Har gâtt och blivit sjuk. Feber och rejält ont i huvudet och allmänt risig sen nâgra dagar. Igâr âkte jag in till BB för att kolla att bebis mâdde bra och att det inte var nâgot allvarligt fel pâ mig. Blev lugnad pâ bâda punkterna och fick recept pâ alvedon och antibiotika. Fick stränga order om att hâlla febern under 38,5° för bebisen skull. Ligger stadigt pâ drygt 38°, sâ det verkar vara under kontroll.
Sâ jag var inställd pâ att vänta ut denna infektion i lugn och ro, men nu pratar de om att sätta igâng förlossningen om det inte blir bättre snart. Febern gâr ju inte ner och huvudvärken blir inte bättre av alvedonet. Jag är i vecka 37 och det är tydligen en stor bebis sâ det finns inga hinder för att den ska födas ikväll om sâ vore.
De är allmänt ganska ivriga med igângsättningar här, jag har vid varje rutinkoll fâtt bekräfta att jag inte vill bli igângsatt. Med tanke pâ min historik (väldigt snabba förlossningar, i vecka 38) sâ har jag en känsla av att min gynekolog skulle känna sig lugnad av att sätta igâng det hela i lugn och ro vid ett bestämt datum. Men jag vill inte. Tycker att det lâter otäckt, att det blir för medicinskt och sâ är jag lite rädd för eventuella biverkningar av allt de sprutar i en... Och sâ gillar jag att det är bebisen som bestämmer när det är dags helt enkelt, även om det inte alltid är praktiskt för alla andra.
Sâ till min frâga, kan en igângsättningen vara att föredra vid sjukdom hos mamman? Har nâgon erfarenhet av att ha blivit igângsatt, hur var det?