Tidigarelägga schema

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Fauve

Tidigarelägga schema

Inlägg av Fauve »

Hej!
Behöver lite tips till min 3,5 månaders tjej. Håller på att bestämma schema, har inte bestämt helt än, vill se vad som passar henne. Börjar precis få lite ordning på dagssömnen.

Nu gör vi morgon kl 9, jag vill ha morgon vid 7. Vi hade det tidigare men det blev förskjutet pga ökningsperioder och tänder.
Vill göra övergången så enkel som möjligt. Velar mellan att helt enkelt ta upp henne kl 7 och sen köra på som vanligt eller att ändra lite varje dag. Lutar åt lite varje dag.. Vill inte störa hennes nattsömn eftersom det är den sömnen som funkar bra. Har försökt göra natt tidigare men hon vill äta på sina vanliga tider :) och jag kan ju inte lägga henne hungrig. Vad har funkat bäst för er andra?

Tack på förhand
/Lisa
Lilla T :heart: född feb -11
Lille O :heart: född 1 jul -14
LindaVega

Re: Tidigarelägga schema

Inlägg av LindaVega »

Hej :D

Jag är inte helt säker på att jag förstår vad du menar, men du vill ändra natt 21-09 till 19-07?

Jag har inte erfarenhet av att förskjuta tider, mer än att ändra från sommar- till vintertid (och vice versa) När de är så små som din lilla tjej kan det vara klokt att göra som du beskriver. Ändra lite i taget. En halvtimme per dag kanske?

:heart:

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Fauve

Inlägg av Fauve »

Ja precis, ändra 21-09 till 19-07.

En halvtimme om dagen låter bra, är väl ungefär så jag tänkt också.
Fauve

Inlägg av Fauve »

Mitt problem är nog inte hur jag ska tidigarelägga schemat utan hur jag ska få till det utan att det förskjuts lite varje dag. Får det att funka vid 11 timmars natt (oftast..) men med 12 timmars så blir det för tätt mellan målen på kvällen vilket gör att hon inte äter ordentligt. Hon har börjat skarva med gallskrik efter 45 min på natten pga hunger, hon har aldrig skarvat på nätter tidigare.. :( Om jag lugnar henne så hon somnar om så vaknar hon bara efter ett par min igen tills jag matar henne och hon sover natt. Kvällsmålet har blivit så att hon äter lite vid första matningen, inget vid andra, ibland massor vid nattslurken ibland inte mkt där heller. Oftast så väntar jag tills hon vill äta så jag får i henne tillräckligt och då har klockan blivit en timme senare än jag tänkt mig.. :(

Mattiderna funkade bra när det var 4 timmar mellan mål 3 och 4.
En stor skillnad är att hon börjat sova på dagarna nu, iaf de första två passen. Tidigare har det bara blivit lite sömn här och där när jag lyckats få henne att somna.

Jag tänker gå tillbaka till 11 timmars nätter igen eftersom det funkar bättre. Hon sover oftast bara 10-11 timmar med en nattmatning ändå, sen är hon pigg och ligger och pratar. Men skulle ändå behöva råd angående schema för 12 timmars natt inför framtiden. Ska börja med smakisar nu så då kanske hon kommer sova mer på natten. Vill ju att hon ska få den sömn hon behöver.

Schema 11h:
08.00 Mat 1
09.45-11.15 sova
11.15 Mat 2
13:15-15:15 Sova
15.15 Mat 3
17.15-18.00 Sova
19:00 Mat 4
20.30 Nattslurk
21.00 Sova natt
ca 04.30 Nattmål

Schema 12h:
08.00 Mat 1
10.00-10.45 Sova
11.00 Mat 2
12.45-14.45 Sova
14.45 Mat 3
17.00-17.45 Sova
18.00 Mat 4
19.30 Nattslurk
20.00 Sova natt
ca 03.30 Nattmål

Jag anpassar mig rätt mycket efter henne på nätterna, tar upp henne när hon låter hungrig, oftast 7-8 timmar efter hon somnat. Sen sover hon ca 3 timmar till. Har inte använt verktygen på nätterna, tycker hon sköter sig så bra ändå. :D
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Fauve! :D

