lägga 4 dagars, vaknar.
lägga 4 dagars, vaknar.
Hej,
Jag en 4 dagars liten kille och har svårt att få till hur jag ska lägga honom för att han ska sova bra. Har tidigare följt standarsmodellen för vår större kille som fyller tre idag, med mycket bra resultat. Tyckte dock även förra gången att det var svårt att få honom att sova så här i början.
Nu vill jag göra rätt från början, dvs från idag. Jobbar på mat, mera mat och ännu mera mat, samt på att hålla honom vaken under matstunderna (inte alltid helt lätt). Det står i bb att ett sådant här litet barn läggs sovandes, men när jag lägger honom i vagn på mage, så vaknar han. Några gånger har det funkat bättre att ta sista slurken liggammandes och att vi sedan kunnat sova tillsammans. Amningen har kommit igång, men jag upplever att han ibland vill ha mer än det ännu finns. HAn verkar inte så intresserad av att suga för att få det att bli mer, pga har han tagit det mesta och jag lägger honom till bröstet för at fortsätta så är det svårt att få honom att ta bröstet (trots att jag tycker mig följa råden med att förstlugna och sedan vara tydlig etc). Ska jobba mer på det framöver, förstår att mycket av nyckeln ligger kring mat och tydlig vakenhet, men mina frågor nu gäller främst om det finns något jag kan tänka på kring själva läggningen och sovplatsen.
Mina frågor är
- var sover en så här liten bäst?
- hur lägger jag honom bäst, t ex somna vid bröstet och sedan lägga i vagn? Ska han i så fall läggas i vagn så fort han slumrat till, eller ska jag vänta 10 minuter eller nåt?
- Vad gör jag för att få honom att sova i vagnen, kan man vagna en sådan här liten bebis tilll att komma till ro, eller är det inte lönt? Är det enda jag kan göra att ta upp honom igen och amma honom till sömns igen, även om det kräver 10 eller 30 sådana gånger?
- är det något specifikt kring läggningsrutinen jag kan tänka på?
Känner mig lite förvirrad och otydlig kring just läggningsdelen av sömnen.
Tack på förhand.
Jag en 4 dagars liten kille och har svårt att få till hur jag ska lägga honom för att han ska sova bra. Har tidigare följt standarsmodellen för vår större kille som fyller tre idag, med mycket bra resultat. Tyckte dock även förra gången att det var svårt att få honom att sova så här i början.
Nu vill jag göra rätt från början, dvs från idag. Jobbar på mat, mera mat och ännu mera mat, samt på att hålla honom vaken under matstunderna (inte alltid helt lätt). Det står i bb att ett sådant här litet barn läggs sovandes, men när jag lägger honom i vagn på mage, så vaknar han. Några gånger har det funkat bättre att ta sista slurken liggammandes och att vi sedan kunnat sova tillsammans. Amningen har kommit igång, men jag upplever att han ibland vill ha mer än det ännu finns. HAn verkar inte så intresserad av att suga för att få det att bli mer, pga har han tagit det mesta och jag lägger honom till bröstet för at fortsätta så är det svårt att få honom att ta bröstet (trots att jag tycker mig följa råden med att förstlugna och sedan vara tydlig etc). Ska jobba mer på det framöver, förstår att mycket av nyckeln ligger kring mat och tydlig vakenhet, men mina frågor nu gäller främst om det finns något jag kan tänka på kring själva läggningen och sovplatsen.
Mina frågor är
- var sover en så här liten bäst?
- hur lägger jag honom bäst, t ex somna vid bröstet och sedan lägga i vagn? Ska han i så fall läggas i vagn så fort han slumrat till, eller ska jag vänta 10 minuter eller nåt?
- Vad gör jag för att få honom att sova i vagnen, kan man vagna en sådan här liten bebis tilll att komma till ro, eller är det inte lönt? Är det enda jag kan göra att ta upp honom igen och amma honom till sömns igen, även om det kräver 10 eller 30 sådana gånger?
- är det något specifikt kring läggningsrutinen jag kan tänka på?
Känner mig lite förvirrad och otydlig kring just läggningsdelen av sömnen.
Tack på förhand.
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Re: lägga 4 dagars, vaknar.
Hej, vis av erfarenhet, en 4 dagars som inte sover som en stock. Behöver MER MAT. är du inte amningsrädd så kan du amma allt du orkar först och sen fylla på med flaska. Det vet jag exempelvis att SusanD gör. (du kan läsa hennes trådar, de är fantastiska) Hon fyller på i början och medans brösten kommer igång så blir det mindre och mindre flaska. Så gör hon. (önskar jag fattat detta)
SEN, läggningen. Ha en varm vetekudde eller värmedyna i vagnen så är sängplatsen varm när du lägger, då är chansen större att han sover vidare. Så gjorde jag på natten, var perfekt.
Sist, DU!
Ät MINST 5ggr/dag och då FET mat, ju fetare mat desto fetare mjölk.
Drick Luzern Te, du brygger 1 liter och har i tillbringare i kylen och dricker på ett dygn. Det ökar mjölkproduktionen.
Drick mycket vätska, inget med koffien. Inget te, inget kaffe ingen cola. BAra ört te och amningste, samt Luzern Te.
Vila, du får INTE städa, plocka och fixa när sonen sover, då skall du också vila och sova. Då kommer du få mer mjölk och fortare.
Mortion, gå ner i vikt. Detta får du göra när du introducerar mat. vid 4 mån. Inte tidigare. Då minskar också produktionen.
Pumpa mellan matningarna. Efterjaga måltiderna med pumpad BM. Då vet du att efterfrågan möter tillgångarna.
