Kurstart 28e först schema- &matfrågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
iRina

Kurstart 28e först schema- &matfrågor

Inlägg av iRina »

Vi har bestämt nu ska vi kura vår lilla älskling (4,5mån), så här kan vi inte ha det längre. Hela dygnet går ut på att få henne att äta och sova, och rutinerna bara faller i takt med att hennes aptit och sömn hela tiden kortas ner...

Innan vi drar igång undrar jag om vårat schema ser bra ut:

07.30 God morgon, äta -bröstmjölk
9.30 Sova 45min
10.15 mat - Grönsakspuré + bröstmjölk
12.15 Sova 2tim
14.30 mat - bröstmjölk
16.15 sova 45min
17.30 mat - gröt &bröstmjölk
19.00 nattslurk
19.30 God natt

En annan fundering jag har är ifall hon får tillräckligt med mat eller borde vi öka mängden riktig mat vid sidan av bröstmjölken.
Saken är den att sedan hon börjat med smakisar har hennes intresse för bröstmjölk sjunkit rejält. Vi trugar och trugar men hon bara vänder bort huvudet. Kommer vi med skeden gapar hon genast stort. Är hon inte för liten för att äta riktig mat? :?:

Är jätte glad om någon orkar ta sig tid att svara :D

:heart:
Lilla hjärtat - 9 januari - 2011
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Kurstart 28e först schema- &matfrågor

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Grattis till ett bra beslut. :D

Mina små reflektioner ang. schemat...

Jag personligen hade nog lagt lurarna 15-30 min tidigare, för att få lite längre vakenhet inför natten. 2 tim på morgonen kan vara lite mycket för vissa små. Men 1,5-1,45 kan göra all skillnad. :wink:

Sen beror ju det hela på hur gärna du känner att du vill/måste amma. Min son var ingen amma bebis och ju fortare jag insåg detta och gav riktig mat desto gladare bebis och mamma blev det.

För vissa så brukar amningen bli bättre om man drar ner på antalet tillfällen. typ morgon, mellis och nattslurk då kan man fokusera på mera mat de andra tiderna. Vad tror du om det?

Så ang. mat om du nu märker att hon ammar mindre. Ge gröt till frukost också. sen mat till lunch och gröt till middag. Det borde funka några veckor. Men till typ 5-6 mån så bör du få in en rejäl middag också. En 6 mån har aboslut INGEN botten.

Tänk på att amma "nyväckt" bebis så brukar amningen gå lite bättre. Typ ta up och lägg till direkt. Då äter många av bara farten.

Min sons första smakis gröt var 1 dl. Han fullkomligen skrek tills han fick mer. Så alla sätt är bra utom de dåliga. Men visst han hade lite småtjorv med magen att hänga med, men på 3 dagar var det löst. Så jaga inte upp dig. Mata mätt barn tycker jag.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
iRina

Inlägg av iRina »

Toppen, tack för så snabbt svar :D

Har gjort lite schema ändringar:

07.30 God morgon, äta -bröstmjölk
9.00 Sova 45min
10.30 mat - Grönsakspuré
11.45 Sova 2tim
14.00 mat - bröstmjölk
15.45 sova 45min
17.00 mat - gröt
19.00 nattslurk
19.30 God natt

Tror du att hon skulle kunna klara av 3 timmar vaken tid på kvällen?

Blir det för långt från middagen till God Natt om vi ger henne mat kl.17.00?

Ang. amning så har jag aldrig riktigt kännt mig bekväm med det och mest väntat på att få avsluta det.
iRina

Inlägg av iRina »

Vi orkade inte vänta till helgen utan drog igång med kurandet redan ikväll.
Kör efter senaste schemat, med de ändringar som Torsmamma tipsade om.

Är laddad för en vaken natt och en trött morgondag :sleep:
Just nu sover hon efter 30min buffande...
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Spännande, håller tummarna och ser fram emot rapport imorgon.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
iRina

Inlägg av iRina »

Första natten avklarad :? hmm känner mig rätt missmodig idag. Natten gick väl helt ok fram till 03.15 då hon vanligtvis brukar få mat. Hon höll igång och skrek i ung 1,5 timme innan det gav sig. Jag buffade, ramsade ut, in och buffade igen, ramsade ut och så höll jag på :( i vad som kändes en hel evighet.

