Allmänna funderingar kring SM

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
emilia85

Allmänna funderingar kring SM

Inlägg av emilia85 »

Hej!

Jag har en snart 9 veckors son och pga att hans sömn både på dagen och natten har strular rejält kom jag i kontakt med SM och Anna Wahlgren.

Problemen började egentligen med att vår kille helt slutade att sova på dagarna och om man någon gång fick honom att sova vaknade han ofelbart efter max en halvtimme. Man märkte verkligen att han blev sliten, han var ju aldrig utsövd utan började gäspa så fort han vaknat. Han blev också enormt stressad och uppjagad på kvällen, det var jättesvårt att få ner honom i varv inför natten. Han började dessutom sova mycket sämre på nätterna.

I ren desperation en dag när han var trött och "borde" la jag honom på mage i hans vagn och "vagnade" honom någon minut. Han somnade som en stock och sov i en och en halv timme! Vi har sedan dess fortsatt på denna variant av dagsömn, dvs i vagnen på mage.

Efter det började jag försöka tillämpa någon slags SM "light" där jag under dagen tänkte att han borde vara vaken en viss period och därefter propsar jag på att han ska sova i vagnen. Är detta fel, dvs att inte acceptera att han inte "vill" sova utan hävda att han ska det och därför vagna?

En annan sak jag funderar över är hur pass mycket jag ska styra hans tider för vakentid respektive sovtid. Vakentiden försöker jag styra efter hans humör och när han verkar vara trött och sömnig, men hur gör man med sovtiden? Ska jag i förväg bestämma att han ska sova en viss tid och vagna igen om han vaknar innan det? Och vad gör jag om han helt enkelt inte somnar igen, vagnar i omgångar tills den i förväg bestämda sovtiden har gått ut? Hur långa sovpass behöver en 9 veckors och hur många timmars sömn sammanlagt över dagen?

Många frågor och jag vet inte om det blev så sammanhängande, hoppas någon har något råd att ge!
Mamma till B född 110318.
chokladkaninen

Re: Allmänna funderingar kring SM

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Emilia! :D

Välkommen hit och grattis till lillkillen! :D

Din pojke är drygt 2 månader, eller hur? Då behöver han enl Barnaboken minst 16h sömn per dygn. Antingen kan du hålla tiderna lite flytande och sikta på 2h vaken följt av 2h sömn (16h sömn ger 8h vaken, så då ska du hinna med 4 vakenpass per dag), eller så kan du redan nu bestämma dig för ett schema med fasta tider. Fördelen med det är att du då är helt säker på att du jobbar förebyggande och vet när sonen behöver sova innan han själv märker att han är trött (för hur ska han kunna veta det, han är ju bara ett pytteskräp! :heart: :lol:), du vet när han behöver äta för att inte bli hungrig och övertrött etc. Nackdelen med det fasta schemat så här tidigt är att man lätt hamnar i prestationstänk och börjar känna sig misslyckad om tiderna inte sitter som en smäck genast - då kan det vara lugnare att hålla sig till en mer flytande rytm istället, för tillvaron ÄR oftast lite vinglig i början. 8)

:idea: Skaffa Barnaboken om du inte har den! Alla råd vi ger här på Späda och Små bygger på den, och du har nytta av den i 16 år.... :thumbsup: Kapitlet om Hugo 2 mån handlar dessutom precis om det du behöver just nu, hur man kan tänka kring schema och att tillfredsställa barnets behov förebyggande. :wink:
Tills vidare kan dessa länkar vara intressanta:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=60
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
emilia85

Inlägg av emilia85 »

Hej och tack för ditt svar!

Ja min kille behöver nog ca 16 timmars sömn, det får han dock inte i nuläget :( . Vi började med vagnssovandet på mage igår och gårdagen förlöpte ganska väl sovmässigt. Idag har det varit lite knepigare, han somnar väldigt gott i vagnen med väldigt lite vagning och skakning, däremot vaknar han ganska snabbt, ca 1 timme fixar han och det känns alldeles för lite, då är han inte pigg när han vaknar.

Det känns lite som en ond cirkel, nästa mål är han då för trött för att orka äta ordentligt och kanske är det därför han har svårt att sova längre pass och är lika trött nästa gång han vaknar, hur löser man detta?? Och hur gör man när han vaknar efter en timme, ska man vagna en timme då om han inte somnar igen? Och ta upp honom medan han är vaken?
Mamma till B född 110318.
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej igen! :D

Det du beskriver är ett klassiskt snutt- och övertrötthetsträsk, då barnet är för hungrigt för att sova som folk och för trött för att äta som folk. :cry: I det akuta läget bryter du det med en lur på prick (!) 5 eller 20 min. Börja ett sm-mål med matning, blöjbyte etc, lägg sedan lillen på mage i soffan brevid dig och buffa honom till sömns. Här visar Anna hur: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start
Tag sedan tid, väck efter 5 el 20 min och forsätt sedan SM-målet. Då har han goda förutsättningar att få i sig tillräckligt för att sova som folk sedan, och då har du brutit cirkeln. :thumbsup:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
Hur går det för er så här efter några dagar?

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"