Jag skulle nog inte flytta lite i taget, det blir mest jobbigt och förvirrande för bebisen, tror jag. Istället skulle jag fundera noga på hurdant schema jag vill ha, och så ge mig själv 3 dagar + en uppföljningsvecka för att verkligen etablera schemat. Då struntar man helt enkelt i hur natten har varit, bara bestämmer sig för att köra och väcker i rätt tid enl nya schemat en morgon, och så kör man därifrån. Läs gärna om Hugo 2 mån i BB, där beskriver Anna ganska ingående hur man inför sitt schema. :D

11 eller 12h natt är en smakfråga och handlar ju mest om hur man fördelar de 15,5h sömn bebisen behöver. Men däremot tycker jag att kl 21 är väl sent för att lägga en så pass stor bebis och vågar nästan lova att tröttheten vid kvällsslurken kommer att ge med sig efter ett par dagar med det nya schemat. Många 3-månaders är dessutom fortfarande betjänta av en 5- eller 20 min "extralur" i det långa kvällspasset, och det kan också hjälpa upp matintaget vid kvällsslurken. :wink:

Jag justerar lite i ditt schema nedan, som förslag. :D
Schema 12h:
08.00 Mat 1
10.00-10.45 Sova Eller 9.30-10.15 - Många småttisar har svårt med ett så långt första vakenpass. :D
11.00 Mat 2
12.45-14.45 Sova Eller 12-14.
14.45 Mat 3 Eller 14.
17.00-17.45 Sova Eller 16-16.45
18.00 Mat 4 Eller 17.30
Extralur t ex 18.30-18.50
19.30 Nattslurk
20.00 Sova natt
ca 03.30 Nattmål
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Fauve

Inlägg av Fauve »

Tack för tipset på schema! Kommer nog köra på det när vi tar 12 timmars natt. Hon är riktigt trött efter lunchen om hon bara sovit kort på fm. När hon var mindre la jag henne direkt efter lunch.

Kommer köra på 11 timmars natt, hon har sovit så några nätter i rad nu av sig själv så jag går efter henne. Hon sover 8 timmar, äter och så 3 timmar till.

Förslag på schema, vad tror ni om det här:

07.00 Vakna
07.15 Mat 1
08.30-10.00 sova
10.15 Mat 2
12:00-14:00 Sova
14.15 Mat 3
16.15-17.00 Sova
18:00 Mat 4
19.45 Nattslurk
20.00 Sova natt
ca 04.00 Nattmål

Osäker på hur länge hon orkar vara uppe vid lunchen. Sova eftermiddag har jag nog knappt aldrig lyckats med, hon brukar ta en power-nap vid tutten framåt kvällen om hon är jättetrött.. Inte optimalt.. Ibland är hon vaken 5-6 timmar på kvällen och glad men hon behöver ju sova. Hon är alltid glad, är helt fantastisk min lilla tjej. :heart:
Sista två veckorna har jag kunnat lägga henne på dagen utan att behöva hjälpa henne speciellt mkt. Ibland behöver hon skrika lite, ibland prata och ibland somnar hon bara direkt. :D Jag kanske får vagna några tag eller så räcker det att höra mamma hasa omkring med sina tofflor. :D Skarvarna likadant.
I helgen så kom vi ifrån våra rutiner, hon blev övertrött och kom inte alls till ro, gallskrik varje läggning.. :cry: Men det lär man sig ju av iaf...

Jag har en skadad nacke och rygg och kan inte använda vagning och buffning så mkt. Helst inte alls... Jag har väl en förhoppning (dröm :wink: ) att hitta ett schema som passar henne och att allt bara faller på plats. Tycker det går skapligt.. nätterna funkar bra, aldrig några problem där sen hon var sju veckor, matningen funkar jättebra tack vare SM. Nu när första dagslurarna börjar sitta så hoppas jag att em-luren blir bättre när hon inser hur härligt det är att sova dag. :D
Har börjat smyga in ramsan lite nu, ser fram emot att kunna använda den.

