Storebror när lillebror skriker

Skriv svar
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Storebror när lillebror skriker

Inlägg av Tutan »

Hej å hå!

Idag har många tokigheter begåtts.
Plockat upp skrikande lillebror på dagsluren. Check! (pappan :wink: )
För omständig läggning. Check!
Plockat upp skrikande lillebror vid nattning. Check!
Stannat inne och sjungit barnet lugnt. Check!

Grundproblemet är lillebrors ifrågasättande om man ska sova. Han är 2 år och förtrotsar. Där har vi massor att jobba på. Ska läsa här för att komma tillbaka på banan. Tack kära forum! [-o<

Men... mitt andra problem som jag inte är säker på hur jag ska hantera är att lillebror stör storebror, snart 4 år, som blir bekymrad över hans skrik. Efter ramsan kommer lillebrors vrål och strax därpå kommer storebror tassandes och gör oss uppmärksamma på att lillebror skriker, att lillebror vill upp, osv. Då leder vi storebror tillbaka och ramsar ut igen. Ibland med nya protester, ibland med en lugnare lillebror. Att storebror kommer upp stör ju oss ännu mer eftersom vi försöker störa lillebror så lite som möjligt och göra husljud.

Ikväll var protesterna extra stora och storebror hindrades när han var på väg ut med täcke och gosedjur. Han ville och kunde ju inte sova där när brorsan skriker så, sa han. Det förstår jag! :wink:

Jag har även förstått att storebror ibland går fram till sin skrikande lillebror i sängen för att... ja kanske lugna honom?

Hur hanterar vi storebrors spring i lillebrors ärende? Det lär väl bli några kvällar till med förtrotsprotester innan vi är i hamn med lillebror, så hur förklarar och agerar man för storebror att snällt ligga kvar i den inte så roliga sovmiljön?

Det positiva med kvällens läggning var att jag till slut backade från mitt verkningslösa sjungande inne i sovrummet (jo, iofs jag lugnade lillebror) och pojkarna somnade själva efter en del protester. När storebror kom upp en sista gång när läget var någorlunda lugnt och var kissnödig sa han, "Jag och Pontus kan inte sova utan din vackra sång". :mrgreen: Självklart kunde dom det! :thumbsup:

Ida :D
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Storebror när lillebror skriker

Inlägg av miniz »

Hej Tutan!

Ursäkta att du inte fàtt svar. :oops:

Hur gàr det nu? Har det blivit lugnare?

Storebror är ju sà stor att han är pratbar, du kan säga till honom att när lillebror hàller pà kan han visa honom hur man gör, nämligen bara ligger nöjt i sin säng. :wink: Du kan säga att ramsan lugnar lillebror (och storebror, men det behöver du inte säga...) och den ger mamma eller pappa och att storebror kan ta det lugnt i sin egen säng bara.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Storebror när lillebror skriker

Inlägg av Tutan »

Hej!

Tack miniz! :D

Det går framåt här. Ju bättre jag har jobbat med lillebrors fnurra, desto mindre lägger sig storebror i. Senaste dagarna har lillebror inte protesterat vid läggning och efter ramsan bara pratat en stund.

Återkommer storebrors spring så vet jag att jag ska förklara för honom att det är mamma och pappa som tar hand om lillebrors skrik. Jag tror att jag sa en kväll till storebror att lillebror hade glömt hur man gör när man ska sova och att han skulle visa sin lillebror hur man gör. Sen dess har det nog lugnat sig. :thumbsup:

Ida
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"