Sova borta?

Skriv svar
KarinF
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 06 dec 2010, 14:57

Sova borta?

Inlägg av KarinF »

Hoppas detta är rätt rubrik för denna fråga: Hur gör man fr att få sömnen att funka när man inte är hemma? Min dotter sover jättebra hemma, vi har våra rutiner och peppar peppar följer hon schemat till punkt och pricka utan problem. Men det där med att somna som en klocka när man inte är hemma funkar inte. Jag trodde kurade barn var inställda på sina tider och kunde somna "var som helst, hur som helst" bara de fick möjligheten, men det funkar inte. Därför har vi heller inte varit borta så ofta vid sovdags (vare sig dag eller kväll), men nu kommer sommaren och vi är bjudna till några vänners lantställe och jag vill gärna åka.

Så här har vi gjort: Jag har en resespjälsäng som hon har fått pröva att sova i hemma (funkar). Så har jag tagit med den till vänner, monterat med min dotter närvarande (för att vänja henne vid rummet) och sedan vid läggdags mörklagt och gått ut. Är det då alldeles tyst och lugnt och hon är supervan vid stället har hon somnat, men om det är folk som låter funkar det inte. Då somnar hon inte alls. Vi är ensamma så det är tyvärr lite tyst här hemma, även om jag försöker ha radion på och slamra med disken, så hon är väl inte van vid ljud.

Hur gör man? Har någon några bra råd? Eller bör man stanna hemma, är det lugnast och bäst med småbarn..? Tack på förhand för hjälp!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Sova borta?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Vi har alltid TVn på ganska högt som "husljud" då är flera röster inte ett problem.
Sen har jag ett svart lakan jag kan sätta upp med klädnypor runt sängen så sonen ser inte ut när han ligger där utan ser bara svart lakan. Detta övade vi på hemma och sen var det inga problem att lägga borta för oss.
Men vänj henne vid ljud. lite pysselljud är trevligt men även en HÖG Tv kan ju räcka.

Tänk på att mörklägga rejält dit ni kommer. Ta med svarta sopsäckar att tejpa upp eller klämma in i fönstet, gör detta också i god tid innan.

Sist, glöm inte packa "attityden" det är alltid den som styr. är du minsta nervös, då känner barnet detta. Glöm inte skratt till gonatt, en REJÄL bastant ramsa. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
KarinF
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 06 dec 2010, 14:57

Re: Sova borta?

Inlägg av KarinF »

Tack för bra tips. Jag ska pröva att "klä in" sängen här hemma och dra på TV:n högre. Jag brukar pyssla i köket men det blir ju alltid samma ljud, inte som där vi var nu med en trappa som det sprang barn i, dörrklocka som ringde och andra ovana ljud. Jag hoppas hon kommer kunna vänja sig vid att sova även där det är annorlunda än hemma.

Och så Attityden förstås. "Hoppas" är ingen vidare utgångspunkt för den... Svårt bara - nu när det alltså inte funkade att sova borta hade jag en bra attityd från början, tyckte jag. Jag var säker på att hon skulle somna, så jag gjorde allt på vanligt sätt och utan "vargar". Men efterhand när hon inte somnade blev det svårare. Och tillslut hade hon varvat upp sig så hon snodde runt som en hal tvål i sängen, och vem kan somna då? Hur bryter man det (när de blir övertrötta)? Jag tog upp henne efter 1,5 h, den tid då hon normalt skulle vakna.
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Sova borta?

Inlägg av helamig »

Hej!

Det låter som om du inte kunde gjort så mycket mer än det du gjorde. Jobba på och var konsekvent. Jobba på att få till det så bra som möjligt.

Om det blir lite "fel" i rutinerna kanske det inte gör så mycket. När ni kommer hem kan ni ju återgå till hur det ska vara. Beror iof på hur länge ni ska vara borta. Ju längre semester desto hårdare på rutinerna hade jag varit.

KRAM
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Sova borta?

Inlägg av Bellan »

Hej Karin!
Jag läste din tråd förra veckan och vill bara peppa dig att komma iväg :D Jag fick tipset att träna med mycket ljud i huset här och det funkade :D

Jag var iväg med min lilla tjej på 14 månader i helgen, det var första gången hon sov borta på natten och vila i vagn är hon inte van vid alls, men det gick faktiskt ganska bra :D
Men det gick inte toppen från början, första vilan var katastrof men redan 3:e vilan gick galant. Både hon och jag behövde förmodligen fatta vad vi skulle göra :wink: Första natten gick bra trots att mina försök till mörkläggning var minst sagt katastrof. Hon vaknade tidigt men jag struntade i det och tog upp henne i alla fall och gav henne en lite extra vila på förmiddagen istället. Andra natten gick inte lika bra, hon skrek i mer än 1 timme när jag nattade henne och efter ett försök att solfjädra henne gav jag upp och tog upp henne (hon kunde se ut genom nätet i resesängen eftersom det inte var vidare mörkt i rummet och låg och sa dä dä dä dä..). När jag la henne en stund senare somnade hon som vanligt. Jag tänker "en gång är ingen gång" om att jag tog upp henne och väl hemma igen sover hon jätte bra igen, om inte bättre än tidigare :wink:
Var ganska nervös för att åka iväg men jag kommer absolut ge mig iväg igen för det funkar ju faktist :D ..med lite träning och med attityd och verktyg och rutinerna så klart :D Så se till att komma iväg du med :wink:
/Bellan :D
Ps. När jag tyckte det var jobbigt med nattningen så ringde jag hem till sambon för stöd efter att jag lagt henne ;)
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"