Jag har hittat så mkt hjälp i barnaboken, Sova hela natten och på forumet, ni är fantastiska som hjälper oss alla! =D>
Jag och lillan skulle inte klarat oss så här bra utan er. :D
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej! :)

Jag tror att det kommer ge sig med skarvarna med lite mer mat i magen. Du har skrivit mat 7.15 finns det ngn anledning till det? Annars är det bara att ge så fort hon vaknar. Jag skulle också bara byta schema rakt av, inte skjuta framåt lite varje dag.

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Fauve

Inlägg av Fauve »

Hej
Jag erbjuder mat direkt när hon vaknar men hon vill ligga och prata lite med mamma och kela lite först så det brukar ha gått en kvart innan hon börjar äta. :heart:

Hon har haft ont i magen några dagar nu, behöver hjälp med massage för att få ut gasen.. :( Vaknar ofta i början av natten. Så kvällarna blir senare och senare eftersom det tar 15-20 min för magen att lugna sig efter massagen och då trivs hon bäst på rygg. Så hon får ligga i mitt knä, antingen vill hon äta igen eller bara ha napp och halvsova. Men det blir ju förhoppningsvis bättre snart. Hon var mkt gasig i början så då uteslöt jag allt som kunde påverka det ur min diet. Har börjat prova lite mer mat nu när hon är 3,5 mån så det kan ju vara det. Tycker dock inte att vitlökspulver borde påverka så mkt men vad vet jag...

Lillan har börjat sova längre på nätterna igen! När hon var 10 veckor sov hon 9-10 timmar och det har hon gjort senaste nätterna igen när hon väl kunnat somna ordentligt. :)
Beror på att min mjölk har ökat efter veckor med strul pga ökningsperioder mm. Hon har alltid blivit mätt men inte proppmätt.. Hoppas den inte minskar nu när hon sover över ett mål på natten.. gjorde det förra gången. Pumpar redan en gång per natt, kan nog pumpa två gånger men det är ju skönt att sova också. :wink:
Tog upp henne en natt när hon började låta lite den tid hon brukar bli hungrig. Hon ville INTE ha mat hon ville sova mer så det var bara att lägga ner henne igen och så sov han 2,5 timmar till. :D

Väntar tills hennes mage är lite bättre innan jag sätter ett schema. Hade tänkt börja med smakisar men det känns dumt när hon redan har ont i magen så det får också vänta.
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Ok :) då förstår jag tiden. Det låter härligt!

Sover hon på mage förresten? Det brukar aldrig vara några större problem med gaser då utan magen masseras automatiskt så att säga :)

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Fauve

Inlägg av Fauve »

Ja, på mage med larm. :)

Ja hon har skött gaserna själv senaste månaden men nu sista veckan kommer de inte ut.. Måste böja upp benen på henne ordentligt för att de ska lossna. :( Hon bajsar inte varje dag längre, det påverkar kanske.
Fauve

Inlägg av Fauve »

Hej igen!
Har en fråga om matstrul. Thea har börjat strula mer o mer sista tiden, hon har alltid varit väldigt nyfiken av sig och nu kan hon inte alls fokusera på mat. När jag trugar blir hon riktigt förbannad efter ett tag. På dagarna är det väl ok, hon får äta mer senare men på kvällen jag vet ju hur mycket hon behöver för att kunna sova. Lägger jag henne utan att hon fått i sig tillräckligt så skriker hon och börjar göra hungerljud. Äter om jag tar upp henne men så vill jag inte göra, vill inte ta upp henne när hon väl är lagd utan vill få henne mätt innan. Behövs en timmes trugande eller mer för att få i henne allt. Brukar funka att sitta i kolsvart rum, då kan hon slappna av efter ett tag och inse att hon är ju vrålhungrig..
Ska kolla på filmen med ömma järngreppet igen, tror ni det är något för oss nu?
Hur länge brukar det här beteendet hålla på? Är det nåt som går över med tiden?
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,
kort svar för jag har flaskat mina.

Många små 3-4 månaders är så intresserade av världen så dom har inte tid att äta.
För många här på forumet har det fungerat att ta upp nästan i sömn och erbjuda båda brösten i ett svep, utan byte etc emellan. Sen kan man alltid erbjuda en extraslurk men lägg krutet på en Storamning.