Annars kan du ge lite ersättning istället om du inte orkar.
Trist men sant. Dessa råd lärde jag mig själv och håller mig till stenhårt medans jag ammar.
Välkommen till Standardmodellen!
SEN, läggningen. Ha en varm vetekudde eller värmedyna i vagnen så är sängplatsen varm när du lägger, då är chansen större att han sover vidare. Så gjorde jag på natten, var perfekt.
Sist, DU!
Annars kan du ge lite ersättning istället om du inte orkar.
Trist men sant. Dessa råd lärde jag mig själv och håller mig till stenhårt medans jag ammar.
Välkommen till Standardmodellen!
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Hej hopp, bara ett litet ! för det är helt sant att jag alltid fyller på med ersättning i början när bebisen är så liten att den helt enkelt inte orkar suga sig tillräckligt mätt, dessutom har de inte fått in den rätta tekniken än så det blir inte tillräckligt effektivt.
I början ger jag ersättning på tesked, det krävs ju inte så mycket för att fylla tomrummet i lilla magen. Har gjort så redan första natten BB faktiskt. Det är bara att skeda i så mycket det går.
När sen den lilla har fått grepp om hur den ska suga på bröstet men fortfarande inte alltid orkar suga sig mätt så ger jag lite ersättning på flaska.
För min del har det inte stört amningen alls och då har jag ju fyra små barn jag har gjort så här med.
Grattis till den lilla nykomlingen
Kram Susan
I början ger jag ersättning på tesked, det krävs ju inte så mycket för att fylla tomrummet i lilla magen. Har gjort så redan första natten BB faktiskt. Det är bara att skeda i så mycket det går.
När sen den lilla har fått grepp om hur den ska suga på bröstet men fortfarande inte alltid orkar suga sig mätt så ger jag lite ersättning på flaska.
För min del har det inte stört amningen alls och då har jag ju fyra små barn jag har gjort så här med.
Grattis till den lilla nykomlingen
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Dipl. SHN-kurare!
Tack, vad ni är fantastiska som ger så snabb respons. Jag ska läsa och begrunda era råd. När du säger att det inte krävs så mycket ersättning, hur mycket menar du då? 1-2 teskedar som avslut på amningen?
Åh inte vet jag exakt i ml men gör en skvätt och ställ in i kylen, sen tar du ut kanske 20 ml och värmer i ett glas, skeda i och se om det räcker.
Ibland går det i mer och ibland går det i mindre.
Kram Susan
Ibland går det i mer och ibland går det i mindre.
Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Dipl. SHN-kurare!
Hej,
Nu får lilleman lite tillägg efter amningen. Han sträcker sig efter skeden och gapar glatt när vi slevar in. Häftigt att se. En liten njutare. Nu sover han bättre, mellan 1-3 timmar. Värmedyna i vagnen och han sover även där nu.
Tack för att man alltid får sådana oerhört effektiva och bra svar här på forumet!
Nu får lilleman lite tillägg efter amningen. Han sträcker sig efter skeden och gapar glatt när vi slevar in. Häftigt att se. En liten njutare. Nu sover han bättre, mellan 1-3 timmar. Värmedyna i vagnen och han sover även där nu.
Tack för att man alltid får sådana oerhört effektiva och bra svar här på forumet!
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
=D> 
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Visst är det härligt med mätta små söta bebisar?
Kram Susan
Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Dipl. SHN-kurare!
Vill inte ta napp
Hej,
Nu ny fundering. Lillkillen har precis blivit 1 månad. Jag vill införa napp, han verkar helt ointresserad. Finns det några tips? Har köpt napp på Ica som heter 0-6 månader. Jag provar ge den vid olika tillfällen t ex när han är mätt och nöjd, hungrid, pigg, trött, men han grimaserar/protesterar bara. Jag håller fast den lite för att han ska få möjlighet att känna vad det är, men det går inte framåt. Bara att acceptera, eller har ni några tids?
Anledningen till att jag vill införa napp är att min erfarenhet från storabror är att jag slet med vagningen länge, och från den dagen han hittade sin tumme så inföll en ro vid läggningen. Nu vill jag gärna ha denna ro redan nu och därför tänker jag att napp vore bra.
Tack på förhand.
Nu ny fundering. Lillkillen har precis blivit 1 månad. Jag vill införa napp, han verkar helt ointresserad. Finns det några tips? Har köpt napp på Ica som heter 0-6 månader. Jag provar ge den vid olika tillfällen t ex när han är mätt och nöjd, hungrid, pigg, trött, men han grimaserar/protesterar bara. Jag håller fast den lite för att han ska få möjlighet att känna vad det är, men det går inte framåt. Bara att acceptera, eller har ni några tids?
Anledningen till att jag vill införa napp är att min erfarenhet från storabror är att jag slet med vagningen länge, och från den dagen han hittade sin tumme så inföll en ro vid läggningen. Nu vill jag gärna ha denna ro redan nu och därför tänker jag att napp vore bra.
Tack på förhand.
Vet du jag skulle absolut strunta i nappen. Bort med den. Jag har också en tumsugare. Min första. På den tiden hade jag inte hittat AW och stackaren var väl egentligen hungrig. När han tre månader gammal hittade tummen somnade han in i samma stund. Ett tag höll sig lugnet men sedan blev det dags för SHN-kur. Nu har väl din lilla fått SM med sig från början precis som min lilla, och då är det ju stor skillnad. De kanske inte har behov av napp på samma sätt när de får i sig det de ska. Har inte haft napp på ngn av de och lillan som fått alla sina behov tillgodosedda suger inte på tummen ändå. Lite kvasiteorier men alltid något
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
bäbis S 100717 Standardmodellerad