Jag är verkligen ingen superkvinna som kan stålsätta sig mot mitt barn skrik/gråt oavsett vad alla andra säger, usch jag känner mig verkligen skit taskig fast jag VET att det är för en god sak, känns det ändå inte så jätte bra halv fyra på morgonen när ungen bara spjärnar emot och skriker :cry:

Nu har jag ett bekymmer och en fråga, det är det här med nappen. Ja, jag vet att den ska bort :? men hon lugnar sig och somnar bums om jag ger henne den.
Kan jag inte låta henne somna med den :oops: och sen plocka bort den så fort hon somnat :?:

Och nu, om jag förstått det hela rätt ska hon buffas och ramsas i sömn även under dagen.
Hmm ja, jag kämpar vidare det är ju så många andra som lyckats så varför skule inte vi också göra det.
iRina

Inlägg av iRina »

Ska tillägga att jag lagt till gröt till morgonmålet, utöver amning/flaska, fast som så många andra säger, var hon faktist inte särskilt hungrig imorse :o .

När hon hade somnat till slut runt kl.5, sov hon tills jag väckte henne 07.30.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Jag tycker ändå att det låter som om det gick bra inatt. Framförallt att du fick väcka imorse.

Angående nappen så är mitt råd, ta bort den. Hon glömmer den på en natt. Med napp är det omöjligt att kura eftersom det kommer innebära att du kommer behöva springa in och ut för att ge henne den. Det är ju meningen att du ska kunna ramsa utanför rummet och såsmåningom meningen att hon ska kunna somna om själv.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
iRina

Inlägg av iRina »

Tack för ditt svar.

Ikväll gick läggningen mycket snabbare :)
Men hon är mer "frågvis" nu, har redan vaknat ett par ggr och gnytt lite men somnat snabbt om när jag ramsat. En gång fick jag gå in och lägga till rätta då hon trasslat in båda fötterna mellan spjälorna. Det var vårat fel #-o som inte sett till att spjälskyddet satt ordentligt på.

Hon har varit jätte trött idag men trots det sov hon "bara" 1,5h mitt på dan istället för 2h. Jag lät henne ligga i vagnen den sista halvtimman ändå och låtsades som ingenting.

På kvällen badade vi och busade och det var rätt svårt att hålla henne vaken och på bra humör, var rädd för att hon skulle bli övertrött och grinig.

Hon har också ätit mindre än vad hon brukar, men jag antar att det är normalt eftersom hon varit så trött.

Nu går vi in i ännu en kur-natt, får se vad den bär med sig...
iRina

Inlägg av iRina »

Rapport från dygn två:
Hon somnade väldigt fort, dessvärre med hjälp av nappen :oops: [-X

Sen sov hon hela 12 timmar =D> varpå hon vaknade själv som en solstråle och låg och pratade i sin säng :D

Idag har hon varit jätte svår att lägga och få sova #-o
Så nu till mina frågor:

* Vad ska jag göra med den långa dagsluren??? Hon sover ungefär 45min ute i vagnen, jag går med henne. Sen vaknar hon, först är hon nöjd en stund, sen blir hon väldigt upprörd och låter i ungefär 45 varpå hon somnar igen. Sen har jag väckt henne enligt schemat, då hon borde vakna även om hon inte sovit 2timmar.

* Hon skrikes/gråter fortfarande ganska mycket varje gång vi lägger henne...varför??? Vi har nu tagit bort nappen.
När hon lugnar sig efter en stund sover hon bra och ganska länge, så varför den här protesten vid varje läggning?
Vad tror ni som har erfarenhet av kuren, ska vi bara fortsätta såsom vi gör och hon kommer att ge sig eller borde vi kanske göra ngt annorlunda? Som det är nu buffar vi henne lugn och ramsar sedan ut. Har försökt med bara ramsan med hon bara hetsar upp sig ännu mera.