Det är också nu som den passiva sociala delaktigheten blir viktig. Har du Barnaboken?
(om inte så köp eller låna bums!)

Låt liten vara med i alla sysslor - diska kan man se på liggandes på diskbänken med en hand på ryggen, putsa lister, dammsuga, handla och få lukta och känna på Allt.
Utgå från att alla sysslor hemma kan intressera liten.

Och så gå Ut, i Babybjörn eller på arm, känn på träd, staket och vinka åt hundar!

Världen börjar öppna sig - vem har tid med mat då?! :D (fast vi lite äldre vet ju att det behövs :lol: )

Clara

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Fauve

Inlägg av Fauve »

Jag har barnaboken, läser flitigt. :)

Matar från båda brösten i ett svep, har läst om det här på andra trådar. :) Det funkar oftast bra.
Märkte att hon åt bättre i helgen när vi var bortresta (när hon väl kollat in nya matningsstället). Mycket spännande att titta på, massor med folk. Så det var tydligt att hon behöver mer intryck när hon inte äter.
Jag kan inte bära henne mkt alls pga av ryggskada men nu är hon så stadig att hon kan sitta upp lite i vagnen så vi ska ut mer. :D
Ska försöka komma på sysslor vi kan göra tillsammans som ryggen klarar. Märkte att hon verkligen gillar att kolla på andra barn så vi får gå till lekplatsen. :D
Fauve

Inlägg av Fauve »

Hej igen!
Behöver lite tips för 7-mån schema. Har kollat runt en del här på forumet och på TorsMammas översikt. Funderar på att prova
12-2-20 men har lite svårt att få till det med matningarna så det blir lagom emellan. Skulle gärna få lite råd från er som har provat.

Just nu har vi det lite skakigt med schema här tyvärr. Lillan har varit rätt dålig i sommar, två kraftiga infektioner i magen ställde till det med både mat och sömn. :( De värsta nätterna sov hon bara 20 min i sträck... Ett tag funkade bara bröstmjölk, jobbigt för ett sex-månaders matvrak. Efter det la vi till gröt och nu sista veckan funkar det äntligen med lite vanlig mat. :D Vågar inte ge så mkt vanlig mat än och gröt blir hon inte mätt på så länge så vi har fått återinföra nattmål. Hon sover 8-9 timmar, ammar och sen två timmar till. Sen vill hon upp, jag ramsar och det funkar tillfälligt. Min plan är väl att vänta och se om nätterna blir längre när hon får mer mat. Känner att jag inte vill kura när hon inte mår bra, magen krånglar en del nu när vi provar olika mat. Jag kommer inte hitta attityden när jag inte vet varför hon klagar..
Så just nu har vi 11-timmars nätter, fast hon sover inte mkt sista timmen.. Skulle gärna få lite tips på schema för 11-timmars nätter men det kanske inte är så många som har det vid 7-mån.
Funderar på 11-45-2-45 men skulle helst ha 11-2-1,5 eftersom det passar bättre med övriga livet.
Tacksam för hjälp. :)
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Fauve :D

:oops: Ledsen att du har fâtt vänta pâ svar.

Hur gâr det med magen och matandet nu? Hoppas att lilla plutten mâr bättre. :heart: Har nätterna blivit bättre?
Fauve skrev:Funderar på 11-45-2-45 men skulle helst ha 11-2-1,5 eftersom det passar bättre med övriga livet.
Jag tror mer pâ 11-45-2-45schema än 11-2-1,5. Min erfarenhet är att en för lâng lur tidigt pâ dagen ger mer skarvar pâ "den riktiga" lângluren och sen är det risk för övertrötthet under resten av dagen. Jag tolkar det som att om man sover "för länge" pâ förmiddagen sâ tror man att man är utvilad där vid 45minutersskarven pâ lângluren och har dâ stora problem med att förstâ varför man ska somna om. :wink: Men det kanske bara är mina bebisar? :roll: :lol:

Vad har du för hâllpunkter att respektera i er vardag? Svârt att fundera pâ schema om man inte vet vad som ska passas in med övriga familjen. :wink:

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"