tillägg ur flaska efter varje mål om det behövs. Hittills har vi gett flaska endast på kvällen men han är alldeles för hungrig. Hade en riktigt jobbig kväll igår med hungertankning; 6,5 timmars vakenpass och ångestskrik... Det vill vi inte ha fler gånger!

Apropå den där tråden - den handlade visserligen också om amningsnapp men tror inte det var den där mamman och flickan Miar70 pratade om :?: :!:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Moster Majsofi skrev:Apropå den där tråden - den handlade visserligen också om amningsnapp men tror inte det var den där mamman och flickan Miar70 pratade om :?: :!:
Jo, på sidan tre skriver mamma Lindsey om hur hon gjorde :D

Kram!
Moster Majsofi

Ok, hann inte läsa så långt innan. Tack igen! :D Ska ge detta några dagar nu.
Clara Cecilia

Hej!
Bra att ni kollar upp tungan - och bra att ni efterjagar med flaskan.

Ett privat råd - jag slet med bröstet och så fick killen flaskan av pappa (för BVC sagt att han kunde bli förvirrad annars)
Det blev en situation där allt med mig var jobbigt men hos Pappa fick man Minsann Mat.
Numer vet jag många mammor här på forumet som efterjagar med flaska och inte blir barnet förvirrat av det!

Det som är bra med flaskan är att pappan kan vara med och det ska han förstås vara men ge den lite du också :heart: om amningen är kämpig.
Löser det sig så är det toppen men bestämmer du dig för att föda upp med flaska så blir det folk av dom också - bra folk tom! :lol:

Glad midsommar!

Clara
Moster Majsofi

Tack Clara Cecilia! :) Jo, det är ju inget världsproblem direkt om amningen inte funkar. Men när man är mitt i det kan det kännas nog så jobbigt. Skönt att veta att andra varit med om, och tagit sig ur, samma situation.

Annars känns det bättre idag då vi vågat ge tillräckligt med mat. Grabben är nöjdare och sover bättre. Har också försökt amma utan amningsnapp vid varje mål, ev. med lite bättre framgång än igår. Han sög kanske 5 sekunder på bara bröstet idag! =D>

Glad Midsommar!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"