*Borde jag ändra något i schemat :-s , eftersom hon blir väldigt väldigt trött vid 19tiden, det känns som att 3timmar på kvällen blir nästan för mycket... fast nu har hon iofs inte sovit sina timmar på dagen.

Tack för att ni är så hjälpsamma här :heart: :heart: :heart:
mammaT

Inlägg av mammaT »

Hej vännen, nu hittade jag dig här inne!

Jag tycker att det verkar som att det går jättebra för er. Så skönt för lilltjejen att få sova gott på nätterna. Om du tycker att det känns jobbigt och motigt ibland så kan du få läsa min tråd om första tiden med dottern. Som du vet flyter ju allt på strålande för henne, men oj så förtvivlad och uppgiven jag var ibland! Det blir lätt så för oss som gilla ordning och reda...
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=19411

Du kommer få bra svar av andra här inne, jag kommer knappt ihåg hur det var att kura, det var sex år sen vi gjorde det. Angående det långa kvällspasset så kan ni testa att ge tjejen fem minuter i babybjörnen mitt i passet, den gillar hon ju. Så gjorde vi länge med dottern.

När vi delar hus i sommar ska du se att hon är som en liten skalman och vi snurrar på med vår lille istället...

Kram
Storebror född 1:a februari -05. Kurad vid 5,5 mån
Lillasyster född 29:e mars -09. SM från start
Lillebror född 11:e maj -11 SM från start
iRina

Inlägg av iRina »

Tack :thumbsup: för peppningen, tänkte att jag skulle höra av mig till dig så du kan följa oss i kuren.

Mmm..vi får väl utvärdera kuren efter den kommande veckan om det behövs några justeringar... :wink:

iRina

Inlägg av iRina »

](*,) :cry: Nu har schemat kraschat helt och hållet *djupsuck* Hon vill inte alls somna på egen hand.

Idag fick jag buffa henne i 25 min på förmiddan, därefter somnade hon helt utmattad och hulkande :cry:

På dan protesterade hon t.o.m i vagnen nu, men somnade relativt snabbt och sov i nästan 2timmar.

Och sen när det var dags för eftermiddagsluren var det samma kamp som i förmiddags fast ytterligare 5min längre :cry:

Hon har inte heller haft någon vidare aptit idag och magen har blivit hård...jag vet varken ut eller in just nu, jag vill fortsätta kura men samtidigt vet jag inte hur...

Jag är tacksam om någon har tid att svara på mina tidigare frågor, tack.
Emma80

Inlägg av Emma80 »

:D Hej :D !

Förstår att det är lockande att ta till nappen, men du kan inte kura på ett bra sätt med napp! Du gör dig själv en otjänst och kommer bara dra ut på kurandet. Tråkigt men sant :O(

Försök ändra fokus, det är inte så att hon inte "vill" somna på egen hand. Men kan tycka det är löjligt att påpeka, men ens tankar betyder så otroligt mycket i vad man förmedlar till sitt barn.

Hård mage, ge katrinplommon eller päronpuré, helst tidigt på dagen så hon bajsar under dagen och inte natten.

Har du lurarna i vagn eller säng? En sån liten tycker jag det är mycket enklare att vagna lugn.

Jag skulle inte ändra något i schemat förrän uppföljningsveckan är klar.

Hoppas ni kommer en bit längre på väg, annars är det bara att höra av dig!

:-D Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
iRina

Inlägg av iRina »

Nu har vår tjej blivit 7 månader och vi har fått riktigt bra kläm på schemat =D> . Så skönt :D

Fast nu har en ny fråga kommit upp...
Hon har börjat böka runt i vagnen på den långa dagsluren. Hon vrider och vänder på sig, pratar och rafsar i sidorna på vagen och verkar inte alls ha lust att sova. Dock är hon för det mesta ganska glad och nöjd.

Vad göra???

Ska jag låta henne greja och hoppas att hon somnar till slut eller ska jag vagna/buffa och lägga henne till rätta om och om igen?

Tack för tips!!!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"